Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - luchtkoeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 970 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #64692 - luchtkoeling
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2696 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

JB1 17-6-2011 23:00 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Ik heb het puur over de cilinders, bij luchtkoeling kan deze ook zijn warmte wegstralen aan de buitenomgeving en ook nog gekoeld worden door de rijwind

Bij watergekoeld neemt het water de warmte op en in (zeer) kleine mate ook door de rijwind.





Dat wegstralen is wel zo miniem, dat neemt de koelvloeistof wel op hoor.
Enne watergekoeld is altijd nog 100% gekoeld door de lucht
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
flash0172 18-6-2011 7:55 Print reply
Posts: 55
luchtgekoeld is op sommige opzichten beter,
geen waterpompproblemen of lekkende radiateurslangen
 
Honda, alleen echte mensen rijden 2-takt, de rest 4-takt
Gerard1793 18-6-2011 10:21 Print reply

Posts: 4006
En altijd werkende koeling. Of je moet je koelribben kapot rammen of voldrukken met bagger.
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
Makrolon 18-6-2011 10:37 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Ik heb het puur over de cilinders, bij luchtkoeling kan deze ook zijn warmte wegstralen aan de buitenomgeving en ook nog gekoeld worden door de rijwind

Bij watergekoeld neemt het water de warmte op en in (zeer) kleine mate ook nog gekoeld worden door de rijwind.




Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 17-6-2011 om 23:00 uur.

Wat wil je nou zeggen?... dat AC eigenlijk beter is dan LC?
 
KTM 525 EXC Supermoto
Gerard1793 18-6-2011 10:45 Print reply

Posts: 4006
Ik zie eigenlijk geen voordelen van LC tov AC bij brommers en motoren, afgezien van het feit dat de motor bij LC gekoeld kan worden door een fan op de radiator bij langdurig stilstaan.

Bij auto's kan ik het me wel voorstellen ivm minder oppervlak van de motor wat rechtstreeks in de luchtstroom zit.
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
ChielTZR 18-6-2011 10:48 Print reply

Posts: 6016
ik denk dat een lc een gelijkmatiger temperatuurverloop heeft van de cilinder. Het duurt (in verhouding) redelijk lang voordat de massa van het water is opgewarmd.

ja, weet niet precies hoe ik het beste kan verwoorden.
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Makrolon 18-6-2011 10:49 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gerard1793
Ik zie eigenlijk geen voordelen van LC tov AC bij brommers en motoren, afgezien van het feit dat de motor bij LC gekoeld kan worden door een fan op de radiator bij langdurig stilstaan.

Bij auto's kan ik het me wel voorstellen ivm minder oppervlak van de motor wat rechtstreeks in de luchtstroom zit.

LC: gelijkmaterige koeling, preciese temperatuur beter in de hand te houden (thermostaat) makkelijk extra kunnen koelen door een fan voor de rad's te hangen. Makkelijk extra koeling toevoegen door extra of grotere rad's te hangen...

T is vast niet voor niets dat alle motoren tegenwoordig bijna LC hebben he
 
KTM 525 EXC Supermoto
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 18-6-2011 10:51 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Ja, en de koelvloeistof die erlangsheen komt neemt geen warmte energie op wou je zeggen?



een ac motor kan veeel langer zonder rijwind dan een lc

kijk maar een bij de start van een cross wedstrijd, ik zie vaker koelslangen springen dan actje vastlopen
 
Makrolon 18-6-2011 10:52 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



een ac motor kan veeel langer zonder rijwind dan een lc

kijk maar een bij de start van een cross wedstrijd, ik zie vaker koelslangen springen dan actje vastlopen

Een crossmotor is dan ook niet ontworpen om zonder rijwind te kunnen.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Gerard1793 18-6-2011 10:53 Print reply

Posts: 4006
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

LC: gelijkmaterige koeling, preciese temperatuur beter in de hand te houden (thermostaat) makkelijk extra kunnen koelen door een fan voor de rad's te hangen. Makkelijk extra koeling toevoegen door extra of grotere rad's te hangen...

T is vast niet voor niets dat alle motoren tegenwoordig bijna LC hebben he


Maar ik denk dat een AC blok op de lange duur betrouwbaarder is, dat ding blijft gewoon koelen, en je hebt geen geouwehoer met koelvloeistof.
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
Makrolon 18-6-2011 10:59 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gerard1793
[...]


Maar ik denk dat een AC blok op de lange duur betrouwbaarder is, dat ding blijft gewoon koelen, en je hebt geen geouwehoer met koelvloeistof.

Een lc blijft ook 'gewoon' koelen. Die stopt echt niet zomaar met koelen hoor. en geouwehoer met kvs?? kvs af laten lopen en er weer op zetten is ook 5 minuten werk ofzo...

Plus dat die beter op temperatuur blijft, constanter. Dat komt de betrouwbaarheid zeker ten goede.

Dit bericht is gewijzigd door Makrolon op 18-6-2011 om 11:00 uur.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Gerard1793 18-6-2011 11:04 Print reply

Posts: 4006
Met geouwehoer bedoel ik dat het gewoon veel ingewikkelder is. Maar ik ben ook gewoon fan van AC
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
rik hulkenberg 18-6-2011 11:14 Print reply

Posts: 10029
Theoretisch gezien is LC sneller.
Dit omdat je de temperatuur van de cilinder op dezelfde warmte kan houden.
Daardoor kan je een kleinere afstand tussen zuiger en cilinder gebruiken.
Wat een hogere compressie betekent.

Bij AC moet je meer afstand houden tussen de zuiger en cilinder.
Omdat de zuiger groter en kleiner kan worden door de temepratuurs schommelingen.
 
JB1 18-6-2011 11:17 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
Theoretisch gezien is LC sneller.
Dit omdat je de temperatuur van de cilinder op dezelfde warmte kan houden.
Daardoor kan je een kleinere afstand tussen zuiger en cilinder gebruiken.
Wat een hogere compressie betekent.

Bij AC moet je meer afstand houden tussen de zuiger en cilinder.
Omdat de zuiger groter en kleiner kan worden door de temepratuurs schommelingen.


Meet jij altijd compressie tussen je zuiger en cilinder?
Ik meet dat toch echt bij tussen zuiger in kop hoor.

Voor de rest is AC makkelijker met onderhoud, dat is grofweg het enige voordeel.
Ik heb nog nooit iemand gezien die een motor kocht om het blok flink te laten lopen op de plaats
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
rik hulkenberg 18-6-2011 11:26 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Meet jij altijd compressie tussen je zuiger en cilinder?
Ik meet dat toch echt bij tussen zuiger in kop hoor.

Voor de rest is AC makkelijker met onderhoud, dat is grofweg het enige voordeel.
Ik heb nog nooit iemand gezien die een motor kocht om het blok flink te laten lopen op de plaats

nja beetje verkeerd uitgelegd.
Maar je kan een hogere compressie gebruiken, door een betere en contante warmte afvoer.
 

Dit topic is 2696 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved