Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Problemen met de koppeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 747 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #65501 - Problemen met de koppeling
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4133 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

yoeriboven 7-11-2011 20:45 Print topicpost
Posts: 23
Hallo,

Sinds augustus rijd ik op een Derbi GPR 50. Vanaf het moment dat ik hem kocht kan ik al niet in de versnelling met de koppeling ingehouden heen en weer bewegen. Hij botst dan eerst ergens tegen aan en nadat ik een aantal maal naar voren en naar achter bewogen heb, gaat hij gemakkelijk heen en weer.

Nu heb ik de laatste tijd het probleem dat hij spontaan in een andere versnelling schoot. Zo wou ik hem laatst starten terwijl hij vrij stond (ik heb hem vooruit en achteruit geduwd zonder de koppeling ingehouden, dus stond hij vrij), waarna de brommer plotseling naar voren schoot. Ik voelde en ja hoor: hij stond opeens in de eerste versnelling.

Ook heb ik nu dat wanneer ik langzaam rijd, hij plotseling in een andere versnelling schiet en dat hij niet meer zo hard gaat als vroeger. In de eerste maand, anderhalf, haalde ik met gemak snelheden van 70km/u, maar nu blijf ik steken op 58km/u. Ik weet niet of dit ermee te maken heeft, maar misschien schiet hij tijdens het rijden wel opeens in een andere versnelling waardoor hij in een te hoge versnelling zit.

Kan iemand mij vertellen waar dit aan ligt? Ik kan nu wel met de Derbi rijden, maar straks rijd ik iets kapot omdat ik hier niets aan doe.
En hoe kun je zien wanneer de koppelingsplaten kapot zijn? Heb hier op het forum een tutorial gevonden over hoe je ze vervangt, maar ik kan nu niet zien of ze kapot zijn.

Alvast bedankt.

Yoeri Boven

Aanvulling: Dat van de snelheid zal ik even nader verklaren. Ik krijg hem nog maar 58km/u en dat is in de vijfde versnelling bij 9000 toeren. Wanneer ik dan opschakel daalt de snelheid naar ±50km/u en het aantal toeren naar 6,5,4000.
 

Floris-tsx 7-11-2011 20:49 Print reply

Posts: 3225
Uhm dat van je snelheid staat denk ik wel een beetje in verhouding tot je vorige topic. Namelijk... Is dat tankje onder je zadel helemaal leeg?

zoja, dan heb je een groot probleem; namelijk dat je cilinder warm gelopen is. Dit zorgt voor vermogensverlies zoals jij dat beschrijft. en je zult dan nieuwe spullen moeten monteren.

Verder is dat schakelverhaal me niet helemaal duidelijk. het echte probleem is dus dat hij zomaar in andere versnellingen schiet? Is dit ding bij een dealer gekocht of...?
 
Iedereen kan professioneel worden
yoeriboven 7-11-2011 20:55 Print reply
Posts: 23
Het tankje onder mijn zadel is nog niet helemaal leeg, maar ik zal hem morgen vullen. En wat moet er dan nieuw op? Alleen een cilinder of nog meer?

Een enkele keer schiet hij in een andere versnelling. En hij is tweedehands gekocht.
 
Floris-tsx 7-11-2011 21:04 Print reply

Posts: 3225
Probeer met schakelen eens wat langzamer te schakelen. De Derbi blokken staan bekend om de neutraal tussen versnellingen, hoewel heel veel directe bakken hier last van hebben. Maar als je schakelt, druk de pook dan stevig omhoog en hou hem even zo vast. Kijk dan of het nog steeds zo is.

Als je een warmgelopen cilinder hebt, moet je je cilinder en zuiger + bijbehorende pakkingen vervangen. Kan een duur grapje zijn.

Gooi er olie in en ga een week lang rijden. Als je moet cocluderen dat er aan het eind van de week nog evenveel in het tankje zit als voorheen, denk ik dat je oliepompje aan gort is en dus veel schade heeft veroorzaakt.

maar het zijn allemaal maar gedachtegangen en doemscenario's. Probeer het eens en kom dan terug met de resultaten zou ik zeggen
 
Iedereen kan professioneel worden
yoeriboven 7-11-2011 21:09 Print reply
Posts: 23
En weet je ook hoe ik kan zien of de koppelingsplaten kapot zijn?
Is hopelijk niet nodig, maar ik wil het graag leren dus de kennis is welkom.

Maar ik ga morgen in ieder geval even 2takt-olie halen en hem vullen.
 
maerijn 7-11-2011 21:09 Print reply

Posts: 2455
Hoe kan die uberhaubt een week gaan rijden als zijn oliepomp aan gort is? Hij zou binnen 1km een vastloper hebben.

Bij wijze van spreken dan. Ik adviseer niet met je brommer te gaan rijden als onzeker is of de oliepomp het nog doet.

Heb je een rood lampje in je cockpit waar oil bij staat? Brand die wel eens?



Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 7-11-2011 om 22:04 uur.
 
Floris-tsx 7-11-2011 21:13 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yoeriboven
En weet je ook hoe ik kan zien of de koppelingsplaten kapot zijn?
Is hopelijk niet nodig, maar ik wil het graag leren dus de kennis is welkom.

Maar ik ga morgen in ieder geval even 2takt-olie halen en hem vullen.


Kapot gaan ze niet echt. Slijten doen ze wel. Er is een bepaalde dikte per plaat opgegeven. Als hij voorbij de slijtagetolerantie is, is hij dus 'kapot' en zul je ze moeten vervangen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maerijn
Hoe kan die uberhaubt een week gaan rijden als zijn oliepomp aan gort is? Hij zou binnen 1km een vastloper hebben
Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 7-11-2011 om 21:10 uur.


niet per definitie. hij rijdt nu misschien ook al met warmgelopen motor

Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 7-11-2011 om 21:17 uur.
 
Iedereen kan professioneel worden
rubbert 7-11-2011 21:16 Print reply

Posts: 8825
alleen hebben deze problemen weinig met je koppeling te maken.

Het klinkt inderdaad meer alsof je een warmloper hebt gehad of iets dergelijks, dat hij hem in z'n zesde versnelling niet meer in de powerband kan houden

En dat hij spontaan in uit en naar andere versnellingen springt is echt niet goed, maar zoals al gevraagd:
Ken je niet iemand die er wat meer verstand van heeft dan jij?
want wij kunnen wel hele avonden gaan zitten ouwehoeren over wat de problemen zouden kunnen zijn, en wat de oplossingen, maar een ervaren persoon heeft dat in een paar seconden door als hij erop rijdt
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
yoeriboven 7-11-2011 21:19 Print reply
Posts: 23
Ik heb een kennis die er veel verstand van heeft, maar die is pas over twee weken terug van werk op een booreiland. Tot die tijd wou ik even kijken of ik er zelf achter kon komen met hulp van jullie.
 
sjoerd456 7-11-2011 21:35 Print reply

Posts: 274
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maerijn
Hoe kan die uberhaubt een week gaan rijden als zijn oliepomp aan gort is? Hij zou binnen 1km een vastloper hebben.

Heb je een rood lampje in je cockpit waar oil bij staat? Brand die wel eens?

Dit bericht is gewijzigd door maerijn op 7-11-2011 om 21:10 uur.


Dat hoeft echt niet hoor, heb met mijn TSX ook ± 100km zonder 2t olie gereden, aangezien ik er later achter kwam dat de oliepomp kapot was. Nooit vastgelopen, alleen de zuiger was helemaal aan gort, de cilinder viel ook nog mee.
 
Floris-tsx 7-11-2011 21:36 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sjoerd456
[...]


Dat hoeft echt niet hoor, heb met mijn TSX ook ± 100km zonder 2t olie gereden, aangezien ik er later achter kwam dat de oliepomp kapot was. Nooit vastgelopen, alleen de zuiger was helemaal aan gort, de cilinder viel ook nog mee.


Same here. Op een gegeven moment start het moeilijker en loopt het lastiger en dan opeens is hij echt dood.
 
Iedereen kan professioneel worden
sjoerd456 7-11-2011 21:40 Print reply

Posts: 274
Ik begon het pas te merken toen ik hem niet meer aan kon kicken, kon hem toen alleen nog aanlopen.
 
rubbert 7-11-2011 21:59 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sjoerd456
[...]


Dat hoeft echt niet hoor, heb met mijn TSX ook ± 100km zonder 2t olie gereden, aangezien ik er later achter kwam dat de oliepomp kapot was. Nooit vastgelopen, alleen de zuiger was helemaal aan gort, de cilinder viel ook nog mee.



Dan was het niet volledig zonder olie, heb het een keer met m'n senda geprobeerd, geen tweetakt olie mee om bij te mengen, en geen geld, om 6 km naar huis te rijden, maar ik ben nog niet eens op een kwart gekomen, toen zat de zuiger al vast geplakt in de cilinder

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 7-11-2011 om 22:00 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
sjoerd456 7-11-2011 22:06 Print reply

Posts: 274
Mijn TSX is gewoon een taaie, maar we dwalen wel behoorlijk af.
 
TZRBart 8-11-2011 17:11 Print reply
Posts: 946
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]



Dan was het niet volledig zonder olie, heb het een keer met m'n senda geprobeerd, geen tweetakt olie mee om bij te mengen, en geen geld, om 6 km naar huis te rijden, maar ik ben nog niet eens op een kwart gekomen, toen zat de zuiger al vast geplakt in de cilinder

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 7-11-2011 om 22:00 uur.


Dan moet je ook gaan lopen, zonder olie rijden is gewoon dom, zelfde als mijn moeder, lampje van olie ging in auto branden, rijdt ze nog rustig 20 km... Gewoon dom :p
 
fonsie2 10-11-2011 16:48 Print reply
Posts: 468
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TZRBart
[...]


Dan moet je ook gaan lopen, zonder olie rijden is gewoon dom, zelfde als mijn moeder, lampje van olie ging in auto branden, rijdt ze nog rustig 20 km... Gewoon dom :p

haha
 
if it aint dutch it aint much

Dit topic is 4133 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved