Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Distributie op tijd zetten Yamaha XT600

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1104 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65522 - Distributie op tijd zetten Yamaha X...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4685 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Paultje Pils 10-11-2011 19:58 Print topicpost

Posts: 2110
Hoi.

Dit is de situatie:



Ben bezig met het uit elkaar halen van het blok. Heeft zonder olie gelopen, dus wordt alles nagekeken.

Alleen nu is de vraag, hoe weet ik straks met het monteren dat de distributie goed staat?

Normaal gesproken staan er merktekens o.i.d. op het vliegwiel/nokkenas/carter.

Op het vliegwiel waarschijnlijk de tekentjes gevonden;



En op de nokkenas vondt ik dit;



De gaatjes boven en onder de bout, zitten niet op de andere helft van het tandwiel.

Wanneer deze gaten haaks bovenin staan, staan de merktekens op het vliegwiel ook 'ongeveer' bovenin.

Al lijkt mij dit allemaal niet zo precies?

Lijkt misschien een makkelijke vraag, maar is voor het eerst dat ik een dergelijk blok uit elkaar haal, dus wil het wel goed doen. En natuurlijk wat van leren.
 
If you can't dodge it, ram it.

Derbi-Olaf 10-11-2011 20:02 Print reply

Posts: 14999
niks van aantrekken en zelf even nieuwe merktekens zetten die voor je zelf duidelijk zijn en niet uitwisbaar(krasnaald)

ben je 100% zeker, fabrieksmerktekens kan je vaak op verschillende manieren interpreteren

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 10-11-2011 om 20:03 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
maxisport 10-11-2011 20:03 Print reply

Posts: 4206
merktekens staan op het nokkenas tandwiel, hoort idd in lijn te staan met de kop

en onder staat het merkteken als het goed is aan de andere kant van het blok, dus niet de vliegwielkant
 
rubbert 10-11-2011 20:04 Print reply

Posts: 8825
uhm, wat dacht je van gewoon het carter deksel er tegenaan schroeven voordat je de ketting erop gooit?

en is wel de manier, vliegwiel gelijk zetten met carter, en dan moet dat puntje op dat tandwiel omhoog staan, en zitten ook 2 streepjes op het tandiel/as, die moeten vlak met de bovenkant van je kop staan, kan je het iets naukeuriger aan zien


edit: @ olaf, wie zegt dat hij nu nog staat hoe die uit de fabriek is gekomen, misschien is hij al wel is los geweest, en heeft iemand hem al anders gezet

edit 2: die tekens op het vliegwiel zijn trouwens gewoon voor het vinden van het bdp, dus zou je ook in je bougiegat kunnen doen als je daarbij kan, maar het ketting kan maar op 1 fatsoenlijke manier, dat zie je wel als je hem er verkeerd op hebt

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 10-11-2011 om 20:07 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
-simon- 10-11-2011 20:06 Print reply

Posts: 8211
ik zie op het nokkenas tandwiel 2 sleufjes tegenover elkaar zitten.
mijn honda had dit ook en die moesten vlak gezet worden met de kop. dan heb je mischien een idee waar je ongeveer moet zoeken.
en zit er bij de koppelingskant niet een grote plug die je eruit kunt draaien?

 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Derbi-Olaf 10-11-2011 20:08 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
uhm, wat dacht je van gewoon het carter deksel er tegenaan schroeven voordat je de ketting erop gooit?

en is wel de manier, vliegwiel gelijk zetten met carter, en dan moet dat puntje op dat tandwiel omhoog staan, en zitten ook 2 streepjes op het tandiel/as, die moeten vlak met de bovenkant van je kop staan, kan je het iets naukeuriger aan zien


edit: @ olaf, wie zegt dat hij nu nog staat hoe die uit de fabriek is gekomen, misschien is hij al wel is los geweest, en heeft iemand hem al anders gezet

edit 2: die tekens op het vliegwiel zijn trouwens gewoon voor het vinden van het bdp, dus zou je ook in je bougiegat kunnen doen als je daarbij kan, maar het ketting kan maar op 1 fatsoenlijke manier, dat zie je wel als je hem er verkeerd op hebt

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 10-11-2011 om 20:07 uur.



Nja als 'ie altijd prima liep zal 'ie er niet slechter van worden

Verder houd ik gewoon meestal fabrieksmerktekens aan hoor, is bij mij nog niet voorgekomen dat ik er zelf heb moeten zetten. Maar als je het ff echt niet meer weet is het een oplossing
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
PRO TUNING 10-11-2011 20:09 Print reply

Posts: 4000
T op vliegwiel = TBDC
 
Paultje Pils 10-11-2011 20:54 Print reply

Posts: 2110
Heb met jullie tips nog even een keer goed gekeken.

Van uitgaande dat hij nu goed staat, aangezien hij goed liep.

Zuiger in bovenste dode punt tijdens compressieslag, waardoor het nokkenastandwiel zo staat, dat de sleufgaten haaks op de cilinder staan. Vervolgens staat dan het 'eentje' op het vliegwiel ook precies bovenin ten opzichte van een verticale koelrib.

Als het goed, moet het dan kloppen. Heb er ook maar foto's van gemaakt.

Rest mij nog twee vragen; Waarvoor dient het andere tekentje op het vliegwiel? Op de tweede foto, het onderste tekentje. Het lijk op een I of een H.

Laatste vraag dan maar; Is deze methode precies genoeg, dat ik er bijvoorbeeld géén tandje naast kan zitten?
 
If you can't dodge it, ram it.
De Schout 10-11-2011 20:57 Print reply
Posts: 5327
zit in de carterkap geen stop die je er uit kunt schroeven waar de merktekens mee overeen moeten komen? zou die kap er eerst eens terug op zetten en dan nog eens goed kijken. (als er een stop in zit die je er uit kunt draaien..)
 
tune tweak fiddle bang bummer
Paultje Pils 10-11-2011 21:00 Print reply

Posts: 2110
Er zit inderdaad een stop op dit carterdeel. Wanneer ik deze openmaak, heb ik alleen zicht op de krukasmoer (zo uit mijn hoofd).


Ik loop ff naar de garage om het ff te checken

EDIT: Inderdaad, niks bijzonders te zien achter deze stop.

Dit bericht is gewijzigd door Paultje Pils op 10-11-2011 om 21:07 uur.
 
If you can't dodge it, ram it.
Jozeff - Forum en Sales Moderator 10-11-2011 21:10 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paultje Pils
Heb met jullie tips nog even een keer goed gekeken.

Van uitgaande dat hij nu goed staat, aangezien hij goed liep.

Zuiger in bovenste dode punt tijdens compressieslag, waardoor het nokkenastandwiel zo staat, dat de sleufgaten haaks op de cilinder staan. Vervolgens staat dan het 'eentje' op het vliegwiel ook precies bovenin ten opzichte van een verticale koelrib.

Als het goed, moet het dan kloppen. Heb er ook maar foto's van gemaakt.

Rest mij nog twee vragen; Waarvoor dient het andere tekentje op het vliegwiel? Op de tweede foto, het onderste tekentje. Het lijk op een I of een H.

Laatste vraag dan maar; Is deze methode precies genoeg, dat ik er bijvoorbeeld géén tandje naast kan zitten?


dat zou ignition kunnen zijn. Die komt iets eerder dan bdp.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
De Schout 10-11-2011 21:17 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paultje Pils
Er zit inderdaad een stop op dit carterdeel. Wanneer ik deze openmaak, heb ik alleen zicht op de krukasmoer (zo uit mijn hoofd).


Ik loop ff naar de garage om het ff te checken

EDIT: Inderdaad, niks bijzonders te zien achter deze stop.

Dit bericht is gewijzigd door Paultje Pils op 10-11-2011 om 21:07 uur.



net wat aan het rondkijken geweest @ google. er lijkt een tweede kleinere stop in het deksel te zitten, net boven de spoelen?
 
tune tweak fiddle bang bummer
BenjaminDG 10-11-2011 21:56 Print reply

Posts: 4605
Heb je geen werkboek van dit motorblok?
 
Vlaanderen vrij!
Paultje Pils 10-11-2011 22:01 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Heb je geen werkboek van dit motorblok?

Nee, hebben de motor zonder boekjed gekocht. Op internet beweerd men zelfs dat die niet zijn geleverd. Maar met gezond verstand, enig technisch inzicht en jullie hulp kom ik er ook wel.

Die extra plug zoek ik morgen wel weer. Àls hij aanwezig is, op de genoemde plek, kan dat wel ongeveer op de plek van de tekens op het vliegwiel zijn.
 
If you can't dodge it, ram it.
-simon- 10-11-2011 22:03 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paultje Pils
[...]

Nee, hebben de motor zonder boekjed gekocht. Op internet beweerd men zelfs dat die niet zijn geleverd. Maar met gezond verstand, enig technisch inzicht en jullie hulp kom ik er ook wel.

Die extra plug zoek ik morgen wel weer. Àls hij aanwezig is, op de genoemde plek, kan dat wel ongeveer op de plek van de tekens op het vliegwiel zijn.


zit er aan de koppelingskant geen plug?
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
BenjaminDG 10-11-2011 22:03 Print reply

Posts: 4605
Voila 3 sec zoeken op google en kwam dit tegen.

Die pdf is al minstens 100mb groot (350 pagina's), daar zal zeker in staan hoe ge alles op tijd moet zetten.

http://www.horizonsu...anual-download-32180
 
Vlaanderen vrij!

Dit topic is 4685 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved