Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Warmloper

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 735 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #65581 - Warmloper
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3673 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ChielTZR 27-11-2011 13:43 Print topicpost

Posts: 6016
Hallo everybody,

Vrijdag even een stukje gereden op mijn brommer, moest ergens naartoe. Heen weg wind mee en terugweg wind tegen.

Nu liep mijn TZR naar mijn eigen idee altijd iets te rijk (niet veel, maar toch af en toe een lichte stotter voor de powerband).

Op de terugweg moest hij er behoorlijk aan trekken met wind tegen. Het was ook best koud en vochtig weer, wat volgens mij betekent dat er ietjes meer zuurstof in de lucht zit, waardoor de brom evt nog iets armer zou kunnen lopen.

Op een gegeven moment blokkeerde het achterwiel en ik kneep daarop natuurlijk mijn koppeling in. toen ik bijna stilstond liet ik mijn koppeling los en hij sloeg direct weer aan en ben daarna rustig naar huis gereden (liep naar mijn gevoel niet zo heel lekker meer).

Ik ben van plan deze week hem weer te fixen, cilinder eraf halen en dergelijk.

Nu mijn vraag:

Hoe kan het dat mijn cilinder naar bijna 2 jaar dienst te hebben gedaan (inclusief winters) opeens lichtelijk vastlopen?

Heeft iemand toevallig nog een goede tip welke cilinder bij een metrakit RK past?

Mvg Chiel zu Loeke

 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)

Pushpin 27-11-2011 13:55 Print reply
Posts: 841
slijtage en een beetje pech?
 
leonmt5 27-11-2011 14:06 Print reply

Posts: 799
wat voor bougie zit erin?

edit : hittegraad?

Dit bericht is gewijzigd door leonmt5 op 27-11-2011 om 14:07 uur.
 
bert : bezopen en rijd toch.
ChielTZR 27-11-2011 14:10 Print reply

Posts: 6016
Ngk 9,

misschien valt de schade mee, maar dat zien we wel als ik hem open haal.
dit setje heeft 13k gelopen, ben ook wel benieuwd hoe het eruit ziet.

Dit bericht is gewijzigd door ChielTZR op 27-11-2011 om 14:12 uur.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Derbi-Olaf 27-11-2011 14:12 Print reply

Posts: 14999
Denk toch een iets te arm mengsel icm een al wat versleten zuiger en veren, en daar bovenop nog eens wat tegenwind etc(zware belasting)...

Ideaal recept voor een warmloper!
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
ChielTZR 7-12-2011 13:42 Print reply

Posts: 6016
Zo, blokje nog steeds niet los gehad, maar de carb is helemaal schoongemaakt en er zit een grotere sproeier in.Het lijkt ook wel of de brom een flinke slok kvs heeft genomen, want het peil is de warmloper iets gezakt.

Natijd heb ik er nog wat km´s mee gemaakt en eigenlijk is het enigste dat de compressie minder is (wat ook logisch is), dus voor zover dit.

Nu wil ik volgend jaar in de lente mijn tzr een flinke beurt geven, dus nieuwe cilinder erop. dus,

snelheid moet rond de 80/90 liggen, en een DR80 moet dat makkelijk halen. cylinder mag wel lekker laagtoerig worden en flink trekken.

welke cilinder is laagtoeriger als een DR80?
en is de ori cilinder van DR80 goed?

Moet gaan lopen icm:
Metrakit RK replica
dell 16 mm
ori ontsteking
twv 15/14 - 60

alweer bedankt!

 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Derbi-Olaf 7-12-2011 13:50 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
Zo, blokje nog steeds niet los gehad, maar de carb is helemaal schoongemaakt en er zit een grotere sproeier in.Het lijkt ook wel of de brom een flinke slok kvs heeft genomen, want het peil is de warmloper iets gezakt.

Natijd heb ik er nog wat km´s mee gemaakt en eigenlijk is het enigste dat de compressie minder is (wat ook logisch is), dus voor zover dit.

Nu wil ik volgend jaar in de lente mijn tzr een flinke beurt geven, dus nieuwe cilinder erop. dus,

snelheid moet rond de 80/90 liggen, en een DR80 moet dat makkelijk halen. cylinder mag wel lekker laagtoerig worden en flink trekken.

welke cilinder is laagtoeriger als een DR80?
en is de ori cilinder van DR80 goed?

Moet gaan lopen icm:
Metrakit RK replica
dell 16 mm
ori ontsteking
twv 15/14 - 60

alweer bedankt!


Laagtoeriger dan de DR80 ga je denk ik niet vinden... Dat is trouwens een prima cilinder, wat ik wel zou doen is even afwerken voor het montelen d.w.z. Bevels (afschuiningen) aan de poorten aanbrengen.
Hetzelfde voor de zuiger!

Dat komt het inrijden ten goede, maar boven alles de levensduur. (scherpe randjes werken olieschrapend, afschuiningen duwen de olie tussen zuiger en wand'

Is het geen mogelijkheid met een originele uitlaat te rijden?
Mits een langere tandwielverhouding haal je dan de door jou beoogde snelheid ook, en je hebt de ideale straatset-up
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Aprilia RX 50 2003 7-12-2011 13:54 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
Zo, blokje nog steeds niet los gehad, maar de carb is helemaal schoongemaakt en er zit een grotere sproeier in.Het lijkt ook wel of de brom een flinke slok kvs heeft genomen, want het peil is de warmloper iets gezakt.

Natijd heb ik er nog wat km´s mee gemaakt en eigenlijk is het enigste dat de compressie minder is (wat ook logisch is), dus voor zover dit.

Nu wil ik volgend jaar in de lente mijn tzr een flinke beurt geven, dus nieuwe cilinder erop. dus,

snelheid moet rond de 80/90 liggen, en een DR80 moet dat makkelijk halen. cylinder mag wel lekker laagtoerig worden en flink trekken.

welke cilinder is laagtoeriger als een DR80?
en is de ori cilinder van DR80 goed?

Moet gaan lopen icm:
Metrakit RK replica
dell 16 mm
ori ontsteking
twv 15/14 - 60

alweer bedankt!



die snelheid haal je makkelijk daarmee. ik heb de cilinder zelf onbewerkt gelaten en is nog steeds goed. 5 k gelopen waarvan het meeste zwaar beladen in het zand enz.
iets laagtoeriger dan een ori cilinder.

ik kan er makkelijk de 100 mee halen.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
ChielTZR 7-12-2011 15:42 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

Laagtoeriger dan de DR80 ga je denk ik niet vinden... Dat is trouwens een prima cilinder, wat ik wel zou doen is even afwerken voor het montelen d.w.z. Bevels (afschuiningen) aan de poorten aanbrengen.
Hetzelfde voor de zuiger!

Dat komt het inrijden ten goede, maar boven alles de levensduur. (scherpe randjes werken olieschrapend, afschuiningen duwen de olie tussen zuiger en wand'

Is het geen mogelijkheid met een originele uitlaat te rijden?
Mits een langere tandwielverhouding haal je dan de door jou beoogde snelheid ook, en je hebt de ideale straatset-up


Denk je dat de originele uitlaat hier 't beste bij loopt dan (snelheid hoeft niet , maar moet wel lekker lopen). Misschien dat de originele uitlaat iets minder gevoelig voor de wouten, omdat je minder aandacht trekt.

Ik kon zelf niks laagtoerigers vinden, Tpr is iets hoogtoeriger, net zoals de airsal die ook weer meer toeren draait (volgens de fora's te lezen).

Denk dat dit hem dan wordt. 100 km/h vind ik trouwens meer dan snel zat.


 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Aprilia RX 50 2003 7-12-2011 15:48 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]


Denk je dat de originele uitlaat hier 't beste bij loopt dan (snelheid hoeft niet , maar moet wel lekker lopen). Misschien dat de originele uitlaat iets minder gevoelig voor de wouten, omdat je minder aandacht trekt.

Ik kon zelf niks laagtoerigers vinden, Tpr is iets hoogtoeriger, net zoals de airsal die ook weer meer toeren draait (volgens de fora's te lezen).

Denk dat dit hem dan wordt. 100 km/h vind ik trouwens meer dan snel zat.




de ori uitlaat loopt ie opzich wel lekker op.
ik heb een v6 daar loopt ie 110 mee. maar met ori uitlaat en niet te lang vertand zul je mooi 90 oid rijden. hij maakt minder toeren dan een ori dus zal bij een korte vertanding nooit hard gaan.

edit: toen ik de ori uitlaat had was ik alleen maar aan het crossen dus had m 10 op 51 vertand staan. liep iets van 75 a 80 toen.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 7-12-2011 om 15:49 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
ChielTZR 7-12-2011 15:50 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


de ori uitlaat loopt ie opzich wel lekker op.
ik heb een v6 daar loopt ie 110 mee. maar met ori uitlaat en niet te lang vertand zul je mooi 90 oid rijden. hij maakt minder toeren dan een ori dus zal bij een korte vertanding nooit hard gaan.




Aah kijk, das ook mooie informatie.
waar zit de powerband ongeveer?
vanaf de 7 k ofzo?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Aprilia RX 50 2003 7-12-2011 15:51 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]




Aah kijk, das ook mooie informatie.
waar zit de powerband ongeveer?
vanaf de 7 k ofzo?


vanaf 6 a 7 en dan door tot 10 ong. bij 8/9 heeft ie het top vermogen eigenlijk wel.
dit is met v6 uitlaat maar zal niet veel verschil maken met ori uitlaat denk ik zo.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Derbi-Olaf 7-12-2011 15:57 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]


Denk je dat de originele uitlaat hier 't beste bij loopt dan (snelheid hoeft niet , maar moet wel lekker lopen). Misschien dat de originele uitlaat iets minder gevoelig voor de wouten, omdat je minder aandacht trekt.

Ik kon zelf niks laagtoerigers vinden, Tpr is iets hoogtoeriger, net zoals de airsal die ook weer meer toeren draait (volgens de fora's te lezen).

Denk dat dit hem dan wordt. 100 km/h vind ik trouwens meer dan snel zat.



Op die cilinder heb je met de originele pijp lekker veel vermogen onderin(snel optrekken en aangenaam rijden) en het geluid is minimaal

en de 90 haal je evengoed gemakkelijk! Heb ooit op een TZR gereden zelfs die alles origineel had op de vertanding en een DR80 na.

Loopt heel mooi en rustig maar trekt even goed heerlijk op!
En je zit niet constant toeren te janken, zeker voor dagelijks gebruik is dat een aanrader!

 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Aprilia RX 50 2003 7-12-2011 16:01 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

Op die cilinder heb je met de originele pijp lekker veel vermogen onderin(snel optrekken en aangenaam rijden) en het geluid is minimaal

en de 90 haal je evengoed gemakkelijk! Heb ooit op een TZR gereden zelfs die alles origineel had op de vertanding en een DR80 na.

Loopt heel mooi en rustig maar trekt even goed heerlijk op!
En je zit niet constant toeren te janken, zeker voor dagelijks gebruik is dat een aanrader!



dat kan ik bevestigen t rijdt meer als een lichte motor dan een opgevoerd brommertje (kwa toeren).

met ori uitlaat zul je ook buiten de powerband genoeg vermogen hebben om lekker op te trekken. je haalt er niet veel vermogen uit, maar wel mooi verdeeld en aangenaam in het verkeer omdat je vanuit alle toerentallen kunt optrekken.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
ChielTZR 7-12-2011 16:04 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


dat kan ik bevestigen t rijdt meer als een lichte motor dan een opgevoerd brommertje (kwa toeren).

met ori uitlaat zul je ook buiten de powerband genoeg vermogen hebben om lekker op te trekken. je haalt er niet veel vermogen uit, maar wel mooi verdeeld en aangenaam in het verkeer omdat je vanuit alle toerentallen kunt optrekken.


Mooi mooi, ik ben overtuigd.
DR80 is wel 28 mm uitlaat flens toch?

 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Aprilia RX 50 2003 7-12-2011 16:06 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]


Mooi mooi, ik ben overtuigd.
DR80 is wel 28 mm uitlaat flens toch?



weet niet zeker. iig zelfde als mijn std cilinder.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 3673 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved