Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - SPOED! Olie vervangen Derbi Senda DRD 2008

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 810 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #65022 - SPOED! Olie vervangen Derbi Senda D...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 17940 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bohmsje 18-8-2011 13:16 Print topicpost
Posts: 8
Hallo,

Zo gezegd in de titel, probleempje met het vervangen van olie bij een Derbi Senda DRD 2008.

Wij hebben de onderste bout los gedraaid, uiteraard kwam hier olie uit.

In de gebruiksaanwijzing van de brommer, stond dat je de bout met het Roze cirkeltje eromheen, ook los moest draaien, zo gezegd zo gedaan.



Hier kwam echter nog erg veel (zwarte) olie uit, Terwijl daar bij de onderste bout, niks meer uitkwam.

Wat hebben we nou gedaan? Hebben we de versnellingsbak olie ook eruit laten lopen? of kunnen we de olie gewoon bijvullen bij het zwarte draaiding aan de versnellingskant, en word dat reservoir van de Roze cirkel ook automatisch bijgevuld?

En de groene cirkel, die moet uiteraard los en zoveel olie moet er dan in.

Bij voorbaat dank!
 

JB1 18-8-2011 13:37 Print reply

Posts: 14881
Is gewoon 1 reservoir
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
bohmsje 18-8-2011 13:40 Print reply
Posts: 8
Maar we hebben eerst de onderste olie bout los gedraaid. Hier kwam olie-kleur achtige olie uit, en na de brommer ook heen en weer geschud te hebben kwam er niks meer uit. Toen de Roze-cirkel bout los gedraaid, en hier kwam nog verdomd veel uit. En de kleur was zwart.

Het duid er dus bij mij op, dat het 2 verschillende zijn?!
 
JB1 18-8-2011 13:43 Print reply

Posts: 14881
Al over nagedacht dat residu naar beneden zakt?
En dat de roze bout lager zit dan de groene bout?

Waarom zit er maar 1 vuldop op het carter dan?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Velthuis 18-8-2011 13:45 Print reply

Posts: 222
Ben niet zo thuis in derbi blokken, maar lijkt mij dat niet alle olie weg kan lopen door de onderste bout doordat er soort compartimenten in het blok zitten. Met die compartimenten weet je zeker dat de koppeling ook altijd voldoende olie heeft, ook wanneer je een bocht oid maakt. om die (rest) olie er ook uit te laten maak je ook die andere bout los. Maar zoals jelmer ook al zegt is het één reservoir, gewoon weer vullen met nieuwe olie
 
bohmsje 18-8-2011 13:47 Print reply
Posts: 8
Wel heel apart dat dat zo gescheiden blijft dan.
Gezien aan de kleur, Zwart tegenover gewone olie kleur.
En het feit dat er uit die Roze bout nog heel veel kwam...

Als we er 650 ml bij in gooien, zou de olie dan wel daar terecht komen dan? bij de roze bout? Waarom liep het dan niet via de onderste bout eruit?!
 
JB1 18-8-2011 13:48 Print reply

Posts: 14881
Brommer wel rechtop staan?
Had je het blok wel eerst netjes warm gereden voor het vervangen van de olie?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
BenjaminDG 18-8-2011 13:49 Print reply

Posts: 4605
Even mijn mening geven: de groene bout die jij hebt is volgens mij een manier om het olie niveau te zien.

Honda mb heeft dit ook, dus je vult olie bij totdat het uit het gat begint te lopen waar die inbusbout hoort.

Want ik zie niet echt een kijkglas in jouw blok?
 
Vlaanderen vrij!
bohmsje 18-8-2011 13:50 Print reply
Posts: 8
Brommer rechtop
en blok was warm.

 
Paul de Salmiakbal 18-8-2011 13:50 Print reply

Posts: 5285
Als je zeker weet dat het meeste eruit is gewoon bijvullen, niks aan de hand.
 
mx-jacob 18-8-2011 13:50 Print reply

Posts: 2938
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Brommer wel rechtop staan?
Had je het blok wel eerst netjes warm gereden voor het vervangen van de olie?



waarom warm rijden onze cross dealer zegt juist niet warm rijden
 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
Velthuis 18-8-2011 13:50 Print reply

Posts: 222
net wat jelmer zegt, residu (slijtage deeltjes) zakken naar beneden in de olie. Waarom het niet via de onderste eruit loopt heb ik net uitgelegd. Heeft te maken met compartimenten. Zodat in een bocht niet de ene kant van het blok een overdosis olie heeft en het andere gedeelte droog komt te staan.
 
bohmsje 18-8-2011 13:51 Print reply
Posts: 8
Ja dat klopt, dat weet ik, die draai je eruit wanneer je hem weer bijvult! Danku voor uw reactie
 
JB1 18-8-2011 13:51 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mx-jacob
[...]



waarom warm rijden onze cross dealer zegt juist niet warm rijden


Makkelijk, je olie is vloeibaarder als ie warm is, dus zal het makkelijker eruit lopen.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
mx-jacob 18-8-2011 13:52 Print reply

Posts: 2938
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Makkelijk, je olie is vloeibaarder als ie warm is, dus zal het makkelijker eruit lopen.



maar als je warm gaat rijden gaat je olie en dus ook het vuil door je hele blok heen.. terwijl als hij kout is en dus alles onder in licht dus ook alles er uit komt.
 
Like us! www.facebook.com/mxbeunteam
bohmsje 18-8-2011 13:53 Print reply
Posts: 8
Dan vullen we 650 ml bij, bij het zwarte kapje aan de versnellingsbak kant. Bedankt!

Verder nog 1 vraag, de brommer hapert af en toe bij een laag toerental. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?!

bedankt voor jullie reacties!
 

Dit topic is 17940 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved