Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Luchtweerstand -> testje

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 758 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #65459 - Luchtweerstand -> testje
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3288 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Quick-T 1-11-2011 23:40 Print topicpost
Posts: 88
Ik had een kleine discussie met een vriend, over luchtweerstand op de brommer. Naar zijn mening maakt het geen ruk uit of je staat op je brommer, of met je neus op het stuur ligt (in snelheid dan he). Ik dacht van wel.

Nu hebben we dus even een mountainbike stuur en fietszadel op de Puch geprakt, zodat je veel lager en platter zit/ligt).

Normaal loopt hij 42(klein tandwieltje voor), nu 47.

Wat is jullie mening?


Het probleem is nu trouwens wel dat we het er niet over eens zijn of 5 km/h een significant verschil is .

Klopt, netjes is het niet, maar dat kan wel even, voor die 5 kilometer..






EDIT: Whu, m'n telfoon doet lelijke foto's maken met flits

Dit bericht is gewijzigd door Quick-T op 1-11-2011 om 23:41 uur.
 
De oplossing is duct tape. Zo niet, dan tie-wraps.

Makrolon 1-11-2011 23:44 Print reply

Posts: 6733
tuurlijk maakt dat uit. Als je staat vang je alle wind, en als je ligt vang je minder wind. Ik snap niet dat je hier een discussie over kan hebben, t is toch zo duidelijk als wat?!
 
KTM 525 EXC Supermoto
Quick-T 1-11-2011 23:45 Print reply
Posts: 88
Dat leek mij ook, maar hij kan er blijkbaar met z'n kop niet bij.. Ik hoop argumenten te vinden om t te overtuigen.. Die 5 kilometertjes per uur extra waren dus niet genoeg voor hem; hij vindt het toeval..
 
De oplossing is duct tape. Zo niet, dan tie-wraps.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 1-11-2011 23:49 Print reply

Posts: 9841
nou daar heeft de natuurkunde hele mooie formules voor, en uiteindelijk komt het er op neer dat je een bepaald oppervlak hebt wat zich door de lucht verplaatst. Hoe groter het oppervlak hoe meer weerstand.

Als je staat heb je meer oppervlak dan als je ligt. Ooit wel eens motorraces gekeken? Gasten liggen niet op de tank omdat ze lui zijn.

 
Too cool for school!
Quick-T 1-11-2011 23:50 Print reply
Posts: 88
Te lui om BINAS te zoeken en de formule over te typen, maar da's wel een goeie inderdaad.. Eens kijken of dat m kan overtuigen..
 
De oplossing is duct tape. Zo niet, dan tie-wraps.
Midas87 1-11-2011 23:55 Print reply
Posts: 32
Zegt het woord aerodynamica hem iets?

In de formule waarmee je de luchtweerstand berekend wordt er rekening gehouden met oppervlak van het bewegende voorwerp (in dit geval jij en je brommert).
Hoe groter dit oppervlak hoe hoger de weerstand die je ondervind.
Dus als jij je groot maakt op je brommer (tov je bewegingsrichting) zul je een grotere weerstand ondervinden en dus langzamer gaan.
 
Midas87 2-11-2011 0:01 Print reply
Posts: 32
En of 5 km/h een significant verschil is.. ik denk van wel, je gaat nu bijna 12% sneller dan voorheen.
 
JB1 2-11-2011 0:04 Print reply

Posts: 14881
12% op 205km/u.
Hm, ik ga ook maar een mountainbikestuur en zadel monteren
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Derbi-Olaf 2-11-2011 0:07 Print reply

Posts: 14999
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand


=> Frontaal oppervlak verkleinen = weerstand verlagen.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
rubbert 2-11-2011 0:09 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Midas87
Zegt het woord aerodynamica hem iets?

In de formule waarmee je de luchtweerstand berekend wordt er rekening gehouden met oppervlak van het bewegende voorwerp (in dit geval jij en je brommert).
Hoe groter dit oppervlak hoe hoger de weerstand die je ondervind.
Dus als jij je groot maakt op je brommer (tov je bewegingsrichting) zul je een grotere weerstand ondervinden en dus langzamer gaan.



dat heeft op zich vrij weinig met aerodynamica te maken, dat is gewoon je frontaal oppervlak, aerodynamica heeft meer te maken met de vormen, en hoe de lucht daar omheen/ tussendoor stroomt

maar het is zeker waar dat je minder weerstand hebt als je ligt op een brommer, als je een zwaar vertande rs50 hebt bijvoorbeeld scheelt het je zo'n 10km op topsnelheid, en als je nog een voorbeeldje wilt:
Als ik met constant gas, en dus constante snelheid met m'n motor op de snelweg rijd, en ik ga liggen zonder het gas te verdraaien gaat m'n snelheid ook tegen de 10kmpu omhoog.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 2-11-2011 0:14 Print reply

Posts: 8608
De luchtweerstand is wat een voertuig het meest parten speelt qua topsnelheid.
Op je fiets voel je toch ook dat je bij tegenwind harder moet trappen ?
Bij lage snelheden speelt het veel minder. Met jouw 'verlaagd stuur' krijg je toch krampen na een kort tijdje denk ik, nee ? Dus redelijk onhandig in de praktijk...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Midas87 2-11-2011 0:16 Print reply
Posts: 32
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]



dat heeft op zich vrij weinig met aerodynamica te maken, dat is gewoon je frontaal oppervlak, aerodynamica heeft meer te maken met de vormen, en hoe de lucht daar omheen/ tussendoor stroomt

maar het is zeker waar dat je minder weerstand hebt als je ligt op een brommer, als je een zwaar vertande rs50 hebt bijvoorbeeld scheelt het je zo'n 10km op topsnelheid, en als je nog een voorbeeldje wilt:
Als ik met constant gas, en dus constante snelheid met m'n motor op de snelweg rijd, en ik ga liggen zonder het gas te verdraaien gaat m'n snelheid ook tegen de 10kmpu omhoog.




Naar mijn mening zijn de 2 verbonden aan elkaar aangezien aerodynamica slaat op wat je ook 'gestroomlijnd' zou kunnen noemen.
Hoe aerodynamischer hoe lager de luchtweerstand.

 
JB1 2-11-2011 0:18 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Midas87
[...]




Naar mijn mening zijn de 2 verbonden aan elkaar aangezien aerodynamica slaat op wat je ook 'gestroomlijnd' zou kunnen noemen.
Hoe aerodynamischer hoe lager de luchtweerstand.



Jouw mening heeft niets te maken met feiten.

Aerodynamica
Aero Dynamica
Bewegen van de lucht dus.

Heeft alleen maar te maken wat de lucht doet op het moment dat hij het oppervlakte raakt, niet hoe groot het oppervlakte is wat hij raakt.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
rubbert 2-11-2011 0:19 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Midas87
[...]




Naar mijn mening zijn de 2 verbonden aan elkaar aangezien aerodynamica slaat op wat je ook 'gestroomlijnd' zou kunnen noemen.
Hoe aerodynamischer hoe lager de luchtweerstand.




klopt, maar in dit geval heeft het niet echt met ingewikkelde aerodynamica te maken, maar meer met gewoon frontaal oppervlak
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Midas87 2-11-2011 0:22 Print reply
Posts: 32
aangezien je door de aanpassing van deze brommer 'ronder' op de brommer zit zou ik zeggen dat je er aerodynamischer van wordt en dus nog minder weerstand ervaart dan alleen door het verschil in oppervlak.

Maargoed, punt blijft dat onze topicstarter gelijk heeft in de discussie die hij met zijn vriend had.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 2-11-2011 0:22 Print reply

Posts: 8608
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Jouw mening heeft niets te maken met feiten.

Aerodynamica
Aero Dynamica
Bewegen van de lucht dus.

Heeft alleen maar te maken wat de lucht doet op het moment dat hij het oppervlakte raakt, niet hoe groot het oppervlakte is wat hij raakt.



De luchtweerstand wordt uitgedrukt als CX-waarde.
En dat wordt gemeten in windtunnels.
Die wetenschapstak heet aerodynamica.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 3288 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved