alwin mtx |
9-11-2011 19:39 |
Posts: 505 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pitbikenick
[...]
ja hoe maken ze uitlaten eigenlijk in de fabriek, ook netzoals je een opmaat maakt? ik had gehoord dat ze die opblazen ofzo, en dat je dan 1 lasnaad krijgt, (netals bij puch uitlaatjes (meeste dan) )
en hoe maak je die bochtjes met cone layout?
cone layout inderdaad, met deze papieren pijp was ik ongeveer 8 uur bezig
|
|
|
|
-PuchSjonnie- |
9-11-2011 19:47 |
Posts: 735 |
maar deed je die bochtjes gewoon een voor een met angle of kan je gewoon de 2 diameters intikken en dan bijv een 45graden bochtje?
|
|
|
|
lytseleen |
9-11-2011 19:48 |
Posts: 1025 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pitbikenick
[...]
ja hoe maken ze uitlaten eigenlijk in de fabriek, ook netzoals je een opmaat maakt? ik had gehoord dat ze die opblazen ofzo, en dat je dan 1 lasnaad krijgt, (netals bij puch uitlaatjes (meeste dan) )
en hoe maak je die bochtjes met cone layout?
die worden door middel van een waterpomp of olie onder hogedruk gevormd.
|
|
Taliban strijder op 2 takt kameel. |
|
alwin mtx |
9-11-2011 19:50 |
Posts: 505 |
Nee elke kleine stukje moet je apart berekenen.
Deel de berekende lengte door vier als je vier stuken wil.
en deel de hoek door ook door vier.
dan vul je stuk voor stuk alles in in de computer en print je ze uit.
|
|
|
|
-PuchSjonnie- |
9-11-2011 19:52 |
|
- Han - |
9-11-2011 20:03 |
Posts: 9667 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: lytseleen
[...]
die worden door middel van een waterpomp of olie onder hogedruk gevormd.
vind die van jou ook erg hoekig moet ik zeggen! Maar of je het echt gaat merken? Denk het niet. Maar het oog wil ook wat
|
|
<10.000 posts |
|
lytseleen |
9-11-2011 20:09 |
Posts: 1025 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: - Han -
[...]
vind die van jou ook erg hoekig moet ik zeggen! Maar of je het echt gaat merken? Denk het niet. Maar het oog wil ook wat
ja ik had hem zelf ook wel wat stakker willen hebben, volgende pijpje word wel wat mooier.
|
|
Taliban strijder op 2 takt kameel. |
|
PRO TUNING |
9-11-2011 20:18 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: alwin mtx
[...]
Wat bedoel je met schaal delen?
Schaal delen worden geperst in een mal
|
|
|
|
PRO TUNING |
9-11-2011 20:22 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: - Han -
[...]
malossi mhr team uitlaat is dat van de foto, en is gewoon een productie uitlaat.
Dit is door Malossi zo gemaakt om te imponeren, maak je het uit schaal delen is het nog beter qwa vermogen,
Iedere lasnaad remt, daarom gebruikt men ook wel hydroforming, maar dit is een moeilijke bewerking omdat het niet echt vormvast is.
|
|
|
|
lytseleen |
9-11-2011 20:26 |
Posts: 1025 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Dit is door Malossi zo gemaakt om te imponeren, maak je het uit schaal delen is het nog beter qwa vermogen,
Iedere lasnaad remt, daarom gebruikt men ook wel hydroforming, maar dit is een moeilijke bewerking omdat het niet echt vormvast is.
gewoon losse stukken nauwkeuriger als hydrovormen. en een mal maken voor een enkele uitlaat is ook wat teveel van het goede lijkt mij.
|
|
Taliban strijder op 2 takt kameel. |
|
Derbi-Olaf |
9-11-2011 20:41 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: lytseleen
[...]
gewoon losse stukken nauwkeuriger als hydrovormen. en een mal maken voor een enkele uitlaat is ook wat teveel van het goede lijkt mij.
da's wat 'ie zegt bij massaproductie wordt het geperst
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
alwin mtx |
9-11-2011 20:43 |
Posts: 505 |
ja dat is inderdaad waar, maar doet bijvoorbeeld malossie dan al de moeite van het lassen alleen voor het uiterlijk.
|
|
|
|
lytseleen |
9-11-2011 20:53 |
Posts: 1025 |
denk niet dat er super veel van deze malossie uitlaten gemaakt worden. en ik vind het zelf trouwens ook mooier.
|
|
Taliban strijder op 2 takt kameel. |
|
PRO TUNING |
10-11-2011 14:34 |
Posts: 4000 |
Een goede uitlaat maken is nog niet zo gemakkelijk ook al beschik je over goede las - plaatwerk - monteurs eigenschappen.
Ik herinner me nog dat mijn uitlaten leverancier V.H. (Jef van Hasselt) absoluut geen tijd had om voor KTM fabrieksrijder Jacky Martens een nieuwe uitlaat te maken.
Zijn monteur heeft toen alle uitlaatdelen meegenomen en in elkaar gelast - op zich een vakman, maar de KTM miste vele PK`s
Een uitlaat maken voor je standaard brommer die beter presteert is snel gemaakt, maar om b.v. een uitlaat te verbeteren voor racers of crossers daarvoor moetje een hele goede vakman zijn.
Met hele goede programma`s (dus niet Foekema etc.) kun je goede uitlaten uitrekenen, maar de laatste procenten is testen en eventueel veranderen / aanpassen.
|
|
|
|
-simon- |
10-11-2011 14:48 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Een goede uitlaat maken is nog niet zo gemakkelijk ook al beschik je over goede las - plaatwerk - monteurs eigenschappen.
Ik herinner me nog dat mijn uitlaten leverancier V.H. (Jef van Hasselt) absoluut geen tijd had om voor KTM fabrieksrijder Jacky Martens een nieuwe uitlaat te maken.
Zijn monteur heeft toen alle uitlaatdelen meegenomen en in elkaar gelast - op zich een vakman, maar de KTM miste vele PK`s
Een uitlaat maken voor je standaard brommer die beter presteert is snel gemaakt, maar om b.v. een uitlaat te verbeteren voor racers of crossers daarvoor moetje een hele goede vakman zijn.
Met hele goede programma`s (dus niet Foekema etc.) kun je goede uitlaten uitrekenen, maar de laatste procenten is testen en eventueel veranderen / aanpassen.
hoe doen ze dat bij een uitlaat fabrikant? ook eerst uitlaten lassen en als die goed is persen? of gebruiken die nog andere methodes?
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|