Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - snel schakelen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 723 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #65456 - snel schakelen
Pagina 5 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina
Dit topic is 6032 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maup 1-11-2011 22:12 Print reply

Posts: 4353
Weetje wat je trouwens wel kan doen: een quickshifter bouwen/monteren.
De naam zegt het natuurlijk al; je kan dan keiquick schakelen en zelf bouwen en afstellen kan nooit lastig zijn.
Terugschakelen zou ik dan nog wel met koppeling doen trouwens.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
rubbert 1-11-2011 22:14 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pitbikenick
ooh zo, hij kan zelf nog niet zo snel schakelen, gewoon koppeling in versnelling in trappen, goed gas erbij en koppeling laten schieten, en zo door gaan



serieus, kan je nou niet gewoon is een keertje je stil houden als je niks nuttigs te melden hebt?

Tip: lees eerst even door wat er voor je gezegd is, wat de vraag is, en bedenk of jij daar iets aan kan toevoegen om de ts te helpen met zijn vraag.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
als je zonder koppeling moet rijden (mij vaak gebeurd), moet je zoveel mogelijk de 1 vermijden omdat dit een hele zware tandwielverhouding geeft in verhouding tot de rest van de verhoudingen. kan wel degelijk schade aanrichten aan je bak

kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het komt dat als je van de 2 naar de 1 schakelt met koppeling en de brommer heeft nog een flink vaartje, dat de versnellingsbak zo 'klapt' als het ware?

ik denk namelijk dat het ook iets te maken heeft met die afwijkende verhouding van de 1, maar ik weet t niet precies. tis trouwens ook van de neutraal naar de 1 of van de neutraal naar de 2.

Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 1-11-2011 om 21:43 uur.



Dat komt door het grote snelheidsverschil tussen de tandwielen die je schakelt, je koppeling hangt altijd wat, dus je primaire as van de versnellingsbak zal altijd de snelheid van de motor aannemen als hij in z'n vrij staat, dus ook als je de koppeling ingedrukt hebt. en als je tandwielen die je schakelt met veel hogere snelheden draaien (de eerste en tweede versnelling, als je met een behoorlijke snelheid rijdt) zal die as heel even weer de snelheid van de motor aannemen (die aanzienlijk lager is dan die van de tandwielen) en zal daarna weer in één keer moeten versnellen als hij in de andere versnelling schiet.

Je koppeling "hangt" ook altijd een heeel klein beetje, en dat merk je dan ook, hij remt dan heel erg af, omdat er heel veel snelheidsverschil tussen de koppelingsplaten zit (motorsnelheid en versnellingsbak snelheid)

(alle "snelheden" zijn rotatiesnelheden natuurlijk)
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
fonsie2 1-11-2011 22:14 Print reply
Posts: 468
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
Weetje wat je trouwens wel kan doen: een quickshifter bouwen/monteren.
De naam zegt het natuurlijk al; je kan dan keiquick schakelen en zelf bouwen en afstellen kan nooit lastig zijn.
Terugschakelen zou ik dan nog wel met koppeling doen trouwens.

Ja, zoiets zag ik ook op youtube. Dat gaat net zo snel!

 
if it aint dutch it aint much
Makrolon 1-11-2011 22:16 Print reply

Posts: 6733
Schakelen zonder koppeling is helemaal niet slecht voor je blok. Opschakelen heb ik het dan over. Gewoon lichte druk op je pedaal, gas iets lossen en hij floept er zo in. Is snelste manier van schakelen.
 
KTM 525 EXC Supermoto
rubbert 1-11-2011 22:17 Print reply

Posts: 8825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Schakelen zonder koppeling is helemaal niet slecht voor je blok. Opschakelen heb ik het dan over. Gewoon lichte druk op je pedaal, gas iets lossen en hij floept er zo in. Is snelste manier van schakelen.



Hoe denk je dat die dogs van die 3e versnellingen van die xr-etjes allemaal zo rond als kogels komen dan?
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
fonsie2 1-11-2011 22:17 Print reply
Posts: 468
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Schakelen zonder koppeling is helemaal niet slecht voor je blok. Opschakelen heb ik het dan over. Gewoon lichte druk op je pedaal, gas iets lossen en hij floept er zo in. Is snelste manier van schakelen.

Ja dat kan wel zijn maar als ik zobiezo ook maar iets koppel heb ik er al een prettiger gevoel bij.

 
if it aint dutch it aint much
j0ren 1-11-2011 23:02 Print reply

Posts: 1298
Gewoon koppeling gebruiken en proberen het snel te doen.
Als je het gas ook niet helemaal dichtdraaid, en je zorgt dat hij zegmaar nog ietsje meer toeren gaat maken als je de koppeling indrukt ( en dus niet ziek hard in de max toeren ), dan kun je ook nog eens snelheidswinst halen uit de kracht die nog zit opgeslagen in het vliegwiel..


 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
ChielTZR 1-11-2011 23:05 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
Gewoon koppeling gebruiken en proberen het snel te doen.
Als je het gas ook niet helemaal dichtdraaid, en je zorgt dat hij zegmaar nog ietsje meer toeren gaat maken als je de koppeling indrukt ( en dus niet ziek hard in de max toeren ), dan kun je ook nog eens snelheidswinst halen uit de kracht die nog zit opgeslagen in het vliegwiel..





slijten wel je koppelingsplaten harder, maar dat terzijde.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Makrolon 1-11-2011 23:36 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rubbert
[...]



Hoe denk je dat die dogs van die 3e versnellingen van die xr-etjes allemaal zo rond als kogels komen dan?

Slecht geconstrueerd?
 
KTM 525 EXC Supermoto
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 1-11-2011 23:43 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Schakelen zonder koppeling is helemaal niet slecht voor je blok. Opschakelen heb ik het dan over. Gewoon lichte druk op je pedaal, gas iets lossen en hij floept er zo in. Is snelste manier van schakelen.



op n quickshifter na
 
Makrolon 1-11-2011 23:45 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



op n quickshifter na

Of n automaat, vario... Maar ik bedoelde zonder hulpmiddelen.
 
KTM 525 EXC Supermoto

Dit topic is 6032 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 5 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved