Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #65522 - Distributie op tijd zetten Yamaha X...
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 4685 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Paultje Pils |
10-11-2011 19:58 |
Posts: 2110 |
Hoi.
Dit is de situatie:
Ben bezig met het uit elkaar halen van het blok. Heeft zonder olie gelopen, dus wordt alles nagekeken.
Alleen nu is de vraag, hoe weet ik straks met het monteren dat de distributie goed staat?
Normaal gesproken staan er merktekens o.i.d. op het vliegwiel/nokkenas/carter.
Op het vliegwiel waarschijnlijk de tekentjes gevonden;
En op de nokkenas vondt ik dit;
De gaatjes boven en onder de bout, zitten niet op de andere helft van het tandwiel.
Wanneer deze gaten haaks bovenin staan, staan de merktekens op het vliegwiel ook 'ongeveer' bovenin.
Al lijkt mij dit allemaal niet zo precies?
Lijkt misschien een makkelijke vraag, maar is voor het eerst dat ik een dergelijk blok uit elkaar haal, dus wil het wel goed doen. En natuurlijk wat van leren.
|
|
If you can't dodge it, ram it. |
|
Derbi-Olaf |
10-11-2011 20:02 |
Posts: 14999 |
niks van aantrekken en zelf even nieuwe merktekens zetten die voor je zelf duidelijk zijn en niet uitwisbaar(krasnaald)
ben je 100% zeker, fabrieksmerktekens kan je vaak op verschillende manieren interpreteren
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 10-11-2011 om 20:03 uur.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
maxisport |
10-11-2011 20:03 |
Posts: 4206 |
merktekens staan op het nokkenas tandwiel, hoort idd in lijn te staan met de kop
en onder staat het merkteken als het goed is aan de andere kant van het blok, dus niet de vliegwielkant
|
|
|
|
rubbert |
10-11-2011 20:04 |
Posts: 8825 |
uhm, wat dacht je van gewoon het carter deksel er tegenaan schroeven voordat je de ketting erop gooit?
en is wel de manier, vliegwiel gelijk zetten met carter, en dan moet dat puntje op dat tandwiel omhoog staan, en zitten ook 2 streepjes op het tandiel/as, die moeten vlak met de bovenkant van je kop staan, kan je het iets naukeuriger aan zien
edit: @ olaf, wie zegt dat hij nu nog staat hoe die uit de fabriek is gekomen, misschien is hij al wel is los geweest, en heeft iemand hem al anders gezet
edit 2: die tekens op het vliegwiel zijn trouwens gewoon voor het vinden van het bdp, dus zou je ook in je bougiegat kunnen doen als je daarbij kan, maar het ketting kan maar op 1 fatsoenlijke manier, dat zie je wel als je hem er verkeerd op hebt
Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 10-11-2011 om 20:07 uur.
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
-simon- |
10-11-2011 20:06 |
Posts: 8211 |
ik zie op het nokkenas tandwiel 2 sleufjes tegenover elkaar zitten.
mijn honda had dit ook en die moesten vlak gezet worden met de kop. dan heb je mischien een idee waar je ongeveer moet zoeken.
en zit er bij de koppelingskant niet een grote plug die je eruit kunt draaien?
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
Derbi-Olaf |
10-11-2011 20:08 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rubbert
uhm, wat dacht je van gewoon het carter deksel er tegenaan schroeven voordat je de ketting erop gooit?
en is wel de manier, vliegwiel gelijk zetten met carter, en dan moet dat puntje op dat tandwiel omhoog staan, en zitten ook 2 streepjes op het tandiel/as, die moeten vlak met de bovenkant van je kop staan, kan je het iets naukeuriger aan zien
edit: @ olaf, wie zegt dat hij nu nog staat hoe die uit de fabriek is gekomen, misschien is hij al wel is los geweest, en heeft iemand hem al anders gezet
edit 2: die tekens op het vliegwiel zijn trouwens gewoon voor het vinden van het bdp, dus zou je ook in je bougiegat kunnen doen als je daarbij kan, maar het ketting kan maar op 1 fatsoenlijke manier, dat zie je wel als je hem er verkeerd op hebt
Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 10-11-2011 om 20:07 uur.
Nja als 'ie altijd prima liep zal 'ie er niet slechter van worden
Verder houd ik gewoon meestal fabrieksmerktekens aan hoor, is bij mij nog niet voorgekomen dat ik er zelf heb moeten zetten. Maar als je het ff echt niet meer weet is het een oplossing
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
PRO TUNING |
10-11-2011 20:09 |
Posts: 4000 |
T op vliegwiel = TBDC
|
|
|
|
Paultje Pils |
10-11-2011 20:54 |
Posts: 2110 |
Heb met jullie tips nog even een keer goed gekeken.
Van uitgaande dat hij nu goed staat, aangezien hij goed liep.
Zuiger in bovenste dode punt tijdens compressieslag, waardoor het nokkenastandwiel zo staat, dat de sleufgaten haaks op de cilinder staan. Vervolgens staat dan het 'eentje' op het vliegwiel ook precies bovenin ten opzichte van een verticale koelrib.
Als het goed, moet het dan kloppen. Heb er ook maar foto's van gemaakt.
Rest mij nog twee vragen; Waarvoor dient het andere tekentje op het vliegwiel? Op de tweede foto, het onderste tekentje. Het lijk op een I of een H.
Laatste vraag dan maar; Is deze methode precies genoeg, dat ik er bijvoorbeeld géén tandje naast kan zitten?
|
|
If you can't dodge it, ram it. |
|
De Schout |
10-11-2011 20:57 |
Posts: 5327 |
zit in de carterkap geen stop die je er uit kunt schroeven waar de merktekens mee overeen moeten komen? zou die kap er eerst eens terug op zetten en dan nog eens goed kijken. (als er een stop in zit die je er uit kunt draaien..)
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Paultje Pils |
10-11-2011 21:00 |
Posts: 2110 |
Er zit inderdaad een stop op dit carterdeel. Wanneer ik deze openmaak, heb ik alleen zicht op de krukasmoer (zo uit mijn hoofd).
Ik loop ff naar de garage om het ff te checken
EDIT: Inderdaad, niks bijzonders te zien achter deze stop.
Dit bericht is gewijzigd door Paultje Pils op 10-11-2011 om 21:07 uur.
|
|
If you can't dodge it, ram it. |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
10-11-2011 21:10 |
Posts: 10835 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paultje Pils
Heb met jullie tips nog even een keer goed gekeken.
Van uitgaande dat hij nu goed staat, aangezien hij goed liep.
Zuiger in bovenste dode punt tijdens compressieslag, waardoor het nokkenastandwiel zo staat, dat de sleufgaten haaks op de cilinder staan. Vervolgens staat dan het 'eentje' op het vliegwiel ook precies bovenin ten opzichte van een verticale koelrib.
Als het goed, moet het dan kloppen. Heb er ook maar foto's van gemaakt.
Rest mij nog twee vragen; Waarvoor dient het andere tekentje op het vliegwiel? Op de tweede foto, het onderste tekentje. Het lijk op een I of een H.
Laatste vraag dan maar; Is deze methode precies genoeg, dat ik er bijvoorbeeld géén tandje naast kan zitten?
dat zou ignition kunnen zijn. Die komt iets eerder dan bdp.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
De Schout |
10-11-2011 21:17 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paultje Pils
Er zit inderdaad een stop op dit carterdeel. Wanneer ik deze openmaak, heb ik alleen zicht op de krukasmoer (zo uit mijn hoofd).
Ik loop ff naar de garage om het ff te checken
EDIT: Inderdaad, niks bijzonders te zien achter deze stop.
Dit bericht is gewijzigd door Paultje Pils op 10-11-2011 om 21:07 uur.
net wat aan het rondkijken geweest @ google. er lijkt een tweede kleinere stop in het deksel te zitten, net boven de spoelen?
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
BenjaminDG |
10-11-2011 21:56 |
Posts: 4605 |
Heb je geen werkboek van dit motorblok?
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Paultje Pils |
10-11-2011 22:01 |
Posts: 2110 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Heb je geen werkboek van dit motorblok?
Nee, hebben de motor zonder boekjed gekocht. Op internet beweerd men zelfs dat die niet zijn geleverd. Maar met gezond verstand, enig technisch inzicht en jullie hulp kom ik er ook wel.
Die extra plug zoek ik morgen wel weer. Àls hij aanwezig is, op de genoemde plek, kan dat wel ongeveer op de plek van de tekens op het vliegwiel zijn.
|
|
If you can't dodge it, ram it. |
|
-simon- |
10-11-2011 22:03 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paultje Pils
[...]
Nee, hebben de motor zonder boekjed gekocht. Op internet beweerd men zelfs dat die niet zijn geleverd. Maar met gezond verstand, enig technisch inzicht en jullie hulp kom ik er ook wel.
Die extra plug zoek ik morgen wel weer. Àls hij aanwezig is, op de genoemde plek, kan dat wel ongeveer op de plek van de tekens op het vliegwiel zijn.
zit er aan de koppelingskant geen plug?
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
BenjaminDG |
10-11-2011 22:03 |
Posts: 4605 |
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Dit topic is 4685 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|