Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - snel schakelen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 892 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #65456 - snel schakelen
Pagina 3 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 5987 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

-PuchSjonnie- 1-11-2011 21:11 Print reply
Posts: 735
ja als jou brommer niet snel op toeren is duurt het even voordat je het goede punt bereikt dat je kan overschakelen, je kan wel lomp gaan doortrappen, maar dan sla je je versnellingen gewoon over
 
Aprilia RX 50 2003 1-11-2011 21:12 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pitbikenick
ja als jou brommer niet snel op toeren is duurt het even voordat je het goede punt bereikt dat je kan overschakelen, je kan wel lomp gaan doortrappen, maar dan sla je je versnellingen gewoon over


je mist het punt. het gaat over het schakelen zelf. niet over zo snel mogenlijk door die versnellingen heen blazen.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
-PuchSjonnie- 1-11-2011 21:13 Print reply
Posts: 735
ooh zo, hij kan zelf nog niet zo snel schakelen, gewoon koppeling in versnelling in trappen, goed gas erbij en koppeling laten schieten, en zo door gaan
 
Hells Hobbit 1-11-2011 21:13 Print reply

Posts: 1793
voor het snelle schakelen:

lekker door trekken, precies op het punt dat je het gas los laat en de spanning op je ketting weg valt kan je uiterst soepel schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Dit gaat prima bij de door mij reeds geteste reeks yamaha's van 50cc twee taktjes tot 1000cc Vtwins.

Het gaat er om dat je bak niet belast is op het moment dat je schakelt. Normaal doe je dat met je koppeling, in de racerij onderbreken ze de ontsteking kortstondig en precies op het juiste moment schakelen, net nadat je motor stopt met trekken en net voordat je achterwiel begint met trekken is een andere mannier.

Maar t praktisch nut is natuurlijk ver te zoeken, dat dan weer wel, want je hand is vaak sneller dan je voet



Dit bericht is gewijzigd door Hells Hobbit op 1-11-2011 om 21:16 uur.
 
BenjaminDG 1-11-2011 21:14 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hells Hobbit
voor het snelle schakelen:

lekker door trekken, precies op het punt dat je het gas los laat en de spanning op je ketting weg valt kan je uiterst soepel schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Dit gaat prima bij de door mij reeds geteste reeks yamaha's van 50cc twee taktjes tot 1000cc Vtwins.

Maar t praktisch nut is natuurlijk ver te zoeken, dat dan weer wel


Wel de pook onder spanning houden hé
 
Vlaanderen vrij!
Hells Hobbit 1-11-2011 21:16 Print reply

Posts: 1793
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Wel de pook onder spanning houden hé


nee hoor,
natuurlijk wel je voet goed bij het pedaal houden maar de boel al op voorspanning zetten is alleen maar ongezond voor je bak
 
JB1 1-11-2011 21:19 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hells Hobbit
[...]


nee hoor,
natuurlijk wel je voet goed bij het pedaal houden maar de boel al op voorspanning zetten is alleen maar ongezond voor je bak


Op voorspanning zetten vlak voor je het gas dicht doet.
Zo doe ik het iig.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
BenjaminDG 1-11-2011 21:21 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hells Hobbit
[...]


nee hoor,
natuurlijk wel je voet goed bij het pedaal houden maar de boel al op voorspanning zetten is alleen maar ongezond voor je bak



Zo doe ik het ook en dan gaat hij er echt soepel is, soepelder als met koppeling.

Op jouw manier forceer je hem wat denk ik, voel je geen schokken als je dit zo doet?
 
Vlaanderen vrij!
Hells Hobbit 1-11-2011 21:22 Print reply

Posts: 1793
is idd wel een mannier om te merken wanneer de spanning in je bak weg valt, maar als je je voertuig een beetje kent voel je dat ook zonder wel aan.

handige methode trouwens als je zonder knipperlichten rijdt en je hand uit moet steken

@benjamin: nee, juist niet. We doen beide het zelfde alleen voel ik aan op intuitie wanneer ik moet schakelen en jullie door het feit dat het pedaal eerst tegen gehouden wordt en daarna er wel droorheen getrapt kan worden.

Dit bericht is gewijzigd door Hells Hobbit op 1-11-2011 om 21:23 uur.
 
BenjaminDG 1-11-2011 21:23 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hells Hobbit
is idd wel een mannier om te merken wanneer de spanning in je bak weg valt, maar als je je voertuig een beetje kent voel je dat ook zonder wel aan.

handige methode trouwens als je zonder knipperlichten rijdt en je hand uit moet steken


Of je koppeling kabel gebroken is

Dan is het ook makkelijk om te weten hoe je moet terugschakelen zonder koppeling.

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 1-11-2011 om 21:23 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Hells Hobbit 1-11-2011 21:24 Print reply

Posts: 1793
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Of je koppeling kabel gebroken is

Dan is het ook makkelijk om te weten hoe je moet terugschakelen zonder koppeling.

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 1-11-2011 om 21:23 uur.


Inderdaad, maar persoonlijk begin ik daar met een big twin niet aan, en brommer lukt het met de kabel om de hand ook wel (weet ik toevallig )

 
BenjaminDG 1-11-2011 21:26 Print reply

Posts: 4605
Had ik met mijn GSXR 1 km van mijn deur, gelukking moest er geen auto stoppen anders ben je echt gekloot
 
Vlaanderen vrij!
Hells Hobbit 1-11-2011 21:28 Print reply

Posts: 1793
jup.

t kan als nood oplossing wel maar is toch een stuk prettiger met een aanduwbaar object, zodat je bij weg rijden uit stilstand eerst een stukje stept voordat je um in zen 1 zet.
 
Aprilia RX 50 2003 1-11-2011 21:30 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hells Hobbit
jup.

t kan als nood oplossing wel maar is toch een stuk prettiger met een aanduwbaar object, zodat je bij weg rijden uit stilstand eerst een stukje stept voordat je um in zen 1 zet.


je kunt m in z'n vrij zetten als je stilstaat en dan ineens in z'n 1 of 2
je kunt m meestal tussen alle versnellingen wel in zetten dus kun je kiezen waarin je m aanloopt
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Floris-tsx 1-11-2011 21:43 Print reply

Posts: 3225
als je zonder koppeling moet rijden (mij vaak gebeurd), moet je zoveel mogelijk de 1 vermijden omdat dit een hele zware tandwielverhouding geeft in verhouding tot de rest van de verhoudingen. kan wel degelijk schade aanrichten aan je bak

kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het komt dat als je van de 2 naar de 1 schakelt met koppeling en de brommer heeft nog een flink vaartje, dat de versnellingsbak zo 'klapt' als het ware?

ik denk namelijk dat het ook iets te maken heeft met die afwijkende verhouding van de 1, maar ik weet t niet precies. tis trouwens ook van de neutraal naar de 1 of van de neutraal naar de 2.

Dit bericht is gewijzigd door Floris-tsx op 1-11-2011 om 21:43 uur.
 
Iedereen kan professioneel worden

Dit topic is 5987 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved