Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Oliepomp afstellen yamaha dt mx

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 881 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65069 - Oliepomp afstellen yamaha dt mx
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5560 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

RutgerDTmx 25-8-2011 16:55 Print topicpost

Posts: 211
Hallo,
mijn brommer is perfect behalve dat ie iets teveel olie krijgt. Laatst is het blok nog gereviseerd en een half jaar geleden de ontsteking.

Ik wil wel op de oliepomp rijden omdat het kan en makkelijk is. (en het scheelt geld/gesjouw met olie)

de pomp staat veel te rijk. ik heb putoline olie
maar nog steeds beroet de bougie en kop. Met de vorige gaskabel was de bougie koffiemelk bruin en de kop brandschoon. ik heb de pomp nu ingesteld dat de pomp stationair (1200rpm) al half uitgedraaid is, volgas gaat de pomp ook voluit.

De pomp is te rijk omdat de brommer nog best veel rookt zeker met een koude motor. Ook na lang 5~10min stationair draaien begint ie als een gek te stotteren en moet je em niet onder de 4000rpm laten komen want anders slaat ie af, na 500m rijden doet ie wel weer normaal.

hoe moet ik deze pomp afstellen? ik durf niet te arm te smeren want dan krijg ik een warmloper en ik heb net mijn lagers enz vernieuwd

 

Martijn II - Forum en Sales Moderator 25-8-2011 18:45 Print reply

Posts: 9841
staan er geen merktekens?

 
Too cool for school!
Aquamaniac 26-8-2011 0:01 Print reply

Posts: 882
raak je ook bakolie kwijt ?
en is je probleem ook weg als je de oliepomp even losgooit en op voorgemeengde mengsmering rijd ?

als ik jouw klacht zo hoor zou je verwachten dat hij altijd slecht loopt en altijd veel meer rookt
terwijl bij een probleem met krukaskeerringen of afdichting tussen carterhelften de problemen vaak het grootst zijn vlak na het starten (dan is tijdens het stilstaan van de motor langzaam wat blokolie in de spoelruimte gelekt)

zeker bij een net gereviseerd blok kan het zo zijn dat een keerring of carterafdichting niet heleemaal super is
 
er gaat niks boven luchtkoeling
dirktimmer 26-8-2011 2:57 Print reply

Posts: 1737
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
raak je ook bakolie kwijt ?
en is je probleem ook weg als je de oliepomp even losgooit en op voorgemeengde mengsmering rijd ?

als ik jouw klacht zo hoor zou je verwachten dat hij altijd slecht loopt en altijd veel meer rookt
terwijl bij een probleem met krukaskeerringen of afdichting tussen carterhelften de problemen vaak het grootst zijn vlak na het starten (dan is tijdens het stilstaan van de motor langzaam wat blokolie in de spoelruimte gelekt)

zeker bij een net gereviseerd blok kan het zo zijn dat een keerring of carterafdichting niet heleemaal super is


als je het blok reviseert met een hamer misschien ja, maar dit zou goed het pompje kunnen zijn, maar afstellen is lastig als het niet met de normale stelschroeven gaat! Je moet dat borgmoertje loshalen en het stelgebeuren verzetten, voorzichtig loshalen, goed opletten hoe de veer vastzit, en kijken hoe het zit!

kijk ook even of je membraan nog 100% is, als die iets doorlaat kan de brommer ook beginnen te stotteren omdat de carb/luchtfilter vet slaat met benzinenevel!


 
RutgerDTmx 26-8-2011 13:22 Print reply

Posts: 211
Hey dirk; dit membraam heb je er zelf nog opgezet!!! :P ik heb sindsdien al weer ong. 3000km gereden maar toch

de motor loopt eigenlijk perfect behalve als je hem een tijdje stationair laat draaien, dan verkoolt de bougie. het heeft ook met de oliepomp te maken want hij doet het sinds ik mijn gaskabel heb vervangen. en die pomp nu dus veel teveel geeft. Maar het klinkt alsof het afstellen van die pomp wel erg lastig is.... :s


 
Santa Cruz 26-8-2011 17:24 Print reply

Posts: 716
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RutgerDTmx
Hey dirk; dit membraam heb je er zelf nog opgezet!!! :P ik heb sindsdien al weer ong. 3000km gereden maar toch

de motor loopt eigenlijk perfect behalve als je hem een tijdje stationair laat draaien, dan verkoolt de bougie. het heeft ook met de oliepomp te maken want hij doet het sinds ik mijn gaskabel heb vervangen. en die pomp nu dus veel teveel geeft. Maar het klinkt alsof het afstellen van die pomp wel erg lastig is.... :s




als ik je een tip mag geven:
Sluit die pomp af, maar laat ze zitten en doe gwn olie bij je benzine. Daar heb je een veel beter zicht op en hoef je niet te vrezen voor te weinig of teveel smering
 
2takt of 4takt? Supermotard!
RD50mx 27-8-2011 16:09 Print reply
Posts: 353
staat hij dan niet te rijk bij stationair? als hij goed loopt als je rijdt. maar sowieso, als hij onder de 4000 toeren komt en hij slaat af, dan krijgt hij wel heeeeeel erg veel olie! ik weet niet precies wat je setup is, maar mijn technisch identieke blokje vindt 't bij 5k rpm al wel mooi zat, en slaat niet af, ook niet bij 1500 rpm
 
Als je brommer geen ducttape bevat, is 'ie waardeloos
RutgerDTmx 27-8-2011 16:29 Print reply

Posts: 211
Ik wil gewoon op de pomp rijden want dat doe ik al 1,5jaar zo en over minder dan een jaar heb ik een autorijbewijs en straks gooi ik per ongeluk brommix in de auto xD

verder tank ik wel eens snachts of bij onbemande pompen, en ik sleep niet altijd olie mee.


de pomp staat te rijk stationair en volgas waarschijnlijk ook.
de onverbrande olie stroomt de uitlaat uit. mijn velg is zwart ipv chroom, mijn jas zit onder de oliesputters en mijn kenteken (vorige week gepoetst is weer zwart van de olie, zoals martijn II zei moeten er ergens merktekens staan maar ik kan ze niet vinden en in de onderhoudsmanual staat het heel raar.

met de vorige gaskabel had ik geen enkel probleem.
 
kenny77 27-8-2011 19:08 Print reply

Posts: 29286
Aan de gaskabel zit op de koppelingskap ook een stel schroef, waarschijnlijk staat deze nu verder uit gedraaid en dat de pomp al meer open staat?

hier staat ook nog wat
http://www.ytcn.nl/a...r%29%201981-1984.pdf
(pagina30)
 
RutgerDTmx 28-8-2011 5:16 Print reply

Posts: 211
waarschijnlijk pompt die inderdaad teveel ja :p anders was mn grijze jas nu niet zwart+ alle jassen van mijn bijrijders. ik heb die service manual al maar door wordt ik niks wijzer van... :s

ik heb die stelschroef op maximaal uitgedraaid, ik dacht liever teveel dan te weinig, maar hoe weet ik nu wat goed is?
ik heb nog geen merkpunten kunnen ontdekken :s
 

Dit topic is 5560 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved