Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - puch zuiger vervangen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1078 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #65295 - puch zuiger vervangen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 10329 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

vandijk 3-10-2011 19:43 Print topicpost
Posts: 43
hoe moet dit en waar moet ik op letten gelijk maar kopakkingen vervangen?
 

mx-jacob 3-10-2011 19:48 Print reply

Posts: 2938
hoi,


haha tja hoe moet dit, allees weer in mekaar net als dat het uitmekaar is gekomen

ja en voetpakking

Dit bericht is gewijzigd door mx-jacob op 3-10-2011 om 19:49 uur.
 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
j0ren 3-10-2011 19:49 Print reply

Posts: 1298
Cilinder + cilinder kop eraf rossen.

Zuigerveren van je zuiger trekken en voorzichtig de 2 nieuwe erop zetten, letop dat de sleuven om de spijltjes in de zuiger vallen.

Even een nieuwe voetpakking monteren en dan de zuigerveren bij elkaar knijpen en de cilinder weer terug schuiven.
Als je aluminium koppakking hebt hoef je deze waarschijnlijk niet te vervangen.


 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
vandijk 3-10-2011 19:51 Print reply
Posts: 43
en k wil hem ook wat sneller laten lopen ?

 
mx-jacob 3-10-2011 19:52 Print reply

Posts: 2938
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vandijk
en k wil hem ook wat sneller laten lopen ?




dikke cilinder grotere carb of lekker vijlen.
 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
j0ren 3-10-2011 19:56 Print reply

Posts: 1298
Gewoon ander uitlaatje.
 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
vandijk 3-10-2011 19:59 Print reply
Posts: 43
wat zijn mooie godkope uitlaatjes 2e hands geen probleem
 
Marcooow 3-10-2011 19:59 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vandijk
wat zijn mooie godkope uitlaatjes 2e hands geen probleem


ga is zoeken, je bent liever lui dan moe ofniet
 
faster than a bullet!
Frysk 3-10-2011 20:01 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
Cilinder + cilinder kop eraf rossen.

Zuigerveren van je zuiger trekken en voorzichtig de 2 nieuwe erop zetten, letop dat de sleuven om de spijltjes in de zuiger vallen.

Even een nieuwe voetpakking monteren en dan de zuigerveren bij elkaar knijpen en de cilinder weer terug schuiven.
Als je aluminium koppakking hebt hoef je deze waarschijnlijk niet te vervangen.




wtf ?

Voetpakking maakt vaak geen flikker uit als hij maar niet scheurt.
koppakking bij luchtkoeling altijd vervangen.. die aluminium dingen vormen zich 1x naar de cilinder/kop en daarna niet weer dus altijd vervangen.
 
giggitybyte
maerijn 3-10-2011 20:11 Print reply

Posts: 2455
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]


koppakking bij luchtkoeling altijd vervangen.. die aluminium dingen vormen zich 1x naar de cilinder/kop en daarna niet weer dus altijd vervangen.

Dat vraag ik me nog steeds af, als die vormt naar je cilinder en kop, en je zet er geen andere op, waarom zou die dan opeens niet meer passen?
 
mx-jacob 3-10-2011 20:13 Print reply

Posts: 2938
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maerijn
[...]

Dat vraag ik me nog steeds af, als die vormt naar je cilinder en kop, en je zet er geen andere op, waarom zou die dan opeens niet meer passen?



arggg wat doen jullie moeilijk te arm zo een kop pakking te kopen van een paar cent???
 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
maerijn 3-10-2011 20:14 Print reply

Posts: 2455
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mx-jacob
[...]



arggg wat doen jullie moeilijk te arm zo een kop pakking te kopen van een paar cent???

Nee daar niet van :S
 
j0ren 3-10-2011 20:20 Print reply

Posts: 1298
Ik heb mijn koppaking op mn tomos nog nooit vervangen, terwijl de kop er wel 20x vanaf is geweest.
Nooit een enkel lekje.

 
ach ik ken wel idioten die hun cilinderkop vlakken met een stoeptegel
Frysk 3-10-2011 20:42 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: j0ren
Ik heb mijn koppaking op mn tomos nog nooit vervangen, terwijl de kop er wel 20x vanaf is geweest.
Nooit een enkel lekje.



bij m'n puch heb ik het tot 2x opgered om een koppakking te redden, daarna lekte hij bij de kop.

dus vandaar dat ik mezelf heb aangenomen om altijd een nieuwe koppakking te kopen om ellende te voorkomen.
 
giggitybyte
Velthuis 3-10-2011 20:49 Print reply

Posts: 222
Ik doe de koppakking bij mijn DT ook altijd gewoon terug. Nog nooit gelekt. Voetpakking vervang ik wel eigenlijk altijd, maar meer omdat deze altijd wel iets inscheurt door montage/demontage.
 
Floris-tsx 3-10-2011 21:12 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Velthuis
Ik doe de koppakking bij mijn DT ook altijd gewoon terug. Nog nooit gelekt. Voetpakking vervang ik wel eigenlijk altijd, maar meer omdat deze altijd wel iets inscheurt door montage/demontage.


Een koppakking gewoon altijd vervangen. De alu-pakkingen (de meest gangbare) hebben nieuw een soort pasrand. Deze rand druk je in bij het aandraaien van de kop, waardoor het hele zwikkie goed luchtdicht afgesloten wordt.

Dit randje veert niet terug bij het loshalen van de kop, dus zul je er aan moeten geloven om een nieuwe te monteren. Anders ben je gewoon fout bezig. Dat het niet lekt, is meer geluk dan wijsheid.

Verder moet je erop letten dat je bij het kopen van een nieuwe zuiger eerst zeker weet dat je de goede maat hebt. Dit kan soms bijv. een halve mm schelen.

Als je een zuiger met losse zuigerveren koopt, wees dan uiterst voorzichtig met het monteren van die dingen. Ze willen soms nogal eens breken.

Het makkelijkst is, vind ik, om de zuiger eerst in de cilinder te doen, dat op de tapeinden te schuiven en daarna de zuigerpen door de zuiger heen te duwen. Dit omdat het in het begin een dagtaakje kan zijn om de zuigerveren in te drukken en tegelijkertijd de zuiger in de cilinder te duwen. In de randen van de zuigerveren zijn de zogenaamde slotjes aangebracht. Als je de opening van de zuigerveer hiernaartoe brengt, kun je het veertje indrukken.

Let op bij het monteren van de zuiger dat je altijd kijkt bovenop de zuiger of er een pijltje op staat (ofwel met stift of ingegoten). Dit pijltje moet naar de UITlaatpoort van de cilinder wijzen. Staat dit pijltje er niet, dan moet je de slotjes van de zuigerveren naar de INlaatpoort laten wijzen. De zuiger nog niet helemaal doordrukken, maar zorg ervoor dat allebei de veren ruim in de cilinder zitten. Het zuigerpengat moet nog volledig zichtbaar zijn!

Het volgende wat je doet is een doek pakken (of wc-papier/keukenrol whatever) en dit doe je in je carter. Niet helemaal doorduwen tot onder, maar wel zo dat het stevig vast zit en nog eruit te halen is. Dit is om je te behoeden voor een dagje zoeken naar twee kleine clipjes die je volgende handeling gaan vormen.

Bij het zuigersetje krijg je een zuigerpen en 2 borgclipjes. Voordat je je cilinder op de tapeinden schuift is het handig om vanaf de kant van de zuiger waaro je zometeen het minst makkelijk bij kan (ivm frame of vering of wat ook) het borclipje alvast - op het droge - in de groef te doen. Priegelwerkje, maar zorg ervoor dat het ding NIET weg schiet. Als je denkt dat hij in het groefje zit, moet je hem met een tangetje vastpakken en rond kunnen draaien zonder enige tegenstribbeling. Dan zit het goed. Nu doe je ook de nieuwe voetpakking erop! Vergeet deze NIET.

In het drijfstangoog van je krukas doe je het evt. nieuw gekochte naaldlagertje. Dit kun je evt. een beetje inoliƫn met 2t-olie. Nu hou je de zuigerpen (ook met 2t olie erop gesmeerd) al in je hand klaar en breng je de cilinder op de goede hoogte, zodat je het zuigerpennetje er doorheen kunt duwen. Kan zijn dat je ff door moet douwen of wat moet tikken met een zacht hamertje, maar hou het netjes.

duw de pen helemaal door met evt. een schroevendraaier (probeer hierbij zo min mogelijk uit te schieten en je zuiger te raken). Dan kun je je andere borgclipje erbij pakken en die ook in zo'n groef doen. Test ook weer even of hij goed zit.

Haal de doek uit het carter en beschadig hierbij niet de voetpakking. Je kunt nu (met evt. het tegenhouden van de krukas) de cilinder naar beneden duwen. Doe dit uiteraard met beleid. Check even of de zuiger goed rond gaat. Hou hierbij de cilinder stevig op het carter gedrukt. Hij zit immers nog niet vast.

Leg een nieuwe koppakking op de cilinder met de pasrand naar boven. Doe de cilinderkop erop en druk deze helemaal aan. Dan moer je deze kruislings vast. Dus niet eerst een helemaal vast en dan de volgende, maar geleidelijk en kruislings. Doe dit tot je echt harde kracht zou moeten gaan zetten om nog verder te draaien. Dan zit het goed.

 
Iedereen kan professioneel worden

Dit topic is 10329 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved