j0ren |
8-10-2011 23:28 |
Posts: 1298 |
Volgens mij is dit eerder voor verwarming, zodat je carb niet dichtvriest of er veel condens vormt bij koud weer.
Vaak niet nodig om deze aan te sluiten, maar als het kan, waarom niet?
|
|
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel |
|
maerijn |
8-10-2011 23:28 |
Posts: 2455 |
Ik zou niet weten waarom een carburateur gekoeld zou moeten worden, aangezien die niet (erg) heet wordt. Ik weet wel dat er slangetjes aan de carb hangen om overlopende benzine af te voeren. Als je cilinder gesmeerd wordt via de oliepomp loopt daarvanaf ook nog een slangetje naar de cilinder.
|
|
|
|
TZRBart |
8-10-2011 23:32 |
Posts: 946 |
Bij mijn broer zijn Aprilia SX 50 zitten er ook 2 slangetjes voor koeling/verwarming bij zijn carburateur... Alleen ik vroeg me dit zojuist af, omdat ik het op een andere TZR zag zitten, en ik weet dat dit bij mij niet het geval is.
|
|
|
|
BenjaminDG |
8-10-2011 23:38 |
Posts: 4605 |
Naar mijn weten wil je de vlotterbak zo koud mogelijk hebben?
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
TZRBart |
8-10-2011 23:53 |
Posts: 946 |
Nee, mijn vraag was of die koeling/verwarming aangesloten moet zijn of niet. Dus bij deze, moet deze aangesloten zijn, of is verschil miniem?
|
|
|
|
Velthuis |
8-10-2011 23:58 |
Posts: 222 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TZRBart
Nee, mijn vraag was of die koeling/verwarming aangesloten moet zijn of niet. Dus bij deze, moet deze aangesloten zijn, of is verschil miniem?
Volgens mij is dat verwarming, ken wel mensen die beweren dat hun carb. bevriest en daardoor de benzine minder goed doorstroomt. Vind het zelf een erg extreem verhaal. Als je het mij vraagt hoeft het niet per se aangesloten te zijn.
|
|
|
|
j0ren |
9-10-2011 0:04 |
Posts: 1298 |
Vind ik helemaal geen extreem verhaal.
Als ik in de winter flink doorrijd met mijn tomos, dan zitten de ijskristallen ook om de hele carburateur heen.
Zelfs met mooi weer zit er erg veel condens op de carburateur.
Maar de carburateur van mijn tomos is dan ook niet watergekoeld.
|
|
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel |
|
Pim DTR |
9-10-2011 1:16 |
Posts: 188 |
Als er een aansluiting op je carb zit én op je cilinder zou ik ze gewoon aansluiten.
Als op één van de twee geen aansluiting zit sluit je de nippels af.
|
|
Een echte man, kickt zijn brommer an. |
|
scooterkiller |
9-10-2011 8:22 |
Posts: 2987 |
Het is idd carb verwarming maar in Nederland niet nodig dus maak je er niet druk om of het moet extreem vriezen.
Dit bericht is gewijzigd door scooterkiller op 9-10-2011 om 8:23 uur.
|
|
BIERTJUH!!!!!!!! |
|
TZRBart |
9-10-2011 10:59 |
Posts: 946 |
Oke, ja het is aan te sluiten... Zoals het er nu bij staat, is het afgesloten dus kan er geen water door...
|
|
|
|
Makrolon |
9-10-2011 11:42 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: scooterkiller
Het is idd carb verwarming maar in Nederland niet nodig dus maak je er niet druk om of het moet extreem vriezen.
Dit bericht is gewijzigd door scooterkiller op 9-10-2011 om 8:23 uur.
Haha, in nederland zijn tegenwoordig ook temperaturen van -15 of kouder mogelijk... Daarbij zijn er zat motoren/brommers die daar last van hebben bij iets onder 0.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Aquamaniac |
9-10-2011 11:57 |
Posts: 882 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]
Haha, in nederland zijn tegenwoordig ook temperaturen van -15 of kouder mogelijk... Daarbij zijn er zat motoren/brommers die daar last van hebben bij iets onder 0.
de problemen kunnen al boven de 0 graden ontstaan
door de verdamping/verneveling van de brandstof en de luchtstroon ontstaat er in de venturi en inlaatspruitstuk een veel lagere temparatuur als de buitentemparatuur.
hierdoor kan het gebeuren dat condens of vocht uit de lucht neerslaat en bevriest waardoor een brommer gaat stotteren of zelfs afslaat.
bij de meeste (standaard)brommers doet dit probleem zich niet voor daar de lucht en brandstofstroom te gering zijn om een grote afkoeling te verzorgen
|
|
er gaat niks boven luchtkoeling |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
9-10-2011 12:25 |
Posts: 8608 |
Veel hangt er ook af van of er een koude luchtstroom (wind, luchtstroom van de nog koude radiator bvb.) op de carb terecht komt of net niet (warmte van de motor blijft hangen).
Als het buiten -10°C is, krijg je door de snelheid ook nog een extra koud effect...vandaar dat je koelvloeistof ook tot -30°C of zo moet gaan, dat is geen reserve maar echt nodig.
Vroeger zag je bij auto's wel eens een afgeplakte radiator in de winter...tegenwoordig is dat beter ge-engineerd en niet meer nodig.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|