honda-mbx |
1-8-2011 16:49 |
Posts: 1688 |
@ PRO:
Het laten 24 uur laten liggen van een cilinder na het boren slaat echt helemaal nergens op. Denk je dat elk metaal verspanings bedrijf dit ook doet bij de producten die zei leveren ?
Daarnaast mocht het enige (zeeer marginale )invloed dat zullen dit duizendsten zijn, wanneer je iets hondersten wil laten uitzetten moet je toch al redelijk temperatuur verschil hebben..
@ yamahadt1986
Boren hoeft ten eerste niet CNC..
Uit jou verhaal veronderstel ik dat je je cilinders niet hoont voordat je ze monteerd? Mocht dat zo zijn: de hoon groeven zijn er voor om een olie (film) laag tussen je zuiger en je cilinderwand te creëren. hierdoor heb je minder wrijven en slijtage. Wanneer je dit niet aanbrengt is het net of je met een glad VERsleten cilinder aan het rijden bent.
Overgens: 12 honderste speling voor een Cr lijkt me toch enigs sinds aan de grote kant, maar dit is afhankelijk van het gekozen materiaal (kwaliteit).
@TS: honen en boren kost idd gemiddeld 25 euro per cilinder.
|
|
ik vlam je.. |
|
Leen |
1-8-2011 18:29 |
Posts: 26877 |
juh, ik heb op een blauwe maandag nog wel eens een opleiding fijnmechanica gevolgd, maar ook daar lieten we de werkstukken echt geen 24 uur liggen na een bewerking hoor...
|
|
|
|
honda fryslan |
1-8-2011 22:26 |
Posts: 1914 |
ik heb er het honen even 24 uur naast me neer gelegd en ik ben eruit..
24uur laten koelen is alleen voor pro's ...
|
|
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse |
|
De Schout |
2-8-2011 2:20 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
Overgens: 12 honderste speling voor een Cr lijkt me toch enigs sinds aan de grote kant, maar dit is afhankelijk van het gekozen materiaal (kwaliteit).
@TS: honen en boren kost idd gemiddeld 25 euro per cilinder.
de meest voorkomende reden dat er zo groot gegaan word met de speling 'omdat het anders vastloopt' is dat ze niet in staat zijn het gat mooi rond af te honen.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Venlonaer |
2-8-2011 3:06 |
Posts: 2431 |
je kan ook zelf hoon ding kopen voor op de boor
|
|
Oorspronkelijk gepost door: JB1: ...doe maar niet, hij heeft een derbi, lopen meestal mentaal wat achter de kudde aan. |
|
yamahadt1986 |
2-8-2011 4:27 |
Posts: 1713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
@ PRO:
Het laten 24 uur laten liggen van een cilinder na het boren slaat echt helemaal nergens op. Denk je dat elk metaal verspanings bedrijf dit ook doet bij de producten die zei leveren ?
Daarnaast mocht het enige (zeeer marginale )invloed dat zullen dit duizendsten zijn, wanneer je iets hondersten wil laten uitzetten moet je toch al redelijk temperatuur verschil hebben..
@ yamahadt1986
Boren hoeft ten eerste niet CNC..
Uit jou verhaal veronderstel ik dat je je cilinders niet hoont voordat je ze monteerd? Mocht dat zo zijn: de hoon groeven zijn er voor om een olie (film) laag tussen je zuiger en je cilinderwand te creëren. hierdoor heb je minder wrijven en slijtage. Wanneer je dit niet aanbrengt is het net of je met een glad VERsleten cilinder aan het rijden bent.
Overgens: 12 honderste speling voor een Cr lijkt me toch enigs sinds aan de grote kant, maar dit is afhankelijk van het gekozen materiaal (kwaliteit).
@TS: honen en boren kost idd gemiddeld 25 euro per cilinder.
ik snap je ridenatie over het boren maar ik boor het niet op de CNC
ik kotter het op de CNC.
dat is toch iets heel anders.
en na het kotteren zitten er ook altijd hele kleine groefjes in voor de olie smering.
dus wat mij betreft maakt het geen donder uit! maargoed dat is mijn idee.
en over het slijten merk ik eigenlijks geen verschil hoor.
ik rij altijd met een fijn strak cilindertje rond. dat kunnen niet eens veel revisie bedrijfen meer zeggen die cilindertjes honen.
ik kan er zo eentje opnoemen bij mij in de buurt.
daar ga ik werkelijkwaar nooit meer heen.
hoont altijd te groot uit enz. dus rammelt die al als ik 1 keer de straat door rijd.
maargoed ik ga niet meer in discusie
gr peter
Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 2-8-2011 om 4:28 uur.
Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 2-8-2011 om 4:30 uur.
|
|
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart! |
|
PRO TUNING |
2-8-2011 11:01 |
Posts: 4000 |
Het heeft direct niets met boren / honen te maken, maar wel met materiaal vervorming.
Bijna iedereen kent de 20 mm spruitstukken voor Honda - 20 mm Mikuni die nieuw al niet vlak zijn.
Deze dingen worden gegoten en direct bewerkt, dus als ze in Nederland zijn krom getrokken.
Elk gegoten onderdeel moet eigenlijk enige jaren in weer en wind liggen alvorens te worden bewerkt, wat uit tijdnood niet kan.
Maar dan heb je geen scheve oppervlaktes meer door spanningen in het mateiaal.
|
|
|
|
honda-mbx |
2-8-2011 18:07 |
Posts: 1688 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
[...]
ik snap je ridenatie over het boren maar ik boor het niet op de CNC
ik kotter het op de CNC.
dat is toch iets heel anders.
en na het kotteren zitten er ook altijd hele kleine groefjes in voor de olie smering.
dus wat mij betreft maakt het geen donder uit! maargoed dat is mijn idee.
en over het slijten merk ik eigenlijks geen verschil hoor.
ik rij altijd met een fijn strak cilindertje rond. dat kunnen niet eens veel revisie bedrijfen meer zeggen die cilindertjes honen.
....
Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 2-8-2011 om 4:30 uur.
Het boren in mijn verhaal is natuurlijk kotteren, kotteren is het groter maken van een gat. Boren is in dit geval ook het groter maken van een gat. En dus helemaal niet heel iets anders.
Daarnaast CNC en conventioneel maakt in dit geval helemaal geen verschil, dezelfde kotterbaar kan gebruikt worden en het uitklokken van het gat kan met een zelfde poepitaster gebeuren.
Wanneer jij grote groeven in je net gekotterde cilinder hebt, gebruik je of een slechte beitelplaat of een verkeerde voeding toerental combi. het honen is om de laaste paar honderste er netjes in te maken met smeergroeven (de hoonstrepen). Ik raad het af om zonder hoonstrepen te gaan rijden omdat je deze smeergroeven er niet voorniets zijn. Natuurlijk heeft het ook invloed op je vermogen (wrijving) en slijtage.
@Pro: Je verhaal klopt nog steeds voor geen kant. als je een nieuwe toyota uit Japan koopt wordt hier dan serieus rekening mee gehouden ? NEE.
Wederom: het enige dat een metaalbewerkingbedrijf doet is evt. het materiaal in de meetkamer laten liggen omdat het onderdeel bij 20graden moet worden opgemeten.
|
|
ik vlam je.. |
|
Marcooow |
2-8-2011 19:27 |
Posts: 5713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
[...]
Het boren in mijn verhaal is natuurlijk kotteren, kotteren is het groter maken van een gat. Boren is in dit geval ook het groter maken van een gat. En dus helemaal niet heel iets anders.
Daarnaast CNC en conventioneel maakt in dit geval helemaal geen verschil, dezelfde kotterbaar kan gebruikt worden en het uitklokken van het gat kan met een zelfde poepitaster gebeuren.
Wanneer jij grote groeven in je net gekotterde cilinder hebt, gebruik je of een slechte beitelplaat of een verkeerde voeding toerental combi. het honen is om de laaste paar honderste er netjes in te maken met smeergroeven (de hoonstrepen). Ik raad het af om zonder hoonstrepen te gaan rijden omdat je deze smeergroeven er niet voorniets zijn. Natuurlijk heeft het ook invloed op je vermogen (wrijving) en slijtage.
@Pro: Je verhaal klopt nog steeds voor geen kant. als je een nieuwe toyota uit Japan koopt wordt hier dan serieus rekening mee gehouden ? NEE.
Wederom: het enige dat een metaalbewerkingbedrijf doet is evt. het materiaal in de meetkamer laten liggen omdat het onderdeel bij 20graden moet worden opgemeten.
dat klopt ja, doen ze bij ons op het bedrijf ook
|
|
faster than a bullet! |
|
appie_1988 |
3-8-2011 0:58 |
Posts: 322 |
Zelf uitdraaien, en dan honen heb ik ook wel es gedaan.
Maar dat was met inspannen en vrij precies draaien op een draaibank van school echt een jaren plan (en niet heel precies), dus dat ga ik niet meer zo doen :P.
Dit bericht is gewijzigd door appie_1988 op 3-8-2011 om 0:59 uur.
|
|
|
|
yamahadt1986 |
3-8-2011 1:09 |
Posts: 1713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
[...]
Het boren in mijn verhaal is natuurlijk kotteren, kotteren is het groter maken van een gat. Boren is in dit geval ook het groter maken van een gat. En dus helemaal niet heel iets anders.
Daarnaast CNC en conventioneel maakt in dit geval helemaal geen verschil, dezelfde kotterbaar kan gebruikt worden en het uitklokken van het gat kan met een zelfde poepitaster gebeuren.
Wanneer jij grote groeven in je net gekotterde cilinder hebt, gebruik je of een slechte beitelplaat of een verkeerde voeding toerental combi. het honen is om de laaste paar honderste er netjes in te maken met smeergroeven (de hoonstrepen). Ik raad het af om zonder hoonstrepen te gaan rijden omdat je deze smeergroeven er niet voorniets zijn. Natuurlijk heeft het ook invloed op je vermogen (wrijving) en slijtage.
@Pro: Je verhaal klopt nog steeds voor geen kant. als je een nieuwe toyota uit Japan koopt wordt hier dan serieus rekening mee gehouden ? NEE.
Wederom: het enige dat een metaalbewerkingbedrijf doet is evt. het materiaal in de meetkamer laten liggen omdat het onderdeel bij 20graden moet worden opgemeten.
ik snap helemaal wat je bedoelt maar mijn oppervlakte is gewoon glad.
en de voeding en toertal is wel prima hoor en de beiteltjes die ik gebruik ook wel!
en over convensioneel frezen is inderdaad hetzelfde
ik doe het op de cnc omdat het dan zo klaar is gaat vrij snel als de machine kent!
maar stel je rijd al jaren met een cilinder en je vervangt ruim optijd je zuigertjes dan heb je op den duur ook een gladde wand!
dan doe je er ook gewoon weer een nieuwe zuiger in maar dan zijn de hoonsporen er soms al uit. is dat dan hetzelfde effect wou je zeggen als het kotteren wat ik dan doe??
dus je wilt dan zeggen dat als ik een cilindertje heb gekotterd.
dat ik hem daarna ffkes met een los hoonboortje moet nahonen voor de hoonsporen erin te krijgen en de de smeersporen zegmaar? dat dit dan beter zal zijn?
mischien dat ik dat dan wel doe trouwens! dan doe ik hem wel op de freesbank en meet ik hem gelijk uit en doe ik hem in de boorkop dan kun je denk ik aardig honen met zo een boortje.
op de accuboormachine vind ik ook maar beun.
over pro ik snap hem niet bij ons in het metaalbedrijf laten we het ook echt niet 24 uur liggen.
het wordt gemaakt.
mischien na 15 minuten dat het cool is ffkes meten en klaar!
het zal wat wezen als alle bedrijfen het volgens hem zouden doen dan komt er nooit wat klaar zeg haaha!
gr peter
|
|
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart! |
|
Aquamaniac |
13-8-2011 18:18 |
Posts: 882 |
Mans Engel in Westeremdem in Groningen
hoonen kost daar +/- 30,- en evt kosten van een nieuwe zuiger als je deze niet zelf regelt
die kerel is zelf heel erg actief in de grasbaanraces en alles wat erbij komt kijken
|
|
er gaat niks boven luchtkoeling |
|
bro123 |
13-8-2011 18:51 |
Posts: 901 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
Mans Engel in Westeremdem in Groningen
hoonen kost daar +/- 30,- en evt kosten van een nieuwe zuiger als je deze niet zelf regelt
die kerel is zelf heel erg actief in de grasbaanraces en alles wat erbij komt kijken
dat is hier vlakbij, alleen maar slechte dingen over gehoord.
|
|
they`re expensive, useless, inefficient, wasteful, dirty and noisy. but boy do we love them. |
|
Marcooow |
13-8-2011 18:56 |
Posts: 5713 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bro123
[...]
dat is hier vlakbij, alleen maar slechte dingen over gehoord.
wel handig als je ook zegt wat voor slechte dingen
|
|
faster than a bullet! |
|
bro123 |
13-8-2011 19:00 |
Posts: 901 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
[...]
wel handig als je ook zegt wat voor slechte dingen
duurt erg lang allemaal, en hij zegt dingen die helemaal niet waar zijn,
maar dit zijn verhalen die ik hier en daar heb opgepikt, en ik wil zeker niet een bedrijf gaan afkraken met verhalen die ik heb gehoord, ik heb er zelf geen ervaring met die zaak.
|
|
they`re expensive, useless, inefficient, wasteful, dirty and noisy. but boy do we love them. |
|