pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
4-10-2011 22:34 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Johann
Hallo,
Ik heb opnieuw problemen met mijn Yamaha dt mx.
Ik heb de ontsteking nu helemaal voor elkaar krijg ik het volgende probleem: Ik krijg geen vonk.
Als ik de ontstekingsdraad tegen het frame houd, heb ik een sterke vonk. Alleen op de bougiekabel heb ik geen spanning.
Ik heb al 3 verschillende bobines geprobeerd. Een andere kabel ook uiteraard.
Ik heb een extra blokmassa gemaakt van het frame naar het blok en de ontstekingsdraad direct op de bobine geplaatst. Dit wil allemaal niet helpen. ik krijg geen vonk.
Ik snap er niks meer van. Ik wil de brommer nu wel eens aan het rijden hebben .
Klinkt alsof er ergens iets aan de massa hangt wat niet de bedoeling is.
Demonteer je iets terwijl je de vonk test ?
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Johann |
4-10-2011 22:38 |
Posts: 1273 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
Klinkt alsof er ergens iets aan de massa hangt wat niet de bedoeling is.
Demonteer je iets terwijl je de vonk test ?
Helemaal niets, ik hou mijn afgestripte bougiekabel tegen mijn blok aan (ff kicken) en dan zie ik niks. En de ontstekingskabel op dezelfde plek heb ik een krachtige vonk.
De bobine zit aan de ene kant vast aan het frame en aan de andere kant zit een kabeltje voor de massa in de draadboom. En daarboven heb ik een schuifstekkerverbinding met de ontstekingsdraad. Dit zou goed moeten zijn?!
Wel koppel ik de volledige kabelboom los en heb een aparte massa gemaakt van het blok naar het frame.
Dit bericht is gewijzigd door Johann op 4-10-2011 om 22:47 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
4-10-2011 22:45 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Johann
[...]
Helemaal niets, ik hou mijn afgestripte bougiekabel tegen mijn blok aan (ff kicken) en dan zie ik niks. En de ontstekingskabel op dezelfde plek heb ik een krachtige vonk.
De bobine zit aan de ene kant vast aan het frame en aan de andere kant zit een kabeltje voor de massa in de draadboom. En daarboven heb ik een schuifstekkerverbinding met de ontstekingsdraad. Dit zou goed moeten zijn?!
Dit bericht is gewijzigd door Johann op 4-10-2011 om 22:40 uur.
Ontstekingskabel...daarmee bedoel je de voedingsdraad van de bobine ? Daar zit nog geen hoogspanning ?
Ik kan fout zitten...maar sluit je de bobine goed aan ? Want sommige hebben geen massa aansluiting; die nemen de massa via de boutjes waarmee ze ophangen.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Johann |
4-10-2011 22:50 |
Posts: 1273 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
Ontstekingskabel...daarmee bedoel je de voedingsdraad van de bobine ? Daar zit nog geen hoogspanning ?
Ik kan fout zitten...maar sluit je de bobine goed aan ? Want sommige hebben geen massa aansluiting; die nemen de massa via de boutjes waarmee ze ophangen.
De voedingsdraad ja. En daar zit inderdaad nog geen hoogspanning, maar ik bedoel ermee dat ik daar goede spanning heb .
De massa gaat via het boutje en aan de andere kant zit een kabelschoentje met een boutje door het gat. Dit hoort zo dacht ik. Zo zat het ook aangesloten toen ik de brommer ophaalde. Liep toen niet..
Deze bobine zit er nu op.
http://www.cityparts...txnsrmbx-p-2209.html
Dit zou een 6v bobine moeten zijn
Dit bericht is gewijzigd door Johann op 4-10-2011 om 22:57 uur.
|
|
|
|
Wizard1894 |
5-10-2011 12:17 |
Posts: 695 |
|
|
|
|
Johann |
5-10-2011 12:40 |
Posts: 1273 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: wizard1894
Ik zie het probleem al dit heb ik ook al eens gehad.
je hebt je onsteking gewoon niet goed aangesloten. want je hebt geen contactpunten dus zal je of bij je contactslot draadjes niet goed aangesloten of bij de cdi
Mijn probleem is veel groter
http://nl.picturepush.com/public/6695761
http://nl.picturepush.com/public/6695764
Dit bericht is gewijzigd door wizard1894 op 5-10-2011 om 12:30 uur.
Wat bazel je nou, ik heb wel contactpunten en de ontsteking is goed aangesloten. Contactpunten en condensator zijn vernieuwd. Ik heb spanning op de draad. En heb ook geen cdi. Het gaat over een yamaha dt mx hee.... Een rd heeft wel een elektronische ontsteking.
Wat kan het probleem zijn dan van jou?
Dit bericht is gewijzigd door Johann op 5-10-2011 om 12:41 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
5-10-2011 13:06 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Johann
[...]
Deze bobine zit er nu op.
http://www.cityparts...txnsrmbx-p-2209.html
Dit zou een 6v bobine moeten zijn
Bij een bobine gaat het helemaal niet om 6V of 12V.
Je hebt een bobine voor een andere brommer...volgens mij is dat het probleem. Minimaal moet de weerstandswaarde kloppen.
Edit : ik zit nog net een en ander uit te vogelen. Bij een Yamaha DT MX wordt de motor afgelegd door het contact...dat werkt met de zwart-witte draad die van je contact naar je bobine gaat...dat zou wel eens jouw probleem kunnen zijn...de bobine van een brommer met contactpunten zal intern anders zijn dan die van een brommer met CDI...dat vermoed ik...ik heb het niet zover uitgezocht.
Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 5-10-2011 om 13:14 uur.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
RD50mx |
5-10-2011 14:28 |
Posts: 353 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Johann
[...]
Wat bazel je nou, ik heb wel contactpunten en de ontsteking is goed aangesloten. Contactpunten en condensator zijn vernieuwd. Ik heb spanning op de draad. En heb ook geen cdi. Het gaat over een yamaha dt mx hee.... Een rd heeft wel een elektronische ontsteking.
Wat kan het probleem zijn dan van jou?
Dit bericht is gewijzigd door Johann op 5-10-2011 om 12:41 uur.
een RD heeft ook gewoon contactpuntjes maar wat voor condensator heb je er onder zitten? de imitaties willen nog wel eens snel kapot gaan. maar je hebt dus wel spanning over de bobine heen?
|
|
Als je brommer geen ducttape bevat, is 'ie waardeloos |
|
Johann |
5-10-2011 17:07 |
Posts: 1273 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
Bij een bobine gaat het helemaal niet om 6V of 12V.
Je hebt een bobine voor een andere brommer...volgens mij is dat het probleem. Minimaal moet de weerstandswaarde kloppen.
Edit : ik zit nog net een en ander uit te vogelen. Bij een Yamaha DT MX wordt de motor afgelegd door het contact...dat werkt met de zwart-witte draad die van je contact naar je bobine gaat...dat zou wel eens jouw probleem kunnen zijn...de bobine van een brommer met contactpunten zal intern anders zijn dan die van een brommer met CDI...dat vermoed ik...ik heb het niet zover uitgezocht.
Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 5-10-2011 om 13:14 uur.
Oke, dus als ik het goed begrijp dan is de bobine die ik mee gekregen heb intern anders. Omdat volgens jou de draad via het contact op e bobine zit. Alleen als ik op het schema van dit forum kijk, zie ik dat de draad vanaf de ontsteking afgetakt is en dat daar het contact aan zit.
Ik zou dus een bobine moeten zoeken die geschikt is voor contactpunten. Maakt het nog uit of ik hem van kreidler of een zunndap neem? Hier in de buurt zit zo'n oltimer zaakje. Cross ik daar ff langs en gelijk die bobine terugbrengen .
|
|
|
|
Velthuis |
5-10-2011 17:11 |
Posts: 222 |
Ik heb de ballen verstand van ontstekingen, dat op de eerste plaats.
Wat ik wel weet is dat de ontsteking van een honda mt/mb/mtx etc. elektronisch is (cdi) en dat jouw ontsteking contactpunten heeft. Of de bobines uitwisselbaar zijn tussen beide ontstekingen weet ik niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dit niet het geval is.
|
|
|
|
jeroentjen13 |
5-10-2011 19:58 |
Posts: 850 |
meet anders je bobine eens door, je zou dacht ik 3ohm (3kOhm) moeten hebben tussen in en uitgang
|
|
|
|
Johann |
5-10-2011 23:06 |
Posts: 1273 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jeroentjen13
meet anders je bobine eens door, je zou dacht ik 3ohm (3kOhm) moeten hebben tussen in en uitgang
Oke, wist niet dat het die waarde is. 3 kOhm vind ik wel een hoge weerstandswaarde. Maar ik ga het proberen.
pangolopalanga:
Ik heb de bobine teruggebracht en heb mijn geld terug gekregen. En morgen ga ik een bobine halen bij een oltimer zaakje. Hoofdzakelijk zunndap. Dus die zou het dan wel moeten doen.
Ik houd jullie op de hoogte van de stand van zaken. En anders schiet ik morgen ff een paar fotootjes. Dan kunnen jullie zien wat ik geprobeerd heb.
iedereen bedankt voor alle informatie.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
5-10-2011 23:58 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Johann
[...]
Oke, wist niet dat het die waarde is. 3 kOhm vind ik wel een hoge weerstandswaarde. Maar ik ga het proberen.
pangolopalanga:
Ik heb de bobine teruggebracht en heb mijn geld terug gekregen. En morgen ga ik een bobine halen bij een oltimer zaakje. Hoofdzakelijk zunndap. Dus die zou het dan wel moeten doen.
Ik houd jullie op de hoogte van de stand van zaken. En anders schiet ik morgen ff een paar fotootjes. Dan kunnen jullie zien wat ik geprobeerd heb.
iedereen bedankt voor alle informatie.
Eerst en vooral, ik heb geen idee of een Zundapp bobine gaat werken
Als je hier iets aan zou hebben : bij CDI ontsteking hangt er aan de bobine een signaaldraad van de CDI (blauw/geel bij Honda) en een voedingsdraad (geel bij Honda).
Bij je Yamaha hangt er die zwart/witte draad aan en een massadraad.
Bij beide bobines hangt ook de bougiekabel aan de bobine.
Dus we spreken niet over één weerstandswaarde die moet kloppen, maar eigenlijk twee of drie (tussen de 3 aansluitpunten meet je verschillende waardes die moeten kloppen).
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Johann |
6-10-2011 9:22 |
Posts: 1273 |
Een zundapp heeft geen cdi en de bobine is hetzelfde aangesloten. Een massadraad en een signaaldraad. mijn collega heeft verschillende zunndapjes staan, daar heb ik even onder gekeken.
Ik ga gelijk aan die man vragen of die ook 1 van yamaha heeft liggen of bestellen. Ik denk dat dat het beste is.
Oke, dat is ook logisch eigenlijk. Weet iemand de te meten waarden? ik dacht dat ik tussen de ontsteking en de bobine een heel lage weerstand moest meten. Ik meet oneindig of 0,0 ohm. ik begin nu een beetje voor mijn meter te vrezen. Vanmiddag ff kijken of de zekering nog heel is.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
6-10-2011 9:34 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Johann
Een zundapp heeft geen cdi en de bobine is hetzelfde aangesloten. Een massadraad en een signaaldraad. mijn collega heeft verschillende zunndapjes staan, daar heb ik even onder gekeken.
Ik ga gelijk aan die man vragen of die ook 1 van yamaha heeft liggen of bestellen. Ik denk dat dat het beste is.
Oke, dat is ook logisch eigenlijk. Weet iemand de te meten waarden? ik dacht dat ik tussen de ontsteking en de bobine een heel lage weerstand moest meten. Ik meet oneindig of 0,0 ohm. ik begin nu een beetje voor mijn meter te vrezen. Vanmiddag ff kijken of de zekering nog heel is.
Goed idee, een Yamaha DT bobine bestellen.
Nog iets. Bekijk dat draadschema nog eens. Er moet vlak bij je bobine nog iets van een diode zitten.
Het kan best dat je al een paar keer je bobine hebt opgeblazen als die er niet zit.
Ik herinner me van contactpuntenontsteking dat het afleggen van de motor gebeurt door de spanning af te leiden naar de massa. Of die diode daar ook iets mee te maken heeft, herinner ik me niet meer...want een kring zonder veel weerstand gaat een hoge stroom doorlaten...dunne draadjes kunnen daar niet tegen...en dient daar die diode nu voor ?? Yamaha DT....Kennyyyyyyy ???
In ieder geval zou ik ook maar zorgen dat die diode er zit, zal er wel niet voor niets in zitten.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|