Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Boek voor techniek (hoe werkt het) / uitleg

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 706 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #65656 - Boek voor techniek (hoe werkt het) ...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5027 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Blommetje 9-12-2011 13:47 Print topicpost

Posts: 230
Hi,

ik heb vroeger wel wat gesleuteld, maar heb van hedendaagse techniek weinig kaas gegeten. Zijn er geen goede handboeken met uitleg over techniek?

Vario's, waterkoeling, electrische choke, v-snaar, vacuumprincipe van de brandstoftoevoer, electrisch starten, accu laden, alle lichten/schakelaars

Ik heb wel een workshop manual van mn scooter gevonden op internet, maar daar staat niet het principe in van hoe het werkt.

Heeft iemand goede tips hiervoor?
 
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail

BenjaminDG 9-12-2011 13:49 Print reply

Posts: 4605
Dat is niet echt hedendaagse techniek hoor

Op internet vind je al veel informatie

 
Vlaanderen vrij!
Frysk 9-12-2011 13:49 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blommetje
Hi,

ik heb vroeger wel wat gesleuteld, maar heb van hedendaagse techniek weinig kaas gegeten. Zijn er geen goede handboeken met uitleg over techniek?

Vario's, waterkoeling, electrische choke, v-snaar, vacuumprincipe van de brandstoftoevoer, electrisch starten, accu laden, alle lichten/schakelaars

Ik heb wel een workshop manual van mn scooter gevonden op internet, maar daar staat niet het principe in van hoe het werkt.

Heeft iemand goede tips hiervoor?


Als je echt wat kennis wilt opdoen :
koop een scootertje van 60,- en sloop hem en kijk hoe alles werkt.
Zo leer je het meeste.

Boeken zijn er vast wel maar waar 1,2,3 weet ik niet.
 
giggitybyte
Blommetje 9-12-2011 13:51 Print reply

Posts: 230
Ok, hedendaags misschien niet, maar ik loop altijd 10 jaar achter Dus voor mij is het niet.

De reden dat ik het wil lezen is dat ik weinig tijd heb om te sleutelen en te proberen. Als ik nu aan mn carb rommel (huidig probleem..) en ik doe wat, is het eigenlijk een gokje. Ik wil liever weten wat ik doe (aansluiten van slangen bijvoorbeeld; overloop, terugloop, vacuumpomp) en het in 1x goed doen.


 
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail
Frysk 9-12-2011 14:00 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blommetje
Ok, hedendaags misschien niet, maar ik loop altijd 10 jaar achter Dus voor mij is het niet.

De reden dat ik het wil lezen is dat ik weinig tijd heb om te sleutelen en te proberen. Als ik nu aan mn carb rommel (huidig probleem..) en ik doe wat, is het eigenlijk een gokje. Ik wil liever weten wat ik doe (aansluiten van slangen bijvoorbeeld; overloop, terugloop, vacuumpomp) en het in 1x goed doen.




misschien wat googlen op bromfiets techniek en dan vanaf jaren 90 ?
 
giggitybyte
Blommetje 9-12-2011 14:05 Print reply

Posts: 230
Ben ik echt zo ouderwets? Membranen enzo is toch vrij recent?
 
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail
Royal Club 9-12-2011 14:08 Print reply

Posts: 60390
nee.

Nee, je bent niet ouderwets, je hebt vroeger gewoon niet naar die techniek gekeken, nee, membranen zijn niet een recent iets

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 9-12-2011 om 14:09 uur.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Blommetje 9-12-2011 14:11 Print reply

Posts: 230
Mijn Honda Camino had ook geen techniek verder. Een benzinekraantje openzetten, op de standaard aanfietsen en rijden. Kon vrij weinig fout aan gaan over het algemeen..

Maar goed, ik wil wel mn huidige scooter a) fatsoenlijk laten rijden en b) zelf kunnen onderhouden. De lokale scooterboer is niet goedkoop.
 
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail
Royal Club 9-12-2011 14:20 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blommetje
Mijn Honda Camino had ook geen techniek verder. Een benzinekraantje openzetten, op de standaard aanfietsen en rijden. Kon vrij weinig fout aan gaan over het algemeen..

Maar goed, ik wil wel mn huidige scooter a) fatsoenlijk laten rijden en b) zelf kunnen onderhouden. De lokale scooterboer is niet goedkoop.


dus omdat je niet gekeken hebt hoe je camino in elkaar steekt bestaat de techniek die er in zit meteen niet?

 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Blommetje 9-12-2011 14:35 Print reply

Posts: 230
Nee, ik heb die camino meerdere malen helemaal uit elkaar gehaald en in elkaar gezet. Er zat verder weinig techniek in. Geen electrische choke, geen electrische starter, geen membraan, geen benzinepomp. Heeft niets met niet kijken te maken. Ik heb nu een VW uit '89. Die kan ik prima uit elkaar halen en in elkaar krijgen. Kan echter geen nieuwe Audio voor je maken. Andere technieken namelijk...

Maar nu wil ik dus leren hoe deze (voor mij) nieuwe technieken werken. Op papier dus.
 
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail
Royal Club 9-12-2011 14:50 Print reply

Posts: 60390
naar ik weet heeft een camino gewoon een membraan en heeft een scooter ook geen brandstofpomp, tenzij het een injectiescooter is
Maar als je de precieze werking van die technieken die je noemt wil begrijpen is het toch de praktijk die je dat het beste zal leren.
Desnoods sloop je de boel open als je echt wil weten hoe het werkt.

Imo vraag je iets wat wel te vinden is op papier, maar redelijk schaars is tenzij je naar boeken gaat zoeken die voor een opleiding bromfiets monteur bedoeld zijn.

Maw, bel een ROC waar ze bromfietsmonteur opleiding geven en vraag welke boeken ze daar allemaal gebruiken.


 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Blommetje 9-12-2011 15:06 Print reply

Posts: 230
Hmm, ik heb zo weinig tijd om alles uit elkaar te halen. En ik gebruik mn scooter gewoon. Dus als het niet werkt moet ik weer fietsen...

En mn huidige scooter heeft dit: http://fotos.marktpl...SeOPJDW4sEuSPQ==.jpg

Das toch een pomp, gebaseerd op een vacuum ofzo?

Gisterenavond keek ik in mijn brandstoftank (de opening waar ik tank) en daar stroompje allemaal benzine. Dit zit via een slang en Y-stuk aan de pomp aangesloten. Maar waarom? Geen flauw idee. Dat vind ik vervelend


Ik zal de boekwinkel eens induiken.
 
A great deal of money is invested in this project and we can't allow it to fail
BenjaminDG 9-12-2011 16:26 Print reply

Posts: 4605
Dat is een vacuumkraan.



 
Vlaanderen vrij!
mxbeunking 9-12-2011 17:03 Print reply

Posts: 2305
het brommerforum is een groot digitaal boek met techniek
 
Draaiwerk nodig? = PB
mini89 9-12-2011 17:13 Print reply

Posts: 495
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
naar ik weet heeft een camino gewoon een membraan en heeft een scooter ook geen brandstofpomp, tenzij het een injectiescooter is
Maar als je de precieze werking van die technieken die je noemt wil begrijpen is het toch de praktijk die je dat het beste zal leren.
Desnoods sloop je de boel open als je echt wil weten hoe het werkt.

Imo vraag je iets wat wel te vinden is op papier, maar redelijk schaars is tenzij je naar boeken gaat zoeken die voor een opleiding bromfiets monteur bedoeld zijn.

Maw, bel een ROC waar ze bromfietsmonteur opleiding geven en vraag welke boeken ze daar allemaal gebruiken.



een habana heeft idd een benz pomp
meestal als die slecht loopt is of de pomp stuk of de cilinder bijna dood of een keerring die lek is
waardoor de pomp minimaal presteerd
in de buurt van je membraan op het blok zit de aansturing van de pomp

succes met het project
de choke blijft wel heel

 
mini89 9-12-2011 17:18 Print reply

Posts: 495
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blommetje
Hmm, ik heb zo weinig tijd om alles uit elkaar te halen. En ik gebruik mn scooter gewoon. Dus als het niet werkt moet ik weer fietsen...

En mn huidige scooter heeft dit: http://fotos.marktpl...SeOPJDW4sEuSPQ==.jpg

Das toch een pomp, gebaseerd op een vacuum ofzo?
ja

Gisterenavond keek ik in mijn brandstoftank (de opening waar ik tank) en daar stroompje allemaal benzine. Dit zit via een slang en Y-stuk aan de pomp aangesloten. Maar waarom? Geen flauw idee. Dat vind ik vervelend

in de tankvulpijp zit een terug loop
alles wat teveel gepompt word word daar de tank weer in gegooid

Ik zal de boekwinkel eens induiken.

in het werkplaatsboek vind je wel hoe je moet aansluiten

 

Dit topic is 5027 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved