Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Ontsteking controleren zonder multimeter

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 933 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #64518 - Ontsteking controleren zonder multi...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4134 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Meathausen 21-5-2011 15:57 Print topicpost

Posts: 726
Hallo,

Ik had een vraag, ik heb weinig verstand van elektronica en ook geen spanningsmeter tot mijn beschikking (op dit moment)

Ik wilde dus vragen of er een manier was om je ontsteking te controleren (CDI) zonder dat door te meten.
Ik weet dat de bougie een heldere blauwe vonk moet geven.
De bougie geeft deze wel, alleen vind ik het wat zwakjes lijken. (Misschien wel door het zonnige weer dat het minder fel lijkt?)

Iemand suggesties? Of moet je toch echt een spanningsmeter gebruiken wil dit succesvol zijn?

Meathausen

Titel moest spanningsmeter zijn, foutje sorry

Dit bericht is gewijzigd door Meathausen op 21-5-2011 om 16:09 uur.
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!

Niek de Wildt 21-5-2011 16:31 Print reply
Posts: 7168
Martijn II - Forum en Sales Moderator 21-5-2011 16:32 Print reply

Posts: 9841
ik heb er maar even multimeter van gemaakt, maar dat is eigenlijk ook een spanningsmeter

Zelfs met een multimeter gaat het je waarschijnlijk niet lukken je CDI door te meten.

Ik begrijp je vraag ook niet helemaal, meer dan kijken wat de output (vonk) is, kun je niet doen... afgezien van een beetje pielen met dingen om te kijken of het beter/slechter wordt, maar dat zegt allemaal niet zoveel.

Je kunt hooguit je spoelen (signaalspoel, bobine) doormeten, maar dan moet je ook nog eens weten wat voor waarden die moeten hebben. Aangezien je wel een vonk hebt zal je bobine goed zijn, maar kan de spanning naar je bobine slechter zijn (door slechte massa of verslechterde werking van je ontstekingsspoel)

In de CDI zou ik het niet zo snel zoeken.

Zorgen dat alle aansluitingen en bedrading goed is is volgens mij de makkelijkste manier om je vonk fatsoenlijk te krijgen, vooral omdat de jouwe gewoon vonkt en dus niet ergens écht kapot is.
Capaciteit verbeteren = verlies minimaliseren en dat zit vaak in je aansluitingen.
Spoelen kunnen het ook veroorzaken, maar dan moet je toch echt een multimeter hebben (en die kosten wel 10 hele euro's) en referentiewaarden om mee te vergelijken.

 
Too cool for school!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 21-5-2011 16:33 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
search:
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1359368


hmm... daar staat op een of andere manier nergens een cdi tussen.

 
Too cool for school!
Niek de Wildt 21-5-2011 17:00 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


hmm... daar staat op een of andere manier nergens een cdi tussen.



Klopt maar het stukje met het kopje "twijfel je over de sterkte van de vonk" kun je wel gebruiken.
 
PRO TUNING 21-5-2011 19:37 Print reply

Posts: 4000
Met het meten van een CDI heb ik nog nooit geluk gehad.

Bij het meten voldoen alle waardes aan fabrieks specificaties---------- alleen de motor loopt niet

Probeer een CDI te lenen ofzo.
 
4takker 21-5-2011 23:21 Print reply

Posts: 2395
gewoon de bougie vast pakken brommer op contact zetten en een keer goed op de kickstart rossen. als het pijn doet aan je vingers dan doet hij het nog
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
RXBaz 21-5-2011 23:34 Print reply

Posts: 1879
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Met het meten van een CDI heb ik nog nooit geluk gehad.

Bij het meten voldoen alle waardes aan fabrieks specificaties---------- alleen de motor loopt niet

Probeer een CDI te lenen ofzo.


misschien dan compressie of brandstof problemen ?
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
Meathausen 22-5-2011 11:41 Print reply

Posts: 726
Dank jullie voor de reply's.
Het probleem is namelijk dat ik voor de lol een keer een kapotte scooter heb gekocht en deze gemaakt heb. Hij liep goed eerst, maar nu loopt hij soms even stationair en meer ook niet echt.
50cc met 12mm heel standaard allemaal, alle soorten en maten van problemen al geprobeerd en niets wil nou goed helpen.
Vandaar dat ik het nu zoek aan de kant van de elektronica.
Als een multimeter maar een 10tje kost is dat de moeite ook niet
jammer dat het weer zondag is..
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!

Dit topic is 4134 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved