- Han - |
2-11-2011 11:38 |
Posts: 9667 |
als je slim bent koop je een motor met urenteller. Dan weet je precies wat die gelopen heeft en als je geluk hebt heeft die ook nog eens op tijd onderhoud gedaan.
|
|
<10.000 posts |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
2-11-2011 11:39 |
Posts: 9841 |
ik zie niet echt in wat afstellen met je zuiger te maken heeft. Tenzij je aan de afstelling gaat zitten kloten elke keer vlak voordat je je zuiger eruit haalt... wat ook onnodig is.
Inrijden is vlgs mij gewoon warmrijden in de cross, maargoed, ik cross niet.
Waarom wil je btw tweetakt?
|
|
Too cool for school! |
|
Aprilia RX 50 2003 |
2-11-2011 11:40 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: - Han -
als je slim bent koop je een motor met urenteller. Dan weet je precies wat die gelopen heeft en als je geluk hebt heeft die ook nog eens op tijd onderhoud gedaan.
dacht ik ook al aan.
hoe werkt die urenteller? wordt aangedreven toch door de toerenteller?
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
2-11-2011 11:41 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
ik zie niet echt in wat afstellen met je zuiger te maken heeft. Tenzij je aan de afstelling gaat zitten kloten elke keer vlak voordat je je zuiger eruit haalt... wat ook onnodig is.
Inrijden is vlgs mij gewoon warmrijden in de cross, maargoed, ik cross niet.
Waarom wil je btw tweetakt?
vermogen, lichter en sleutelt makkelijker. + dat ik het toerengebied fijner vindt. maar dat is een andere discussie
en voor de rest wou ik alles even zeker weten, maar zoiets wat jij zegt vermoede ik al wel.
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 2-11-2011 om 11:42 uur.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Derbi-Olaf |
2-11-2011 11:43 |
Posts: 14999 |
afhankelijk van hoe je hem gebruikt... en je rijstijl...
Werk in een crosszaak en hebben onder andere een klant met 2 Yamaha YZ 250
zuigertjes om de 10 uur (Wiseco's, Pro-x bleef meteen kapot) anders blijft het gegarandeerd kapot (die zuigers zijn al verre van fris meer na 10 uur)
Er zijn daarentegen ook weer rijders die met een 125 prima 30 uur op een zuiger kunnen rijden
Bij hobby gerbuik zou ik zeggen:
125=> 20-25 uur
250=> rond de 30 uur
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
- Han - |
2-11-2011 11:45 |
Posts: 9667 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
dacht ik ook al aan.
hoe werkt die urenteller? wordt aangedreven toch door de toerenteller?
een motor heeft geen toerenteller. Waar die precies zijn signaal vanaf haalt weet ik niet maar dat is ook neit belangrijk. Hij meet gewoon de tijd dat de motor loopt
oja een enduro heeft als het goed is een kilometer teller, waarmee je ook het onderhoud zou kunnen 'regelen'
Dit bericht is gewijzigd door - Han - op 2-11-2011 om 11:45 uur.
|
|
<10.000 posts |
|
Aprilia RX 50 2003 |
2-11-2011 11:45 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
afhankelijk van hoe je hem gebruikt... en je rijstijl...
Werk in een crosszaak en hebben onder andere een klant met 2 Yamaha YZ 250
zuigertjes om de 10 uur (Wiseco's, Pro-x bleef meteen kapot) anders blijft het gegarandeerd kapot (die zuigers zijn al verre van fris meer na 10 uur)
Er zijn daarentegen ook weer rijders die met een 125 prima 30 uur op een zuiger kunnen rijden
Bij hobby gerbuik zou ik zeggen:
125=> 20-25 uur
250=> rond de 30 uur
oke, ja is hobby gebruik.
ik wil een 250 2t enduro, vooral voor op t strand/off-road terrein en af en toe een crossbaan. En die maat van me wil een 125 2t voor op de baan.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
2-11-2011 11:46 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: - Han -
[...]
een motor heeft geen toerenteller. Waar die precies zijn signaal vanaf haalt weet ik niet maar dat is ook neit belangrijk. Hij meet gewoon de tijd dat de motor loopt
oja een enduro heeft als het goed is een kilometer teller, waarmee je ook het onderhoud zou kunnen 'regelen'
Dit bericht is gewijzigd door - Han - op 2-11-2011 om 11:45 uur.
oke, maar t lijkt me toch wel logisch dat wanneer ie stationair of langsaam draait hij minder meetelt dan plankgas...?
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
- Han - |
2-11-2011 11:48 |
Posts: 9667 |
een uur is een uur. Anders zouden ze het wel 'belastingsteller' genoemd hebben ofzo.
|
|
<10.000 posts |
|
Aprilia RX 50 2003 |
2-11-2011 11:49 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: - Han -
een uur is een uur. Anders zouden ze het wel 'belastingsteller' genoemd hebben ofzo.
oke
kon wezen toch aan boord hebben we ook een uren teller. maar die telt het aantal omwentelingen. maar dat is nogal een ander systeem.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Derbi-Olaf |
2-11-2011 11:51 |
Posts: 14999 |
bij off road gebruik gaat een zuiger merkbaar langer mee dan op een crossbaan, puur omdat je bij offroad niet vaak boven je powerband zit te rijden dus minder overrev'ed. Op de crossbaan geef je meestal gas tot 'ie niet meer trekt en schakel je door
en dat is afzien voor een blokje
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Aprilia RX 50 2003 |
2-11-2011 11:53 |
|
der Chef |
2-11-2011 12:15 |
Posts: 3265 |
Bij mijn 125 vervang ik hem tussen de 20/25 uur. Afstellen na vervangen is niet nodig, inrijden doe ik ook niet echt, wel even rustig laten warmlopen.
Bij het vervangen van de zuiger bestel ik standaard een pakkingsetje, bougie en nieuwe filter.
Urenteller had ik op mn vorige crosser, was verbonden met de bougiekabel.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
2-11-2011 12:17 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
ik weet niet of jullie ook offroad rijders hebben. maar hoelang doen die met een zuiger?
Minder, maar die we hebben doen met een 250 toch al graag 40-45 uur, maar dan zijn ze ook echt versleten , ik zou hem liever maximaal op 40 uur vervangen bij een 250.
(off-roadrijders stoppen meestal net wat minder geld in hun hobby dan echte crossers, dus die kijken ook iets minder nauw :P)
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
PRO TUNING |
2-11-2011 14:09 |
Posts: 4000 |
125 cc - 8 draaiuren
250 cc - 15 draaiuren
Bij nicasil cilinders
Het probleem is niet de zuiger slijtage, maar door het kantelen van de zuiger wat steeds erger wordt naarmate de zuiger verder slijt, drukt de zuigerveer het nicasil in het aluminium van de cilinder.
Op het oog lijkt er niets aan de hand, maar ga je meten is vooral onder en boven de uitlaatpoort meer speling.
Goede zuigers voor 2-takt - Wössner - Vertex - Barikit
Pro-X zuigers ben ik niet zo van gecharmeerd, drijfstang sets wel.
Bij gietstalen wand kun je in principe doorrijden tot de zuiger er dwars in ligt, dan boren + honen met overmaat zuiger.
|
|
|
|