Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #65416 - Puch Maxi -> wat vraagjes
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 8742 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Quick-T |
25-10-2011 1:41 |
Posts: 88 |
Hallo,
Nou heb ik al best t een en ander een m'n oude maxi gesleuteld en durf ik te zeggen dat ik wel wat (nee, geen pro) ervaring heb, maar ik wil toch het één en ander vragen:
----
Ik heb drie 12mm spruitstukjes liggen en wil er één uitboren naar 15mm (ja, ik weet dat t rare wervelingen kan geven, ik heb ook een goede 15mm (en 15mm carb) erop zitten, maar wil t gewoon een keer proberen ).
1. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, zonder door te schieten?
----
Ik heb een Tecno pijpje liggen, maar zonder demper. Ik heb nog wel een demper liggen die onder een snorpuch vandaan kwam. Ik weet alleen niet of dat hetzelfde kreng is..
2. Kan ik dat gewoon overzetten?
----
Ik zit er aan te denken om mijn (standaard) luchtfilter wat aan te passen:
- "Tuutje" aan de achterkant eraf (zodat hij geen lucht door mn frame hoeft te zuigen.
- Wat gaten in de achterkant.
- Gaasjes vervangen voor een stuk afzuigkapfilter.
3. Heeft dit alles zin, en zo niet, wat kan ik dan beter doen of laten (behalve een powerfilter kopen)?
----
Ik wil mijn koppeling aanpassen, maar voor ik m er uit haal wil ik graag weten of er een andere manier is om m later aan te laten grijpen dan door gaten te boren, of andere veertjes te kopen.
4. Is die manier er?
5. Grijpt een 2-klauwskoppeling echt later aan dan een 3-klauws?
----
Ik heb gehoord dat je zo'n 8 a 10 km/h kunt winnen door zuigerveren te monteren die NET in de groef passen (minder "lekken" -> hogere compressie)
6. Is dat zo?
----
Op de interwebs zijn tig manieren te vinden om je kop af te vlakken, maar nergens een manier waarbij ik weet hoe ver ik kan gaan.
7. Heeft afvlakken echt significant nut? Zo ja, hoeveel?
8. Is er een manier waarbij ik zeker weet dat ik mn zuiger niet in mn kop ram, dat ie niet gaat pingelen en ik niet om de honderdste milimeter mn kop erop hoef te zetten op te testen?
----
Als iemand in ieder geval één van mn vragen zou kunnen en willen beantwoorden, zou ik al heel blij zijn !
Cheers!
Tim
|
|
De oplossing is duct tape. Zo niet, dan tie-wraps. |
|
Ijzeren Rinus |
25-10-2011 10:22 |
Posts: 399 |
@ vraag 2 ik zou het gewoon proberen.
@vraag 8 alles erop zetten en langzaam aan je vliegwiel draaien?
|
|
|
|
kenny77 |
25-10-2011 10:45 |
Posts: 29286 |
1. Zorgen dat geen buisje oid meer in de doorlaat zit als je gaat boren.
En de carburateur natuurlijk helemaal demonteren en na afloop goed schoonmaken.
2. Proberen inderdaad, kunnen wij niet vanaf hier zien.
3. Doe geen moeite, gaat hij alleen maar water aanzuigen als het regent, voor de rest niks.
4. Nope, die zijn er niet.
5. Geen idee, ik heb altijd 3 klauws gebruikt omdat die meer oppervlakte hebben en dus minder kans op koppeling slip is.
Maar als je de koppeling toch gaat aanpassen dan zou ik voor een 3 klauws kijken.
(al houd een 2 klauws een simpele 70cc setup ook prima)
6. Waarschijnlijk zijn bij de mensen die het hebben geprobeerd de oude zuigerveren gewoon versleten zijn.
Als je de zuigerveer in de cilinder doet (recht en onder de stootrand) dan moet de zuigerslot speling niet te veel zijn. (even de toleranties opzoeken in het werkplaatshandboek)
Als deze te veel is, zuiger en cilinder opmeten en dan kijken wat er vervangen moet worden.
Als het boeltje echt versleten is kan het prima 12 km/h langzamer lopen.
7. Ligt eraan hoeveel je ermee gaat verdienen, als je squish nu 3mm is en je kan 2mm van de cilinderkop afhalen doordat de verbrandingsruimte te diep in je cilinderkop zit.
Dan ja dat ga je zeker merken, kan je er maar 0.1mm van afhalen (op die squish van 2 of 3mm) nee doe dan geen moeite.
8. Gewoon dat cilinderkop monteren en dan de squish test doen met tin meten = weten.
Dan heb je de waarde die hij nu is en dan kan je er zoveel vanaf halen totdat je wel de gewenste squish hebt.
|
|
|
|
Quick-T |
25-10-2011 16:57 |
Posts: 88 |
Bedankt voor jullie reacties! Enig idee wat de minimaal benodigde squish is? Op de inbterwebs vind ik waardes tussen de 0,5 en de 3 mm.. hmm..
|
|
De oplossing is duct tape. Zo niet, dan tie-wraps. |
|
kenny77 |
25-10-2011 17:26 |
Posts: 29286 |
Dat ligt aan je cilinderkop hoeveel die moet zijn.
Maar als je hem tot 1mm krijgt dan is het al netjes voor een puch.
|
|
|
|
Lennart_Rieju |
25-10-2011 22:21 |
Posts: 75 |
0,7 zou ideaal zijn.
|
|
|
|
Custompuch |
26-10-2011 14:03 |
Posts: 290 |
0,8 rijd lekker op een schoolpuchje.
|
|
|
|
Robbin-RMC |
27-10-2011 18:40 |
Posts: 51 |
hey man,
over het uitboren van spruitstukken ben ik niet van. de fabriek kan dat veel beter xD.
ik heb zelf ooit een tecno pijp op mijn brommer gehad
is het deze die je hebt?
http://www.cityparts...del-snel-p-3317.html
Dit bericht is gewijzigd door Robbin-RMC op 27-10-2011 om 18:41 uur.
want deze zijn echt bagger, ze geven veel te weinig tegendruk voor zelfs een setup van 12mm.... >.< waardoor je max 40 gaat..
zoiezo geen demper van een snor derop zetten, houdt de brommer tegen.
en luchtfilter is idd het best standaard bewerkt. power filters doen helemaal niks, zoiezo niet op brommertjes, ze zijn alleen mooi en daarom denken mensen dat ze beter werken... je moet de achterkant helemaal deraf zagen, en dan met isolatie tape net zo lang het gat dichter plakken totdat je brommer niet meer slecht doet. die gaasjes hebben dan zoiezo geen zin meer, dus die kun je weglaten.
MAAR DAT HEEFT ALLEEN ZIN ALS JE OOK EEN GROTERE SPROEIER HEBT. ik zou 60-64 aanraden op 50cc en 15mm bing.
waarom wil je je koppeling later laten aangrijpen? dan duurt het alleen maar langer eer dat je weg bent, EN GEEN GATEN ERIN BOREN! een 2 klauws is niet handig, want die kunnen niet zo veel hebben, dus gaat je motortje slippen, en kom je minder vooruit. je moet een 4-klauws derin hebben man. en als je je koppeling deruit wil hebben, moet je eff je poelietrekker (voorvliegwiel) wat aanpassen, anders krijg je hem der mooi nie uit. boutje op je koppeling is tegengesteld btw.
met grotere zuigerveren is idd meer snelheid te krijgen, maar wel sneller krassen in je cilinder (snel bedoel ik over 200km).
wat het beste is, je uitlaat tegendruk verhogen, sproeiers+luchtinlaat veranderen, en je ontsteking sneller zetten (0.35mm contactpuntjes afstellen).
zo is mijn puch 65 gaan rijden op 50cc.
als je verder nog wat te vragen hebt over Puchs, doe maar gerust, heb der genoeg ervaring mee
Dit bericht is gewijzigd door Robbin-RMC op 27-10-2011 om 18:53 uur.
|
|
RMC groen 4-gang |
|
Custompuch |
27-10-2011 20:27 |
Posts: 290 |
Jij ervaring met Puch? Is niet af te lezen een je verhaal.
Ik heb het ff snel door gelezen.
Ten eerste, 4 klauws koppeling voor Puch, bestaat niet.
Ten 2e, gaten in je segmenten boren, kan goed voordeel geven.
Er zitten puntjes in de segmenten, als de bij alle segmenten (3 stuks) hier een gat/ gaten boort, verlicht je je koppeling dus, icm stuggere veren, grijpt je koppeling aan bij een hoger toerental, met als resultaat, meer trekkracht.
Met een tecno sigaar met 28mm bocht, gaat je trekkracht iets omlaag, en je top iets omhoog.
En, koppeling eruit halen met een poulietrekker, zou ik niet doen.
Daarmee trek je je grondplaat en segmenten krom.
Voor 5 euro kun je een koppelingstrekker kopen, voor Puch maxi gemaakt.
En grotere zuigerveren?
De groeven in je zuiger zijn voor een bepaalde maat veren.
Als jij een kleinere slotspeling bedoeld, deze zou ik niet kleiner doen dan orgineel, ivm warm en/of vastlopers.
Dit bericht is gewijzigd door Custompuch op 27-10-2011 om 20:31 uur.
|
|
|
|
Lennart_Rieju |
28-10-2011 17:14 |
Posts: 75 |
Robbin serieus.. Dat jou Puch nog loopt. Dat heet geen ervaring wat jij hebt dat zijn probeersels van verzonnen verhalen.
En trouwens een demper dempt alleen het geluid niet de tegendruk of hij moet zo goed als afgesloten zijn. Maar een demper begrenst niet. En grotere zuigerveren bestaan niet. Je hebt bepaalde zuigerveren voor een zuiger met een bepaalde boring. Die heeft 1 of 2 zuigerveren. En motoren/brommers uit de jaren stillekes hebben soms nog 3 zuigerveren. Dit was om meer wand-contact te krijgen. Dit is juist gunstig tegen slijtage. Zo heeft je zuiger minder kans om te kantelen. En power-filter kan zin hebben alleen is niet veilig omdat hij niet/nauwelijks filtert en zo happen zand naar binnen kan krijgen. En door een powerfilter word hij minder zuinig omdat hij meer lucht aan kan en om de mengselverhouding in stand te houden moet de sproeier groter. En je ontsteking 'sneller' zetten klopt ook niet. Dit is puur om de timing van je bougie en vonkjes beter te laten verlopen en dit kan prestatie verschil hebben. Maar niet echt de "opvoer" manier. Spruitstuk uitboren zou ik ook niet doen. Aangezien de fabrikanten berekent hebben op een juiste doorlaat die ideaal is voor de carburateur flow naar de cilinder.
Dit bericht is gewijzigd door Lennart_Rieju op 28-10-2011 om 17:19 uur.
|
|
|
|
Quick-T |
30-10-2011 18:27 |
Posts: 88 |
Bedankt voor jullie input .
Ik bedoel geen grotere zuigerveren in diameter (dus dezelfde slotspeling, maar dikker (1,5mm of 2mm is verkrijgbaar). Standaard zitten er geloof ik 2 1,5mm veertjes om (correct me if I'm wrong), maar 2mm past er ook in (qua dikte dus). Een koppelinstrekker heb ik zelf al gemaakt van een stukje plaat, wat moertjes, boutjes en 6 laspuntjes .
Ik weet dat een spruitstukje uitboren bullshit kan zijn, maar ik wil het een keer proberen om zelf te kunnen zeggen of het kan of niet..
Ik heb inderdaad die tecno pijp met 28mm bocht.
Onsteking staat prima, dat heb ik natuurlijk allang gedaan .
Even op een rijtje:
- Tecno met snorfietsdemper kan dus prima
- Dikkere zuigerveren is een twijfelgevalletje, gaan we gewoon proberen. Ik houd jullie wel op de hoogte
- Luchtfilter ga ik niks aan doen tot ik een manier heb om weerstand te verminderen zonder water en zand te happen. (een powerfilter wil ik sowieso niet)
- 2-klauws slipt te veel, dus doen we ook niet. 4-klauws bestaat niet, althans, nooooit van gehoord. Wel een leuk zelfbouwproject xD.
Ik ga dus een 3klauws uitboren. Hoeveel moeten die blokjes wegen in combinatie met welke veren? OF is een setje stuggere veren al noemenswaardig beter?
- Spruitstuk (waar ik dus niet mee blijf rijden, gewoon proberen) gaan we als volgt doen: meten hoe ver te boren, blok hout nemen met die lengte, gat erdoor boren, boor erdoorheen steken en boren maar. Kun je nooit te ver gaan..
- Hoe zit dat met tegendruk in je uitlaat verhogen? Iemand ervaring? gaatjes in de demper dichtproppen met uitlaatcement oid xD?
bedankt dat ik even van jullie ervaring mag profiteren ^^
semi-offtopic: 2 komische manieren gehoord om je kop te vlakken:
- beunen met een slijptol en afbraamschijf
- Stoeptegel en wasbenzine (wat op zich nog zou kunnen, als die tegel maar niet te grof is, en écht vlak :p)
Cheers!
Dit bericht is gewijzigd door Quick-T op 30-10-2011 om 18:30 uur.
|
|
De oplossing is duct tape. Zo niet, dan tie-wraps. |
|
kenny77 |
30-10-2011 19:30 |
Posts: 29286 |
Een stoeptegel om je cilinderkop te vlakken?
Niet doen dus.
|
|
|
|
mx-jacob |
30-10-2011 19:36 |
Posts: 2938 |
|
|
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam |
|
Quick-T |
30-10-2011 19:40 |
Posts: 88 |
Ik vraag me vooral af hoe je m dan weer netjes aan laat sluiten op je cilinder .. Liters vloeibare pakking?
|
|
De oplossing is duct tape. Zo niet, dan tie-wraps. |
|
mx-jacob |
30-10-2011 19:42 |
|
Quick-T |
30-10-2011 19:43 |
Posts: 88 |
Oh fijn ><. Maak dan meteen ook een expansiepijp van karton
Maar, iemand nog nuttige input op mn laatste post?
Ik wil niet kicken na 5 minuten hoor, gewoon even zorgen dat t niet té ver afdwaalt
Dit bericht is gewijzigd door Quick-T op 30-10-2011 om 19:45 uur.
|
|
De oplossing is duct tape. Zo niet, dan tie-wraps. |
|
Dit topic is 8742 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|