Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Yamaha DT vonkt niet meer.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 630 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65369 - Yamaha DT vonkt niet meer.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4415 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Dt50-Crosser 18-10-2011 19:20 Print topicpost

Posts: 162
Hallo ik wilde afgelopen weekend mijn Yamaha Dt even starten na ongeveer 2 maanden stil gestaan te hebben.
Maar hij sloeg niet aan en ik kwam er achter dat hij niet meer vonkte.

Ik heb het draadje naar mijn bobine doorgemeten daar komt als ik hard op de kickstart duw 0.83V op te staan is dit normaal en zou het dus aan mijn bobine liggen of is dit te laag en zou er iets onder het vliegwiel stuk zijn?

Verder heb ik vorig jaar al nieuwe originle contact punten + condensator gemonteerd omdat hij toen ook al niet meer wilde vonken daarna vonkte hij weer prima.

Heeft iemand enig idee/ervaring wat dit zou kunnen zijn?

P.S. ik heb pas een stop knop gemonteerd door de draad die naar de bobine gaat kort te sluiten met de massa. Heb ik hier misschien iets mee gesloopt?

Dit bericht is gewijzigd door Dt50-Crosser op 18-10-2011 om 19:22 uur.
 

luc-hendriks 18-10-2011 19:23 Print reply
Posts: 424
kun je hem niet aanlopen

 
pompower 18-10-2011 19:32 Print reply

Posts: 1777
heeft hij in de regenn gestaan of gereden??
 
www.basvanloenen.nl
Dt50-Crosser 18-10-2011 19:46 Print reply

Posts: 162
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pompower
heeft hij in de regenn gestaan of gereden??


Nee hij heeft overdekt gestaan en daarvoor niet in de regen gereden.
En aanlopen heb ik ook al geprobeerd maar dat heeft natuurlijk ook geen effect als hij niet vonkt
 
ChielTZR 18-10-2011 19:50 Print reply

Posts: 6016
contactpunten nog goed staan?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
De Schout 18-10-2011 19:55 Print reply
Posts: 5327
haal eerst je stop knop maar eens los. dat zou mijn eerste verdacht zijn als ik je verhaal zo lees.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Johann 18-10-2011 19:58 Print reply

Posts: 1273
0,83 volt op het draadje naar de bobine is sowieso te laag.
 
Dt50-Crosser 18-10-2011 20:02 Print reply

Posts: 162
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
haal eerst je stop knop maar eens los. dat zou mijn eerste verdacht zijn als ik je verhaal zo lees.



Stop knop heb ik er meteen al afgesloopt zou de stopknop iets gesloopt hebben?
Ik had hem tussen het signaalkabeltje naar de bobine en de massa gezet

Dit bericht is gewijzigd door Dt50-Crosser op 18-10-2011 om 20:06 uur.
 
Johann 18-10-2011 20:11 Print reply

Posts: 1273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dt50-Crosser
[...]



Stop knop heb ik er meteen al afgesloopt zou de stopknop iets gesloopt hebben?
Ik had hem tussen het signaalkabeltje naar de bobine en de massa gezet

Dit bericht is gewijzigd door Dt50-Crosser op 18-10-2011 om 20:06 uur.


Dit moet niet kunnen. Als je de draad op de zelfde manier weer aangesloten hebt als voorheen moet de bobine gewoon vonken.

Vergeet niet dat er diodes in de signaal-draad zitten. Ik heb een paar weken geleden de fout gemaakt door een extra draad vanaf de ontsteking naar de bobine te maken. Daardoor had ik mijn bobine opgeblazen.

Hou je signaaldraad eens tegen het frame, als er een vonk overspringt is deze in orde. Ik geloof dat er tussen de 6en 12 volt op hoort te staan.

Dit bericht is gewijzigd door Johann op 18-10-2011 om 20:13 uur.
 
Dt50-Crosser 18-10-2011 20:20 Print reply

Posts: 162
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johann
[...]


Dit moet niet kunnen. Als je de draad op de zelfde manier weer aangesloten hebt als voorheen moet de bobine gewoon vonken.

Vergeet niet dat er diodes in de signaal-draad zitten. Ik heb een paar weken geleden de fout gemaakt door een extra draad vanaf de ontsteking naar de bobine te maken. Daardoor had ik mijn bobine opgeblazen.

Hou je signaaldraad eens tegen het frame, als er een vonk overspringt is deze in orde. Ik geloof dat er tussen de 6en 12 volt op hoort te staan.

Dit bericht is gewijzigd door Johann op 18-10-2011 om 20:13 uur.



Dit klopt idd er zit 1 didode tussen de signaal kabel.
Maar bij 6 of 12 zou er tog geen vonk over springen als je hem vlakbij de massa hou? Of zie ik dat verkeerd?
 
Johann 18-10-2011 20:25 Print reply

Posts: 1273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dt50-Crosser
[...]



Dit klopt idd er zit 1 didode tussen de signaal kabel.
Maar bij 6 of 12 zou er tog geen vonk over springen als je hem vlakbij de massa hou? Of zie ik dat verkeerd?


Dat zie je wel degelijk hoor . Haal de massaklem bij een auto maar los en tik de minpool maar eens aan. Dan zie je vonken.
Kijk ook maar even of je contactpunten nog goed staan. Je moet dingen gaan uitsluiten. Zo kom je niet verder natuurlijk.

Dit bericht is gewijzigd door Johann op 18-10-2011 om 20:26 uur.
 
Dt50-Crosser 18-10-2011 20:28 Print reply

Posts: 162
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johann
[...]


Dat zie je wel degelijk hoor . Haal de massaklem bij een auto maar los en tik de minpool maar eens aan. Dan zie je vonken.
Kijk ook maar even of je contactpunten nog goed staan. Je moet dingen gaan uitsluiten. Zo kom je niet verder natuurlijk.

Dit bericht is gewijzigd door Johann op 18-10-2011 om 20:26 uur.


Nee dat klopt idd ik ga morgen het vliegwiel demonteren en alles controleren maar bij een auto zie je idd vonken maar er komt niet direct 12v op je signaal kabeltje als je kickt als het goed is.
 
Johann 18-10-2011 20:32 Print reply

Posts: 1273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Dt50-Crosser
[...]


Nee dat klopt idd ik ga morgen het vliegwiel demonteren en alles controleren maar bij een auto zie je idd vonken maar er komt niet direct 12v op je signaal kabeltje als je kickt als het goed is.


Ik denk het wel, hoe kan je brommer nou met een zwakke vonk aanslaan. Het werkt echt, probeer maar gewoon
 
dirktimmer 19-10-2011 2:16 Print reply

Posts: 1737
Johann, hoezo moet er tussen de 6 en 12 volt op staan? dat slaat nergens op.. je ontsteking circuit gedeelte heeft niets met 6 of 12 volt te maken, dat is alleen voor je verlichting.

De spanning die je op dat kabetje meten kunt is een piekspanning, onmeetbaar met multimeter troep.. oscilloscoop nodig..

bobine maakt er vervolgens iets van 10.000 volt van om door de bougie heen te sturen.

Als hij 2 maand heeft stilgestaan, nieuw bougietje kopen, paar euro, kan nooit kwaad. haal die stopknop eraf, doe nieuwe benzine in de tank, na een paar maand stilstaan is die soms overstuur of kan teveel vocht bijgekomen zijn. Alles eruit, nieuwe benzien erin.

vlotterbakje even van de carb af, ook leeggooien, sproeier + stationairsproeier doorblazen.

Ik denk dattie dan weer loopt als ie daarvoor ook gewoon goed liep.







Dit bericht is gewijzigd door dirktimmer op 19-10-2011 om 2:17 uur.
 
Dt50-Crosser 19-10-2011 18:24 Print reply

Posts: 162
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dirktimmer
Johann, hoezo moet er tussen de 6 en 12 volt op staan? dat slaat nergens op.. je ontsteking circuit gedeelte heeft niets met 6 of 12 volt te maken, dat is alleen voor je verlichting.

De spanning die je op dat kabetje meten kunt is een piekspanning, onmeetbaar met multimeter troep.. oscilloscoop nodig..

bobine maakt er vervolgens iets van 10.000 volt van om door de bougie heen te sturen.

Als hij 2 maand heeft stilgestaan, nieuw bougietje kopen, paar euro, kan nooit kwaad. haal die stopknop eraf, doe nieuwe benzine in de tank, na een paar maand stilstaan is die soms overstuur of kan teveel vocht bijgekomen zijn. Alles eruit, nieuwe benzien erin.

vlotterbakje even van de carb af, ook leeggooien, sproeier + stationairsproeier doorblazen.

Ik denk dattie dan weer loopt als ie daarvoor ook gewoon goed liep.

Dit bericht is gewijzigd door dirktimmer op 19-10-2011 om 2:17 uur.



Jaa idd Dirk ik ga zo ff andere bobine proberen hopelijk is dat het verder is alles gwn mooi droog en netjes. Hij moet alleen nog ff een vonk hebben en dan zal hij wel weer mooi lopen.
 
Dt50-Crosser 19-10-2011 20:15 Print reply

Posts: 162
Ik heb inmiddels een andere bobine erop geprobeerd en nog steeds geen vonk helaas .

Dus er zal wel weer iets kapot zijn onder mijn vliegwiel maar aangezien ik dat vorig jaar allemaal al heb vervangen door originele onderdelen heb ik geen zin meer om daar weer dure originele troep in te gaan stoppen want ik heb er bijna helemaal niks mee gereden

Dus nu is mijn vraag heeft iemand een DTR electronische ontsteking compleet met cdi liggen voor mij?? En wat kost dat?
 

Dit topic is 4415 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved