Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - dempingsrubbers verwijderen.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 633 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65597 - dempingsrubbers verwijderen.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1935 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maup 29-11-2011 17:28 Print topicpost

Posts: 4353
Bij een honda ss (en vast nog wel andere brommers) zit het achtertandwiel in dempingsrubbers opgehangen aan de achternaaf. Bij moderne brommers zit het achtertandwiel gewoon op de naaf gebout.
Op die rubbers zit altijd een beetje speling.
Wat zou het voor gevolgen hebben als ik ipv die rubbers massieve aluminium blokjes frees en die in m'n achternaaf pers/schuif?
Mij lijkt dat het weggedrag een stuk directer wordt? Of word het wegrijden juist een stuk schokkeriger?
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.

mxbeunking 29-11-2011 17:36 Print reply

Posts: 2305
die blokjes zijn er alleen maar om stoten op het achtertandwiel op te vangen, het gene wat ik gedaan heb is 4 kleine plaatjes allu er tussen (gewoon tussen elk blokje). En hierdoor had die dus een stuk minder speling gekregen (suzuki TSX)
 
Draaiwerk nodig? = PB
Floris-tsx 29-11-2011 17:37 Print reply

Posts: 3225
Afhankelijk van welk materiaal je tandwielhouder gemaakt is, zul je allereerst rekening moeten houden met het materiaal wat je gebruikt in de naaf.
Uiteindelijk is de houder natuurlijk het 'rammende' ding van de twee; dus die wint het als die van staal is en jouw blokjes van alu.

Nu is rubber natuurlijk ook een zachter materiaal dan metaal/alu, maar wel verend, dus kan krachten tot op zekere hoogte opvangen.

Met betrekking tot het rijgedrag denk ik dat je kunt zeggen dat je hetzelfde effect zult behalen als je maar een hele kleine tot geen speling houdt tussen houder en gefreesd blokje. Dus dat je eigenlijk tot het 'geboute' effect komt en dus wat rijgedrag betreft kunt kijken naar 'geboute' naven.



 
Iedereen kan professioneel worden
rubbert 29-11-2011 18:08 Print reply

Posts: 8825
die rubbers zitten erin om je versnellingsbak ed. wat heel te houden, bij weggebruik komen er nogal wat klappen op, en die worden opgevangen door die rubbertjes, hierdoor rijdt het een stuk soepeler, en slijt je bak niet zo hard.

In modernere brommers zit dit ook, alleen dan niet in je achterwiel, maar in je koppeling, dus ik zou dat ding niet zo maar vastzetten

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 29-11-2011 om 18:09 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Gerard1793 29-11-2011 19:48 Print reply

Posts: 4006
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
die rubbers zitten erin om je versnellingsbak ed. wat heel te houden, bij weggebruik komen er nogal wat klappen op, en die worden opgevangen door die rubbertjes, hierdoor rijdt het een stuk soepeler, en slijt je bak niet zo hard.

In modernere brommers zit dit ook, alleen dan niet in je achterwiel, maar in je koppeling, dus ik zou dat ding niet zo maar vastzetten

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 29-11-2011 om 18:09 uur.


In de koppeling? Hoe zit dat dan?
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
Derbi-Olaf 29-11-2011 19:51 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gerard1793
[...]


In de koppeling? Hoe zit dat dan?

Toevallig een MT-koppelingskorf liggen? Kan je eens kijken
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Gerard1793 29-11-2011 21:42 Print reply

Posts: 4006
Niet los...

Valt het uit te leggen?
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
rubbert 30-11-2011 0:34 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gerard1793
Niet los...

Valt het uit te leggen?



ja hoor, heel simpel:



Het koppelingshuis wordt aangedreven door het tandwiel, dit gebeurt dmv die ronde rubbers, die de klappen opvangen
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
BenjaminDG 30-11-2011 6:04 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
Bij een honda ss (en vast nog wel andere brommers) zit het achtertandwiel in dempingsrubbers opgehangen aan de achternaaf. Bij moderne brommers zit het achtertandwiel gewoon op de naaf gebout.
Op die rubbers zit altijd een beetje speling.
Wat zou het voor gevolgen hebben als ik ipv die rubbers massieve aluminium blokjes frees en die in m'n achternaaf pers/schuif?
Mij lijkt dat het weggedrag een stuk directer wordt? Of word het wegrijden juist een stuk schokkeriger?


Laten zitten is voor de trillingen op te vangen.

Elke motorfiets met een ketting heeft dat systeem ook.


 
Vlaanderen vrij!
Maup 30-11-2011 8:32 Print reply

Posts: 4353
Aha, ik hoor het al. Mooi laten zitten dus.
Maar wat ik dan wel vreemd vind, in m'n aprilia rs zit geen demping in de koppeling en ook niet in het achterwiel en die rijd prima...
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Derbi-Olaf 30-11-2011 11:18 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
Aha, ik hoor het al. Mooi laten zitten dus.
Maar wat ik dan wel vreemd vind, in m'n aprilia rs zit geen demping in de koppeling en ook niet in het achterwiel en die rijd prima...

volgens mij is zo´n AM6 koppeling gewoon gedempt of zit ik er dan zo naast ?


 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Maup 30-11-2011 13:18 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

volgens mij is zo´n AM6 koppeling gewoon gedempt of zit ik er dan zo naast ?



niet met rubbers iig.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
kenny77 30-11-2011 13:29 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]

niet met rubbers iig.

volgens mij wel.
tenminste kan me herinneren dat iemand zo'n am6 koppelingshuis uit elkaar heeft geplukt om , om te bouwen naar droog.
en daar zag je ook de rubbers liggen.
 
Derbi-Olaf 30-11-2011 13:38 Print reply

Posts: 14999
Als het aluminium huis op het stalen tandwiel zit geklonken kan je er vrij zeker van zijn dat het een gedempt huis met rubbers is


Bij honda koppelingen zie je de rubbers ook niet zitten, je kunt ze echter wel voelen (tandwiel in de bankschroef en met de korf draaien)
 
Heeft een SOHC in z'n broek!

Dit topic is 1935 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved