Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Main Forum - Topic #64755 - Ketting loopt niet goed over tandwi...
|
Pagina 2 van 2
|
Dit topic is 5366 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Robin 1993 |
29-6-2011 22:06 |
Posts: 1234 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mikeno123
[...]
Ik weet niet precies hoelang maar het viel me de laatste tijd al wel op dat de ketting soms iets knarste over het tandwiel
rij nog 1 week door want daarna heb ik vakantie en kan ik ermee aan de slag. Zal vast wel goed gaan, heb ook weleens 1,5 week doorgereden met een ketting die bij 1 schakel half door was, dus zal dit ook nog wel goed gaan.
als je dan toch doorrijd, zorg dan wel dat je ketting goed gespannen is, zal wel flink knarsen maar heb je in iedergeval zekerheid dat hij er niet zo snel afloopt. Maar ik zou uitkijken als ik jou was, als die er toch afloopt heb je een probleem als het slecht afloopt.(denk aan achterwiel die blokeerd, ketting die in je carter slaat enz)
|
|
!!2 takt!! |
|
Floris-tsx |
29-6-2011 22:09 |
Posts: 3225 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mikeno123
En nog ff 1 vraagje:
Mijn tandwielverhouding is nu 13/53, maar zal ik dezelfde tandwielverhouding houden, of kan m'n brommer nog iets sneller optrekken/iets hogere top speed behalen wanneer ik een andere tandwielverhouding kies, en welke dan?
Ja theoretisch geldt dit:
achter groter, is meer trekkracht
voor groter, is meer topsnelheid.
onthoud natuurlijk wel dat dit relatief is; 14/54 zou geen verschil maken.
Het verschil wat je merkt bij een achtertandwiel is wel echt gering. Pas als je met veel tanden gaat vermeerderen, ga je wat merken.
ontopic:
Ik heb vaker bij die senda's van dit soort tandwielen gezien. dan heb ik het over die tandjes die zo staan. Dat is puur slijtage. Dat hij er niet recht meer overheen loopt heb ik nog nooit gezien, maar lijkt wel erop te duiden dat het voor- en achtertandwiel niet goed uitgelijnd staan? of dat het achtertandwiel zelf natuurlijk krom is (om welke onmogelijke reden dan ook)
Je zult dus sws een nieuw setje moeten kopen, maar check ook even de uitlijning van beide tandwielen.
|
|
Iedereen kan professioneel worden |
|
Robin 1993 |
29-6-2011 22:12 |
Posts: 1234 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Floris-tsx
[...]
Ja theoretisch geldt dit:
achter groter, is meer trekkracht
voor groter, is meer topsnelheid.
onthoud natuurlijk wel dat dit relatief is; 14/54 zou geen verschil maken.
Het verschil wat je merkt bij een achtertandwiel is wel echt gering. Pas als je met veel tanden gaat vermeerderen, ga je wat merken.
ontopic:
Ik heb vaker bij die senda's van dit soort tandwielen gezien. dan heb ik het over die tandjes die zo staan. Dat is puur slijtage. Dat hij er niet recht meer overheen loopt heb ik nog nooit gezien, maar lijkt wel erop te duiden dat het voor- en achtertandwiel niet goed uitgelijnd staan? of dat het achtertandwiel zelf natuurlijk krom is (om welke onmogelijke reden dan ook)
Je zult dus sws een nieuw setje moeten kopen, maar check ook even de uitlijning van beide tandwielen.
Dan heb jij denk nog nooit een echt goed versleten tandwiel gezien Bij mijn tomos ook, heb 70cc'tje en dan slijt je tandwiel+ketting ook als de malle. Als hij echt goed versleten is gaat je ketting gewoon een soort zweven op je tandwiel, todat je tandwiel zover versleten is dat de tanden krom gaan staan en uiteindelijk heeft je ketting dan geen grip meer en slaat die door.
|
|
!!2 takt!! |
|
Floris-tsx |
29-6-2011 22:14 |
Posts: 3225 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Robin 1993
[...]
Dan heb jij denk nog nooit een echt goed versleten tandwiel gezien Bij mijn tomos ook, heb 70cc'tje en dan slijt je tandwiel+ketting ook als de malle. Als hij echt goed versleten is gaat je ketting gewoon een soort zweven op je tandwiel, todat je tandwiel zover versleten is dat de tanden krom gaan staan en uiteindelijk heeft je ketting dan geen grip meer en slaat die door.
kan ook best zijn. was misschien een stom gedachteding. feit is in ieder geval dat deze troep vervangen moet worden. Ook de ketting en tandwielen goed blijven invetten. dat is gewoon goed voor het behoud van e.e.a.
|
|
Iedereen kan professioneel worden |
|
ChielTZR |
29-6-2011 22:18 |
Posts: 6016 |
en met te strak spannen trek je alleen maar dingen stuk, lagers enzo.
ketting gewoon normaal spannen, als het dan nog niet rijdt, moet je niet willen rijden.
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
BenjaminDG |
29-6-2011 22:18 |
Posts: 4605 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Robin 1993
[...]
als je dan toch doorrijd, zorg dan wel dat je ketting goed gespannen is, zal wel flink knarsen maar heb je in iedergeval zekerheid dat hij er niet zo snel afloopt. Maar ik zou uitkijken als ik jou was, als die er toch afloopt heb je een probleem als het slecht afloopt.(denk aan achterwiel die blokeerd, ketting die in je carter slaat enz)
De ketting goed spannen om ook een baklager naar de kloten te doen?
Niet meer doorrijden, dat is gewoon onverantwoord!
Ik denk niet dat we hier een nieuwsbericht willen lezen over een 'ongeval' door een gebroken ketting
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
Robin 1993 |
29-6-2011 22:21 |
|
mikeno123 |
29-6-2011 22:58 |
Posts: 33 |
denk dat ik toch nog maar een weekje ga fietsen en dan na de toetsweek ff lang jos dijkman gaan om een nieuw setje te kopen
ik houd de vertanding denk ik toch maar gewoon 13/54
dit hebben de meesten geloof ik, en heb ook geen zin om trekkracht in te leveren
|
|
|
|
Floris-tsx |
29-6-2011 23:00 |
Posts: 3225 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mikeno123
denk dat ik toch nog maar een weekje ga fietsen en dan na de toetsweek ff lang jos dijkman gaan om een nieuw setje te kopen
ik houd de vertanding denk ik toch maar gewoon 13/54
dit hebben de meesten geloof ik, en heb ook geen zin om trekkracht in te leveren
je kunt natuurlijk ook bestellen, dan heb je het halverwege je toetsweek en kun je dat in een 2 uurtjes erop zetten en daarna lekker met de brom naar school!
|
|
Iedereen kan professioneel worden |
|
Dit topic is 5366 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 2
|
|