Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Gilera GSM aangeschaft, maar of dit slim was..

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 860 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #65248 - Gilera GSM aangeschaft, maar of dit...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3824 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Padd0 23-9-2011 22:02 Print topicpost
Posts: 2
Situatie:

36 jaar, vaste baan, maar begonnen aan een opleiding met veel stages. Enkele reis woon-werk is 23 km. Openbaar vervoer lukt in 50 minuten, auto in 30-60 minuten (paar probleem-knooppunten in de spits..)

Idee:

Niet gehinderd door enige kennis koop ik een brommer. Een brommer via Marktplaats die niet al te duur is, verdient zich snel terug (ik betaal 6 euro reiskosten per dag met openbaar vervoer) In die tijd "leer" ik of zo'n brommer iets voor me is, en kan ik daarna rustig zien of het de aanschaf van een "echte" zinvol maakt.

Uitvoering:

Een mooie Gilera GSM op Marktplaats gescoord voor 350 euro. Even moeten leren schakelen, en wennen aan het zware kreng, maar rijden gaat al steeds beter. Woon-werk gaat nu in 40 minuten. (Ja, ik rij nog best rustig)

Maarrr:

Schade dagboek:

Dag 1: benzineslang schiet los. dit blijft zelfs na het vervangen ervan een probleem de komende weken, want het tuitje aan de kant van de carburateur blijkt afgebroken. Niet zo'n duur grapje, al vragen ze voor een onderdeeltje ter grootte van een euromunt 6 euro verzendkosten op opvoeren dot nl (?).

Dag 3: Kilometer teller stopt ermee. Best lastig, omdat ik geen idee van snelheid heb. Maar goed, zo'n kabeltje is ook niet duur. Wel jammer dat ik nog een keer verzendkosten moet gaan betalen.... Want het onderdeel hierboven is al besteld en onderweg...

Dag 5: Brommer trekt totaal niet in zijn 1, en in de zesde versnelling bouw je langzaam snelheid op in een minuut of drie. Ook onderweg maar eens afgestapt om te zien of ik geen framebreuk bij het achterwiel had, want de brommer zwabberde iets. Bijna thuis ondekt dat ik een lekke achterband had. De buitenband (17 inch tubeless) is onbeschadigd, maar het ventiel verraad al dat er een binnenband in ligt. Schijnt ook niet anders te kunnen, want het is een gespaakt wiel, en daar gaat meestal geen tubeless op... Grapje kost 40 euro (inclusief opzetten), bij een motorzaak in de buurt.

Dag 8: Motor loopt niet lekker. Het geluid is anders geworden, wat rammelligger metalig lijkt het wel. Thuis op loszittende onderdelen gecontroleerd, maar: niets. Toevallig valt mijn oog op de olietank, en die is helemaal leeg! Op dag 0 (de koopdag), zat deze vol. En het kleine (water)tankje was eerst mooi blauw, maar is nu tot het vloeistof niveau grauw geworden. Maar goed, op het tankstation 2takt olie gehaald, en met een hevel (wat zitten die tankjes op onmogelijke bij te vullen plekken geplaatst!) helemaal gevuld. Kosten een tientje.


Verder:
Na twee weken maak ik de balans op. De motor rijdt redelijk, al vind ik 'em onregelmatig klinken in de hoge toeren (vanaf 6.5K ongeveer), maar rijdt verder prima. Al is de koppelinskabel zo opgerekt, dat stellen aan het stuur niet meer lukt. De kabel staat te strak, waardoor stationair voortdurend afslaat. Ook maak ik me nog een beetje zorgen over het grauwe water in de radiator/watertank. En schakelt het ding een beetje rauw. Wil soms niet in zijn zes, wil soms niet in zijn één. Zou misschien ook kunnen komen door de te losse koppeling. Het benzine (euro 95) verbruik is aan de hoge kant. Elke 75 kilometer moet er getankt worden. Als ik 'em echt op zou willen knappen moet er een nieuw cylinderslot in, want deze werkt niet (startonderbreking is doorgelust). Op internet is het moeilijk de juiste info te vinden, zeker ook omdat het een oude brommer is (1999 volgens documenten), en een boekje heb ik niet. Kennissen die me aanraadde het ding te kopen "omdat je er voor die prijs geen buil aan kunt vallen", zijn inmiddels een beetje stiller geworden.

Probleemstelling:

Ik probeer een beetje in kaart te brengen of doorgaan slim is, of dat ik beter het ding voor 351 euro op Marktplaats kan zetten. De opties zijn denk ik een keer door een erkende brommerboer helemaal na te laten kijken, maar ik heb geen idee hoeveel me dat zou kunnen kosten. (Nog los van de eventueel noodzakelijke reparaties)

Daarnaast heb ik de band van een motorwinkel moeten betrekken, omdat alle brommerboeren in de buurt niets van dit soort modellen weten. Dus ik vraag me af of het vinden van een erkende bromfietsreparateur die hier wat mee kan een makkelijke klus gaat worden.

Ik verwacht niet dat mensen hier -met de beperkte info van boven- een totaal oplossing kunnen bieden. Maar misschien kunnen wat inzichten van andere users een beetje helpen met het vergroten van mijn inzicht, waardoor ik makkelijker besluit er geld in te pompen, of een advertentie op Marktplaats te gaan plaatsen.
 

BenjaminDG 23-9-2011 22:05 Print reply

Posts: 4605
36 jaar en dan koop je een brommer?

Is een motor niet wat beter geschikt voor uw leeftijd?

Zal vast ook van wat beter kwaliteit zijn dan de meeste nieuwere brommers.
 
Vlaanderen vrij!
JB1 23-9-2011 22:15 Print reply

Posts: 14881
Brommer verkopen, en voor rond de 800-1000 euro een oudere bromfiets in goede staat kopen.

Die oudere brommers zijn meestal nog veel sleutelvriendelijker ook.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
ChielTZR 23-9-2011 22:20 Print reply

Posts: 6016
Een gilera GSM is gewoon een doorsnee schakelbrommer, snap niet waarom een bromfietsgarage je zou weigeren.

verder, rijden op een tweetakt en er pas later achter komen dat je 2takt olie op is, echt echt ongezond voor je motorblok (zuiger,krukas,lagers).

daarnaast is 350 euro niet heel veel voor een Gilera GSM, eigelijk had je voor dit geld problemen kunnen verwachten, welke niet erg zijn, als je er op voorbereid was geweest.

nog verder daarnaast heb ik respect voor mensen die op 36 jarige leeftijd weer aan hun 2e jeugd beginnen door een (schakel)brommer te kopen, hulde.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
kenny77 23-9-2011 22:22 Print reply

Posts: 29286
Wauw dat is nog eens een goede openings post!

Tsja is een beetje lastig te zeggen.
Voor de prijs van 350 euro voor zo'n (in mijn ogen) "nieuwe" brommer is ook geen prijs waarvan je kan verwachten dat hij tiptop in orden is.

Een complete nakijk / revisie beurt zou dan ook de oplossing zijn, voor een echte goede betrouwbare brommer.
Al het is maar de vraag wat er precies vervangen moet worden.

En of je zelf alles kunt doen of inderdaad weg moet brengen.
In geval van weg brengen is dat bijna niet te betalen.

Het zijn een beetje afwegen die je moet maken of 1x goed alles aan pakken met de nodige kosten of weer verkopen inderdaad.

Maar 350 euro voor een rijdende gsm50 vind ik niet te veel betaalt, dat in ieder geval niet.

Je kan ook overwegen om de gsm weg te doen en een 4 takt scooter te kopen.
Dat is weer een stuk zuiniger, wat zijn voordelen weer heeft op de lagere termijn, in benzine en 2 takt olie kosten.

Maarja zo'n scooter is natuurlijk dan weer niet zo mooi als een schakel.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
36 jaar en dan koop je een brommer?

Is een motor niet wat beter geschikt voor uw leeftijd?

Zal vast ook van wat beter kwaliteit zijn dan de meeste nieuwere brommers.


Eerst rond de 1000 euro neer leggen voor motor rijbewijs?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Brommer verkopen, en voor rond de 800-1000 euro een oudere bromfiets in goede staat kopen.

Die oudere brommers zijn meestal nog veel sleutelvriendelijker ook.


Oudere brommers zijn vaak versleutelt en "opgeknapt" met immi onderdelen.
Nee dat is ook niet alles.

 
stephan777 23-9-2011 22:42 Print reply

Posts: 7259
Of gewoon een 4 takt kymco kopen.

Dat loopt altijd en gaat weinig kapot.

Rijd ook heel zuinig.
 
JB1 23-9-2011 22:45 Print reply

Posts: 14881
Of een CB50, of SS50, CD50.

Die kant op.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Maup 23-9-2011 22:54 Print reply

Posts: 4353
Als je een viertakt scooter koopt, koop dan niet zo'n chinees merkloos ding. Ga dan eerder voor een piaggio zip 4t of desnoods kymco.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Padd0 23-9-2011 23:24 Print reply
Posts: 2
Inzake de vraag over de motor:

Ik heb nu twee weken avondspits gezien, en ik kom langs twee knooppunten van snelwegen. Veel file. Motoren slalommen met 30 km tussen de file door, terwijl ik er met 65 langsop scheur (filevrij fietspad). Een motorrijder op mijn werk (en woonachtig in mijn woonplaats) vertelde dat hij er 35 minuten over doet in de avondspits. Voor die paar minuten hoef ik geen motor.

Daarnaast woon ik in een winkelstraat, en heb geen eigen garage. De brommert staat dus altijd onafgeschermd buiten, ook een reden dat ik niet te duur wil beginnen.

En ik ben met de lekke binnenband bij vijf brommerwinkels geweest: een 17 inch (130x70) binnenband had geen van allen. Twee boden aan om er één te bestellen, de rest had geen interesse. Nou ja, op één na: die verwees mij naar de motorzaak waar deze bandenmaat gangbaarder is, en ik werd "gelijk" geholpen.

Overigens krijg ik een idee dat die olie die verdwenen is, niet in rook is opgegaan. Bij de koop was de brommer brandschoon, maar er zit nu een grote zwarte cirkel van zwarte troep (15 cm diameter) rond de luchtuitlaat van de cylinder. (de ingang van de uitlaat). Dat plakt nogal, en is nogal olie-achtig. Daarnaast viel me vanavond op, dat ik af en toe -als de wind goed staat- warme benen krijg op de brommer. Een lek in de aansluiting van de uitlaat op de cylinder?

(enne.. U zeggen hoeft niet, BenjamidDG)

Overigens begin ik wel steeds verliefder te worden op de "looks" van het ding. Verleden week, met de lekke band, reed ik stapvoets (nou ja, dertig) naar huis, en moest even stoppen voor de loszittende benzineslang (is nu verholpen, kreeg het tuitje die dag in huis). Drie jochies van een jaar of twaalf kwamen kijken, tot hun moeder riep waar ze bleven. "Mama, we kijken even bij die meneer met die mooie motor!" Zoiets werkt bij mij wel op mijn gevoel...

En ik zie dat ik de ergste blooper niet in de startpost heb staan. Dag 4: Ik rijdt een stuk tussen twee dorpen in, net 40 km geleden getankt. Van een gangetje van 55 km per uur, begint het ding te hoesten, houdt in, en begint zwaar op de motor te remmen. In tien seconden sta ik stil, midden in een bos langs de snelweg. Het benzineslangetje zit vol lucht. K*t! (koekjes uit Tilburg) Tank leeg!
Ik heb zes kilometer gelopen met het ding in 1:10. Een beetje sadistisch kwam ik langs een tankstation langs de snelweg, maar er loopt een sloot langs de snelweg, dus daar kon ik niet bij). Veel te laat op mijn werk. Collega's uitgelegd dat dit waarschijnlijk kwam door die losschietende benzineslang, tot er een vraagt: "Heb jij geen noodtank?". Hij loopt mee naar de brommerstalling, en laat de tweede stand van het benzinekraantje zien......." Dempt! En les 2 uit deze morgen was dat ik even moest leren tanken. Ik ben gewend het tankpistool helemaal in te steken, en ik dacht 5 liter getankt te hebben de vorige keer, maar met telebankieren zag ik dat dat 5 euro was...

Maar goed, even terug. Er wordt meerdere keren geadviseerd om te verkopen, en iets van rond de 1000 euro te kopen. Dat wordt interessant als ik voor nog ongeveer 500 euro aan onderhoud kan verwachten. Zou het normaliter zo'n vaart lopen? Ik rijdt 250 km per week, hij start bij de eerste kickstart, heeft 20.000 op de teller staan (of x20.000?), is roestvrij, velgen, buitenbanden en schijfremmen in goede conditie. Motortechnisch ben ik niet onderlegd, dus ik kan alleen op het enigszins "zenuwachtige geluid" boven de 6.5K aan toeren afgaan.
 
kenny77 23-9-2011 23:33 Print reply

Posts: 29286
Het zit niet echt mee zo te lezen.


Als blok revisie kan het erg uiteen lopen.

kan zijn dat je alleen dan nieuwe pakkingen nodig hebt (ivm met het lekken) en een afstelt beurt.
Maar het kan ook uit lopen tot een totale revisie, waarbij de lagers/keerringen/cilinder/krukas/koppeling ook mee moeten worden gepakt.

Dan kunnen de kosten hoog op lopen , vooral als je het door een brommer winkel laat maken.

Dus dat is moeilijk te zeggen op voorhand.
 
RikDT50MX - Nieuws Poster 23-9-2011 23:34 Print reply

Posts: 1558
meestal is uurloon zo'n 50 euro, ik denk dat ze in 5 uur al een heel eind kunnen komen. dr van uitgaande dat je carters niet geplitst hoeven worden.
 
I Can Play With Madness
Stiffmeister 24-9-2011 21:34 Print reply

Posts: 1582
voor 350 euro kun je ook niet veel verwachten vind ik ,

Zou hem verkopen en iets anders zoeken, hier op het forum staat een lijst waar je goed naar kan kijken voor de aankoop van 2e hands brommmers.


Een ouder model b.v. mtx sh zal voor weinig geld ook veel plezier opleveren , of een andere mooie brommer (senda/etc)


Dit bericht is gewijzigd door Stiffmeister op 24-9-2011 om 21:34 uur.
 
.. Retro Active

Dit topic is 3824 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved