Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Cilinderbus Monteren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1084 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64520 - Cilinderbus Monteren
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5994 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

markRD 21-5-2011 17:02 Print topicpost

Posts: 1178
Hallo,


Ik heb gisteren een stuk gietijzer gehaald om een cilinderbus te maken, ik ben al een stukje op weg, maar wat is beste qa monteren?


Ik lees hier dan de uitzettingcoefficent van gietijzer een stuk lager ligt dan die van aluminium, dus ik wil hem zo strak mogelijk monteren.

De man bij wie ik het gekocht heb heeft vroeger gecrosst en hij zei stellig dat ik hem met stikstof moest afkoelen en daarna in het aluminium moest laten vallen. Is dit beter dan het aluminium warm te stoken met een mapgasbrander?

Heeft iemand dit ooit gedaan of heeft iemand ooit problemen hiermee gehad?

En zoja welke passing heb je gebruikt? 0,02, 0,05 0,1, 0,2???

MVG

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 21-5-2011 om 17:03 uur.
 

MaXi-PuCh 21-5-2011 17:03 Print reply

Posts: 1531
hou even in je hoofd dat stikstof meer dan -50 graden is.

Dit bericht is gewijzigd door MaXi-PuCh op 21-5-2011 om 18:35 uur.
 
2takker! ~~ pm voor cnc draai/freeswerk
markRD 21-5-2011 17:10 Print reply

Posts: 1178
Ja? Geen -190 graden celcius zoals ik lees op internet? En als de uitzettingscoefficent van aluminium hoger is, dan kan ik deze toch veel beter warm stoken? Dit zal dan toch meer effect hebben dan een bus gietijzer)evenveel af te laten koelen?

Hiermee haal ik dan een grotere krimppassing?

Dit is dus eigenlijk mijn vraag, haal ik een grotere krimpassing met koud of warmkrimpen? En zoja, hoe groot op een dia. van ong. 50mm?

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 21-5-2011 om 17:12 uur.
 
Niek de Wildt 21-5-2011 17:14 Print reply
Posts: 7168
Is een keer een uitgebreid topic over geweest, of in een profiel van Derbi-Olaf of mij of Kenny ofzo, ga maar zoeken.
 
markRD 21-5-2011 17:16 Print reply

Posts: 1178
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Is een keer een uitgebreid topic over geweest, of in een profiel van Derbi-Olaf of mij of Kenny ofzo, ga maar zoeken.



De uitkomst is je zo niet bekent?

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 21-5-2011 om 17:22 uur.
 
der Chef 21-5-2011 17:28 Print reply

Posts: 3265
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
[...]



De uitkomst is je zo niet bekent?

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 21-5-2011 om 17:22 uur.

Vast wel maar die kun je zelf ook zoeken
 
markRD 21-5-2011 17:35 Print reply

Posts: 1178
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: der Chef
[...]

Vast wel maar die kun je zelf ook zoeken



Ik heb nu de termen: cilinderbus en krimpen, cilinderbus en koud en warmkrimpen geprobeerd, weet nog iemand hoe deze topic heette?

Op kreidlerforum staan ook waardes van 0,04 tot aan 0,1.


Graag hoor ik toch iets van een ervaringsdeskundige.
 
Frysk 21-5-2011 18:37 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Is een keer een uitgebreid topic over geweest, of in een profiel van Derbi-Olaf of mij of Kenny ofzo, ga maar zoeken.


godverdomme ben je nou zo verdomde lui dat je de jonge niet eens wilt helpen ?
 
giggitybyte
Martijn II - Forum en Sales Moderator 21-5-2011 19:00 Print reply

Posts: 9841
iets minder dan 0.10mm klemspanning geven en ik zou zelf het alu verwarmen.

Ik heb trouwens een keer mijn XR cilinder afgebakken in de oven vanwege de lak, en toen kwam de bus eruit, dus met de oven verwarmen werkt prima.

Ik zou de bus zelf niet afkoelen want als jij een temperatuurverschil van 300 graden hebt gaan er dingen echt niet goed qua materiaal denk ik.

Als je de cilinder zelf op 150 graden hebt zou het goed moeten gaan, mooiste zou zijn om ook een pers tot je beschikking te hebben.

zorg dat de bus een schuine kant heeft onderin, en ik zou zelf ook een kraag eraan maken aan de bovenkant zodat ie zich vasthoudt op de cilinderkop en de bus niet gaat verplaatsen na veel km of hoge temps.

tof project, beter maak je foto's

edit: die kraag is misschien nog wel belangrijker dan de klemspanning. Bedenk wel dat als jij puur met temperatuur de bus kunt monteren, je op dezelfde manier kunt demonteren en de bus dus loskomt als je cilinder lekker warm wordt, de kraag voorkomt dat, dus maak die eraan.




Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 21-5-2011 om 19:07 uur.
 
Too cool for school!
markRD 21-5-2011 20:45 Print reply

Posts: 1178
Dankje martijn,


Ik zat zelf ook en deze regionen te denken, maar het advies van de cilinderbus afkoelen kwam van deze man: http://home.planet.n...7262/willemzoet.html

Maar ik denk dat ik het idd zo doe. 0,1 en dan op m'n vakantiewerk afmaken.


Als het lukt allemaal ben ik vast te trots om het erbij te laten en geen foto's te maken. Als ik het doe komen hier de foto's.

Het is trouwens voor een Yamaha RD, snelle 50cc met 'druppel inlaat' 4 spoelkanalen, uitlaat met 2 hulpkanaaltjes. 193 graden timing om 130 graden spoeltiming.



(De eerste versie van een autisa met een vlinderpoort was echter geen succes. Nooit gelopen.) Deze keer hoop ik op meer fortuin.)

Dit bericht is gewijzigd door markRD op 21-5-2011 om 20:48 uur.
 
IzzY 23-5-2011 17:13 Print reply

Posts: 1266
met krimp passingen werk ik veel met icebitzzz van linde gas
hebben ook wel een site. aardige gasten, zullen je vast wel helpen via de mail.
 
derbi-forum.nl/kneuzeclub
markRD 24-5-2011 17:31 Print reply

Posts: 1178
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: IzzY
met krimp passingen werk ik veel met icebitzzz van linde gas
hebben ook wel een site. aardige gasten, zullen je vast wel helpen via de mail.



Heb je enig idee hoeveel mijn bus van dia 47,6 x 39,5 krimpt als ik hem bijv met droogijs of stikstof afkoel. En wat mijn passing dan moet zijn? Hoeveel zou dat kosten?
 
Paultje Pils 24-5-2011 17:35 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
[...]



Heb je enig idee hoeveel mijn bus van dia 47,6 x 39,5 krimpt als ik hem bijv met droogijs of stikstof afkoel. En wat mijn passing dan moet zijn? Hoeveel zou dat kosten?


Kun je niet gewoon die bus in de vriezer doen, en de cilinder warm stoken? T'hoeft niet altijd zo moeilijk lijkt me.
 
If you can't dodge it, ram it.
Ariej 24-5-2011 17:43 Print reply

Posts: 3685
Je zit met een aantal factoren, je hebt de uitzettingscoefficent, maar die is afhankelijk van het materiaal en de omvang. Omdat je bus kleiner is zal hij waarschijnlijk minder uitzetten dan de cilinder. Ligt er hier wel net aan welk materiaal het is en hoeveel mm / graad het uitzet / krimpt.

Ander punt is dat je bus in 2 richtingen (boven-onder, links-rechts als je op de kopse kant kijkt), in dezelfde mate zal uitzetten omdat de materiaalverdeling in elke richting hetzelfde is. Met andere woorden, bij het gelijkmatig koelen van je bus blijft hij "rond". Bij je cilinder is dit waarschijnlijk niet het geval.

Als die kerel die je gesproken hebt hier ervaring mee heeft zou ik daar zeker naar luisteren.
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
kenny77 24-5-2011 17:48 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
[...]Heb je enig idee hoeveel mijn bus van dia 47,6 x 39,5 krimpt als ik hem bijv met droogijs of stikstof afkoel. En wat mijn passing dan moet zijn? Hoeveel zou dat kosten?


Luc Foekema, deed met zijn 50cc race cilinders een paar honderste krimppassing geven.
Maar hij moest de bus wel borgen, omdat de bus anders ging verdraaien als het blokje goed warm werd.
Hoeveel de passing nu precies was weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar dat is ook afhankelijk van het materiaal en boring.

Op kreidler forum is er ook veel over te vinden en ik denk dat als je daar je vraag stelt, vast ook een antwoord kan krijgen van mensen die het in de praktijk hebben getest.

Je hebt dan wel geen kreidler, maar iemand met zo'n leuke brommer zullen ze vast wel helpen.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 24-5-2011 17:52 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markRD
[...]



Heb je enig idee hoeveel mijn bus van dia 47,6 x 39,5 krimpt als ik hem bijv met droogijs of stikstof afkoel. En wat mijn passing dan moet zijn? Hoeveel zou dat kosten?


Je passing heeft toch niets te maken met de temperatuur bij montage? Je wilt gewoon een bepaalde klemspanning bij normale (kamer-)temperatuur. Daarnaast is het verstandig te weten wat voor klemspanning je evt nog hebt bij een hogere bedrijfstemperatuur (bijv. 100graden oid.. .LC spul wordt als het goed is niet warmer dan 70 graden).

Die twee klemspanningen zijn natuurlijk aan elkaar gerelateerd, en dus moet je inschatten wat de limieten zijn. Je kunt best een klemspanning van 0.10mm hebben bij bedrijfstemperatuur, maar die klemspanning is dan opeens hoger als de cilinder weer afgekoeld is. Met een beetje pech treden er dan vervormingen op in je bus of (wat waarschijnlijk sneller gebeurt) klapt je aluminium behuizing.
Daar moet je dus gewoon ergens tussenin zitten.

Vandaar ook dat het verstandig is een kraag te gebruiken, dan heb je één kant van je marges al afgevangen; als je aan de 'lossere' kant van je klemspanningsbereik zit, is het geen ramp omdat de bus toch opgesloten zit en niet kan bewegen. Hij moet geen nulpassing hebben uiteraard, maar de bus kan iig nergens heen. Heb je dat niet, geef je vaak meer klemspanning voor de zekerheid en loop je de kans dat je materiaal heel veel belast wordt.

Het scheelt dat je met kleine boringen werkt, maar zoals ik volgens mij al eerder zei; als je de bus er zo in kunt stoppen na verhitten, kan ie er ook weer uit bij verhitten.

Ik werk met grotere boringen en gebruik helemaal geen warmte bij die passingen, omdat je daardoor bepaalde tijdslimieten oplegt, die krapper worden naarmate je temperatuurverschil groter is
Dus als je je bus invriest en je cilinder heetstookt heb je een groot temperatuurverschil, dan moet je heel rap zijn met monteren, anders wordt het verschil gauw kleiner en ontstaat er al een klemspanning.

Dat is allemaal geen probleem als je een pers tot je beschikking hebt
 
Too cool for school!

Dit topic is 5994 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved