Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Vervangen krukas

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 874 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #65220 - Vervangen krukas
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1865 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kars93 19-9-2011 17:16 Print topicpost

Posts: 44
Hoi,

Ik heb mijn brommer (rieju smx pro 2005) een tijdje geleden laten reviseren, alles was toen vervangen (lagers, keerringen, pakkingen etc) en de cilinder was gehoond + een nieuwe zuiger. Nou is het zo dat ie sindsdien al 4x een nieuwe zuiger moest omdat deze steeds aanliep/versleet (de cilinder moest ook telkens gehoond worden). Nou moet er weer een nieuwe zuiger in en de cilinder moet weer gehoond. Ik heb samen met de monteur gekeken waaraan dit dus kan liggen.

We hebben gekeken of de koelvloeistof wel door circuleert. Dit doet ie dus hieraan ligt het niet. toen gingen we verder kijken en nadat we de cilinder eraf gehaald hadden, zagen we dat mijn krukas donkerblauw was, en dat het stuk naar de zuiger toe bruin en een beetje korrelig was. zou het aan lopen van mijn zuiger dan heel de tijd aan die krukas gelegen hebben? of zijn er nog andere oorzaken mogelijk? En welke krukas is dan de beste keus? Hierop zou ik graag antwoord willen.

Alvast bedankt voor reacties

 
een echte vent, schakelt.

Paultje Pils 19-9-2011 17:18 Print reply

Posts: 2110
Als je krukas blauw is, is hij verkleurt door de hitte. DIt kan beteken dat je bigend zwaarloopt.

Je afstelling is wel goed? Misschien loopt hij wel te arm.
 
If you can't dodge it, ram it.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 19-9-2011 17:21 Print reply

Posts: 17929
bigend kan ook blauw zijn van toen die gehard is, dus dat is moeilijk te zeggen...

als alles soepel beweegt lijkt het me sterk dat het daaraan ligt

tapeinden van de cilinder niet te strak staan?
 
kars93 19-9-2011 17:23 Print reply

Posts: 44
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_GTS50
Als je krukas blauw is, is hij verkleurt door de hitte. DIt kan beteken dat je bigend zwaarloopt.

Je afstelling is wel goed? Misschien loopt hij wel te arm.


De afstelling was goed, want ik had er net weer 50 km mee gereden. Ook rijd ik nu op mengsmering (1/45 voor de zekerheid) want de eerste keer dat mijn zuiger versleet dachten we dat de oliepomp zijn werk niet deed.
 
een echte vent, schakelt.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 19-9-2011 17:27 Print reply

Posts: 17929
rijker smeren heeft geen nut, verkloot je je afstelling alleen maar mee.

hoe zeker weet je dattie niet te arm loopt? blijft je temperatuur ok?
 
Tobias Verhoef 19-9-2011 17:30 Print reply

Posts: 1832
Maak eens een foto van de zuiger.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
kars93 19-9-2011 17:45 Print reply

Posts: 44
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
rijker smeren heeft geen nut, verkloot je je afstelling alleen maar mee.

hoe zeker weet je dattie niet te arm loopt? blijft je temperatuur ok?


Waarom verkloot je daar de afstelling mee? moet ik dan gewoon 1/50 smeren? Dat weet ik niet zeker, ik heb niet zo veel verstand van een blok, ik weet waar wat zit en waar het voor dient, maar als je aan me vraagt of ik weet dat ie arm loopt heb ik geen idee wat arm lopen is... Ik weet dat ie gewoon reed, dat is alles. ik heb geen temperatuur meter, maar volgens mij blijft die gewoon goed.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
Maak eens een foto van de zuiger.


Kan niet want de brommer staat 10km verderop. Ik zal het omschrijven: de onderste zuigerveer was eraf gesprongen, die zit nu dus ergens in mijn blok. en er was een stuk aan de voorkant afgeslagen (zeg maar de kant die naar de uitlaat poort wijst) en hoewel dit wel een flinke schade aan de zuiger is, zaten er maar kleine krasjes in de cilinder (die schade viel heel erg mee)

 
een echte vent, schakelt.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 19-9-2011 17:47 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kars93
[...]


Waarom verkloot je daar de afstelling mee? moet ik dan gewoon 1/50 smeren? Dat weet ik niet zeker, ik heb niet zo veel verstand van een blok, ik weet waar wat zit en waar het voor dient, maar als je aan me vraagt of ik weet dat ie arm loopt heb ik geen idee wat arm lopen is... Ik weet dat ie gewoon reed, dat is alles. ik heb geen temperatuur meter, maar volgens mij blijft die gewoon goed.

[...]


Kan niet want de brommer staat 10km verderop. Ik zal het omschrijven: de onderste zuigerveer was eraf gesprongen, die zit nu dus ergens in mijn blok. en er was een stuk aan de voorkant afgeslagen (zeg maar de kant die naar de uitlaat poort wijst) en hoewel dit wel een flinke schade aan de zuiger is, zaten er maar kleine krasjes in de cilinder (die schade viel heel erg mee)



net zeg je nog dat de afstelling goed is, en nu weet je er niks van?

maar ik denk dat je cilinder aan zn eind is als ik het zo hoor, of verkeerde maat zuiger erin oid

 
kars93 19-9-2011 17:50 Print reply

Posts: 44
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]


net zeg je nog dat de afstelling goed is, en nu weet je er niks van?

maar ik denk dat je cilinder aan zn eind is als ik het zo hoor, of verkeerde maat zuiger erin oid



nou de afstelling was goed, omdat ik er gewoon normaal mee kon rijden, dus niet stotteren of lage snelheid met hoge toeren. de cilinder is opgeboord/gehoond (hoe je het ook wilt noemen) naar 41mm met bijbehorende zuiger natuurlijk. Ik heb zelf niet gesleuteld aan mijn blok, dat heeft de monteur gedaan. ik heb alleen af en toe meegekeken.
 
een echte vent, schakelt.
ChielTZR 19-9-2011 17:55 Print reply

Posts: 6016
Hoezo ga je er niet gewoon mee terug naar je monteur?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Meathausen 19-9-2011 17:56 Print reply

Posts: 726
Krijg je wel steeds de juiste overmaat zuiger mee?
Heb wel is gehad dat ik een verkeerde zuiger mee kreeg van de bromshop. Ze hadden de cilinder gehoond / gepoetst en een paar honderste mm te grote zuiger meegedaan waardoor de brommer met zeg maar 70 graden al vastliep. Ipv 100 of weet ik het. Als voorbeeld genomen.
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
kars93 19-9-2011 18:00 Print reply

Posts: 44
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
Hoezo ga je er niet gewoon mee terug naar je monteur?


Hij staat bij de monteur...

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Meathausen
Krijg je wel steeds de juiste overmaat zuiger mee?
Heb wel is gehad dat ik een verkeerde zuiger mee kreeg van de bromshop. Ze hadden de cilinder gehoond / gepoetst en een paar honderste mm te grote zuiger meegedaan waardoor de brommer met zeg maar 70 graden al vastliep. Ipv 100 of weet ik het. Als voorbeeld genomen.


De monteur besteld die dingen, dus ik weet niet of dat zo is. Maar met bijv 41mm welke overmaat moet ie dan hebben?

 
een echte vent, schakelt.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 19-9-2011 18:14 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kars93
[...]


Hij staat bij de monteur...




met je vraag natuurlijk
 
kars93 19-9-2011 18:52 Print reply

Posts: 44
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]


met je vraag natuurlijk


inderdaad, maar ik was gewoon benieuwd naar wat de oorzaak zou kunnen zijn, aangezien mijn hele blok hierna uit nieuwe onderdelen bestaat. Heeft iemand trouwens ervaring met de yasuni cross ml?
 
een echte vent, schakelt.

Dit topic is 1865 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved