Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - 80cc, Schakelen/koppelen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1111 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65598 - 80cc, Schakelen/koppelen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4169 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ultimatecrosser 29-11-2011 23:18 Print topicpost
Posts: 61
Hallo,

Ik heb een mhr team 80 (derbi blok 2003) met metrakit koppelingsplaten en veren, en 80w inplaats van 10w40 olie in het motorblok want anders slipt mijn koppeling.

Als ik laagtoerig aan het rijde ben en ik schakel gewoon omhoog doet hij dat netjes, maar zodra ik hoogtoeriger aan het rijden ben en schakel naar de 3e of 5e versnelling maakt niet uit, doet die dat niet, duwt zich gewoon omhoog maar gaat niet in een versnelling, je kunt daarna nog 3x duwen maar dat helpt niet, met soms een beetje geluk springt hij dan wel de versnelling in.

Hoe kan dit?

Mvg.
 

roy1263 29-11-2011 23:20 Print reply

Posts: 597
Derbi he, niks aan te doen.
Beter merk kopen
 
Ik heb niks tegen god, Maar tegen zijn fanclub
maerijn 29-11-2011 23:21 Print reply

Posts: 2454
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: roy1263
Derbi he, niks aan te doen.
Beter merk kopen

Post eens wat nuttigs.

@ts: Waarom slipt je koppeling als je normale olie erin gooit?

Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 29-11-2011 om 23:22 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 29-11-2011 23:43 Print reply

Posts: 8580
In hoge toeren schakelen is niet de bedoeling.
Je moet gas inhouden, en dan terugschakelen met gebruik van de koppeling.
Om een of andere reden denk ik dat er meer dan één ding fout zit.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
rubbert 30-11-2011 0:09 Print reply

Posts: 8825
in hoge toeren schakelen is juist de bedoeling met een tweetakt, onder de powerband doen die helemaal niks (als je veel versnellingen moet terugschakelen zou ik dat wel bij wat lagere doen, maar moet nog geen problemen geven)

maar hier zit sowieso iets verkeerd, want hij moet altijd in z'n volgende versnelling springen, soms zou je wat harder moeten drukken, maar dan voel je wel dat de schakelpook tegen gehouden wordt.

volgens mij heb je er beide keren verkeerde olie in gehad, want je moet er gewoon versnellingsbak olie in hebben voor natte koppelingen, dat moet altijd goed gaan.

En als ik die olie buiten beschouwing laat denk ik dat het je schakelvorken zijn die krom zijn, of de hevel die je schakelwals aanduwt, dat die versleten is, want als jij gewoon door kan duwen zonder dat hij de volgende versnelling pakt is niet mogelijk bij een goed blok, maakt niet uit in watvoor toeren gebied je rijdt

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 30-11-2011 om 0:10 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
BenjaminDG 30-11-2011 6:06 Print reply

Posts: 4605
Ik denk dat hij bij hoge toeren terug een lagere versnelling wil nemen, dat is niet de bedoeling en vindt je versnellings bak ook niet zo leuk

Dus voor je terug schakelt wat minder toeren draaien.
 
Vlaanderen vrij!
Tobias Verhoef 30-11-2011 8:46 Print reply

Posts: 1832
Leg eens uit hoe je omhoog en omlaag schakelt?
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
ultimatecrosser 30-11-2011 9:26 Print reply
Posts: 61
om even duidelijk te zijn, het gaat om omhoogschakelen, niet omlaag schakelen dat doet het helemaal goed. Als ik hogere toeren rij en wil van de 3 naar de 4 duwt de schakelpook zich gewoon omhoog maar gaat niet in de versnelling.
Als het goed is, gebruik ik al olie voor een nattekoppeling ( betere transmissie olie 80w)
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 30-11-2011 9:40 Print reply

Posts: 8580
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
in hoge toeren schakelen is juist de bedoeling met een tweetakt, onder de powerband doen die helemaal niks


Het is maar wat je hoge toeren noemt.
Als je naar een hogere versnelling schakelt, wil je je koppel terug beschikbaar hebben. Dat heb je als je aan de ondergrens van je powerband zit. Dus als je vol gas gaat in een lagere versnelling, houd je even in, je schakelt dan en dan zit je idealiter onderin je powerband, de brommer trekt op naar een hogere snelheid enz.
Ik wil het zelfs eigenlijk niet proberen, opschakelen zonder gas terug te nemen. Ik stel me daar bij voor dat het voor vele merken ook niet eens kan...maar dat ga ik dus niet uittesten.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
koen007 30-11-2011 10:12 Print reply

Posts: 414
gewoon goeie 10w40 olie er in doen voor natte platen.(650ml)
Zorgen dat de drukplaat vd koppeling er goed op zit, het lijkt namelijk dat de drukplaat er op meerdere manieren op kan,
maar er is maar 1 manier goed....
Als dit goed is zou je kopeling niet door moeten slippen...
 
Tobias Verhoef 30-11-2011 10:17 Print reply

Posts: 1832
Koppel je wel tijdens het schakelen?
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Aprilia RX 50 2003 30-11-2011 10:54 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
Koppel je wel tijdens het schakelen?
dan nog hoor je gewoon op en neer te schakelen. zodra jij aan de schakelpook zit ga je naar een andere versnelling. ik denk dat er gewoon iets versleten is aan de schakelwals/vork of iets in die regionen.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
PRO TUNING 30-11-2011 15:09 Print reply

Posts: 4000
De oplossing is meestal simpel : zet je versnellingspook 1 tandje lager
 
tomk24 30-11-2011 16:59 Print reply

Posts: 108
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
De oplossing is meestal simpel : zet je versnellingspook 1 tandje lager

Jaa dat helpt niets. Ik verwacht de olie of de koppeling
 
Beter 1 gare brommer in de schuur dan 1 scooter
Paultje Pils 30-11-2011 18:37 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tomk24
[...]

Jaa dat helpt niets. Ik verwacht de olie of de koppeling


Pro Tuning heeft gelijk. Dit probleem heb ik ook gehad (maar dan met terugschakelen). Je kunt je pook niet ver genoeg omhoog krijgen, omdat de pook tegen het carter/frame aankomt.

Ik heb mijn pook een tandje omhoog gedaan, en het probleem was over.
 
If you can't dodge it, ram it.
ultimatecrosser 30-11-2011 18:52 Print reply
Posts: 61
Pook staat al lager, en ja ik koppel tijdens het schakelen.
Ik heb al olie erin voor natte koppeling.
Laagtoerig schakelt die goed, ga ik hoogtoeriger rijden en wil dan omhoogschakelen duwt de pook zich wel omhoog maar valt die niet in een versnelling.
Koppeling? Of versnellingsbak gewoon kapot?
Wat denken jullie, het ligt iedergeval niet aan de pook of olie..
 

Dit topic is 4169 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved