Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Cilinderbus Monteren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1075 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64520 - Cilinderbus Monteren
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 6018 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

markRD 24-5-2011 18:07 Print reply

Posts: 1180
Ok, ik blijf het lastig vinden, en elke vorm van informatie is welkom. De eerste stap nu is dat ik de cilinder (alleen het aluminium laat honen en op laat meten met een binnenmicrometer. Daarna draai ik de bus naar een 0,08 tot een 0,1 mm passing denk ik. Of ik hem dan warm of koud erin krimp heb ik geen idee van.

Zoals ik zei, alles is welkom!


@Kenny, op kreidlerforum zijn ze medogenloos hoor, wat dat betreft
, maar ik heb net een pm-tje naar een kreidlerforumlid gestuurd. Weet jij toevallig ook over welke uitgebreide topic over bussen en cilinders niek de wildt het heeft?

@Martijn, bedankt voor je uitgebreide reactie! Ook de pers kan ik gebruiken als het nodig is.

Ook heb ik een mailtje weg gedaan naar de linde gas, maar ik betwijfel of zij mij verder kunnen helpen. Alsnog wel bedankt Izzy!

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 24-5-2011 om 18:12 uur.
 
kenny77 24-5-2011 18:19 Print reply

Posts: 29286
dit denk ik?

http://www.brommerforum.nl/user/13836/85

En op kreidlerforum zijn er meerdere topic's.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 24-5-2011 18:37 Print reply

Posts: 9841
als je de bus toch gaat koelen zou ik em gewoon (in een zak vochtdichte zak ) in de vriezer gooien... -30 is -30, of het nou met stikstof of vrieskist is.
Ik hoop dat je boren bedoelt ipv honen, want honen in aluminium is onzin, en wat je met honen bereikt is alleen nuttig voor de wand waar de zuiger contact maakt... je wilt die hoonsporen hebben voor je zuiger. Voor een passing voor een bus wil je dat helemaal niet hebben.

Daarnaast wordt met boren je gat wél perfect rond, terwijl je dat met honen een stuk moeilijker voor elkaar krijgt.

 
Too cool for school!
De Schout 24-5-2011 18:41 Print reply
Posts: 5327
het heeft zeker wel nut om je cilinder te honen voor het monteren van een bus. je kunt met honen een veel lagere oppervlakte ruwheid halen, waardoor de warmte overdracht van de bus naar de cilinder beter word.

Ook is aluminium honen geen enkel probleem. kwestie van het juiste gereedschap. net zoals een gat rond krijgen met honen btw. maar ik geef toe dat het makkelijker/beter is een gat eerst te kotteren en dan te honen.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Martijn II - Forum en Sales Moderator 24-5-2011 19:10 Print reply

Posts: 9841
mja ben het niet helemaal met je eens maar als ik de keuze had zou ik 1000x eerder boren/kotteren dan honen.

 
Too cool for school!
markRD 24-5-2011 19:11 Print reply

Posts: 1180
Inderdaad wil ik de wand van de aluminium cilinder eerst zo mooi mogelijk hebben en perfect recht en rond. Vandaar het licht honen na het draaien.


Dankje kenny, voor de eventuele spanningen in het matriaal is opnieuw warm maken genoeg? Iemand dat ooit gedaan?

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 24-5-2011 om 19:12 uur.
 
IzzY 24-5-2011 21:27 Print reply

Posts: 1266
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
mja ben het niet helemaal met je eens maar als ik de keuze had zou ik 1000x eerder boren/kotteren dan honen.




ik zou gewoon draaien, haal je makkelijk 3µ, glad zat.
zelfde als je bus die je erin perst.

trouwens, uitzettingscoëfficiënt van alu 23
dat van gietijzer, 9
gegeven @ 20 gr c



Dit bericht is gewijzigd door IzzY op 24-5-2011 om 21:27 uur.
 
derbi-forum.nl/kneuzeclub
markRD 25-5-2011 14:24 Print reply

Posts: 1180
@Izzy,

Ik heb net antwoord gehad van het gasbedrijf. Hieronder het antwoord:

"Gietijzer is niet geschikt om te krimpen ivm hoge koolstofgehalte waardoor brosheid van matriaal ontstaat.
Gietijzer kun je wel in een vriezer tot -20graden licht koelen verder niet.

optie is om de aluminium cilinder te verwarmen tot passing is bereikt. Pas op dat verhitting niet tever wordt opgevoerd ivm structuurverandering van het allunimium."


Dus dit lijkt me duidelijk, ik ga de cilinder verwarmen. En ik denk dat ik een passing aan hou van 0,08 tot 0,1. Nu de poortmap eerst even de poortmap tekenen.

Bedankt voor de hulp allemaal.

* De project foto's upload ik onder mijn projectpage van het rd50m caferacer project. Tenslotte komt het blokje hieronder.
 
markRD 2-6-2011 21:32 Print reply

Posts: 1180
Hallo,


Ik heb wat vordering gemaakt met de cilinder. De poorten in de cilinder zelf zijn al op maat. Ook heb ik prox nog een mailtje gestuurd en hun persen de bussen op een 0,08 passing.

Nu loop ik echter tegen het volgende probleem aan. Hoe krijg ik de poorten die in de cilinder zitten mooi afgetekent op de bus?


Alle tips zijn welkom.


MVG,
MarkRD

(Ik zal gelijk wat foto's maken.)

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 2-6-2011 om 21:32 uur.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 2-6-2011 21:36 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
Hallo,


Ik heb wat vordering gemaakt met de cilinder. De poorten in de cilinder zelf zijn al op maat. Ook heb ik prox nog een mailtje gestuurd en hun persen de bussen op een 0,08 passing.

Nu loop ik echter tegen het volgende probleem aan. Hoe krijg ik de poorten die in de cilinder zitten mooi afgetekent op de bus?


Alle tips zijn welkom.


MVG,
MarkRD

(Ik zal gelijk wat foto's maken.)

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 2-6-2011 om 21:32 uur.


poortmap maken? die om de bus heen trekken en aftekenen? das nog het makkelijkst van alles


maar hoezo werk je niet andersom? poorten van de bus overnemen op de cilinder

 
markRD 2-6-2011 22:10 Print reply

Posts: 1180
Omdat de uitlaatpoort en de spoelpoorten bewerken een soort van trial and error is. De poorten in de bus maken is relatief makkelijk te bewerken vergeleken met de aanpassingen aan de poorten in de cilinder.

En de poortmap heb ik idd over de bus heen getrokken, maar de afwijking van het tekenen op papier, uitknippen en daarna aftekenen lijkt wat veel. De hoogtes heb ik al op de draaibank afgetekent en daar komt de poortmap op punten toch vrij veel buiten.


Wat foto's: (Let uiteraard niet op de breedte van de uitlaatpoort, de spijltjes komen alleen in de bus.)






http://img545.images...mg545/808/afb020.jpg
http://img801.images...801/5113/afb021m.jpg
http://img163.images...163/6685/afb022q.jpg
http://img155.images...155/6348/afb023t.jpg

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 2-6-2011 om 22:47 uur.
 

Dit topic is 6018 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved