Makrolon |
1-11-2011 23:44 |
Posts: 6733 |
tuurlijk maakt dat uit. Als je staat vang je alle wind, en als je ligt vang je minder wind. Ik snap niet dat je hier een discussie over kan hebben, t is toch zo duidelijk als wat?!
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Quick-T |
1-11-2011 23:45 |
Posts: 88 |
Dat leek mij ook, maar hij kan er blijkbaar met z'n kop niet bij.. Ik hoop argumenten te vinden om t te overtuigen.. Die 5 kilometertjes per uur extra waren dus niet genoeg voor hem; hij vindt het toeval..
|
|
De oplossing is duct tape. Zo niet, dan tie-wraps. |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
1-11-2011 23:49 |
Posts: 9841 |
nou daar heeft de natuurkunde hele mooie formules voor, en uiteindelijk komt het er op neer dat je een bepaald oppervlak hebt wat zich door de lucht verplaatst. Hoe groter het oppervlak hoe meer weerstand.
Als je staat heb je meer oppervlak dan als je ligt. Ooit wel eens motorraces gekeken? Gasten liggen niet op de tank omdat ze lui zijn.
|
|
Too cool for school! |
|
Quick-T |
1-11-2011 23:50 |
Posts: 88 |
Te lui om BINAS te zoeken en de formule over te typen, maar da's wel een goeie inderdaad.. Eens kijken of dat m kan overtuigen..
|
|
De oplossing is duct tape. Zo niet, dan tie-wraps. |
|
Midas87 |
1-11-2011 23:55 |
Posts: 32 |
Zegt het woord aerodynamica hem iets?
In de formule waarmee je de luchtweerstand berekend wordt er rekening gehouden met oppervlak van het bewegende voorwerp (in dit geval jij en je brommert).
Hoe groter dit oppervlak hoe hoger de weerstand die je ondervind.
Dus als jij je groot maakt op je brommer (tov je bewegingsrichting) zul je een grotere weerstand ondervinden en dus langzamer gaan.
|
|
|
|
Midas87 |
2-11-2011 0:01 |
Posts: 32 |
En of 5 km/h een significant verschil is.. ik denk van wel, je gaat nu bijna 12% sneller dan voorheen.
|
|
|
|
JB1 |
2-11-2011 0:04 |
Posts: 14881 |
12% op 205km/u.
Hm, ik ga ook maar een mountainbikestuur en zadel monteren
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Derbi-Olaf |
2-11-2011 0:07 |
Posts: 14999 |
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
rubbert |
2-11-2011 0:09 |
Posts: 8825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Midas87
Zegt het woord aerodynamica hem iets?
In de formule waarmee je de luchtweerstand berekend wordt er rekening gehouden met oppervlak van het bewegende voorwerp (in dit geval jij en je brommert).
Hoe groter dit oppervlak hoe hoger de weerstand die je ondervind.
Dus als jij je groot maakt op je brommer (tov je bewegingsrichting) zul je een grotere weerstand ondervinden en dus langzamer gaan.
dat heeft op zich vrij weinig met aerodynamica te maken, dat is gewoon je frontaal oppervlak, aerodynamica heeft meer te maken met de vormen, en hoe de lucht daar omheen/ tussendoor stroomt
maar het is zeker waar dat je minder weerstand hebt als je ligt op een brommer, als je een zwaar vertande rs50 hebt bijvoorbeeld scheelt het je zo'n 10km op topsnelheid, en als je nog een voorbeeldje wilt:
Als ik met constant gas, en dus constante snelheid met m'n motor op de snelweg rijd, en ik ga liggen zonder het gas te verdraaien gaat m'n snelheid ook tegen de 10kmpu omhoog.
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
2-11-2011 0:14 |
Posts: 8608 |
De luchtweerstand is wat een voertuig het meest parten speelt qua topsnelheid.
Op je fiets voel je toch ook dat je bij tegenwind harder moet trappen ?
Bij lage snelheden speelt het veel minder. Met jouw 'verlaagd stuur' krijg je toch krampen na een kort tijdje denk ik, nee ? Dus redelijk onhandig in de praktijk...
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Midas87 |
2-11-2011 0:16 |
Posts: 32 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]
dat heeft op zich vrij weinig met aerodynamica te maken, dat is gewoon je frontaal oppervlak, aerodynamica heeft meer te maken met de vormen, en hoe de lucht daar omheen/ tussendoor stroomt
maar het is zeker waar dat je minder weerstand hebt als je ligt op een brommer, als je een zwaar vertande rs50 hebt bijvoorbeeld scheelt het je zo'n 10km op topsnelheid, en als je nog een voorbeeldje wilt:
Als ik met constant gas, en dus constante snelheid met m'n motor op de snelweg rijd, en ik ga liggen zonder het gas te verdraaien gaat m'n snelheid ook tegen de 10kmpu omhoog.
Naar mijn mening zijn de 2 verbonden aan elkaar aangezien aerodynamica slaat op wat je ook 'gestroomlijnd' zou kunnen noemen.
Hoe aerodynamischer hoe lager de luchtweerstand.
|
|
|
|
JB1 |
2-11-2011 0:18 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Midas87
[...]
Naar mijn mening zijn de 2 verbonden aan elkaar aangezien aerodynamica slaat op wat je ook 'gestroomlijnd' zou kunnen noemen.
Hoe aerodynamischer hoe lager de luchtweerstand.
Jouw mening heeft niets te maken met feiten.
Aerodynamica
Aero Dynamica
Bewegen van de lucht dus.
Heeft alleen maar te maken wat de lucht doet op het moment dat hij het oppervlakte raakt, niet hoe groot het oppervlakte is wat hij raakt.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
rubbert |
2-11-2011 0:19 |
Posts: 8825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Midas87
[...]
Naar mijn mening zijn de 2 verbonden aan elkaar aangezien aerodynamica slaat op wat je ook 'gestroomlijnd' zou kunnen noemen.
Hoe aerodynamischer hoe lager de luchtweerstand.
klopt, maar in dit geval heeft het niet echt met ingewikkelde aerodynamica te maken, maar meer met gewoon frontaal oppervlak
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
Midas87 |
2-11-2011 0:22 |
Posts: 32 |
aangezien je door de aanpassing van deze brommer 'ronder' op de brommer zit zou ik zeggen dat je er aerodynamischer van wordt en dus nog minder weerstand ervaart dan alleen door het verschil in oppervlak.
Maargoed, punt blijft dat onze topicstarter gelijk heeft in de discussie die hij met zijn vriend had.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
2-11-2011 0:22 |
Posts: 8608 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
Jouw mening heeft niets te maken met feiten.
Aerodynamica
Aero Dynamica
Bewegen van de lucht dus.
Heeft alleen maar te maken wat de lucht doet op het moment dat hij het oppervlakte raakt, niet hoe groot het oppervlakte is wat hij raakt.
De luchtweerstand wordt uitgedrukt als CX-waarde.
En dat wordt gemeten in windtunnels.
Die wetenschapstak heet aerodynamica.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|