Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - uitvallen motor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 859 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #65040 - uitvallen motor
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3138 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kars93 20-8-2011 20:04 Print topicpost

Posts: 44
hoi allemaal,

Ik heb een Rieju SMX pro uit 2005 en die heb ik onlangs laten reviseren. De monteur had (tijdens de eerste rit ná de revisie) een warmloper gehad omdat mijn cilinder al een keer was gehoond. Hij heeft toen mijn oude zuiger erin gezet met nieuwe veren. Hij had zelf wat testritten gemaakt en volgens hem reed hij prima. (De brommer moet volgens hem nog 200km ingereden worden)

Nou haalde ik vandaag mijn brommer op en begon met een flinke rit. Maar tijdens die rit viel hij een stuk of 4 - 5 keer uit terwijl ik niet té hard reed (was zo'n 50-60 km/h). Ik heb toen een paar dopjes 2t-olie in mijn tank gegooid, en toen had ik er geen last meer van. Ik wil toch weten waardoor mijn brommer uitviel en of ik er later nog last van kan krijgen, ik dacht in eerste instantie dat het een vastloper was, maar als dat het zou zijn geweest krijg je hem niet meer gestart. (toch?) De brommer is trouwens tijdens de revisie volledig ontgrenst, moet ik dan ook nog met andere dingen rekening houden tijdens het inrijden?

alvast bedankt.

Dit bericht is gewijzigd door kars93 op 20-8-2011 om 20:15 uur.
 
een echte vent, schakelt.

Aprilia RX 50 2003 20-8-2011 20:09 Print reply

Posts: 6717
bijzonder vaag verhaal van die dealer trouwens

ik denk dat ie niet goed afgesteld staat. en met inrijden van een std cilinder moet je gewoon rustig aan beginnen en als ie warm is steeds iets hoger in de toeren.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
kars93 20-8-2011 20:16 Print reply

Posts: 44
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
bijzonder vaag verhaal van die dealer trouwens

ik denk dat ie niet goed afgesteld staat. en met inrijden van een std cilinder moet je gewoon rustig aan beginnen en als ie warm is steeds iets hoger in de toeren.


ik heb hem 2e hands gekocht maar ik heb bij die dealer niks te horen gekregen over honen of wat dan ook.

Maar hebben die uitvallen nou nog verdere gevolgen of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?
 
een echte vent, schakelt.
Cas DT 20-8-2011 20:18 Print reply

Posts: 3131
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kars93
[...]


ik heb hem 2e hands gekocht maar ik heb bij die dealer niks te horen gekregen over honen of wat dan ook.

Maar hebben die uitvallen nou nog verdere gevolgen of hoef ik me daar geen zorgen over te maken?


Waarschijnlijk zijn bij het uitvallen je zuiger en cilinder (verder..) beschadigd geraakt.
 
Zet er een 'R' achter, dat klinkt sneller!
kars93 21-8-2011 14:23 Print reply

Posts: 44
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas DT
[...]


Waarschijnlijk zijn bij het uitvallen je zuiger en cilinder (verder..) beschadigd geraakt.


dat dacht ik dus ook, maar ik heb hem nu al een paar keer gestart en hij start in één keer zonder problemen. Hij loopt ook netjes stationair en als ik wat meer toeren maak hoor ik geen vreemde geluiden.
Kan het ook gewoon zijn dat er helemaal niks aan de hand is?
 
een echte vent, schakelt.
Aprilia RX 50 2003 21-8-2011 16:18 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kars93
[...]


dat dacht ik dus ook, maar ik heb hem nu al een paar keer gestart en hij start in één keer zonder problemen. Hij loopt ook netjes stationair en als ik wat meer toeren maak hoor ik geen vreemde geluiden.
Kan het ook gewoon zijn dat er helemaal niks aan de hand is?


dat kan prima, toch zou ik even de oorzaak zoeken en oplossen, als t vaker gebeurt is t wel stuk
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
kars93 22-8-2011 17:44 Print reply

Posts: 44
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


dat kan prima, toch zou ik even de oorzaak zoeken en oplossen, als t vaker gebeurt is t wel stuk


ja ik wilde hem sowieso al terug brengen want ik denk dat ie nog wat afgesteld moet worden. In de hoge toeren stotterd ie heel erg. Ik vind wel een ding vreemd, ik kan bij lange na niet meer zo hard als eerst. Ik kom soms net boven de 60 uit. Of komt dit omdat ie nog ingereden moet worden?
 
een echte vent, schakelt.
Toettoet 22-8-2011 18:03 Print reply
Posts: 780
Ding is gaar als die niet boven de 60 uitkomt, neem aan dat die ontgrenst is ?

ga maar even langs bij die sjef en laat hem 't fixen

 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-8-2011 18:42 Print reply

Posts: 9841
wacht.

een warmloper omdat de cilinder al een keer was gehoond? Interessant, wil ik wel het fijne van weten.

Beter geef je de volgende keer je centen aan iemand die er wel verstand van heeft ipv een prutser want dit is je reinste bullshit.

edit: ow, en met alleen nieuwe veren ben je in 5min klaar met inrijden... ik iig wel.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 22-8-2011 om 18:42 uur.
 
Too cool for school!
ChielTZR 22-8-2011 18:50 Print reply

Posts: 6016
en waarom flikker je er dopjes olie in?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
arnoud111 22-8-2011 21:53 Print reply

Posts: 151
Ik sluit mij aan bij Martijn,
een gehoonde cilinder kun je beschouwen als nieuw.
Dat die brommerboer hier een vastloper mee kreeg,vind ik knap,zeker tijdens testrijden. (moet ie wel volop toeren hebben gereden).
En dat hij er dan ook nog eens jou oude zuiger in zet,vind ik echt over de top,wat een beunhaas.
Heeft hij jou de cilinder laten zien?????
Volgens mij heeft dat ding(cilinder) best wel wat krassen opgelopen,
de cilinder die jij hebt laten honen nog wel......

Goed,dit is mijn mening,zie wat je er mee kunt,ik ben geen expert.

Ik hoop dat je er goed mee weg komt.
 
kars93 22-8-2011 22:44 Print reply

Posts: 44
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arnoud111
Ik sluit mij aan bij Martijn,
een gehoonde cilinder kun je beschouwen als nieuw.
Dat die brommerboer hier een vastloper mee kreeg,vind ik knap,zeker tijdens testrijden. (moet ie wel volop toeren hebben gereden).
En dat hij er dan ook nog eens jou oude zuiger in zet,vind ik echt over de top,wat een beunhaas.
Heeft hij jou de cilinder laten zien?????
Volgens mij heeft dat ding(cilinder) best wel wat krassen opgelopen,
de cilinder die jij hebt laten honen nog wel......

Goed,dit is mijn mening,zie wat je er mee kunt,ik ben geen expert.

Ik hoop dat je er goed mee weg komt.


Ik dacht dat dit de eerste keer zou zijn dat mijn cilinder gehoond werd. Ik had van de vorige eigenaar niet te horen gekregen dat dit al gebeurd was.

Als ik het zo dus goed hoor moet er een nieuwe cilinder op, of niet?


oja, en ik gooide er dopjes olie bij omdat ik hier op het BF had gelezen dat je zuiger soepeler zou ronddraaien.
 
een echte vent, schakelt.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-8-2011 22:54 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kars93
[...]


Ik dacht dat dit de eerste keer zou zijn dat mijn cilinder gehoond werd. Ik had van de vorige eigenaar niet te horen gekregen dat dit al gebeurd was.

Als ik het zo dus goed hoor moet er een nieuwe cilinder op, of niet?


oja, en ik gooide er dopjes olie bij omdat ik hier op het BF had gelezen dat je zuiger soepeler zou ronddraaien.


maar hoe kom je er dan bij dat een cilinder warm kan lopen als ie meerdere malen gehoond is? Dat de brommerboer het zegt is geen argument tenzij ie er een mooie onderbouwing voor heeft.

Meeste brommerboeren hebben sowieso geen meetgereedschap om dit soort dingen vast te stellen.
Het is iig bullshit allemaal en daarnaast zal het me niets verbazen als die dingen een onhoonbare nicasilwand hebben. Als ze die eruitgehoond hebben kan ik me wel voorstellen dat er dingen verrot gaan... daarom moet je ze ook niet honen.

Edit: een beetje sleutelaar doet dat soort dingen met het juiste meetgereedschap, en zodra jij door je nicasilwand zou gaan ben je al lang door je toleranties van zuigerspeling heen.


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 22-8-2011 om 22:55 uur.
 
Too cool for school!
De Schout 22-8-2011 23:09 Print reply
Posts: 5327
de rieju's van een paar jaar geleden hadden een gietijzer cilinder. dus waarschijnlijk is de cil van de topic starter nog wel te redden.

verder sluit ik me er bij aan dat die dealer een wazig lul verhaal op hangt.

Waarschijnlijk heb je een paar warmlopers gehad..
 
tune tweak fiddle bang bummer
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-8-2011 23:17 Print reply

Posts: 8591
Zelfs al raad ik iedereen al jaren aan, zelf alles aan je brommer te doen (op banden wisselen na misschien dan), het blijft ongelofelijk wat een prutsers er in het beroep zitten.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
De Schout 22-8-2011 23:23 Print reply
Posts: 5327
zelf je cilinders goed honen is niet voor heel veel mensen haalbaar..
 
tune tweak fiddle bang bummer

Dit topic is 3138 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved