Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Hoe roest uit benzine tank krijgen.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1087 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64723 - Hoe roest uit benzine tank krijgen.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 11478 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-6-2011 22:54 Print reply

Posts: 8593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jelle_buys
[...]

En hoeveel cola moet ik er dan indoen?
Hoelang?
Moet ik de tank sluiten met de benzine dop?


Je zou de pH moeten meten.
Cola moet een nachtje staan, reageert traag.
Dus 's morgens de pH meten...is hij neutraal en is het roest niet weg...opnieuw, herhalen.
Met zoutzuur reageert het roest direct als het er mee in aanraking komt (ook met je handen, kleren enz. maar dat kon je wel raden). Grote kans dat je met een paar spoelingen zoutzuur, dus binnen het kwartier rond bent.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Gerard1793 22-6-2011 23:01 Print reply

Posts: 4006
Ik zit ook met dit probleem, ik draaide laatst mn benzinekraan los, en er kwamen gewoon brokjes roest naar buiten... Gaat dat met cola een beetje werken?
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
jelle_buys 22-6-2011 23:02 Print reply
Posts: 52
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Je zou de pH moeten meten.
Cola moet een nachtje staan, reageert traag.
Dus 's morgens de pH meten...is hij neutraal en is het roest niet weg...opnieuw, herhalen.
Met zoutzuur reageert het roest direct als het er mee in aanraking komt (ook met je handen, kleren enz. maar dat kon je wel raden). Grote kans dat je met een paar spoelingen zoutzuur, dus binnen het kwartier rond bent.


En hoe kan ik de pH meten?
En het nadeel met Tank Cure is dat je het 2 weken moet laten staan voor dat de coating hard is.(dacht ik)
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-6-2011 23:09 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jelle_buys
[...]

En hoe kan ik de pH meten?
En het nadeel met Tank Cure is dat je het 2 weken moet laten staan voor dat de coating hard is.(dacht ik)


wat een meuk is het dan. Een beetje coating is van epoxy en reageert dus chemisch, afhankelijk van de verharder erin is het binnen notime hard.

Maar dat wil niet zeggen dat je ongelijk hebt om het vloeibaar te houden (en werkbaar) zou het best kunnen dat het sloom moet gaan.
Of vanwege chemische bestendigheid.

 
Too cool for school!
kenny77 22-6-2011 23:09 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jelle_buys
En het nadeel met Tank Cure is dat je het 2 weken moet laten staan voor dat de coating hard is.(dacht ik)


Na 5 dagen al.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


wat een meuk is het dan. Een beetje coating is van epoxy en reageert dus chemisch, afhankelijk van de verharder erin is het binnen notime hard.

Maar dat wil niet zeggen dat je ongelijk hebt om het vloeibaar te houden (en werkbaar) zou het best kunnen dat het sloom moet gaan.
Of vanwege chemische bestendigheid.




Binnen 45 minuten wordt het hard, maar aangeraden wordt om de tank 5 dagen niet te gebruiken.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 22-6-2011 om 23:14 uur.
 
appie_1988 22-6-2011 23:17 Print reply

Posts: 322
Hp meten kan het makkelijks met van HP indicatorpapier.
Dit papier verkleurt doordat het waterstof (H+) opneemt.
Aan de hand van de kleur kun je zien welke hp het heeft.

In elk scheikunde lokaal is dit papier wel te vinden.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-6-2011 23:24 Print reply

Posts: 8593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: appie_1988
Hp meten kan het makkelijks met van HP indicatorpapier.
Dit papier verkleurt doordat het waterstof (H+) opneemt.
Aan de hand van de kleur kun je zien welke hp het heeft.

In elk scheikunde lokaal is dit papier wel te vinden.


Lakmoespapier zou ik suggereren.
Geen verkleuring = neutraal
Zuur = rood
Base = blauwe kleur

Of je test met een ander roest stuk of het nog reageert.
Pas op met je rubber in je benzinekraan, die gaat er ook aan met sterk zuur.


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Maeddy 23-6-2011 9:56 Print reply

Posts: 1059
Ik heb een keer een tank ontroest met zoutzuur. Liter of vier/vijf 10% verdund opgehaald bij de Praxis. Ik gooi m'n tank vol, tien minuten schudden, en laat het rustig in een emmer lopen. Echter ik smeer heel iets met het zuur, en het komt op het gras terecht. Het leek wel tsjernobyl, en dan zonder gein. Toen de tank leeg was, heb ik hem droog gespoten met de compressor en vervolgens ingeleoliet, zodat het zoutzuur wat er nog in zat kon verdampen. Prachtig resultaat.
'S avonds keek ik weer, en het roesten was alweer in gang gezet doordat het uiteraard gewoon blank metaal was.

Conclusie, zoutzuur werkt als een tiet, maar maak er daarna meteen een coating in. Ik heb het niet gedurfd, was bang voor een reactie (wellicht onterecht achteraf. Heb me ook niet verdiept in de scheikunde).

Ik heb m'n tank gestraald, Tank cure ontroester, reiniger en epoxy erin. Dat werkte in ieder geval wel.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Arjanus 23-6-2011 10:16 Print reply

Posts: 9073
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Ik heb een keer een tank ontroest met zoutzuur. Liter of vier/vijf 10% verdund opgehaald bij de Praxis. Ik gooi m'n tank vol, tien minuten schudden, en laat het rustig in een emmer lopen. Echter ik smeer heel iets met het zuur, en het komt op het gras terecht. Het leek wel tsjernobyl, en dan zonder gein. Toen de tank leeg was, heb ik hem droog gespoten met de compressor en vervolgens ingeleoliet, zodat het zoutzuur wat er nog in zat kon verdampen. Prachtig resultaat.
'S avonds keek ik weer, en het roesten was alweer in gang gezet doordat het uiteraard gewoon blank metaal was.

Conclusie, zoutzuur werkt als een tiet, maar maak er daarna meteen een coating in. Ik heb het niet gedurfd, was bang voor een reactie (wellicht onterecht achteraf. Heb me ook niet verdiept in de scheikunde).

Ik heb m'n tank gestraald, Tank cure ontroester, reiniger en epoxy erin. Dat werkte in ieder geval wel.




das een goeie tip, de laatste restjes zoutzuur uit je tank blazen, de kans dat er dan een klodder in je gezicht of op je lichaam terecht komt is gelukkig niet zo groot dan


 
lieber nurburgring als ehering
Maeddy 23-6-2011 10:40 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Arjanus
[...]




das een goeie tip, de laatste restjes zoutzuur uit je tank blazen, de kans dat er dan een klodder in je gezicht of op je lichaam terecht komt is gelukkig niet zo groot dan




Zeker, als ik ga werken doe ik zeker geen overal aan. Zelfs oude kleren laat ik links liggen. Handschoenen en veiligheidsbril weet ik niet te vinden, zeker niet als ik met zoutzuur werk.

Als je gewoon netjes werkt kan je er niets gebeuren. Een tank heeft maar een beperkte hoeveelheid gaten. Als je degeen waar je doorheen blaast afdicht, en de andere zeide niet op je oog richt kan er weinig gebeuren.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2011 10:54 Print reply

Posts: 8593
Ik zou eerst drie maal spoelen met water na het zuur en dan pas uitblazen.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Maeddy 23-6-2011 11:00 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ik zou eerst drie maal spoelen met water na het zuur en dan pas uitblazen.


Ik kan me herinneren dat ik dat destijds inderdaad gedaan heb. Maar ik twijfel of het heel verstandig is. Blank metaal roest echt HEEL erg snel. Als je het dan met veelvuldig water en zuurstof in contact brengt is het zo weer weg. Wellicht was dat ook mijn fout hoor, maar het resultaat wat zoutzuur oplevert was na mijn idee zo weer weg.

Beter gebruik je gewoon iets als tank-cure. Dat is voor de klus bedoelt, en levert je waarschijnlijk een beter resultaat op.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
ChielTZR 23-6-2011 11:00 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ik zou eerst drie maal spoelen met water na het zuur en dan pas uitblazen.


waarom spoelen met water? dan begint het oxidatieproces toch meteen weer? kan spoelen met thinner ofzo niet?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-6-2011 11:08 Print reply

Posts: 8593
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]


waarom spoelen met water? dan begint het oxidatieproces toch meteen weer? kan spoelen met thinner ofzo niet?


1) zoutzuur is een waterige oplossing. Thinner lost geen zoutzuur op en is dus niet geschikt om te spoelen.
2) Het oxidatieproces komt door zuurstof...dat zit wel een beetje in water...maar minder dan in lucht...dus op zich zal iets onder water minder snel roesten dan in de lucht. (In de zee zit dan weer zout, wat roesten bevordert...want het zal verf enz. beschadigen...)

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 23-6-2011 om 11:09 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
mbx-genieter 23-6-2011 17:49 Print reply
Posts: 758
GA naar de drogist en vraag naar citroen zuur korrels (pot van zo'n 900gram) dan planten gieter met 2liter kokend water vullen en dan 450gram citroenzuur erin oplossen.
Daarna de gieter verder vullen met kokend water kijken naar hoeveel liter je tank is van de brommer en alles in de tank zetten.
De tank helemaal vullen tot de nok toe vol dan de dop erop en alles een dag of 2 laten staan.
Ik garandeer je dat alle roest eruit is en voor minimale kosten ongeveer 10€ ben je klaar.
Eventueel nabehandelen met tankcure sealer voor een goede afdichting.
 

Dit topic is 11478 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved