Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - 80cc, Schakelen/koppelen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1007 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65598 - 80cc, Schakelen/koppelen
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 4170 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

PRO TUNING 30-11-2011 19:14 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ultimatecrosser
Pook staat al lager, en ja ik koppel tijdens het schakelen.
Ik heb al olie erin voor natte koppeling.
Laagtoerig schakelt die goed, ga ik hoogtoeriger rijden en wil dan omhoogschakelen duwt de pook zich wel omhoog maar valt die niet in een versnelling.
Koppeling? Of versnellingsbak gewoon kapot?
Wat denken jullie, het ligt iedergeval niet aan de pook of olie..


Geen van beide is het probleem, je schakelwals verdraait niet ver genoeg
 
ultimatecrosser 1-12-2011 9:24 Print reply
Posts: 61
dus een nieuwe schakelwals?
 
smefke 1-12-2011 13:55 Print reply
Posts: 507
zoek maar het probleem waarom het niet ver genoeg draait.
dat draaien licht niet aan de wals zelf.
 
rubbert 1-12-2011 17:57 Print reply

Posts: 8825
om van de ene naar de andere versnelling te schakelen moeten de "dogs" die aan de zijkanten van je tandwielen zitten in elkaar grijpen, dit gebeurt doordat de tandwielen zijdelings over de as bewegen dmv. schakelvorken, die op hun beurt weer aangedreven worden door de schakelwals, en dit gebeurt dan niet ver genoeg bij jou (waardoor de dogs dus net niet in elkaar kunnen grijpen), dit kan zijn door:

een schakelvork die krom is, en daardoor het tandwiel niet ver genoeg drukt
-je schakelwals die extreem versleten is, maar die hebben hier meestal niet zo veel last van
-de aandrijving van de schakelwals, die op één of andere manier versleten is.

Dit is die aandrijving: (is een derbi blok, maar hetzelfde principe)


bovenin zie je hem zitten, dat is je schakelas, met daaraan twee haken, die ervoor zorgen dat je schakelwals bij elke keer schakelen, precies één versnelling verder geduwd wordt.
Als die haken versleten/ verbogen zijn, duwt hij de schakelwals net niet ver genoeg

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 1-12-2011 om 17:58 uur.

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 1-12-2011 om 17:59 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
ultimatecrosser 2-12-2011 13:26 Print reply
Posts: 61
Dankjewel, hier kan ik wel wat mee.
Ik ga ns kijke of een van deze dingen versleten zijn.
 

Dit topic is 4170 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved