Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Hulp bij opmaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 888 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #65412 - Hulp bij opmaat
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3143 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

j0ren 24-10-2011 21:29 Print topicpost

Posts: 1298
Ik ben dus misschien van plan om zelf een opmaat uitlaat in elkaar te bakken.
Aangezien ik op werk gratis restmateriaal van plaatstaal kan gebruiken ( met een beetje geluk zelfs RVS ), daar kan lassen en knippen is de uitlaat voor mij gewoon gratis.

Alleen ik heb wel hulp nodig bij de berekeningen en maten.

Setup: ( Honda MT-5 )
MT/MB 80cc blok
125cc Athena ( nog niet in bezit maar komt asap )
24-28mm carburateur
Orginele ontsteking
lekkere lange vertanding, 17-45 ofzo.

Poortmapje :

Ik hoop dat deze klopt, maar ga er maat vanuit van wel.

Wat wil ik bereiken?;
Een lekkere lange powerband en een hoge topsnelheid.
Probeer wel te mikken op 115kmh+
Liefst zo hoogtoerig mogelijk voorzover dat mogelijk is op een 125cc. Denk dus een lekkere lange eindconus.

Nu zit ik alleen met een paar vragen.
Hoe bereken ik de maten van elk stukje staal?
En hoe knip ik deze in de goede vorm om ook een bocht te kunnen maken?


Laten we voor het gemak maar even een onderlangse uitlaat doen.

Alvast bedankt voor jullie input

Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 24-10-2011 om 21:29 uur.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel

Derbi-Olaf 24-10-2011 21:31 Print reply

Posts: 14999
zoek maar eens bij google : Cone.exe heel fijn bestandje!

Zou het niet de moeite zijn er ergens eentje te laten berekenen ?

wat voor cilinderkop wou je? gewoon een simpel uitgedraaide ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
honda fryslan 24-10-2011 21:32 Print reply

Posts: 1914
wat wil je nou weten?

hoe je een uitslag van een conus op papier krijgt of hoe je de uitlaat moet berekenen?
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
j0ren 24-10-2011 21:37 Print reply

Posts: 1298
@ derbi-olaf;
Zal ik even zoeken. Maar is het niet zo dat die programmatjes gericht zijn op +-50cc en dat 125cc dus een verneukte berekening word? Dat las ik namelijk ergens.
Edit; Idd fijn programma. Nu de maten nog


@ Honda fryslan:
Beide

Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 24-10-2011 om 21:40 uur.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
Derbi-Olaf 24-10-2011 21:45 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
@ derbi-olaf;
Zal ik even zoeken. Maar is het niet zo dat die programmatjes gericht zijn op +-50cc en dat 125cc dus een verneukte berekening word? Dat las ik namelijk ergens.
Edit; Idd fijn programma. Nu de maten nog


@ Honda fryslan:
Beide

Dit bericht is gewijzigd door j0ren op 24-10-2011 om 21:40 uur.

1 van de 2 weet je dus al

ik zou kijken of je niet ergens berekeningen kan laten maken :P

 
Heeft een SOHC in z'n broek!
j0ren 24-10-2011 21:51 Print reply

Posts: 1298
Doe ik het liefste zelf met behulp van jullie allemaal, dan staat het ook een keer duidelijk op het forum.
Laten berekenen kost vaak 10 euro ofzo, en bijv foekema is ook niet het beste lees ik.

Maar als niemand wil helpen dan snor ik wel even iemand op.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
De Schout 24-10-2011 22:00 Print reply
Posts: 5327
Zoek contact met 'John Huijben' dat is een user van bf, maar hier niet meer actief. heeft volgens mij toen ook een uitlaat gemaakt voor een redelijk gelijkwaardige set-up. daar moet hier ook nog wel een topic oid over te vinden zijn.
 
tune tweak fiddle bang bummer
j0ren 24-10-2011 22:12 Print reply

Posts: 1298
110cc Getunede malossi zie ik.
Komt niet echt in de buurt wss.

Ik moet gewoon even een goed programma'tje hebben een guide of uitleg over hoe ik de maten bereken die ik nodig ben. Denk blowdown, aantal graden etc.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
bro123 24-10-2011 22:15 Print reply

Posts: 901
niek de wildt doet dit soort dingen, http://www.brommerforum.nl/user/13667
dacht ik...

Dit bericht is gewijzigd door bro123 op 24-10-2011 om 22:16 uur.
 
they`re expensive, useless, inefficient, wasteful, dirty and noisy. but boy do we love them.
j0ren 24-10-2011 22:28 Print reply

Posts: 1298
Gvd wat moeilijk allemaal zeg.
Ik denk dat mn cilinder laat tunen door iemand die meteen de bijpassende uitlaat kan berekenen. Knippen en lassen probeer ik zelf dan wel.

Ik kom hier nog op terug =)

 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
lytseleen 24-10-2011 22:35 Print reply

Posts: 1025
ik zou eerst maar eens zoeken hoe je precies een uitlaat berekend.. wat er allemaal bij komt kijken enz. en daarna vragen stellen over wat je nog niet weet en wat je precies wilt weten.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
j0ren 24-10-2011 22:40 Print reply

Posts: 1298
Ik heb me er al eens eerder in verdiept, en toen snapte ik het wel redelijk.
Probleem was alleen nog de maten op papier brengen.

Maar aangezien er van de 125 athena geen duidelijke maten op internet staan denk ik dat ik zelf maar even een poortmap ga maken.

Alleen zit je altijd met de werkelijke breedte van de uitlaatpoort, of de breedte op papier.. Welke word vaak gebruikt in programmatjes?

En natuurlijk mn deck etc zal ik ook zelf op moeten meten..

Voorlopig ga ik eerst met een omgelaste YZ125 pijp rijden en kijken hoe dat bevalt. Zal daarna nog veel winst te behalen zijn met een opmaat?
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
lytseleen 24-10-2011 22:47 Print reply

Posts: 1025
de werkelijke breedte bereken je door de poormap breedte te meten en dan: Sinus((poormapbreedteX100/(piXboring))
er zit wel verschil in een cross motor pijp en een opmaat.. een opmaat is natuurlijk naar wens en kan laag of hoog toerig zijn.

Dit bericht is gewijzigd door lytseleen op 24-10-2011 om 22:49 uur.
 
Taliban strijder op 2 takt kameel.
j0ren 25-10-2011 7:47 Print reply

Posts: 1298
ok thanks

Is er trouwens een manier om het aantal RPM te berekenen waarbij je cilinder de meeste power afgeeft? Dus zonder de uitlaat mee te nemen..
Een 125cc athena loopt natuurlijk beter op 6500rpm als op 11000.

Of is het gewoon gokwerk? Zoja, aan hoeveel rpm moet ik denken? 6500-8000? Zoals ik al zei, liefst zo hoogtoerig mogelijk, maar moet niet veel ten koste gaan van maximale power.

 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
kenny77 25-10-2011 10:29 Print reply

Posts: 29286
Bij een uitlaat berekenen komt veel meer kijken / is ingewikkelder dan de uitlaat maten op papier krijgen en alles opmeten.

Dus zoals Olaf al zegt , laat hem door iemand met verstand berekenen , voordat je dadelijk een hoop moeite hebt gedaan om een uitlaat ook daadwerkelijk te maken en hij uiteindelijk nog niet veel vermogen levert.

Hier op het forum ga je ook niet iemand vinden die een goede berekening maakt en ook nog hier gratis voor jan en alleman in een topic neer gaat zetten.
(Ook logisch, aangezien hun er ook veel tijd in moeten stoppen)

En als je met een opmaat gaat beginnen zeker je eigen spullen opmeten!
Als je met gegevens van het internet gaat werken dan is het sowieso al een foute start.

Met de gegevens die verzameld moeten worden kunnen mensen je hier uiteraard wel helpen hoe je dit moet doen.

Je zit bij je 80 blok ook met een vrij lange slag (en een blok dat niet gemaakt is om erg veel toeren te maken).
Dus je kan hem wel 14000~15000 toeren laten draaien, maar dan heb je niet zo erg lang plezier ervan.

Tussen de 11000 en 12000 lijkt me een prima uitgangspunt (om alles een beetje heel te houden) en op dat toerental pas je de cilinder op aan.

Ik zou als je toch meteen bezig ben ook voor een 2de handse hpi kijken (hoeft geen nieuw bouwjaar te zijn, die van 2003 is ook wel prima), dat scheelt een hoop vermogen.

En ik zou voor een bovenlangse uitlaat gaan, dat staat veel beter op een mt5, is iets meer werk, maar het resultaat voor het oog is 10x beter.

En ook de cilinderkop niet vergeten voor een paar tientjes heb je wel iemand die een kopje hartstikke mooi kan draaien (naar een berekening) en daar is ook goed vermogen mee te winnen.

Evenals het membraan, welke had je hier voor in gedachten?

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 25-10-2011 om 10:31 uur.
 
j0ren 25-10-2011 10:56 Print reply

Posts: 1298
Ik denk dat ik inderdaad gewoon de cilinder laat tunen, en de uitlaat laat berekenen door dezelfde persoon.

HPI staat ook wel in de planning, maar eerst wil ik gewoon alles lopend hebben zonder HPI. Tijdje geleden stonden er flink wat tekoop voor +-90 euro, nu rond de 125.. Even rustig doorzoeken dus.

Ik weet niet of ik zo ver ga dat ik de cilinderkop en het membraan ook laat bereken, denk het niet. Het hoeft geen ultieme setup te worden.
Denk dat ik gewoon een CR80 membraan pak, en anders een 6 klepper van een goed merk.

Maar denk je serieus dat een 125cc athena zin heeft om 11-12k te draaien?
Las al ergens dat die cilinders gewoon ophouden bij 10k.

Bovenlangse uitlaat is inderdaad veel mooier, maar weet niet of ik hem dan zelf ga bouwen.
Aan de andere kant, dit project hoeft ook niet al het geld te kosten dat ik heb, wil gewoon een mooi draaiende setup hebben.

Wat zou jij adviseren qua inlaattraject?
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel

Dit topic is 3143 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved