Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Olie verversen Derbi GPR 50

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 731 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #65500 - Olie verversen Derbi GPR 50
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 15715 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

yoeriboven 7-11-2011 20:24 Print topicpost
Posts: 23
Hallo,

Ik wil de olie van mijn Derbi GPR 50 verversen/bijvullen. Onder het zitje heb ik een tank waarin olie moet. Welke is dat? Kan daar gewoon 10w40 in?

Dan zit er op het blok een schroefje met 'OIL MINUM' eronder, welke opengedraaid dient te worden. Deze krijg ik helaas niet open met de inbus. Ook niet op de boormachine. Weet iemand hoe ik deze open krijg?
En hoe vul ik deze dan bij? Zit er een opening op het blok ofzo? En welke olie moet daarin? 10w40?


Ik heb de laatste tijd problemen met mijn koppeling en nu kreeg ik als advies om de olie op het blok te checken. Kan dit ermee in verhouding staan?

Excuus voor het aantal vragen. Ik heb hem pas sinds een tijdje en moet alles nog leren.

Groet,
Yoeri
Ik zal de foto's even wijzigen


Dit bericht is gewijzigd door yoeriboven op 7-11-2011 om 20:27 uur.

Dit bericht is gewijzigd door yoeriboven op 7-11-2011 om 20:33 uur.

Dit bericht is gewijzigd door yoeriboven op 7-11-2011 om 20:34 uur.

Dit bericht is gewijzigd door yoeriboven op 7-11-2011 om 20:34 uur.

Dit bericht is gewijzigd door yoeriboven op 7-11-2011 om 20:35 uur.

Dit bericht is gewijzigd door yoeriboven op 7-11-2011 om 20:36 uur.

Dit bericht is gewijzigd door yoeriboven op 7-11-2011 om 20:36 uur.
 

rubbert 7-11-2011 20:29 Print reply

Posts: 8825
hahaha,

Dat tankje moet je mengsmering in gooien, als die leeg is, en je rijdt door, kan je je halve motorblok laten reviseren
Die moet je bijvullen met Tweetakt olie.

Voor de motorolie zit er een vuldop op je motorblok, en zit een bout onderin je blok om het eruit te laten lopen, dus als je wilt verversen:
Moet je het eruit laten lopen door de onderste, die er weer in draaien, en bijvullen in de bovenste, en dat boutje waar jij het over hebt kan je aan zien of je op niveau bent, die moet je eruit draaien, en olie bijvullen tot het uit dat gaatje stroomt.

en daar moet versnellingsbak olie in die geschikt is voor een natte koppeling

Edit: wat voor koppelingsproblemen?

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 7-11-2011 om 20:30 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Floris-tsx 7-11-2011 20:32 Print reply

Posts: 3225
Dat tankje onder je zadel is voor 2t olie en dus niet voor motorblok olie. daarin zit een verschil. twee takt (2t) olie is voor de smering van de cilinder en motorblok olie (10w40) is voor de smering van de versnellingsbak.

Nu, daar op je motorblok zit gewoon ergens een bijvuldop. die moet je aanvullen met de aangegeven hoeveelheid olie, nadat je de oude olie eruit hebt laten lopen.

de olie eruit laten lopen doe je door een boutje onder op het blok los te draaien en die olie op te vangen in een stortbak. olie weg laten lopen kun je het beste doen als de motor warm is, maar hoeft niet per se. als hij warm is, hou er dan ook rekening mee dat de olie ook warm is.

dat inbuss- sleuteltje moet je gewoon laten zitten.

Oude of verkeerde olie kan inderdaad voor verkeerde koppelingswerking zorgen, al ligt het er wel aan wat voor problemen je ermee hebt.


Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 7-11-2011 om 20:32 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 7-11-2011 om 20:33 uur.
 
Iedereen kan professioneel worden
rubbert 7-11-2011 20:36 Print reply

Posts: 8825
praat me niet zo na

maar het inbusboutje is wel handig voor het niveau van de olie hoor

edit: misschien is het handiger om er een iets ervarener persoon bij te halen, ken je niemand die er wat meer verstand van heeft?

want bent bang dat je het inbusboutje al gesloopt hebt

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 7-11-2011 om 20:38 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Floris-tsx 7-11-2011 20:38 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
praat me niet zo na

maar het imbusboutje is wel handig voor het niveau van de olie hoor




Ja ik weet niet. Gebruik m nooit. Ik mik er bij mij gewoon 850ml in en weet dan dat het goed zit. Ding lekt niet en rechterkeerring is nieuw. Als ik 's ochtends bij mijn brommer aan kom en er ligt meer dan driekwart liter olie naast, dan zal ik wel even aan het schroefje gaan draaien ja
 
Iedereen kan professioneel worden
yoeriboven 7-11-2011 20:40 Print reply
Posts: 23
Hee,
Heel erg bedankt dat jullie zo snel konden reageren. Ik denk dat ik voor die koppelingsproblemen beter een nieuw topic kan starten. Is een totaal ander iets namelijk. Ik zal dat topic hier zo even vermelden.
 
rubbert 7-11-2011 20:43 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yoeriboven
Hee,
Heel erg bedankt dat jullie zo snel konden reageren. Ik denk dat ik voor die koppelingsproblemen beter een nieuw topic kan starten. Is een totaal ander iets namelijk. Ik zal dat topic hier zo even vermelden.



kan hier toch net zo makkelijk

voor elk wissewasje een nieuw topic is ook zinloos
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
yoeriboven 7-11-2011 20:46 Print reply
Posts: 23
Je hebt gelijk, maar mensen die een soortgelijk probleem hebben die vinden het niet omdat de titel van dit topic over olie gaat.

Dit is het topic: http://www.brommerforum.nl/showtopic/65501

Dit bericht is gewijzigd door yoeriboven op 7-11-2011 om 20:46 uur.
 
yoeriboven 7-11-2011 20:58 Print reply
Posts: 23
Kan ik het dopje voor het bijvullen van de olie op het blok trouwens vinden zonder de tank eraf te halen? Heb net gekeken, maar kan niets vinden.


Dit bericht is gewijzigd door yoeriboven op 7-11-2011 om 21:02 uur.
 
rubbert 7-11-2011 21:06 Print reply

Posts: 8825



Hier zie je het dopje wel zitten, is een plastic dop, op de foto boven het tandwiel
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
yoeriboven 7-11-2011 21:10 Print reply
Posts: 23
Bedankt, Rubbert. Zo kan ik hem denk ik wel vinden.
 
BenjaminDG 7-11-2011 22:31 Print reply

Posts: 4605
Met wat voor inbussleutel heb je dat proberen loszetten?

Inbusgat zal ook wel al mooi rond staan als je dat heb proberen loszetten met een inbusbitje.
 
Vlaanderen vrij!
rubbert 7-11-2011 22:33 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Met wat voor inbussleutel heb je dat proberen loszetten?

Inbusgat zal ook wel al mooi rond staan als je dat heb proberen loszetten met een inbusbitje.



het is brommerforum.NL niet .be
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 7-11-2011 22:38 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]



het is brommerforum.NL niet .be



hou toch je hoofd man
 
Frysk 7-11-2011 22:43 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]



het is brommerforum.NL niet .be


Wtf? Ik zie het probleem niet ?
Niet zo eigenwijs gaan doen.
 
giggitybyte
rubbert 7-11-2011 22:44 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



hou toch je hoofd man



ik hou ook van jou hoor, rustig maar


edit: was niet lullig bedoeld ofzo hoor, maar de eigenaar is redelijk een leek op brommer gebied, dus om verwarring te voorkomen

Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 7-11-2011 om 22:45 uur.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM

Dit topic is 15715 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved