Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Derbi DRD tuning charmo cilinder

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1148 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64762 - Derbi DRD tuning charmo cilinder
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3653 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

beerr 30-6-2011 14:48 Print topicpost
Posts: 41
Hallo,

ik wil mijn cilinder graag gaan tunen voor meer vermogen. Topsnelheid hoeft niet zo veel omhoog. Ik heb al een poortmap gemaakt en gegevens er bij gezet, verder is de slag 40mm en de drijfstang 80mm. de cilinder is 70mm hoog en de deckheight is 2mm. Ik ben via de methode die hier uitgelegd staathttp://www.brommerforum.nl/print/faq/127 op een blowdown van 30 uitgekomen. Al jullie suggesties zijn natuurlijk van harte welkom en ik zou graag willen weten waar ik t best kan gaan vijlen.

gr beerr

poortmap:
http://imageshack.us...oortmapcharmo50.png/

Dit bericht is gewijzigd door beerr op 30-6-2011 om 15:01 uur.
 

- Han - 30-6-2011 14:49 Print reply

Posts: 9667
wat voor carb en utlaat enzo heb je eronder?
 
<10.000 posts
beerr 30-6-2011 15:02 Print reply
Posts: 41
eej han!
ik heb een 19mm delorto en een metrakit thrower. ook nog een hebo membraan, maar dat zal niet zo schelen.
gr
 
Niek de Wildt 30-6-2011 16:08 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: beerr
eej han!
ik heb een 19mm delorto en een metrakit thrower. ook nog een hebo membraan, maar dat zal niet zo schelen.
gr


Ga eerst eens kijken naar wat je squish is, en of je poorten volledig of misschien wel te ver open gaan.

Vertel hier je bevindingen en ik help je verder.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-6-2011 om 16:09 uur.
 
beerr 30-6-2011 16:53 Print reply
Posts: 41
Ik had er al bij gezet dat de deckheight 2mm is, zover is heb kunnen vinden is dit gelijk aan de squish. ik zie in ieder geval in me cilinder aan de bovenkant een randje van bijna 2mm, terugzetten op me blok is nu geen optie want ik loop nog ff op krukken en dat brengt de nodige frustratie met zich mee. Ik hoop wel zo snel mogelijk te kunnen beginnen met tunen. Dan zouden de poorten inderdaad 2mm te ver opengaan, maar is weet dus niet zeker of dat hele randje de squish is.

gr beerr
 
JB1 30-6-2011 16:55 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: beerr
Ik had er al bij gezet dat de deckheight 2mm is, zover is heb kunnen vinden is dit gelijk aan de squish. ik zie in ieder geval in me cilinder aan de bovenkant een randje van bijna 2mm, terugzetten op me blok is nu geen optie want ik loop nog ff op krukken en dat brengt de nodige frustratie met zich mee. Ik hoop wel zo snel mogelijk te kunnen beginnen met tunen. Dan zouden de poorten inderdaad 2mm te ver opengaan, maar is weet dus niet zeker of dat hele randje de squish is.

gr beerr


Deckheight is absoluut niet gelijk aan de squish
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
beerr 30-6-2011 18:27 Print reply
Posts: 41
ik zou liefst vanavond nog beginnen met tunen, maar tot welke blowdown is aan te raden bij mijn setup? alleen aan de uitlaatpoort(en fluiters) wil en gaan werken want ik lees dat spoelpoorten toch echt voor gevorderden is.
bedankt alvast
 
Marcooow 30-6-2011 18:28 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: beerr
ik zou liefst vanavond nog beginnen met tunen, maar tot welke blowdown is aan te raden bij mijn setup? alleen aan de uitlaatpoort(en fluiters) wil en gaan werken want ik lees dat spoelpoorten toch echt voor gevorderden is.
bedankt alvast


blowdown zou ik niet hoger doen dan 30,

je deckheight is de afstand tussen zuiger en bovenkant cilinder, niet hetzelfde als squish (dat is de afstand tussen zuiger en kop)
 
faster than a bullet!
beerr 30-6-2011 21:18 Print reply
Posts: 41
echt niet hoger dan 30 blowdown? Dus kan me uitlaatpoort helemaal niet gaan ophogen.. Als ik thuis ben reken ik even, maar 1mm moet wel kunnen niet?
Gr
 
Marcooow 30-6-2011 21:50 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: beerr
echt niet hoger dan 30 blowdown? Dus kan me uitlaatpoort helemaal niet gaan ophogen.. Als ik thuis ben reken ik even, maar 1mm moet wel kunnen niet?
Gr


hoe hoger het getal van de blowdown hoe pikkeriger je vermogen (= smallere powerband waardoor je dus voor dagelijks gebruik een kut cilinder hebt)

wat wil je bereiken? je wil niet al teveel topsnelheid, ik zou als ik jouw was, is kijken hoe breed te uitlaatpoort staat en die breder maken, als je je uitlaatpoort hoger maakt word die hoogtoeriger, en jij wilt denk ik meer koppel (als ik je goed begrijp)
 
faster than a bullet!
beerr 30-6-2011 23:38 Print reply
Posts: 41
Dankje Marco.
zou ik ook de fluitpoorten breder kunnen trekken, dan zal het helemaal extra koppel geven of vergis ik me nu? zou je me een idee kunnen geven van hoe de uitlaatpoort zou moeten worden? ik ben uitgegaan van 65% van de boring en kan dan tot 28mm, maar de vorm ben ik zelf nog niet over uit. ook moet ik nog even kijken of ik dan niet te dicht bij de fluiters ga zitten, hoever moet ik hier vandaan blijven?3mm?
gr
 
kenny77 30-6-2011 23:45 Print reply

Posts: 29286
Ik zou het eerst zoals Niek zegt doen.
Waarschijnlijk staat dat nu kloten en als je dat netjes op het advies van Niek volgt ben je al erg geholpen.
(waarschijnlijk heb je dan precies je doel bereikt, niet meer snelheid wel extra kracht vanuit lagere toerentallen)

De uitlaatpoort ziet er prima uit, veel meer kan je daar niet aan doen. ( gezien naar slijtage)



Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 30-6-2011 om 23:49 uur.
 
beerr 1-7-2011 10:48 Print reply
Posts: 41
ik heb net in me cilinder kop gekeken, die is ongeveer 5mm diep. Dus ik heb een squish van 7 mm, die 5mm zijn niet al te nauwkeurig want ik kwam er met me meetlat niet door dus heb dit met een touwtje opgemeten. Zou iemand misschien een voorbeeldje willen maken hoe breedt de uitlaatpoort en de fluiters kunnen? Alvast bedankt!
 
JB1 1-7-2011 12:00 Print reply

Posts: 14881
Meetlat?
Touw?

Ga eens een schuifmaat kopen gek!
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
beerr 1-7-2011 13:27 Print reply
Posts: 41
Voor ik voor verwarring zorg, liefst wil ik enkel de uitlaatpoort en dus ook fluitpoorten licht verbreden. daarbij speelt de squish toch geen rol, want zoals marco zei kan ik beter niet aan de blowdown gaan zitten omdat snelheid nauwelijks rol speelt. iemand nog ideeën over die fluitpoorten?
 
BenjaminDG 1-7-2011 14:07 Print reply

Posts: 4605
Squish 7mm?

Lijkt me vrij veel zelfs voor een standaard cilinder.

1mm is een goede squish (zelfs nog te ruim volgens sommigen).
 
Vlaanderen vrij!

Dit topic is 3653 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved