JB1 |
17-6-2011 23:00 |
 Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Ik heb het puur over de cilinders, bij luchtkoeling kan deze ook zijn warmte wegstralen aan de buitenomgeving en ook nog gekoeld worden door de rijwind
Bij watergekoeld neemt het water de warmte op en in (zeer) kleine mate ook door de rijwind.
Dat wegstralen is wel zo miniem, dat neemt de koelvloeistof wel op hoor.
Enne watergekoeld is altijd nog 100% gekoeld door de lucht
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
flash0172 |
18-6-2011 7:55 |
Posts: 55 |
luchtgekoeld is op sommige opzichten beter,
geen waterpompproblemen of lekkende radiateurslangen
|
|
Honda, alleen echte mensen rijden 2-takt, de rest 4-takt |
|
Gerard1793 |
18-6-2011 10:21 |
 Posts: 4006 |
En altijd werkende koeling. Of je moet je koelribben kapot rammen of voldrukken met bagger.
|
|
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan! |
|
Makrolon |
18-6-2011 10:37 |
 Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Ik heb het puur over de cilinders, bij luchtkoeling kan deze ook zijn warmte wegstralen aan de buitenomgeving en ook nog gekoeld worden door de rijwind
Bij watergekoeld neemt het water de warmte op en in (zeer) kleine mate ook nog gekoeld worden door de rijwind.
Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 17-6-2011 om 23:00 uur.
Wat wil je nou zeggen?... dat AC eigenlijk beter is dan LC?
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Gerard1793 |
18-6-2011 10:45 |
 Posts: 4006 |
Ik zie eigenlijk geen voordelen van LC tov AC bij brommers en motoren, afgezien van het feit dat de motor bij LC gekoeld kan worden door een fan op de radiator bij langdurig stilstaan.
Bij auto's kan ik het me wel voorstellen ivm minder oppervlak van de motor wat rechtstreeks in de luchtstroom zit.
|
|
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan! |
|
ChielTZR |
18-6-2011 10:48 |
 Posts: 6016 |
ik denk dat een lc een gelijkmatiger temperatuurverloop heeft van de cilinder. Het duurt (in verhouding) redelijk lang voordat de massa van het water is opgewarmd.
ja, weet niet precies hoe ik het beste kan verwoorden.
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
Makrolon |
18-6-2011 10:49 |
 Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gerard1793
Ik zie eigenlijk geen voordelen van LC tov AC bij brommers en motoren, afgezien van het feit dat de motor bij LC gekoeld kan worden door een fan op de radiator bij langdurig stilstaan.
Bij auto's kan ik het me wel voorstellen ivm minder oppervlak van de motor wat rechtstreeks in de luchtstroom zit.
LC: gelijkmaterige koeling, preciese temperatuur beter in de hand te houden (thermostaat) makkelijk extra kunnen koelen door een fan voor de rad's te hangen. Makkelijk extra koeling toevoegen door extra of grotere rad's te hangen...
T is vast niet voor niets dat alle motoren tegenwoordig bijna LC hebben he
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
18-6-2011 10:51 |
 Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
Ja, en de koelvloeistof die erlangsheen komt neemt geen warmte energie op wou je zeggen?
een ac motor kan veeel langer zonder rijwind dan een lc
kijk maar een bij de start van een cross wedstrijd, ik zie vaker koelslangen springen dan actje vastlopen
|
|
|
|
Makrolon |
18-6-2011 10:52 |
 Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
een ac motor kan veeel langer zonder rijwind dan een lc
kijk maar een bij de start van een cross wedstrijd, ik zie vaker koelslangen springen dan actje vastlopen
Een crossmotor is dan ook niet ontworpen om zonder rijwind te kunnen.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Gerard1793 |
18-6-2011 10:53 |
 Posts: 4006 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]
LC: gelijkmaterige koeling, preciese temperatuur beter in de hand te houden (thermostaat) makkelijk extra kunnen koelen door een fan voor de rad's te hangen. Makkelijk extra koeling toevoegen door extra of grotere rad's te hangen...
T is vast niet voor niets dat alle motoren tegenwoordig bijna LC hebben he
Maar ik denk dat een AC blok op de lange duur betrouwbaarder is, dat ding blijft gewoon koelen, en je hebt geen geouwehoer met koelvloeistof.
|
|
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan! |
|
Makrolon |
18-6-2011 10:59 |
 Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gerard1793
[...]
Maar ik denk dat een AC blok op de lange duur betrouwbaarder is, dat ding blijft gewoon koelen, en je hebt geen geouwehoer met koelvloeistof.
Een lc blijft ook 'gewoon' koelen. Die stopt echt niet zomaar met koelen hoor. en geouwehoer met kvs?? kvs af laten lopen en er weer op zetten is ook 5 minuten werk ofzo...
Plus dat die beter op temperatuur blijft, constanter. Dat komt de betrouwbaarheid zeker ten goede.
Dit bericht is gewijzigd door Makrolon op 18-6-2011 om 11:00 uur.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Gerard1793 |
18-6-2011 11:04 |
 Posts: 4006 |
Met geouwehoer bedoel ik dat het gewoon veel ingewikkelder is. Maar ik ben ook gewoon fan van AC
|
|
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan! |
|
rik hulkenberg |
18-6-2011 11:14 |
 Posts: 10029 |
Theoretisch gezien is LC sneller.
Dit omdat je de temperatuur van de cilinder op dezelfde warmte kan houden.
Daardoor kan je een kleinere afstand tussen zuiger en cilinder gebruiken.
Wat een hogere compressie betekent.
Bij AC moet je meer afstand houden tussen de zuiger en cilinder.
Omdat de zuiger groter en kleiner kan worden door de temepratuurs schommelingen.
|
|
|
|
JB1 |
18-6-2011 11:17 |
 Posts: 14881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
Theoretisch gezien is LC sneller.
Dit omdat je de temperatuur van de cilinder op dezelfde warmte kan houden.
Daardoor kan je een kleinere afstand tussen zuiger en cilinder gebruiken.
Wat een hogere compressie betekent.
Bij AC moet je meer afstand houden tussen de zuiger en cilinder.
Omdat de zuiger groter en kleiner kan worden door de temepratuurs schommelingen.
Meet jij altijd compressie tussen je zuiger en cilinder?
Ik meet dat toch echt bij tussen zuiger in kop hoor.
Voor de rest is AC makkelijker met onderhoud, dat is grofweg het enige voordeel.
Ik heb nog nooit iemand gezien die een motor kocht om het blok flink te laten lopen op de plaats
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
rik hulkenberg |
18-6-2011 11:26 |
 Posts: 10029 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]
Meet jij altijd compressie tussen je zuiger en cilinder?
Ik meet dat toch echt bij tussen zuiger in kop hoor.
Voor de rest is AC makkelijker met onderhoud, dat is grofweg het enige voordeel.
Ik heb nog nooit iemand gezien die een motor kocht om het blok flink te laten lopen op de plaats
nja beetje verkeerd uitgelegd.
Maar je kan een hogere compressie gebruiken, door een betere en contante warmte afvoer.
|
|
|
|