Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Cilinder vervangen of niet?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 800 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65451 - Cilinder vervangen of niet?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3957 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Santa Cruz 31-10-2011 21:29 Print topicpost

Posts: 716
Beste mensen,

een vriend van me zijn Kawasaki KLX300R start niet meer. Het is niet elektrisch en ligt wss ook nie aan de carburator, want hij krijgt benzine en geeft een mooi blauwe vonk.
Hieruit heb ik bestoten dat het een cilindrisch probleem moet zijn. Ik heb de cilinderkop eraf gehaald en toen leek mijn vermoeden te kloppen.

Ik denk dat het een compressieprobleem is, olie verbruik meer bepaald. Bougie stond pot,potzwart!

Er zijn wel degelijk krassen in de cilinder en zijn precies brokjes uit




zuiger is dus zwart, kleppen ook!

Voor we zotte kosten gaan doen:
Wat denken jullie hiervan? vervangen of zou het ander probleem zijn?

edit: Fotos klikken geeft een groter resultaat

mvg

Dit bericht is gewijzigd door cedric op 31-10-2011 om 21:29 uur.

Dit bericht is gewijzigd door cedric op 31-10-2011 om 21:30 uur.
 
2takt of 4takt? Supermotard!

bro123 31-10-2011 21:33 Print reply

Posts: 901
is laten honen misschien een idee?
en een nieuwe zuiger erin?

Dit bericht is gewijzigd door bro123 op 31-10-2011 om 21:34 uur.
 
they`re expensive, useless, inefficient, wasteful, dirty and noisy. but boy do we love them.
Santa Cruz 31-10-2011 21:35 Print reply

Posts: 716
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bro123
is laten honen misschien een idee?


Honen is volgens mij te oppervlakkig, die krassen zijn redelijk diep en die brokjes zijn zeker niet weg te honen
Uitboren zou al beter zijn denk ik, maar dan moet ik overmaat zuiger vinden natuurlijk
 
2takt of 4takt? Supermotard!
Frysk 31-10-2011 22:18 Print reply

Posts: 34928
kijk ff of je ergens een gebruikt setje tegenkomt.
even wat afbellen etc.

zoniet dan hönen en boren indien mogelijk (lees gietijzer)
 
giggitybyte
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 31-10-2011 22:20 Print reply

Posts: 17929
zo te zien geen sleeve, verse cilinder scoren dan
 
De Schout 31-10-2011 22:21 Print reply
Posts: 5327
wat ik uit de foto's kan halen is het een nicasil cilinderwand. hij is niet best, maar dit lijkt me niet de oorzaak van het niet meer starten hoor.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Santa Cruz 31-10-2011 22:47 Print reply

Posts: 716
Vanwaar dan die zwarte aanslag? kan toch bijna niet anders dan abnormaal olieverbruik
lek dus aan de zuigerveren
 
2takt of 4takt? Supermotard!
TZRBart 31-10-2011 22:57 Print reply
Posts: 946
Bougie zwart bij 4 takt is redelijk normaal... Heb een yamaha breeze gehad, bougie zwart (GEEN olieverbruik) en een zitmaaier (stiga villa) en die bougie is ook zwart... En tot op heden geen olieverbruik
 
De Schout 31-10-2011 22:59 Print reply
Posts: 5327
een viertakt die goed loopt komen de bougie's normaal niet zwart uit.

buiten dat ik het er nog niet helemaal mee eens ben dat die zwarte aanslag persé door olie verbruik komt, waarom zou een motor die olie verbruikt niet meer lopen..

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 31-10-2011 om 22:59 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
BenjaminDG 31-10-2011 22:59 Print reply

Posts: 4605
Bougie zwart bij een 4takt is niet normaal, de zuigers en de uitlaatkleppen zullen wel potzwart zijn na een tijd.

Je zal wel wat minder compressie hebben maar zo minder om niet meer te starten lijkt me niet.

Bij mijn GSXR zaten er bij 2 cils ook wat dikke krassen in, kwam toch nog vlot van zijn plek.

Honen + nieuwe zuigerveren zal al wat helpen.

Denk dat het niet starten een andere oorzaak heeft.

Kleppen nog dicht?

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 31-10-2011 om 23:02 uur.
 
Vlaanderen vrij!
De Schout 31-10-2011 23:02 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Bougie zwart bij een 4takt is niet normaal, de zuigers en de uitlaatkleppen zullen wel potzwart zijn na een tijd.




uitlaat kleppen net niet..

zuigers kan, maar hoeft zeker niet.

aanslag op zuigers door olie verbruik ziet er meestal meer 'korrel/schilfer achtig' uit

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 31-10-2011 om 23:02 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
BenjaminDG 31-10-2011 23:03 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


uitlaat kleppen net niet..

zuigers kan, maar hoeft zeker niet.

aanslag op zuigers door olie verbruik ziet er meestal meer 'korrel/schilfer achtig' uit

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 31-10-2011 om 23:02 uur.


Je hebt gelijk, uitlaatkleppen zouden mooi bruin moeten zijn (bij een goede verbranding), maar de zuiger zal wel wat naar de zwarte kant gaan.
 
Vlaanderen vrij!
Santa Cruz 31-10-2011 23:06 Print reply

Posts: 716
aanslag op de zuiger is korrelig

Kleppen moet ik nog nakijken, morgen of overmorgen meer nieuws.
Alle kleppen zien even zwart.
Het startprobleem ligt volgens mij nie aan het olieverbruik maar aan comressielek (waardoor hij olie verbruikt)


 
2takt of 4takt? Supermotard!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 31-10-2011 23:06 Print reply

Posts: 9841
ik zou eerst een compressietest gedaan hebben.
nu ga je compressie 'meten' door te kijken naar de cilinder/zuiger. Dat werkt niet.

Tegen de tijd dat ie niet meer op compressie start ben je een heel eind verder.

Hoe was de klepspeling van dat ding?

 
Too cool for school!
BenjaminDG 31-10-2011 23:07 Print reply

Posts: 4605
Dan moet hij al serieus weinig compressie hebben om niet meer te kunnen starten.

Meet de compressiedruk eens, denk dat voor een 300 monocilinder je rond de 14-15 bar moet zitten?


 
Vlaanderen vrij!
Santa Cruz 31-10-2011 23:10 Print reply

Posts: 716
zit automatische decompressieklep op
en compressiemeter heb ik niet

Klepspeling was goed
6 honderdsten op de inlaat, een tiende op de uitlaat
 
2takt of 4takt? Supermotard!

Dit topic is 3957 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved