Blorn |
2-12-02?15:19 |
Posts: 13825 |
afwas????
geen id waar je et over hebt, maar als je meer toeren gaat draaien verslijt er natuurlijk ook meer..
|
|
|
|
jeroen |
2-12-02?15:24 |
Posts: 15066 |
Snelgas?
Hehe boeit niks.
|
|
|
|
Blorn |
2-12-02?15:29 |
Posts: 13825 |
snelgas kan wel helpen hoor, omdat je veel sneller de complete gasschuif omhoog kan trekken zul je een betere gasreactie hebben.. (denk ik :-P)
|
|
|
|
De Schout |
2-12-02?15:41 |
Posts: 5327 |
afgas is gewoon een brandstof met octaangetal van over de honderd, hierdoor kun je hoger gaan met je compressie verhouding zonder da tie gaat pingelen, dus je zult er iets meer vermogen uit kunne hale
(dacht ik toch)
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Neonlampje |
2-12-02?16:11 |
Posts: 14825 |
hmm ja je brandstof wordt klopvaster van octaan, het zou voordelig kunnen zijn als je xtreme compressies hebt oid, maar voor normale brommers is het niet aan te raden.. desnoods koop je een bus octaanbooster, en meng je dat erbij...
|
|
|
|
Mr. RS |
2-12-02?16:27 |
Posts: 4 |
met afgas loopt ie wel beturr,maar scheelt nie veel,wordt in de motocross wel veel gebruikt,want dan lopen de motors beter....ik cross ook...maar heb die rommel niet nodig
|
|
|
|
SIWWN |
2-12-02?17:09 |
Posts: 7079 |
Kamerad had dat als advies gekregen van zo'n tuner omdat ie nu getuned is..
Honda CR 125, Kameraad zei dat hij dan ook niet zo warm werd...
Maar dus gewoon hogere verbrandingstemperatuur voor anti-pingel...
Verder niks?
|
|
|
|
Mr. RS |
2-12-02?17:13 |
Posts: 4 |
het scheelt nie veel..en kost alleen maar geld......je merkt er vrij weinig van
|
|
|
|
Blukaap |
2-12-02?17:24 |
Posts: 10006 |
Av(iation)Gas is het volgens mij, maar goed.
En hoger octaangetal merk je geen zak van als het niet nodig is.
Mijn MTX liep ook niet beter op euro 98 dan 95.
NSR idem (met ori koppakking, met rubberen ring nooit uitgeprobeerd met Euro 95, euro 98 staat nl interessanter om te tanken ).
|
|
Bastila is lief |
|
Hans F |
3-12-02?14:37 |
Posts: 4326 |
Tja, met een beetje compressie (ik heb nu 1:14,5) moet je zowiezo 98 tanken. Alleen als je meer compressie hebt als 1:15,5 o.i.d. zul een hoger octaangetal nodig hebben als 98. De vraag is of je wat hebt aan nog meer compressie. (Dus of de brandstof heftiger gaat ontbranden (meer ontbrandingdruk erbij gaat geven) dan de de druk je die moet toevoegen. Oftewel of je het verschil tussen compressiedruk en ontbrandingdruk wel groter wordt met een hoger compressie.
|
|
|
|
Martijn |
3-12-02?14:47 |
Posts: 10000 |
jah zo...maar dan neem je toch ene major vliegwiel...heeft ie zowieso lekker veul compressie en kan die dus met 10 toeren per minuut draaien ofzo...net als die grote dieselmotoren in van die ouwe boten...van die 1pitters....plof..........plof....
maar hans...je hebt wel gelijk...het kost de motor natuurlijk ook veel kracht om de compressie weer op te bouwen..maar als je heul veel toeren draait is dit effect denk ik niet zo supergroot...
|
|
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 *** |
|
Hans F |
3-12-02?14:55 |
Posts: 4326 |
ja, joh, groot vliegwiel nemen op een hoogtoerige tweetakt
Vermogen is (over het algemeen) het verschil tussen compressie en verbrandingsdruk op de zuiger.
|
|
|
|
Joost |
3-12-02?16:17 |
Posts: 1108 |
(Av)iation-gas heeft idd een hoger octaan gehalte (maar geen 100!). Er zit nog veel meer ander spul door, anti-vries/flock spul enzo. Et is ook veel lichter gerafineerd en verdamt dus sneller.
Ik heb nog wel ergens de exacte definitie van Avgas in een boek staan, kan et wel es opzoeken als jullie het echt willen weten. Het is igg een stuk duurder vergeleken met benzine. Tegenwoordig vliegen heel veel twee-zitters op benzine ipv Avgas juist omdat et veel goedkoper is. Nadeel is dat een benzine motor in verhouding zwaarder dan een afgas motor is en dat je de cabaratuer moet verwarmen om bevriesing te verkomen (kan behoorlijk naar zijn bij vliegtuigen...). Avgas motoren hebben een hogere compressie dus ook meer vermogen.
Volgens mij is toch handiger om gewooon een fles octaan-booster halen ipv avgas.
[This message is edited by Joost on 3-12-02 16:33] |
|