Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Fijnafstelling Tzr

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 783 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65504 - Fijnafstelling Tzr
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2455 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Meathausen 8-11-2011 13:14 Print topicpost

Posts: 726
Hoi!

Ik was vanochtend even mijn Tzr aan het afstellen omdat hij beetje minder begon te lopen.
Alles even schoongemaakt en andere sproeier erin.
Zat eerst 135 in waarbij die helemaal zwart was, toen naar 126 en begon ietsje minder zwart te worden. Daarna per maat getest en ik kwam uit op 112 met een koffiebruine bougie. Brommer loopt ook redelijk goed.

Alleen onderin vind ik het nog beetje waardeloos en de binnenkant van de uitlaat is besmeurd met onverbrande olie lijkt het wel.
Ik meng zelf vol syntetisch thuis 1:50.
Originele cilinder, 16mm dellorto carb. Leovince V6 ontgrensd.
Heb de thermostaat ertussen weg gehaald.
Ontsteking naar mijn weten ook ontgrensd omdat ik in de vrij wel tot 17.000 kan gaan.

Mijn vraag is dus eigenlijk waar die onverbrande olie vandaan komt en hoe ik onderin iets meer power krijg? Ligt niet aan de powerband, het is gewoon echt bagger. Ik heb ongeveer 5 a 6 kilometer gereden maar ik kon de demper nog rustig vasthouden, net als de radiateur. Dus misschien is mijn blok nog niet warm genoeg?

Ligt dit aan de temperatuur van de uitlaat? (dat onverbrande mengsel)
En hoe verhelp ik de toeren onderin? (misschien thermostaat terug?)

Groeten,
Meathausen
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!

BenjaminDG 8-11-2011 14:05 Print reply

Posts: 4605
Steek de thermostaat maar terug
 
Vlaanderen vrij!
Meathausen 8-11-2011 14:21 Print reply

Posts: 726
Heb hem er ooit tussenuit gehaald omdat ik last had van warmlopers, dit bleek achteraf een verkeerde zuiger te zijn (te groot) die ik had meegekregen van de dealer.

Maar zouden dan alle problemen verholpen zijn?
Lijkt me dat uitlaat temperatuur weinig met de koeling zelf te maken heeft.
Misschien gasnaald clipje lager?
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
Derbi-Olaf 8-11-2011 15:23 Print reply

Posts: 14999
termostaat erin en dan pas opnieuw afstellen! zeker met dit weer blijft het ding gewoon te koud en wordt je temperatuur niet constant gehouden, dat maakt het een stuk moeilijker afstellen
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
TZRBart 8-11-2011 17:10 Print reply
Posts: 946
Misschien is dat niet goed trekken verkeerde vertanding... De mijne trok eerst ook geen worst van tafel, terwijl hij nu met originele vertanding(12-60) ja 11 is origineel maar maakt mekaar niet veel. Maar sinds ik die andere vertanding heb trok hij veel beter...
 
Meathausen 8-11-2011 17:18 Print reply

Posts: 726
Vertanding ga ik inderdaad nog aanpassen, kreeg van jos dijkman het advies om van tandwiel 12 naar 13 voor te gaan. Hij dacht dat mijn brommer warm liep door te veel overtoeren.
Nu haal ik 100 in de 6 met 10.000 toeren. Vroeger met tandwiel 12 pas bij 11.300.
Met wind tegen is het bijna niets waard om in de 6 te rijden dus ik monteer tandwiel 12 denk ik weer.

Verder klinkt het wel logisch dat thermostaat verhaal. Had ik er ook tussen heen gehaald ivm warmlopen wat achteraf allemaal te danken was aan een te grote zuiger.

Maar dat trekken onderin heeft nog wel met afstelling te maken voor een deel. Tis echt een super verschil of je 5k of 9k toeren rijdt.

Maar wat is het beste om te doen? Gasnaald clipje lager? Hierbij wil ik het probleem van olie in de uitlaat verhelpen en in lage toeren beter optrekken.

Bedankt voor replys

Meathausen
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
TZRBart 8-11-2011 17:25 Print reply
Posts: 946
Als je voor een groter tandwiel doet, trekt hij juist LANGZAMER op... :p
 
Meathausen 8-11-2011 17:48 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TZRBart
Als je voor een groter tandwiel doet, trekt hij juist LANGZAMER op... :p


Ik heb nu tandwiel 13 voor, vergeten te zeggen sorry haha.
En wil weer terug naar 12 wat me beter beviel.
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
TZRBart 8-11-2011 18:26 Print reply
Posts: 946
Ooh haha, ja dan klopt het wel
 
ChielTZR 8-11-2011 18:44 Print reply

Posts: 6016
als je opeens vol gas geeft zodat hij vanuit lage toeren doorloopt naar hoge toeren doet je gasnaald niet heel veel.

Ik heb hetzelfde probleem, als ik lekker wil optrekken vanuit lage toeren moet ik iets met choke erop rijden zodat ie iets rijker staat. vervolgens doet mijn tzr bij 6/7k soms een beetje stotteren, waaruit blijkt dat hij weer te rijk loopt.

Als jij ook het probleem hebt dat hij omdat hij niet rijk genoeg loopt te weinig vermogen hebt, moet je volgens mij gaan afstellen met je stationairschroef.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
PRO TUNING 8-11-2011 19:26 Print reply

Posts: 4000
Synthetisch wil niet altijd zeggen dat het goed is.

Je mag het synthetisch noemen als er een bepaald aantal % (ik geloof 30 %) synthetische bestanddelen inzitten.

Dus als de overige 70 % minderwaardige olie is ??

Jan Put, vroeger van Putoline verkocht ook naar zijn zeggen synthetische olie omdat er enige synthetische dopes in zaten.
 
Meathausen 8-11-2011 23:58 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
als je opeens vol gas geeft zodat hij vanuit lage toeren doorloopt naar hoge toeren doet je gasnaald niet heel veel.

Ik heb hetzelfde probleem, als ik lekker wil optrekken vanuit lage toeren moet ik iets met choke erop rijden zodat ie iets rijker staat. vervolgens doet mijn tzr bij 6/7k soms een beetje stotteren, waaruit blijkt dat hij weer te rijk loopt.

Als jij ook het probleem hebt dat hij omdat hij niet rijk genoeg loopt te weinig vermogen hebt, moet je volgens mij gaan afstellen met je stationairschroef.


Gasnaald regelt volgens mijn weten je mengsel van kwart gas tot driekwart gas. Dit omdat de naald conisch in de venturibuis zit waar de sproeier op aangesloten is. Voor 1/4 gas zit de naald er helemaal nog in. Hierna wordt de naald uit de buis getild waardoor er meer mengsel langs kan. En bij driekwart gas gaat is hij er helemaal uit.

Mijn brommer stond toen ik hem kocht 2.5jr terug afgesteld met sproeier 108, tussendoor keer laten honen/poetsen en heb nu sproeier 112. Hij is zo bruin dat ik niet lager durf te gaan naar bijvoorbeeld 108. Kom bij mijn berekening uit op 50,3 cc ipv 49 origineel wat op de cilinder staat dus misschien vandaar.

Mijn theorie om de gasnaald een wat lager te zetten is dus gebaseerd op het toevoegen van ietsje minder mengsel voor volgas zodat hij onderin minder rijk loopt als nu.

Hele verhaal is gebaseerd op wat ik weet. Dus als je opmerkingen erover hebt hoor ik die graag

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Synthetisch wil niet altijd zeggen dat het goed is.

Je mag het synthetisch noemen als er een bepaald aantal % (ik geloof 30 %) synthetische bestanddelen inzitten.

Dus als de overige 70 % minderwaardige olie is ??

Jan Put, vroeger van Putoline verkocht ook naar zijn zeggen synthetische olie omdat er enige synthetische dopes in zaten.


Ik dacht ik vermeld het erbij. Staat op de bus dat het vol synthetisch is en volgens bromboeren is dat beter dan bijvoorbeeld techno synthetisch. Ik weet ook niet wat het precies uitmaakt. Zoek ik nog wel keer op.

Meathausen
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
BenjaminDG 9-11-2011 0:06 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
als je opeens vol gas geeft zodat hij vanuit lage toeren doorloopt naar hoge toeren doet je gasnaald niet heel veel.

Ik heb hetzelfde probleem, als ik lekker wil optrekken vanuit lage toeren moet ik iets met choke erop rijden zodat ie iets rijker staat. vervolgens doet mijn tzr bij 6/7k soms een beetje stotteren, waaruit blijkt dat hij weer te rijk loopt.

Als jij ook het probleem hebt dat hij omdat hij niet rijk genoeg loopt te weinig vermogen hebt, moet je volgens mij gaan afstellen met je stationairschroef.


Ik zie nergens dat hij een probleem heeft met stationair draaien?
 
Vlaanderen vrij!
tosser 9-11-2011 10:00 Print reply
Posts: 393
Aan jou verhaal te zien verzuipt hij onderin, vandaar ook die zwarte drap in de uitlaat!
doe het clipje een standje hoger en ontkool je uitlaat gelijk
 
Meathausen 9-11-2011 10:14 Print reply

Posts: 726
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tosser
Aan jou verhaal te zien verzuipt hij onderin, vandaar ook die zwarte drap in de uitlaat!
doe het clipje een standje hoger en ontkool je uitlaat gelijk


Uitlaat is nog pas ontkoold.
Lijkt me zelf een te rijk mengelsel icm uitlaat temperatuur.
Normaal als de uitlaat warm genoeg is verbrand hij die olie erin en hoef je (bijna) nooit te ontkolen.
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
tosser 9-11-2011 10:22 Print reply
Posts: 393
Doe je clipje 1 omhoog en ga een 20 km rijden ofzo, dan word hij goed heet en verbrand alles
 

Dit topic is 2455 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved