Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Stalen koppelings korf

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 827 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65614 - Stalen koppelings korf
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 8121 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Leen 2-12-2011 17:23 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



ja gvd, dat snap ik ook wel, maar die rotor is 10x zo licht als een vliegwiel


als dr winst was om die korf van staal te maken bestond het wel



staal is niet te gieten voor deze toepassing.
alu wel.
daarom bestaat het niet in staal.


 
Paultje Pils 2-12-2011 17:26 Print reply

Posts: 2110
En frezen zou dan weer de prijs teveel opdrijven.
 
If you can't dodge it, ram it.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 2-12-2011 17:40 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paultje Pils
En frezen zou dan weer de prijs teveel opdrijven.



precies
 
Niek de Wildt 2-12-2011 17:43 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



precies, en dan zou je je koppeling gaan verzwaren, weg winst


Het grootste voordeel van een hpi is de betere curve.
Een leuke bijkomstigheid is dat ze voor een felle gasreactie idd een achterlijk licht vliegwielletje hebben gemaakt, voor race machines.
Voor de Cross is wat "nep koppel" zoals Barry al beschreef wel gewenst.
Zo zijn er ook verzwaringskitjes te koop voor de HPI en PVL rotoren, en zie je die heel vaak terug in de cross, ik heb er ook een voor mijn puch gedraaid.
Plus dat ik denk dat je uiteindelijk met een HPI en "verzwaarde koppeling" netto nog steeds lichter uit bent dan Standaard ontsteking en standaard koppeling, omdat de hpi ook zoon kleine diameter heeft en het te missen gewicht dus daar heeft waar het het meeste uitmaakt, namelijk ver weg van het het center, en dus waar de centrifugaalkrachten het grootst zijn.
Waar bij het "verzwaren" van de koppeling het gewicht er op alle "diameters" bij komt.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 2-12-2011 om 17:43 uur.
 
barry 2-12-2011 19:06 Print reply

Posts: 7387
Niek heeft een goed punt.
Mijn gasreactie zal wat minder worden, maar hoeveel? Het extra gewicht zit niet direct op de krukas zoals je vliegwiel, dus hoeveel effect heeft het? Dat zal de praktijk uitwijzen. Ook het 'nep koppel' wat ik meer krijg is een vraag, maar zal uiteindelijk alleen maar positief werken.

Wat betreft onbelans, deze zal een stuk minder zijn.
De alu koppelingen zijn gegoten en worden onbewerkt geklonken op het tandwiel. Door de gietolleranties heb je veel meer onbelans dat een gedraaide/gefreesde koppeling. De trillingen/weerstand in het blok zal in theorie ook minder worden.

Waarom dit niet verkrijgbaar is? Zoals ik zelf al noemde en anderen ook aangeven, het frezen is een te dure bewerking voor massa verkoop (denk ik).

Mochten er mensen serieus intresse hebben in een stalen koppelingshuis, al is het alleen maar al om geen ingeslagen koppeling meer te hebben/krijgen, stuur ff een PB'tje!

Dit bericht is gewijzigd door barry op 2-12-2011 om 19:07 uur.
 
He?
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 2-12-2011 19:08 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: barry
Niek heeft een goed punt.
Mijn gasreactie zal wat minder worden, maar hoeveel? Het extra gewicht zit niet direct op de krukas zoals je vliegwiel, dus hoeveel effect heeft het? Dat zal de praktijk uitwijzen. Ook het 'nep koppel' wat ik meer krijg is een vraag, maar zal uiteindelijk alleen maar positief werken.

Wat betreft onbelans, deze zal een stuk minder zijn.
De alu koppelingen zijn gegoten en worden onbewerkt geklonken op het tandwiel. Door de gietolleranties heb je veel meer onbelans dat een gedraaide/gefreesde koppeling. De trillingen/weerstand in het blok zal in theorie ook minder worden.

Waarom dit niet verkrijgbaar is? Zoals ik zelf al noemde en anderen ook aangeven, het frezen is een te dure bewerking voor massa verkoop (denk ik).

Mochten er mensen serieus intresse hebben in een stalen koppelingshuis, al is het alleen maar al om geen ingeslagen koppeling meer te hebben/krijgen, stuur ff een PB'tje!

Dit bericht is gewijzigd door barry op 2-12-2011 om 19:07 uur.


en als je alleen die vorken vervangt? dan kun je een stuk grote buis ff bewerken

 
lytseleen 2-12-2011 19:09 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: barry
Niek heeft een goed punt.
Mijn gasreactie zal wat minder worden, maar hoeveel? Het extra gewicht zit niet direct op de krukas zoals je vliegwiel, dus hoeveel effect heeft het? Dat zal de praktijk uitwijzen. Ook het 'nep koppel' wat ik meer krijg is een vraag, maar zal uiteindelijk alleen maar positief werken.

Wat betreft onbelans, deze zal een stuk minder zijn.
De alu koppelingen zijn gegoten en worden onbewerkt geklonken op het tandwiel. Door de gietolleranties heb je veel meer onbelans dat een gedraaide/gefreesde koppeling. De trillingen/weerstand in het blok zal in theorie ook minder worden.

Waarom dit niet verkrijgbaar is? Zoals ik zelf al noemde en anderen ook aangeven, het frezen is een te dure bewerking voor massa verkoop (denk ik).

Mochten er mensen serieus intresse hebben in een stalen koppelingshuis, al is het alleen maar al om geen ingeslagen koppeling meer te hebben/krijgen, stuur ff een PB'tje!

Dit bericht is gewijzigd door barry op 2-12-2011 om 19:07 uur.

ik denk dat hij in het midden gebied zelfs mooier gaat lopen als hij wat meer massa heeft, zelfde effect als je rotor verzwaren.

 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
Derbi-Olaf 2-12-2011 19:10 Print reply

Posts: 14999
350 gram moet volgens mij te overzien zijn het is dan wel op de buitenkant van de diameter maar hou ff in gedachte dat die koppeling maar ong 1/5e van het krukastoerental draait
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
tsx-elite 2-12-2011 19:10 Print reply

Posts: 1798
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: barry
Niek heeft een goed punt.
Mijn gasreactie zal wat minder worden, maar hoeveel? Het extra gewicht zit niet direct op de krukas zoals je vliegwiel, dus hoeveel effect heeft het? Dat zal de praktijk uitwijzen. Ook het 'nep koppel' wat ik meer krijg is een vraag, maar zal uiteindelijk alleen maar positief werken.

Wat betreft onbelans, deze zal een stuk minder zijn.
De alu koppelingen zijn gegoten en worden onbewerkt geklonken op het tandwiel. Door de gietolleranties heb je veel meer onbelans dat een gedraaide/gefreesde koppeling. De trillingen/weerstand in het blok zal in theorie ook minder worden.

Waarom dit niet verkrijgbaar is? Zoals ik zelf al noemde en anderen ook aangeven, het frezen is een te dure bewerking voor massa verkoop (denk ik).

Mochten er mensen serieus intresse hebben in een stalen koppelingshuis, al is het alleen maar al om geen ingeslagen koppeling meer te hebben/krijgen, stuur ff een PB'tje!

Dit bericht is gewijzigd door barry op 2-12-2011 om 19:07 uur.


hoeveel gaat zo'n ding ongeveer kosten dan?

 
shut up muttley
lytseleen 2-12-2011 19:15 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]


en als je alleen die vorken vervangt? dan kun je een stuk grote buis ff bewerken


moet ook blijven zitten, en goed hard zijn.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
barry 2-12-2011 19:15 Print reply

Posts: 7387
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
350 gram moet volgens mij te overzien zijn het is dan wel op de buitenkant van de diameter maar hou ff in gedachte dat die koppeling maar ong 1/5e van het krukastoerental draait


vertraging is ongeveer ±1 op 3,5.
10.000krukas rpm is voor de koppeling 3500rpm.


Dit bericht is gewijzigd door barry op 2-12-2011 om 19:16 uur.
 
He?
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 2-12-2011 19:26 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lytseleen
[...]

moet ook blijven zitten, en goed hard zijn.



wat is je punt?
 
PRO TUNING 2-12-2011 19:32 Print reply

Posts: 4000
Beter maak je de koppelingshuizen (net als bij echte crossers) van 7075T6 aluminium zoals o.a. van Hinson
 
Frysk 2-12-2011 19:35 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Beter maak je de koppelingshuizen (net als bij echte crossers) van 7075T6 aluminium zoals o.a. van Hinson


Dat bedoel ik, gewoon een degelijke aluminium legering..

Ik kom soms nog Honda brommer koppelingshuizen tegen die zo goed als niet ingeslagen zijn.. dat is dan wel 20/30 jaar oud.

Ik neem dus aan dat het aan het gebruikte aluminium ligt ?
 
giggitybyte
Marcooow 2-12-2011 19:53 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]


Dat bedoel ik, gewoon een degelijke aluminium legering..

Ik kom soms nog Honda brommer koppelingshuizen tegen die zo goed als niet ingeslagen zijn.. dat is dan wel 20/30 jaar oud.

Ik neem dus aan dat het aan het gebruikte aluminium ligt ?


ja ga er maar wel van uit dat het aan het soort alu ligt

@ barry, pb

Dit bericht is gewijzigd door Marcooow op 2-12-2011 om 19:54 uur.
 
faster than a bullet!

Dit topic is 8121 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved