Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tandwiel en ketting vervangen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 857 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65626 - Tandwiel en ketting vervangen
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 6203 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

maerijn 4-12-2011 14:57 Print reply

Posts: 2455
Alleen ik zie dat je 13 voor heb, en ik had dat alleen met een 11 voor. Het kan wel gewoon zijn dat je tandwiel zover ingesleten is
 
koadan 4-12-2011 15:23 Print reply
Posts: 15
nee oke ik zal het proberen, morgen ff 13tands halen dan, of laten bestellen.
hoe vervang je deze? in de versnelling zetten vliegwielcarter eraf en tandwiel er gewoon af draaien of?
 
PRO TUNING 4-12-2011 15:25 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koadan
Goeiemiddag brommerliefhebbers,

Ik heb gister dus mijn achter tandwiel vervangen(46tands)en de ketting.
Nu heb ik de ketting ingekort en had hem gespannen, en een proefritje gemaakt.
Met optreken en rijden geen probleem, maar als ik gas los laat dan hoor ik allemaal tikken.
Enfin, ik weer naar huis en gekeken naar de aandrijving.
Als ik het wiel draai, komt hij op spanning en daarna als ik het wiel weer doordraai gaat de spanning weer eraf.
Nu zie ik bij het tandwiel voor na een paar graden gedraait te hebben dat de ketting over het tandje dreigt te gaan en niet goed geplaatst wordt.
Ik ben eigenlijk ten einde raad, ik dacht misschien de ketting te spannen terwijl het achterwiel van de grond was, maar dit hielp niet.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? heb ik misschien de ketting verkeerd om erop gelegd?(volgens mij kan dat helemaal niet maar goed)
En het tandwiel achter had ook geen draairichting.
Ik heb een Gilera GSM.
Alvast bedankt voor jullie aandacht en hulp.
M.V.G,

Koadan

Dit bericht is gewijzigd door koadan op 4-12-2011 om 14:13 uur.


Gebeurt vaker met merkloze (meestal China kwaliteit) achtertandwielen waarbij de tanden ovaal staan t.o.v. middengat c.q boutgaten

Oplossing: origineel of merk achtertandwiel kopen

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 4-12-2011 om 15:36 uur.
 
mxbeunking 4-12-2011 15:25 Print reply

Posts: 2305
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koadan
nee oke ik zal het proberen, morgen ff 13tands halen dan, of laten bestellen.
hoe vervang je deze? in de versnelling zetten vliegwielcarter eraf en tandwiel er gewoon af draaien of?


er zit een borg clibje op je as die kan je eraf halen met een punttang

 
Draaiwerk nodig? = PB
maerijn 4-12-2011 15:34 Print reply

Posts: 2455
Er zijn meerdere manieren. Er kan draad op je as zitten, waar een grote moer op zit en een borgplaatje er tegenaan gebogen.
Er is ook een manier van borgen met clipjes die in een spleet in de as vallen.
Er kan een plaatje op je tandwiel zitten geschroefd die voorkomt dat je tandwiel eraf kan. Ik denk dat dit het geval is bij jouw. Draai de 2 moertjes los, frunik dat plaatje eraf en dan kan je tandwiel eruit.

 
koadan 4-12-2011 15:53 Print reply
Posts: 15
oke, bedankt allemaal voor jullie hulp, ik laat het wel weten hoe het is afgelopen.

 
Lennart_Rieju 4-12-2011 16:35 Print reply
Posts: 75
Het kan ook zo zijn dat je je ketting scheef gespannen hebt. Als je over je ketting kijkt. Is hij dan 1 rechte lijn.
 
fonsie2 4-12-2011 17:01 Print reply
Posts: 468
bij mij was dat ook maar dan bij het achterwiel was de lager kats uit :P
 
if it aint dutch it aint much
koadan 12-12-2011 20:41 Print reply
Posts: 15
kheb alles nu vervangen rijd prima alleen vind ik de ketting nog wat slapjes, had hem al ingekort de ketting maar nu wil ik graag weten hoe je GOED je ketting spant want ik had dat hij aan de bovenkant goed was maar aan de onderkant te slap, iemand hier een tip voor? dankuwel
 
ChielTZR 12-12-2011 21:25 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koadan
kheb alles nu vervangen rijd prima alleen vind ik de ketting nog wat slapjes, had hem al ingekort de ketting maar nu wil ik graag weten hoe je GOED je ketting spant want ik had dat hij aan de bovenkant goed was maar aan de onderkant te slap, iemand hier een tip voor? dankuwel


bovenkant moet altijd strak zijn.
onderkant 2 cm speling als de ketting op en neer beweegt. (wat ik zelf aanhoudt igg). Een racer iets minder, een verhoogde brommer met slappe vering iets meer speling.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)

Dit topic is 6203 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved