Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Zuigers crossmotoren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 976 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65461 - Zuigers crossmotoren
Pagina 1 van 11
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 9, 10, 11Volgende pagina >
Dit topic is 20794 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Aprilia RX 50 2003 2-11-2011 11:33 Print topicpost

Posts: 6717
Even een vraag aan de motor crossers hier:

Een maat en ik willen allebei graag een crosser (ik een enduro en hij een volbloed crosser, beide willen we 2t). Nou schijnen die motoren aardig wat zuigers te slijten.
Maar:
- Hoevaak vervangen jullie die nou echt (op een 125 of 250 2t)? In de zaak enz zeggen ze altijd 25 uur maar misschien maar een verkoop praatje.
- Wat betalen jullie daar nou ong voor? Bijvoorbeeld dat je ergens meerdere in 1 keer haalt oid?
- Moet je elke keer opnieuw afstellen en inrijden?
- Hoe worden die uren nou precies gemeten? Is toch afhankelijk van het aantal toeren...?

De meeste vragen denk ik een antwoord op te weten, maar wil gewoon horen wat jullie er van denken/doen. Aangezien dat toch wat betrouwbaarder is.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

- Han - 2-11-2011 11:38 Print reply

Posts: 9667
als je slim bent koop je een motor met urenteller. Dan weet je precies wat die gelopen heeft en als je geluk hebt heeft die ook nog eens op tijd onderhoud gedaan.

 
<10.000 posts
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-11-2011 11:39 Print reply

Posts: 9841
ik zie niet echt in wat afstellen met je zuiger te maken heeft. Tenzij je aan de afstelling gaat zitten kloten elke keer vlak voordat je je zuiger eruit haalt... wat ook onnodig is.

Inrijden is vlgs mij gewoon warmrijden in de cross, maargoed, ik cross niet.

Waarom wil je btw tweetakt?

 
Too cool for school!
Aprilia RX 50 2003 2-11-2011 11:40 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Han -
als je slim bent koop je een motor met urenteller. Dan weet je precies wat die gelopen heeft en als je geluk hebt heeft die ook nog eens op tijd onderhoud gedaan.



dacht ik ook al aan.
hoe werkt die urenteller? wordt aangedreven toch door de toerenteller?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Aprilia RX 50 2003 2-11-2011 11:41 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik zie niet echt in wat afstellen met je zuiger te maken heeft. Tenzij je aan de afstelling gaat zitten kloten elke keer vlak voordat je je zuiger eruit haalt... wat ook onnodig is.

Inrijden is vlgs mij gewoon warmrijden in de cross, maargoed, ik cross niet.

Waarom wil je btw tweetakt?



vermogen, lichter en sleutelt makkelijker. + dat ik het toerengebied fijner vindt. maar dat is een andere discussie

en voor de rest wou ik alles even zeker weten, maar zoiets wat jij zegt vermoede ik al wel.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 2-11-2011 om 11:42 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Derbi-Olaf 2-11-2011 11:43 Print reply

Posts: 14999
afhankelijk van hoe je hem gebruikt... en je rijstijl...

Werk in een crosszaak en hebben onder andere een klant met 2 Yamaha YZ 250

zuigertjes om de 10 uur (Wiseco's, Pro-x bleef meteen kapot) anders blijft het gegarandeerd kapot (die zuigers zijn al verre van fris meer na 10 uur)

Er zijn daarentegen ook weer rijders die met een 125 prima 30 uur op een zuiger kunnen rijden

Bij hobby gerbuik zou ik zeggen:

125=> 20-25 uur
250=> rond de 30 uur
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
- Han - 2-11-2011 11:45 Print reply

Posts: 9667
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


dacht ik ook al aan.
hoe werkt die urenteller? wordt aangedreven toch door de toerenteller?


een motor heeft geen toerenteller. Waar die precies zijn signaal vanaf haalt weet ik niet maar dat is ook neit belangrijk. Hij meet gewoon de tijd dat de motor loopt

oja een enduro heeft als het goed is een kilometer teller, waarmee je ook het onderhoud zou kunnen 'regelen'

Dit bericht is gewijzigd door - Han - op 2-11-2011 om 11:45 uur.
 
<10.000 posts
Aprilia RX 50 2003 2-11-2011 11:45 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
afhankelijk van hoe je hem gebruikt... en je rijstijl...

Werk in een crosszaak en hebben onder andere een klant met 2 Yamaha YZ 250

zuigertjes om de 10 uur (Wiseco's, Pro-x bleef meteen kapot) anders blijft het gegarandeerd kapot (die zuigers zijn al verre van fris meer na 10 uur)

Er zijn daarentegen ook weer rijders die met een 125 prima 30 uur op een zuiger kunnen rijden

Bij hobby gerbuik zou ik zeggen:

125=> 20-25 uur
250=> rond de 30 uur


oke, ja is hobby gebruik.
ik wil een 250 2t enduro, vooral voor op t strand/off-road terrein en af en toe een crossbaan. En die maat van me wil een 125 2t voor op de baan.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Aprilia RX 50 2003 2-11-2011 11:46 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Han -
[...]


een motor heeft geen toerenteller. Waar die precies zijn signaal vanaf haalt weet ik niet maar dat is ook neit belangrijk. Hij meet gewoon de tijd dat de motor loopt

oja een enduro heeft als het goed is een kilometer teller, waarmee je ook het onderhoud zou kunnen 'regelen'

Dit bericht is gewijzigd door - Han - op 2-11-2011 om 11:45 uur.


oke, maar t lijkt me toch wel logisch dat wanneer ie stationair of langsaam draait hij minder meetelt dan plankgas...?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
- Han - 2-11-2011 11:48 Print reply

Posts: 9667
een uur is een uur. Anders zouden ze het wel 'belastingsteller' genoemd hebben ofzo.
 
<10.000 posts
Aprilia RX 50 2003 2-11-2011 11:49 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Han -
een uur is een uur. Anders zouden ze het wel 'belastingsteller' genoemd hebben ofzo.


oke

kon wezen toch aan boord hebben we ook een uren teller. maar die telt het aantal omwentelingen. maar dat is nogal een ander systeem.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Derbi-Olaf 2-11-2011 11:51 Print reply

Posts: 14999
bij off road gebruik gaat een zuiger merkbaar langer mee dan op een crossbaan, puur omdat je bij offroad niet vaak boven je powerband zit te rijden dus minder overrev'ed. Op de crossbaan geef je meestal gas tot 'ie niet meer trekt en schakel je door

en dat is afzien voor een blokje
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Aprilia RX 50 2003 2-11-2011 11:53 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
bij off road gebruik gaat een zuiger merkbaar langer mee dan op een crossbaan, puur omdat je bij offroad niet vaak boven je powerband zit te rijden dus minder overrev'ed. Op de crossbaan geef je meestal gas tot 'ie niet meer trekt en schakel je door

en dat is afzien voor een blokje


ik weet niet of jullie ook offroad rijders hebben. maar hoelang doen die met een zuiger?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
der Chef 2-11-2011 12:15 Print reply

Posts: 3265
Bij mijn 125 vervang ik hem tussen de 20/25 uur. Afstellen na vervangen is niet nodig, inrijden doe ik ook niet echt, wel even rustig laten warmlopen.
Bij het vervangen van de zuiger bestel ik standaard een pakkingsetje, bougie en nieuwe filter.

Urenteller had ik op mn vorige crosser, was verbonden met de bougiekabel.
 
Derbi-Olaf 2-11-2011 12:17 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


ik weet niet of jullie ook offroad rijders hebben. maar hoelang doen die met een zuiger?

Minder, maar die we hebben doen met een 250 toch al graag 40-45 uur, maar dan zijn ze ook echt versleten , ik zou hem liever maximaal op 40 uur vervangen bij een 250.

(off-roadrijders stoppen meestal net wat minder geld in hun hobby dan echte crossers, dus die kijken ook iets minder nauw :P)
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
PRO TUNING 2-11-2011 14:09 Print reply

Posts: 4000
125 cc - 8 draaiuren
250 cc - 15 draaiuren
Bij nicasil cilinders

Het probleem is niet de zuiger slijtage, maar door het kantelen van de zuiger wat steeds erger wordt naarmate de zuiger verder slijt, drukt de zuigerveer het nicasil in het aluminium van de cilinder.
Op het oog lijkt er niets aan de hand, maar ga je meten is vooral onder en boven de uitlaatpoort meer speling.

Goede zuigers voor 2-takt - Wössner - Vertex - Barikit
Pro-X zuigers ben ik niet zo van gecharmeerd, drijfstang sets wel.

Bij gietstalen wand kun je in principe doorrijden tot de zuiger er dwars in ligt, dan boren + honen met overmaat zuiger.
 

Dit topic is 20794 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 11
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 9, 10, 11Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved