Santa Cruz |
31-10-2011 23:13 |
Posts: 716 |
Volgende info helpt jullie misschien ook verder:
Motor start soms door hem aan te rennen. eenmaal je de gas loslaat valt hij stil. Laatst lukte kicken ook maar na 10 seconden viel hij gewoon terug uit.
|
|
2takt of 4takt? Supermotard! |
|
BenjaminDG |
31-10-2011 23:14 |
Posts: 4605 |
Dan ligt de oorzaak misschien aan de carburateur(s).
Is je stationaircircuit nog ok en dicht de vlinderklep nog goed af?
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Derbi-Olaf |
31-10-2011 23:15 |
Posts: 14999 |
wat daarvan het probleem is ga ik nu niet zomaar roepen...
wat ik wel ga zeggen is dat die cilinder om weg te gooien is... (of iig opnieuw nicasilen
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Santa Cruz |
31-10-2011 23:16 |
Posts: 716 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Dan ligt de oorzaak misschien aan de carburateur(s).
Is je stationaircircuit nog ok en dicht de vlinderklep nog goed af?
vlinderklep sluit goed af
Hoe controleer je het stationaircircuit (waaruit bestaat het?)
Kheb de carbu al vele malen bekeken ma niets aan te merken eigenlijk
is een Keihin cvk 34
|
|
2takt of 4takt? Supermotard! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
31-10-2011 23:18 |
Posts: 9841 |
kortom, ding is helemaal goed, maar je automatische decompressie overfunctioneert.
dat kan het zijn, dus je bent net iets te snel met loshalen
meet eens de slotspeling van je zuigerveren. Dus zuigerveren eraf, in cilinder proppen en kijken hoeveel je gap is.
Geeft een redelijke indicatie van slijtage van de veren.
Als je gek wilt doen en olieverbruik tegen wil gaan zou ik honen en setje nieuwe veren eropgooien, als beunreparatie. In het ergste geval stookt ie olie en heb je miniem minder power. Beter dan veel geld voor iets anders (tweedehands = altijd niet nieuw)
|
|
Too cool for school! |
|
Santa Cruz |
31-10-2011 23:23 |
Posts: 716 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
kortom, ding is helemaal goed, maar je automatische decompressie overfunctioneert.
dat kan het zijn, dus je bent net iets te snel met loshalen
meet eens de slotspeling van je zuigerveren. Dus zuigerveren eraf, in cilinder proppen en kijken hoeveel je gap is.
Geeft een redelijke indicatie van slijtage van de veren.
Als je gek wilt doen en olieverbruik tegen wil gaan zou ik honen en setje nieuwe veren eropgooien, als beunreparatie. In het ergste geval stookt ie olie en heb je miniem minder power. Beter dan veel geld voor iets anders (tweedehands = altijd niet nieuw)
Het olieverbruik stoort me niet echt, het startprobleem daarentegen
Die decompressieklep is een centrifugaal "iets" dat op de nokkenas zit van de uitlaatkleppen. Hoe kan die overfunctioneren? daar kan toch niets aan veranderen? of wel?
|
|
2takt of 4takt? Supermotard! |
|
Derbi-Olaf |
31-10-2011 23:42 |
Posts: 14999 |
Ding heeft volgens mij een nicasilwand dus overmaat is geen optie en honen ook niet...
Cilinder en zuiger zou ik sowieso doen, en Big-end ook even nakijken...
Edit: maarja, ik ben weer aan het reviseren ipv lopend maken
Heb men spul gewoon graag in orde
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 31-10-2011 om 23:54 uur.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
31-10-2011 23:43 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: cedric
[...]
Het olieverbruik stoort me niet echt, het startprobleem daarentegen
Die decompressieklep is een centrifugaal "iets" dat op de nokkenas zit van de uitlaatkleppen. Hoe kan die overfunctioneren? daar kan toch niets aan veranderen? of wel?
het kan zijn dat ie idd niet start omdat je geen compressie hebt. Maar compressieverlies kan ook door andere dingen komen, zoals je kleppen. vandaar de klepspeling; klepspeling te klein = geen compressie. En klepspeling wordt nagenoeg altijd kleiner door zakkende/ingeslagen zittingen en ingeslagen klepschotels.
Of door je decompressie die je uitlaatklep gewoon NOOIT dichtgooit. Ik heb het bij mijn xr er direct afgegooid omdat ik dit soort systemen haat. Failen = zwaar kut.
Zuiger/cilinder is niet zo heel boeiend allemaal, zijn vrij grote marges. Kennis rijdt al een half jaar rond met een zuigerspeling van een halve mm. Ding rijdt nog als een malle, maar stookt wel olie als een banaan...maar het gaat nog niet stuk. Dat is wel leuk als je er verstand van hebt, dan weet je waar limieten liggen.
Toen ik mijn xr voor het eerst loshaalde stond ik btw met dezelfde vragen als jij nu, dus begrijp het allemaal prima
Probeer uit te vogelen of je die kleplichter kunt uitschakelen (elektrische start zeker? en geen kickstart? :( ) dan weet je of dat het probleem is.
Vraag ik me trouwens af... kon je de uitlaatklepspeling wel meten als ie blijkbaar in BDP je uitlaatklep altijd opengooit? Bij xr was dat een beetje tricky.
Ding hoort imho met deze zuiger/cilinder gewoon te lopen. Als de zuigerveren niet compleet weg zijn (gap meten!) heeft ie altijd compressie om iig een plofje te geven.
Denk dat het hele probleem ergens anders zit.
|
|
Too cool for school! |
|
energy verslaaft |
1-11-2011 11:06 |
Posts: 199 |
gewoon nieuw setje erop is denk minder gedoe met zoeken naar overmaat zuiger enz.
|
|
|
|
Santa Cruz |
1-11-2011 13:17 |
Posts: 716 |
Morgen ga ik de kleppen controleren op doorblazen/doorlopen.
Nog wat opinies verzamelen van mensen hier in de buurt. Daarna zuigerveergap eens opmeten
Morgen meer nieuws dus
Bedankt voor jullie serieuse reacties, in het bijzonder Martijn
btw: Big end = ? (jullie nederlanders gebruiken andere termen dan wij Belgen
|
|
2takt of 4takt? Supermotard! |
|
Santa Cruz |
3-11-2011 11:48 |
Posts: 716 |
Hallo terug,
Ik heb de zuigerveergap opgemeten: de bovenste veer heeft 0.8mm opening, de onderste 0.4mm opening. Is dit nog goed of eerder niet?
Heb ik ook nog de zuiger eraf gehaald. Foto's hieronder
graag jullie mening
|
|
2takt of 4takt? Supermotard! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
3-11-2011 12:00 |
Posts: 9841 |
zuiger heeft slijtageplekken waar het niet hoort. Normaal krijg je slijtage op het hemd, haaks op je zuigerpen. Nu zitten er plekken waar je tapeinden/bouten van je cilinder zitten. Die hebben dus waarschijnlijk ook niet goed op moment gestaan waardoor er vervormingen in de cilinder hebben gezeten. Denk ik tenminste
Veren lijken ook niet extreem versleten met die slotspeling die je opgeeft. 0.8 is wel veel maar niet absurd.
|
|
Too cool for school! |
|
Santa Cruz |
3-11-2011 12:03 |
Posts: 716 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
zuiger heeft slijtageplekken waar het niet hoort. Normaal krijg je slijtage op het hemd, haaks op je zuigerpen. Nu zitten er plekken waar je tapeinden/bouten van je cilinder zitten. Die hebben dus waarschijnlijk ook niet goed op moment gestaan waardoor er vervormingen in de cilinder hebben gezeten. Denk ik tenminste
Veren lijken ook niet extreem versleten met die slotspeling die je opgeeft. 0.8 is wel veel maar niet absurd.
Oké bedankt,
Wat je zegt over het moment van de cilinder kan inderdaad kloppen. Die spande echt abnormaal hard!
Beter dus gewoon de boel vervangen nu het toch openligt dus?
grtz
|
|
2takt of 4takt? Supermotard! |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
3-11-2011 12:18 |
Posts: 9841 |
hangt van de kosten af. compleet vervangen zou het mooiste zijn, maar kost waarschijnlijk veel geld en is geen garantie dat je probleem opgelost is. Dus daarna kan het nog steeds zo zijn dat ie niet start.
Als het mogelijk is zou ik proberen de cilinder te honen (maar nicasil...) waardoor je boring 0.01 of 0.02mm toeneemt. Daardoor heeft je zuiger weer wat meer speling, maar heb je wel weer een fatsoenlijk hoonbeeld. Met een setje nieuwe zuigerveren heb je dan weer fatsoenlijke compressie (hoeft niet zo te zijn dat de compressie nu slecht was), en zal het olieverbruik minder zijn.
Is dus afwegen of er een groot verschil zit tussen compleet nieuwe kit (cilinder/zuiger/zuigerveren) en honen + nieuwe zuigerveren (en evt nieuwe zuiger).
Daarnaast hoort iemand die een cilinder hoont de cilinder te meten, dus die kan je dan meteen vertellen of je cilinder niet knetterhard versleten/vervormd is. Als dat wel zo is kun je beter toch een nieuwe cilinder kopen.
|
|
Too cool for school! |
|