Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - am6 uitdraaien koppeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 672 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65085 - am6 uitdraaien koppeling
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4980 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maup 28-8-2011 22:44 Print topicpost

Posts: 4353
Heren,

Ik ben van plan om de koppeling van m'n am6 blok uit te draaien zodat er 5 originele platen in passen. Hij slipt met nieuwe olie, versterkte veren en andere platen nog steeds enorm namelijk.
Maar nu mijn vraag: hoe pakken jullie dit aan?

Ik heb de koppeling eens zitten bestuderen en het handigst lijkt het me als je iets van die rand van het koppelingshart afdraait.
Maar nu de vraag: hoeveel?
Niet zoveel als de dikte van een koppelingsplaat+tussenplaat want dan gaat de onderste tussenplaat "zweven" op het koppelingshart boven de onderste plaat.
Aan de andere kant moet je er ook niet te weinig afhalen want dan komt de bovenste plaat weer buiten het koppelingshuis te vallen.
Hoewel dat laatste misschien wel op te lossen is met een dunnere ring tussen het koppelingshuis en het koppelingshart.

Dus hoeveel halen jullie er altijd af, en van welk onderdeel?

Alvast bedankt.



Dit bericht is gewijzigd door Maup op 28-8-2011 om 22:45 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Royal Club 29-8-2011 15:58 Print reply

Posts: 60390
wat dacht je van drukplaat en hart?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
kenny77 29-8-2011 19:21 Print reply

Posts: 29286
Wat is de dikte van een am6 tussen plaat?
Die van een yamaha lijken namelijk verdacht veel erop en die zijn van de 4-5 plaats versie erg dun.

Als je een foto + verder maten daarvan kan bezorgen, dan kijk ik of deze mogelijk uit te wisselen zijn met die van een yamaha.
Misschien kan je hiermee weer iets winst halen, zodat er minder afgedraaid moet worden (of misschien wel niet).

Misschien past een koppeling van een yz80 (bouwjaar begin 80) er wel zo op?
Ik noem maar wat geks. (die is wel iets breder, dus weet niet of daarvoor ruimte is in je kopp deksel.)
Die krijg je dan niet meer aan het slippen.

Ik ben geen am6 kenner, maar ik geloof dat het krukas tandiwiel er met 1 enkel spie op zit??
Als die as 20mm is dan zou er ook een yamaha tandwiel op passen.
En als de yamaha koppeling ook op de versnellingsbak as past, dan zou alleen nog de hart afstand van de am6 en de yamaha gelijk moeten zijn.
Als dat allemaal klopt kan die yz80 koppeling erop.
 
Maup 29-8-2011 20:31 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
wat dacht je van drukplaat en hart?

Kan. Is wel weer een bewerking extra maargoed.
Koppelingsplaat+tussenplaat is 4.15mm.
Van het hart kan max 2mm af voordat de tussenplaat gaat zweven. Dus laten we dat op 1.8mm houden. Dan moet er dus van de drukplaat nog 2.4mm af om een extra plaat+tussenplaat bij te voegen. Volgens mij komt dan de bovenste plaat een stuk boven de koppelingskrans uit. Zeker bij het ontkoppelen.
Of bedoelde je om van de onderkant van het hart wat af te halen zodat het geheel dieper in de krans ligt? Dat zou wel een aardig idee zijn denk ik. Aan de onderkant van de platen heb je namelijk nog ruimte zat.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Wat is de dikte van een am6 tussen plaat?
Die van een yamaha lijken namelijk verdacht veel erop en die zijn van de 4-5 plaats versie erg dun.

Als je een foto + verder maten daarvan kan bezorgen, dan kijk ik of deze mogelijk uit te wisselen zijn met die van een yamaha.
Misschien kan je hiermee weer iets winst halen, zodat er minder afgedraaid moet worden (of misschien wel niet).

Misschien past een koppeling van een yz80 (bouwjaar begin 80) er wel zo op?
Ik noem maar wat geks. (die is wel iets breder, dus weet niet of daarvoor ruimte is in je kopp deksel.)
Die krijg je dan niet meer aan het slippen.

Ik ben geen am6 kenner, maar ik geloof dat het krukas tandiwiel er met 1 enkel spie op zit??
Als die as 20mm is dan zou er ook een yamaha tandwiel op passen.
En als de yamaha koppeling ook op de versnellingsbak as past, dan zou alleen nog de hart afstand van de am6 en de yamaha gelijk moeten zijn.
Als dat allemaal klopt kan die yz80 koppeling erop.


De dikte van een am6 tussenplaat is 1.15mm.
De maten hiervan zijn:


De koppelingsplaat is 3mm. In dunnere koppelingsplaten is dan denk ik meer winst te behalen. Zo pakt de polini 5 paats het ook aan geloof ik.
Maten van koppelingsplaat:


Yz80 koppeling zou wel supertof zijn
Op de krukas zit inderdaad het tandwiel met 1 spiebaan. De as is echter 17mm en geen 20mm zoals yamaha. Dus dat gaat dan al niet passen.
De hart-hart afstand van de koppelingsas en krukas is 75mm.
In het koppelingsdeksel is er niet meer dan 135mm ruimte voor de diameter van de koppeling. Ik weet niet hoe groot zo'n yz80 koppeling is...
Maar een ander idee: De koppelingskrans zit op z'n tandwiel geklinknageld. Dat is bij een yz80 ook zo toch? Dan is het misschien een idee om het tandwiel van am6 te houden en daar een yz80 koppeling op te nagelen?

Bedankt voor jullie reactie allebei!
Edit: how, die inventor tekeningen falen een beetje. Ff wachten hoor.
edit2: zo, tekeningen beetje gefixed

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 29-8-2011 om 20:42 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
kenny77 29-8-2011 21:23 Print reply

Posts: 29286
Oke net gekeken, koppelingsplaten van yz80 zijn ook 3mm.
En de dunste tussenplaten zijn ook rond de 1.1mm (yamaha gebruikte ook nog 2mm en 1.5mm, vandaar had ik stille hoop dat die van am6 dikker waren)
Alleen de koppelingskorf om klinken kan inderdaad ook.
Maar volgens mij komt dit niet helemaal lekker uit.
(je zit ook nog met de dempingsrubbers)

Ik zie trouwens dat am6 ook gewoon schuine vertanding heeft.

de tandwielkrans van een oude yz80 koppeling (1979) heeft 66 tanden en een diameter van 114.4mm
yz van 1982 68 tanden en een diameter van 118mm.
(volgens de gegevens die ik een tijd terug gemeten heb)

de diameter van de as waar de koppeling op komt van de yamaha is 17mm.

diameter van gehele yz80 koppeling blijft onder de 135mm

Maten van deze spiebanen van het koppelingshart.


Misschien zit hier nog gelijkenis in, dat de yz80 koppeling uit komt met een am6 krukastandwiel en op de versnellingsbak..


Heb helaas alleen deze vage foto van een 1982 koppeling.
(aangezien de kopp in een brommerblokje zit)



Maarja het was maar een idee voor als het zo erop paste, het koppelingshart en deksel afdraaien is ook geen ramp natuurlijk.

 
Maup 29-8-2011 23:25 Print reply

Posts: 4353
hmm, am6 heeft ook een 17mm as.
Diameter van het tandwiel is 119mm
Tandwiel heeft 70 tanden.
de spiebanen komen ook aardig overeen.

Als ik eens een goedkope yz80 koppeling tegenkom ga ik het proberen.

Bedankt voor de info kenny
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Dit topic is 4980 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved