Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #65456 - snel schakelen
|
Pagina 2 van 5
|
Dit topic is 5986 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
1-11-2011 19:45 |
Posts: 6717 |
opschakelen kan in het geval van wedstrijden enz goed zonder koppeling, maar funnest voor je blok. verder is am6 gewoon goed. maar je je een fracctie van een seconde langer de tijd neemt om te schakelen pakt ie beter en ga je dus harder. verder gewoon een kwestie van ervaring opdoen
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Floris-tsx |
1-11-2011 19:45 |
Posts: 3225 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: j0ren
Je moet het jezelf gewoon leren. En ook moet je timing precies goed zijn, anders schakel je mis.
de koppelingshendel moet je ook niet helemaal inknijpen, maar gewoon zover dat hij wel koppelt. Ook draai ik mn gas niet helemaal dicht tijdens het schakelen.
Ik mag van mezelf wel zeggen dat ik redelijk snel schakel. Maarrrrr of het goed is voor je blok is wat anders.
En langzaam schakelen heeft zo ook wel zijn charmes
hoe heb jij je koppelingshendel gesteld als je de keuze kunt maken tussen inknijpen tot hij koppelt en niet koppelt?
|
|
Iedereen kan professioneel worden |
|
j0ren |
1-11-2011 19:46 |
Posts: 1298 |
@ chieltzr; Juistém. Iets te snel getyped. Maar ik ben dan ook gewoon retesnel
|
|
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel |
|
ChielTZR |
1-11-2011 19:47 |
Posts: 6016 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
Gewoon langzaamaan beginnen.
Op de motor kan ik nu opschakelen zonder koppeling, op de MT nog nooit geprobeerd
hoe kan je netjes opschakelen met een niet-sequentële versnellingsbak? (met nadruk op netjes)
Dit bericht is gewijzigd door ChielTZR op 1-11-2011 om 19:52 uur.
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
Aprilia RX 50 2003 |
1-11-2011 19:47 |
Posts: 6717 |
jij hebt pas een korte tijd je rbw ( ja ik ken je van zwolle meeting )
gewoon ervaring opdoen. wat ook helpt is een paar keer achterop gaan zitten bij mensen die al lange tijd rijden, en dan goed opletten wat ze doen.
edit: als je er gevoel voor hebt en je probeert t een paar keer kun je ook opschakelen zonder dat je je versnellingsbak een opdonder geeft. echter gaat dit niet sneller dan met koppeling.
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 1-11-2011 om 19:49 uur.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
JB1 |
1-11-2011 20:01 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]
hoe kan je netjes opschakelen met een niet-sequentële versnellingsbak? (met nadruk op netjes)
Dit bericht is gewijzigd door ChielTZR op 1-11-2011 om 19:52 uur.
Die van een auto bijvoorbeeld?
Koppeling intrappen en in de versnelling zetten
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
ChielTZR |
1-11-2011 20:08 |
Posts: 6016 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
Die van een auto bijvoorbeeld?
Koppeling intrappen en in de versnelling zetten
met jouw motor zonder kopling dan.
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
JB1 |
1-11-2011 20:10 |
Posts: 14881 |
Gas erop, wat voorspanning op het pedaal, en dan gas dicht, en dan kracht zetten op het pedaal, valt ie er zo in
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
mx-jacob |
1-11-2011 20:22 |
|
rubbert |
1-11-2011 20:36 |
Posts: 8825 |
Hier zijn wat mensen verschillende discussies door elkaar aan het voeren, als je een gewone brommer hebt, waar je gewoon mee op de weg wilt rijden, en die je heel wilt houden moet je gewoon niet zonder koppeling schakelen, als je de blokken uit elkaar gedraaid hebt waar dat wel mee is gedaan weet je wel waarom...
snel schakelen is gewoon een kwestie van oefenen, als je op de weg snel wilt schakelen moet je gewoon een goede motoriek voor je: gas, koppeling en schakelpedaal hebben.
Een afgelegen weg op gaan zoeken, en kijken hoe je dit eigenlijk in één aangesloten beweging kan doen: gasloslaten, en tegelijkertijd je koppeling intrekken, en ondertussen begin je met je voet omhoog brengen, en als hij in de versnelling zit (deze timing moet je dus met name goed oefenen) weer tegelijkertijd: gasgeven en koppeling loslaten
Op het laatst zal het één aaneengesloten beweging worden, dan wacht je niet meer tot hij in de versnelling zit, maar weet je dat hij erin zal zitten, en ga je gelijk van koppeling inknijpen/gas loslaten naar koppeling loslaten/gasgeven
Als je dit één keer goed onder de knie hebt wordt het gewoon automatisme, maakt niet uit hoe dronken je bent, je kunt het nog steeds (in tegenstelling tot het sturen)
Als je een keer wilt sprinten, en je hebt wat schijt aan je bak, of je wilt gewoon echt op z'n snelst kan je dat schakelen zonder koppeling proberen
Dit bericht is gewijzigd door rubbert op 1-11-2011 om 20:40 uur.
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
Aprilia RX 50 2003 |
1-11-2011 20:39 |
Posts: 6717 |
en aangezien je een ''crosser'' hebt en de kans bestaat dat je nog wel eens op een cross oid terecht komt dat kun je af en toe bijna niet anders dan zonder koppeling omdat je net beroerd uitkomt.
tenminste had ik in het begin wel eens. tegenwoordig eigenlijk nooit
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
rubbert |
1-11-2011 20:42 |
Posts: 8825 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
en aangezien je een ''crosser'' hebt en de kans bestaat dat je nog wel eens op een cross oid terecht komt dat kun je af en toe bijna niet anders dan zonder koppeling omdat je net beroerd uitkomt.
tenminste had ik in het begin wel eens. tegenwoordig eigenlijk nooit
In de modder heeft je blok er veel minder last van, hij krijgt niet zo'n klap, het achterwiel slipt wel een beetje waardoor je hier niet zo'n piekspanning zult krijgen, dit zal hij op de weg niet doen, en heeft daar dus wat meer moeite mee
|
|
Draai- ontwerpwerk?--->PM |
|
-PuchSjonnie- |
1-11-2011 21:05 |
Posts: 735 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: fonsie2
wat is jullie methode dan of schakelen jullie ook niet snel?
wat is je setup, want als jou am6 helemaal orginieel is en hij langzaam op toeren komt, kan je natuurlijk niet sneller schakelen dan dat die op toeren is he, maar met 70 hebo manston mallossi eprom enzovoort, dan kan je gewoon dat pedaaltje doorblijven trappen ja
|
|
|
|
JB1 |
1-11-2011 21:06 |
Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pitbikenick
[...]
wat is je setup, want als jou am6 helemaal orginieel is en hij langzaam op toeren komt, kan je natuurlijk niet sneller schakelen dan dat die op toeren is he, maar met 70 hebo manston mallossi eprom enzovoort, dan kan je gewoon dat pedaaltje doorblijven trappen ja
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
BenjaminDG |
1-11-2011 21:07 |
Posts: 4605 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pitbikenick
[...]
wat is je setup, want als jou am6 helemaal orginieel is en hij langzaam op toeren komt, kan je natuurlijk niet sneller schakelen dan dat die op toeren is he, maar met 70 hebo manston mallossi eprom enzovoort, dan kan je gewoon dat pedaaltje doorblijven trappen ja
Wat hebben toeren of vermogen met het schakelen te maken?
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Dit topic is 5986 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 5
|
|