Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Welke olie?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1029 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65115 - Welke olie?
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 6842 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jong 1-9-2011 22:41 Print reply

Posts: 1445
Nee, 75W90 hoort er in.
 
Tobias Verhoef 1-9-2011 22:43 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jong
Nee, 75W90 hoort er in.


Waarom vindt jij dat het erin hoort?

10W40 kan er ook gewoon in anders zou de bak bij een 4 takt motorfiets of bij een 4 takt brommer toch ook kapot lopen.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
jong 1-9-2011 22:45 Print reply

Posts: 1445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]


Waarom vindt jij dat het erin hoort?

10W40 kan er ook gewoon in anders zou de bak bij een 4 takt motorfiets of bij een 4 takt brommer toch ook kapot lopen.


Omdat ik hier de Haynes manual voor m'n neus heb liggen en daar staat 75W90 in.
 
Tobias Verhoef 1-9-2011 22:47 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jong
[...]


Omdat ik hier de Haynes manual voor m'n neus heb liggen en daar staat 75W90 in.



wat is de haynes manual?
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
jong 1-9-2011 22:48 Print reply

Posts: 1445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]



wat is de haynes manual?


Werkplaatshandboek.
 
Tobias Verhoef 1-9-2011 22:53 Print reply

Posts: 1832
75W90 kan er inderdaad ook in maar het probleem is dat die olie moeilijk/niet te krijgen is voor natte platen.
Maar 10W40 voldoet ook gewoon.

Ik werk bij een motorzaak en daar gebruiken we voor motorfietsen met een losse bak altijd 75W90 of als anders is voorgeschreven.
En voor motorfietsen met bak in het carter gebruiken we 10W40 of als anders is voor geschreven. En die bakken blijven gewoon heel, dus er is niks aan de hand als hij 10W40 gebruikt.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
jong 1-9-2011 22:58 Print reply

Posts: 1445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jong
Viscositeit van motorolie:

"Onder viscositeit wordt verstaan de mate van vloeibaarheid van de olie bij een bepaalde temperatuur. Olie met hoge viscositeit "dikke olie" is geschikt voor lage toeren, hoge belastingen, hoge temperaturen en vermindering van lekkages op afdichtingen. Olie met een lage viscositeit is meer geschikt voor hoge toeren, lage weerstand en lage temperatuur."

Oftewel: Versnellingsbak onderdelen maken weinig toeren maar hebben een relatief hoge belasting dus vandaar de dikkere olie.


Ik gebruik zelf 80W90 GL3 olie in mijn jawa.

Dit bericht is gewijzigd door jong op 8-4-2010 om 23:58 uur.



Ik had het al eens eerder geschreven op BF.
 
Tobias Verhoef 1-9-2011 23:03 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jong
[...]



Ik had het al eens eerder geschreven op BF.



Deze theorie ken ik allemaal hoor
Ik klassiekers gooien we daarom ook altijd 20W50 zodat ze niet of minder gaan lekken.

Maar hoe kan jij dan verklaren dat bakken van motorfietsen met 10W40 erin ook gerust meer dan 100k km meegaan. Dus voor een brommer kan het makkelijk en de meeste brommers rijden niet zo veel km.

Ik weet dat het beter is, maar je rijdt toch geen 1000k km met een brommer.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
jong 1-9-2011 23:20 Print reply

Posts: 1445
Dat ging ook door mijn hoofd en ik ben het aan het uitzoeken.
 
jong 1-9-2011 23:45 Print reply

Posts: 1445
Ik geloof dat ik er uit ben.

Zoals je weet staat SAE gevolgd door lettertjes voor de dikte van de olie. Dit is bij een temperatuur van 100 graden celcius. Dit staat los van de smerende capaciteiten van de olie.

Mijn theorie, want ik heb nog geen bron kunnen vinden, is dat 10W40 in een tweetakt niet genoeg op temperatuur kan waardoor de maximale smering niet kan worden bereikt. De ideale bedrijfstemperatuur voor 10W40 zit namelijk tussen de 100 en 110 graden. Dat haalt de olie in de bak van een tweetakt natuurlijk nooit en daardoor zou er overmatige slijtage kunnen toetreden in de bak.

75w90 kan die smerende capaciteiten wel leveren onder een lagere bedrijfstemperatuur.

Daarom denk ik dat er 75W90 in moet en niet 10W40.




Maar ik kan het natuurlijk fout hebben.
 
Niek de Wildt 2-9-2011 9:29 Print reply
Posts: 7168
TADA! het misterie opgelost:



kortom ze gebruiken andere schalen voor motorolie en versnellingsbakolie terwijl de viscositeit van 10W40motorolie en 75W90versnellingsbakolie vrijwel overeen komt.

Alleen rekening mee houden dat het voor natte platen geschikt is.

Het werkplaatshandboek zegt inderdaad 75W90

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 2-9-2011 om 9:31 uur.
 

Dit topic is 6842 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved