Ruben2311 |
26-6-2011 22:41 |
Posts: 1055 |
Mijn opa is superman ja, dus weet waar je over praat!
|
|
Half the strokes, double the power! |
|
-simon- |
26-6-2011 22:49 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
Dat is dus verschillend van wat ik vond in de link.
Het is best mogelijk dat het motorkarakter van een CRF ontworpen is om onder de 'slipgrens' te blijven.
Moly zit ook in auto-olie, ik vermoed dat alleen de oliegiganten echt weten hoe allemaal die voorschriften te interpreteren.
Overigens, de specificatie van wet clutch olie en auto-olie volgt een andere norm, maar qua viscositeit zijn ze eigenlijk zo goed als gelijk.
dat zou inderdaad zomaar kunnen dat het blok zo ontworpen is.
maar als een crosser het wel aankan, ook al zou het zo ontworpen zijn dan moet een brommer het zeker afkunnen eigenlijk.
wat mij toen bij de dealer ook verteld werd kwam het ook door de viscositeit van de bak olie die bij 2t crossers gebruikt wordt. deze zou te dun worden en daardoor slechter smeren
ook vertelde hij dat bijna iedereen blok olie erin doet zoals voorgeschreven. maar rijders die heel veel op de koppeling rijden meestal wel bak olie erin deden omdat dit toch wat beter voor de koppeling zou zijn. en dan na iedere keer of 2x rijden ofzo wisselen.
dit was bij een zaak die putoline heeft.
de volgende keer met olie halen zal ik het nog eens na vragen bij de zaak waar ik eigenlijk zowat altijd heen ga die denicol heeft. kijken wat hun erop te zeggen hebben. als ik er aan denk in ieder geval. dan zal ik het hier ook posten.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
26-6-2011 23:04 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]
dat zou inderdaad zomaar kunnen dat het blok zo ontworpen is.
maar als een crosser het wel aankan, ook al zou het zo ontworpen zijn dan moet een brommer het zeker afkunnen eigenlijk.
wat mij toen bij de dealer ook verteld werd kwam het ook door de viscositeit van de bak olie die bij 2t crossers gebruikt wordt. deze zou te dun worden en daardoor slechter smeren
ook vertelde hij dat bijna iedereen blok olie erin doet zoals voorgeschreven. maar rijders die heel veel op de koppeling rijden meestal wel bak olie erin deden omdat dit toch wat beter voor de koppeling zou zijn. en dan na iedere keer of 2x rijden ofzo wisselen.
dit was bij een zaak die putoline heeft.
de volgende keer met olie halen zal ik het nog eens na vragen bij de zaak waar ik eigenlijk zowat altijd heen ga die denicol heeft. kijken wat hun erop te zeggen hebben. als ik er aan denk in ieder geval. dan zal ik het hier ook posten.
Qua viscositeiten zijn de verschillen tussen verschillende merken, modellen en motortypes merkwaardig gelijklopend. Dat hangt veel samen met het klimaat geloof ik.
Maar je spreekt over bakolie, dat is niet juist, er is ook bakolie voor versnellingsbakken van auto's, en dat hoeft geen wet clutch olie te zijn.
Juist is te spreken over wet cluch versnellingsbakolie.
Echt verwarrend wordt het pas als we over motorfietsen met droge koppeling en auto's met natte koppeling spreken.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Ruben2311 |
26-6-2011 23:05 |
Posts: 1055 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
[...]
Dat klopt. Maar meestal is het in de praktijk het geval dat er zo weinig poweroutput is dat er niet per se olie in moet zonder antifrictie stoffen.
Dat denk ik ook, misschien dat je met een heel snelle set-up wel gaat slippen, maar zelfs dan betwijfel ik het.
Met een snelle uitlaat, en licht aanpassingen aan de cilinder slipt hij in ieder geval niet.
|
|
Half the strokes, double the power! |
|
mxbeunking |
26-6-2011 23:43 |
Posts: 2305 |
ik moest nieuwe olie hebben voor suzuki tsx, maar de brommer winkel zei dat ik er ook gewoon 10W40 4t in kan doen. is wel voor natte platen... klopt dit want het is nog al een beunhaas....?
|
|
Draaiwerk nodig? = PB |
|
koen007 |
26-6-2011 23:52 |
Posts: 414 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: piet van der voort
ik moest nieuwe olie hebben voor suzuki tsx, maar de brommer winkel zei dat ik er ook gewoon 10W40 4t in kan doen. is wel voor natte platen... klopt dit want het is nog al een beunhaas....?
Klopt volledig....
|
|
|
|
ikkejw |
27-6-2011 0:00 |
Posts: 9886 |
@ iedereen in dit topic:
ATF is beter.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
mxbeunking |
27-6-2011 0:06 |
Posts: 2305 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: koen007
[...]
Klopt volledig....
sarcastisch of echt?
|
|
Draaiwerk nodig? = PB |
|
Paul de Salmiakbal |
27-6-2011 0:11 |
Posts: 5285 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: piet van der voort
[...]
sarcastisch of echt?
Klopt wel ja.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
@ iedereen in dit topic:
ATF is beter.
Ook tegen mij?
Zoek je ruzie ofzo
Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 27-6-2011 om 0:11 uur.
|
|
|
|
mxbeunking |
27-6-2011 0:11 |
Posts: 2305 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
[...]
Klopt wel ja.
oke bedankt
|
|
Draaiwerk nodig? = PB |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
27-6-2011 0:46 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: piet van der voort
ik moest nieuwe olie hebben voor suzuki tsx, maar de brommer winkel zei dat ik er ook gewoon 10W40 4t in kan doen. is wel voor natte platen... klopt dit want het is nog al een beunhaas....?
4takt olie smeert ook de cilinder, dus de stelling klopt.
Andersom, 2taktolie in een 4takt is niet OK.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
mxbeunking |
27-6-2011 0:48 |
Posts: 2305 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
4takt olie smeert ook de cilinder, dus de stelling klopt.
Andersom, 2taktolie in een 4takt is niet OK.
oke danku
|
|
Draaiwerk nodig? = PB |
|
PRO TUNING |
27-6-2011 14:13 |
Posts: 4000 |
Auto olie is gemaakt voor relatief lage toerentallen en bevat polymeren.
4 Takt motorfiets olie is gemaakt voor veel hogere toerentallen en bevat geen polymeren.
Er moet ATF olie in automaat brommer blokjes zoals Puch en Tomos.
Motor olie (zowel auto als motor) olie is te vet en lost de koppelingsvoering op.
In een Honda CRF hoort 4 takt motorfiets olie op esther basis voor de smering van het motor gedeelte 10W/40 voor normale en 10W/60 voor hoge temperaturen en speciale versnellingsbak olie voor de transmissie en koppeling.
|
|
|
|
-simon- |
27-6-2011 14:21 |
Posts: 8211 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Auto olie is gemaakt voor relatief lage toerentallen en bevat polymeren.
4 Takt motorfiets olie is gemaakt voor veel hogere toerentallen en bevat geen polymeren.
Er moet ATF olie in automaat brommer blokjes zoals Puch en Tomos.
Motor olie (zowel auto als motor) olie is te vet en lost de koppelingsvoering op.
In een Honda CRF hoort 4 takt motorfiets olie op esther basis voor de smering van het motor gedeelte 10W/40 voor normale en 10W/60 voor hoge temperaturen en speciale versnellingsbak olie voor de transmissie en koppeling.
het werkplaats handboek geeft voor het carter en en de versnellingsbak/koppeling toch dezelfde olie aan.
edit: ze geven trouwens 10w/30 aan ipv de 10w/40 en 10w/60 die jij aangeeft
jij lijkt er altijd veel verstand van te hebben dus zul jij mischien ook wel weten waarom dit zo is.
Dit bericht is gewijzigd door -simon- op 27-6-2011 om 14:23 uur.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
27-6-2011 14:36 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]
het werkplaats handboek geeft voor het carter en en de versnellingsbak/koppeling toch dezelfde olie aan.
edit: ze geven trouwens 10w/30 aan ipv de 10w/40 en 10w/60 die jij aangeeft
10W30 is de minst viskeuze, en 10W60 de meest viskeuze.
Het zou me niet verwonderen dat die 10W30 voor ons klimaat is, en de 10W60 voor bvb. Californie of Australie. Het is maar welk boekje of bron je gebruikt.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|