Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Elektronica Forum - Topic #65154 - Zekering blijft doorbranden
|
Pagina 3 van 3
|
Dit topic is 10888 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
13-9-2011 20:12 |
Posts: 8599 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DimiRidesViper
Geen weerstand, en ook geen spanning, dus geen losse kabel tegen het frame.
Ik heb niet alles grondig gelezen, dus ik kan naast de kwestie zitten.
Als je nul ohm meet tussen draad en frame, maakt de draad kortsluiting tegen de massa (frame).
Je moet wel de massa van de batterij loskoppelen als je die weerstand wil meten, of je meet dus iets anders (de batterij zelf).
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
DimiRidesViper |
13-9-2011 20:20 |
Posts: 88 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ik heb niet alles grondig gelezen, dus ik kan naast de kwestie zitten.
Als je nul ohm meet tussen draad en frame, maakt de draad kortsluiting tegen de massa (frame).
Je moet wel de massa van de batterij loskoppelen als je die weerstand wil meten, of je meet dus iets anders (de batterij zelf).
Geen idee, maar moest dit zo zijn zou de zekering toch meteen doorbranden? Want dit doet hij niet, hij brand namelijk door na random tijd dat hij erin zit, wel niet langer dan 5min natuurlijk. Als ik m'n contact aan/uit/aan/uit/.. doe, dan springt hij wel meteen, wss door het vonken waar de kortsluiting zich bevind. En dat wil ik nu weten of het aan die klemmen kunnen liggen (als ze inwendig doorverbonden zijn door smelten/..)
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
13-9-2011 20:28 |
Posts: 8599 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DimiRidesViper
[...]
Geen idee, maar moest dit zo zijn zou de zekering toch meteen doorbranden? Want dit doet hij niet, hij brand namelijk door na random tijd dat hij erin zit, wel niet langer dan 5min natuurlijk. Als ik m'n contact aan/uit/aan/uit/.. doe, dan springt hij wel meteen, wss door het vonken waar de kortsluiting zich bevind. En dat wil ik nu weten of het aan die klemmen kunnen liggen (als ze inwendig doorverbonden zijn door smelten/..)
Weer wat verder gelezen. Je meet '1'...dat is dus oneindige weerstand, en niet nul of geen weerstand.
Als je je batterij hebt aangesloten gelaten, is je batterij stuk.
Als het doorbranden gebeurt bij contact opzetten, zit het probleem in of achter je contact.
Maar dan heb je meer dan één defect, vreemd ?
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
DimiRidesViper |
13-9-2011 20:40 |
Posts: 88 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Weer wat verder gelezen. Je meet '1'...dat is dus oneindige weerstand, en niet nul of geen weerstand.
Als je je batterij hebt aangesloten gelaten, is je batterij stuk.
Als het doorbranden gebeurt bij contact opzetten, zit het probleem in of achter je contact.
Maar dan heb je meer dan één defect, vreemd ?
Ja heb de batterij aangesloten gelaten, maar die's niet stuk want ik meet nog 12V :p het doorbranden gebeurt zoiezo, maakt niet uit of het contact aan of uit staat. Maar uhm, kijk is even terug, weet jij hoe het komt dat ik 10V meet op contacten 85 & 87 van de klemmen? Niet van het blokje met relais dus.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
13-9-2011 20:50 |
Posts: 8599 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DimiRidesViper
[...]
Ja heb de batterij aangesloten gelaten, maar die's niet stuk want ik meet nog 12V :p het doorbranden gebeurt zoiezo, maakt niet uit of het contact aan of uit staat. Maar uhm, kijk is even terug, weet jij hoe het komt dat ik 10V meet op contacten 85 & 87 van de klemmen? Niet van het blokje met relais dus.
87 aan de massa...want elke kring moet massa maken.
85 aan de plus...want elke kring moet aan de voeding liggen.
Of omgekeerd, ik zou het schema moeten zien of het nameten.
En een batterij die 12V levert kan toch versleten zijn.
Ik begin te denken dat je motor heel zwaar start, en dat je zo je zekering doorbrandt.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
just_pelmke |
13-9-2011 20:57 |
Posts: 1349 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
87 aan de massa...want elke kring moet massa maken.
85 aan de plus...want elke kring moet aan de voeding liggen.
Of omgekeerd, ik zou het schema moeten zien of het nameten.
En een batterij die 12V levert kan toch versleten zijn.
Ik begin te denken dat je motor heel zwaar start, en dat je zo je zekering doorbrandt.
of de startmotor heeft zijn beste tijd gehad
|
|
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel |
|
DimiRidesViper |
13-9-2011 21:29 |
Posts: 88 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
87 aan de massa...want elke kring moet massa maken.
85 aan de plus...want elke kring moet aan de voeding liggen.
Of omgekeerd, ik zou het schema moeten zien of het nameten.
En een batterij die 12V levert kan toch versleten zijn.
Ik begin te denken dat je motor heel zwaar start, en dat je zo je zekering doorbrandt.
De zekering brand al door zonder dat ik start..
Dit bericht is gewijzigd door DimiRidesViper op 13-9-2011 om 21:38 uur.
|
|
|
|
ikkejw |
13-9-2011 22:47 |
Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DimiRidesViper
[...]
Ja heb de batterij aangesloten gelaten, maar die's niet stuk want ik meet nog 12V :p het doorbranden gebeurt zoiezo, maakt niet uit of het contact aan of uit staat. Maar uhm, kijk is even terug, weet jij hoe het komt dat ik 10V meet op contacten 85 & 87 van de klemmen? Niet van het blokje met relais dus.
meet de spanning op al die klemmen eens ten opzichte van het frame en niet tov elkaar.
dus zwarte draad op frame houden en dan met de rode draad op die klemmen meten.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
13-9-2011 22:47 |
Posts: 8599 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DimiRidesViper
[...]
De zekering brand al door zonder dat ik start..
Dit bericht is gewijzigd door DimiRidesViper op 13-9-2011 om 21:38 uur.
Haal het relais er van tussen, en kijk of je zekering nog doorbrandt.
Zonee, zit de kortsluiting in je startcircuit.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
DimiRidesViper |
13-9-2011 23:12 |
Posts: 88 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Haal het relais er van tussen, en kijk of je zekering nog doorbrandt.
Zonee, zit de kortsluiting in je startcircuit.
Heb ik al geprobeert, maar kan het niet zijn dat er ampkleppen (onderste op de foto) gesmolten zijn? Waardoor er hier dus een kortsluiting ontstaat op klem 85 & 87, want hier meet ik 10V, en ik denk dat normaal niet kan (zie schema)
http://img843.images...3/6698/foto0185i.jpg
Schema:
http://img827.images...827/3253/relaisq.jpg
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
13-9-2011 23:23 |
Posts: 8599 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DimiRidesViper
[...]
Heb ik al geprobeert, maar kan het niet zijn dat er ampkleppen (onderste op de foto) gesmolten zijn? Waardoor er hier dus een kortsluiting ontstaat op klem 85 & 87, want hier meet ik 10V, en ik denk dat normaal niet kan (zie schema)
http://img843.images...3/6698/foto0185i.jpg
Schema:
http://img827.images...827/3253/relaisq.jpg
Om kortsluiting te meten, weerstanden meten, geen spanningen.
Accu afkoppelen, meten wat je wil.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
DimiRidesViper |
13-9-2011 23:38 |
Posts: 88 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Om kortsluiting te meten, weerstanden meten, geen spanningen.
Accu afkoppelen, meten wat je wil.
Ok, zal dit morgen proberen, bedankt
|
|
|
|
DimiRidesViper |
14-9-2011 13:23 |
Posts: 88 |
Kortsluiting ligt niet aan de relais of aansluitklemmen. Ik zal 'm maar binnen doen bij een reparateur, toch bedankt voor jullie hulp!
|
|
|
|
Dit topic is 10888 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 3
|
|