Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - auto olie in carter puch

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1106 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #64741 - auto olie in carter puch
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 7954 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Ruben2311 26-6-2011 17:36 Print reply

Posts: 1055
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



dat gaatie dus wel, simpel zat


Nou, m'n opa rijd al 15 jaar op 10W40 in z'n Tomos, en hij heeft er echt wel verstand van.
 
Half the strokes, double the power!
Paul de Salmiakbal 26-6-2011 17:40 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
ATF moet er eigenlijk in, maar gewone olie voldoet ook wel.

Simpel zat toch?
Zo kan in een standaard schakel ook wel gewone olie voor auto's zonder dat hij gaat slippen, maar omdat ik toch alles liever volgens het boekje doe gooi ik ook gewoon voor natte platen erin, zelfs in extremely low powered ssje.
Ik kreeg zelfs op mn flikker en ''dat ik onzin lul'' op het 4t forum omdat ik zei tegen een kerel dat hij 10w40 voor natte platen in zn 70cc bamiblokje moest gooien. Dit was volgens hen echter ''complete onzin'' omdat er ook makkelijk autoolie in kan.
Mja, ze happen nogal graag op alles daar
 
Makrolon 26-6-2011 17:42 Print reply

Posts: 6733
Het kan goed gaan, dat ie niet slipt. Maar je hebt niet de garantie dat ie niet gaat slippen.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Ruben2311 26-6-2011 17:44 Print reply

Posts: 1055
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Het kan goed gaan, dat ie niet slipt. Maar je hebt niet de garantie dat ie niet gaat slippen.


Zoals je net gezien hebt, flikkert iedereen hier met een puch gewoon motorolie d'r in dus ik zou me maar geen zorgen maken.

Dit bericht is gewijzigd door Ruben2311 op 26-6-2011 om 17:44 uur.
 
Half the strokes, double the power!
Leen 26-6-2011 19:35 Print reply

Posts: 26877
nou, als die koppeling niet slipt met gewone motorolie hoef ik die olie iig niet meer in mn auto te hebben.

betekend dus dat ie absoluut geen wrijving kan verminderen.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 26-6-2011 19:41 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
nou, als die koppeling niet slipt met gewone motorolie hoef ik die olie iig niet meer in mn auto te hebben.

betekend dus dat ie absoluut geen wrijving kan verminderen.



alsof jij het beter wat als ruben zn opa
 
Leen 26-6-2011 19:42 Print reply

Posts: 26877
oja sorry man.
ik was ff vergeten dat ruben zn opa hoofdmachinist is geweest ;(
 
JB1 26-6-2011 19:45 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
oja sorry man.
ik was ff vergeten dat ruben zn opa hoofdmachinist is geweest ;(


Erm, je moet ook niet vergeten dat hij al 15 jaar met 10w40 op de tomos rijd he!
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Paul de Salmiakbal 26-6-2011 20:50 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
nou, als die koppeling niet slipt met gewone motorolie hoef ik die olie iig niet meer in mn auto te hebben.

betekend dus dat ie absoluut geen wrijving kan verminderen.

Dat klopt. Maar meestal is het in de praktijk het geval dat er zo weinig poweroutput is dat er niet per se olie in moet zonder antifrictie stoffen.
 
-simon- 26-6-2011 21:02 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
[...]

Dat klopt. Maar meestal is het in de praktijk het geval dat er zo weinig poweroutput is dat er niet per se olie in moet zonder antifrictie stoffen.


maar hoe zit het dan bij crossmotoren. bij 4t crossers wordt ook motorolie in de bak gedaan. op honda na volgens mij hebben alle merken de motor en bak olie bij elkaar zitten. en honda schrijft ook blok olie voor in de bak.
ik heb dit een keer nagevraagt bij een dealer en zie zeiden dat bak olie die bij 2t crossers gebruikt wordt te dun wordt in een 4t door de warmte. nou komen er volgens mij wel langzaam een paar merken die bak olie voor 4t crossers aan het maken zijn of dit gaan doen.
en hierbij komt er toch een flinke belasting om de aandrijflijn.

nou snap ik goed dat ze olie voor natte koppelingen niet voor niks maken. maar als het met blok olie niet kon waarom schijven fabrikanten het dan toch voor of hebben zelfs maar 1 olie systeem voor blok en bak.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-6-2011 21:43 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
nou, als die koppeling niet slipt met gewone motorolie hoef ik die olie iig niet meer in mn auto te hebben.

betekend dus dat ie absoluut geen wrijving kan verminderen.


Er wordt voor natte platen speciaal een dopering toegevoegd om de platen minder te laten slippen.
Die dope heeft de bedoeling om zo weinig mogelijke eigenschappen van de olie te veranderen. Want olie moet net een laagje vormen in de rest van de motor.
Dus waarom je dat zou willen in je auto ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-6-2011 21:55 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]


maar hoe zit het dan bij crossmotoren. bij 4t crossers wordt ook motorolie in de bak gedaan. op honda na volgens mij hebben alle merken de motor en bak olie bij elkaar zitten. en honda schrijft ook blok olie voor in de bak.
ik heb dit een keer nagevraagt bij een dealer en zie zeiden dat bak olie die bij 2t crossers gebruikt wordt te dun wordt in een 4t door de warmte. nou komen er volgens mij wel langzaam een paar merken die bak olie voor 4t crossers aan het maken zijn of dit gaan doen.
en hierbij komt er toch een flinke belasting om de aandrijflijn.

nou snap ik goed dat ze olie voor natte koppelingen niet voor niks maken. maar als het met blok olie niet kon waarom schijven fabrikanten het dan toch voor of hebben zelfs maar 1 olie systeem voor blok en bak.


http://forums.dirtri...endations/index.html

Een Honda CRF bijvoorbeeld heeft een versnellingsbak die niet in het karter zit. De versnellingsbak heeft dan nog altijd olie voor natte koppelingen nodig, maar karterolie mag auto-olie zijn.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Paul de Salmiakbal 26-6-2011 21:57 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


http://forums.dirtri...endations/index.html

Een Honda CRF bijvoorbeeld heeft een versnellingsbak die niet in het karter zit. De versnellingsbak heeft dan nog altijd olie voor natte koppelingen nodig, maar karterolie mag auto-olie zijn.

Dat is dus zo gemaakt dat er geen olie met frictiedopes bij de cilinder/nokken en gedoe hoeft te komen, best ingenieus.

 
-simon- 26-6-2011 22:23 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


http://forums.dirtri...endations/index.html

Een Honda CRF bijvoorbeeld heeft een versnellingsbak die niet in het karter zit. De versnellingsbak heeft dan nog altijd olie voor natte koppelingen nodig, maar karterolie mag auto-olie zijn.


ik heb zelf een crf dus weet wel hoe het zit.
ik heb het ff in het werkplaatshandboek opgezocht. en ze schrijven dus dezelfde olie voor in het carter en in de versnellingsbak voor.
bij de versnellingsbak olie staat zelfst dat het olie moet zijn zonder wrijvingsverbeteraars zoals molybdeen additieven.

ik vind die systeem ook een stuk beter dan wat de meeste andere merken gebruiken. waarbij de olie uit het carter en de bak dezelfde is.


 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-6-2011 22:41 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -simon-
[...]


ik heb zelf een crf dus weet wel hoe het zit.
ik heb het ff in het werkplaatshandboek opgezocht. en ze schrijven dus dezelfde olie voor in het carter en in de versnellingsbak voor.
bij de versnellingsbak olie staat zelfst dat het olie moet zijn zonder wrijvingsverbeteraars zoals molybdeen additieven.

ik vind die systeem ook een stuk beter dan wat de meeste andere merken gebruiken. waarbij de olie uit het carter en de bak dezelfde is.




Dat is dus verschillend van wat ik vond in de link.
Het is best mogelijk dat het motorkarakter van een CRF ontworpen is om onder de 'slipgrens' te blijven.
Moly zit ook in auto-olie, ik vermoed dat alleen de oliegiganten echt weten hoe allemaal die voorschriften te interpreteren.
Overigens, de specificatie van wet clutch olie en auto-olie volgt een andere norm, maar qua viscositeit zijn ze eigenlijk zo goed als gelijk.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 7954 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved