Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Yamaha DT50-x uit 2010 "mysterie"

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 940 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #65228 - Yamaha DT50-x uit 2010 "mysterie"
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3385 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

destructx 19-9-2011 22:54 Print topicpost
Posts: 5
Hallo,

Ik heb, zoals de titel af zegt, een yamaha uit 2010.
na zo'n 600 km te rijden heb ik deze op laten voeren door de bromboer.

deze heeft er een sproeier van 100 ingezet,
hij heeft een gat door de "O" geboord zodat de toerenbegrenzer niet meer begrensd en natuurlijk de prop uit de uitlaat gehaald.

na ook wat tandwieltjes gespeel reed de brommer zo'n 80-85 op 9000 toeren in z'n 6

alles wel en aardig, tot ik een fasmem uitlaat met dubbele demper tegenkwam deze erop en hij reed fantastich.

echter na zo'n 100 km toch ff naar die bromboer want hij liep niet echt goed meer. deze had er een grotere sproeier in (verder geen schade zij die, alleen de bougie was afgesleten!? er was serieus 1-3 mm van die kromme pin aan de bovenkant af) en had er dus sproeier 115 ingezet.

Dit was harstikke mooi natuurlijk, en de brommert liep 105 ongeveer.

Na zo'n 3500 km verder te zijn, was die !#@* uitlaat weeer gaan roesten en deze had ik er dus ff af en mooi in de verf gezet.

nadat de uitlaat er weer opzat liep de brommer gewoon niet?! het leek alsof die gewoon verzoop. kreeg 'm niet boven 4000 toeren/min. en nat wat moeite toch wat hoger, en vanaf 7000 liep die ineenkeer door naar de 10.000
en voor het verfen liep die nog perfect!


vanaf dat bereikte punt kon je nog "aardig" weer rijden.
maar nu takelt dat ding gewoon af. als ik onder de 6500 toeren kom dan pruttelt ie uit en de 6e versnelling is een "meewindversnelling" geworden. dus ik had de bougie ff gechekt, bleek dat het kromme pinnetje aan de bovenkant tegen de onderkant was aangebogen + 3mm naar rechts verschoven!? gelijk een nieuwe in gedaan dus

elke dag word het minder lijkt het wel. nu ook 5e versnelling bijna niet meer haalbaar.
eerst dacht ik dat die dempervulling verstopt zat met olie, dus ff zonder pijp gereden en dat ging ietsjes beter.
toen toch maar ff in de cil gekeken en zag wel een paar (piep)kleine krasjes zitten.
ook wordt hij heel snel heel warm. 3 minuutjes met het gas spelen (gemmiddeld 7000 toeren) staat de meter al op max. maar tijdens rijden blijft ie koel genoeg.

maarja, er staat nu zo'n 6600 km op de teller en aankrijgen is alleen mogelijk door 15 km/h te rennen en dan in z'n 1 trappen en ook dan gaat het moeilijk.

Nu is mijn vraag dus: wat is er in godsnaam aan de hand?

alvast bedankt voor de response!

p.s.
oja, als er niet staat dat iets veranderd is, is dat ook niet gebeurd! en de bougie is altijd mooi koffiebruin geweest.

Dit bericht is gewijzigd door destructx op 19-9-2011 om 22:57 uur.

Dit bericht is gewijzigd door destructx op 19-9-2011 om 22:59 uur.
 

Aquamaniac 19-9-2011 23:31 Print reply

Posts: 882
al een deotest gedaan ? om op valse lucht te checken ?

als dat in orde is en alle onderdelen aan je inlaat zijn in orde
dan zou ik toch eens gaan nadenken om de cilinder los te halen

je zou eerst de compressie nog kunnen controleren maar zonder juiste meetapparatuur blijft dat toch koffiedik kijken


(als je alle originele onderdelen nog hebt zou je hem ook even origineel kunnen maken om te kijken of hij dan wel normaal start e.d.)
 
er gaat niks boven luchtkoeling
JB1 20-9-2011 11:49 Print reply

Posts: 14881
Hoe is de compressie?
Ik vermoed dat hij heeeeel laag is.
Aangezien je hem in de 1 kan aanlopen.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-9-2011 12:14 Print reply

Posts: 8591
Wat voor type bougie heb je er in zitten...je zuiger komt toch niet tegen je bougie hoop ik ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Frysk 20-9-2011 14:36 Print reply

Posts: 34928
Volgens mij heeft je zuiger een hekel aan je.. Zoveel dat hij uit woede desintegreert en je bougie voor z'n kop houwt, je wand kapot ragt en je compressie weggooit.

Je moet hard lopen om hem aan te krijgen, 5e en 6e versnelling zijn te zwaar en alleen in hogere toeren doet hij 'iets'.
(Typisch kapotte zuiger/veer)

Lijkt me tijd om je cilinder eraf te trekken, je zuiger te straffen en nieuw materiaal te kopen.
 
giggitybyte
destructx 20-9-2011 20:01 Print reply
Posts: 5
iig al bedankt voor de tips.

Maar hoe kan een zuiger nou tegen een bougie komen?

En hoebedoel je de compressie is laag omdat je 'm in zijn een kan aanlopen? Dat kan sowieso toch?

En geloof 't of niet, maar vandaag weer ff naar de bougie gekeken, en deze is nu wel aan de zwarte/vettige kant...

Anyway, ik ga zometeen ff naar een vriend die er meer ervaring mee heeft en gaan we ff en kijkie nemn naar de cilinder.
Jullie horen vanavond nog de resultaten!
 
KlaasMarten 20-9-2011 20:31 Print reply

Posts: 423
Je hebt van die lange schacht en korte schacht bougie's.
Meestal worden de korte schacht bougie's gebruikt in brommers, dus als er een korte schacht bougie in hoort, en je doet er een lange in, gaat alles naar de klote. (ik weet niet wat jouw brommer heeft)

Verder denk ik dat je een te grote sproeier hebt.
Of inderdaad, je cilinder versleten is.

Dit bericht is gewijzigd door KlaasMarten op 20-9-2011 om 20:33 uur.
 
Haus am See
Frysk 20-9-2011 22:44 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: destructx
iig al bedankt voor de tips.

Maar hoe kan een zuiger nou tegen een bougie komen?

En hoebedoel je de compressie is laag omdat je 'm in zijn een kan aanlopen? Dat kan sowieso toch?

En geloof 't of niet, maar vandaag weer ff naar de bougie gekeken, en deze is nu wel aan de zwarte/vettige kant...

Anyway, ik ga zometeen ff naar een vriend die er meer ervaring mee heeft en gaan we ff en kijkie nemn naar de cilinder.
Jullie horen vanavond nog de resultaten!


naja je zei dat je hem in de 1 aanloopt, en dan ook nog eens 15kph dat is nogal een prestatie als je compressie hebt

En je zuiger komt niet tegen de kop maar ik vermoed een stukje zuiger.. daarom is je pennetje van de bougie ook krom omdat er een stukje klem tussen heeft gezeten.

Als je het kopje eraf haalt weet je het
 
giggitybyte
destructx 21-9-2011 1:01 Print reply
Posts: 5
ja ik bedoel een vaartje rennen en dan erop springen en 'm in zijn een trappen :p

We hebben vanavond trouwens niet 't kopje eraf gehaald. Wel ff naar de carburateur gekeken maar daar zat niks geen vuiltje in.

De bougie was vandaag trouwens zwart en wat vettig..... Der valt geen touw aan vast te knopen lijkt 't wel
Maar heb er dus ff sproeier 106ingestoot. (zat vorheen trojwens 110 ipv 115 in)

Ik dacht dat ik nog zo'n pakingensetje had liggen maar niet dus. Morgen (woensdag) gaan we ff een kijkiej nemen.

Iemand misschien nog tips waar ik goed naar kijken moet?

 
RikDT50MX - Nieuws Poster 21-9-2011 8:33 Print reply

Posts: 1558
steeds slechter, en nu je bougie zwart en vet, gaat je rechter krukaskeerring niet langzaam dood? rookt ie ook ernstig? en start ie moelijk als die lang heeft stilgestaan?
 
I Can Play With Madness
destructx 21-9-2011 22:23 Print reply
Posts: 5
Hoe kan ik erachter komen of mijn rechterkrukaskeerring langzaam dood gaat? want hij rookt sowieso meer dan normaal maar 't blijft blauwe rook. en de hoeveelheid blijft opzich binnen beperkte maten.

en hij start wel moeilijker als er een tijdje niet mee gereden is ja.

Kan het niet zo zijn dat er olie in de verbrandingskamer komt ofzo? of dat er een oliekeerring kapot/lek is?
 
RikDT50MX - Nieuws Poster 22-9-2011 7:26 Print reply

Posts: 1558
dat bedoelde ik idd. als je blok na een lange tijd stilstaan moeilijker start dan als die minder lang stilstaat (t blok wel steeds koud) is er een redelijke kans dat je keerring gaar is. een manier om erachter te komen is er niet echt. je kan een keer je olie verversen en dan een week later kijken hoeveel er nog in je blok zit, als er ineens veel minder in zit weet je wel zeker dat ie lek is.
 
I Can Play With Madness

Dit topic is 3385 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved