Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - hoe versnellingsbak lagers controleren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1233 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64489 - hoe versnellingsbak lagers controle...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2448 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Robin 1993 18-5-2011 11:03 Print topicpost

Posts: 1234
hallo,

Ik heb een 5bak gekocht en heb mijn 4bak uit mijn honda mt blok gehaald.

Maar nu wil ik weer op gaan bouwen maar hoe kan ik controleren of mijn versnellingsbaklagers nog goed zijn?

dus die kleine lagertjes en de grote lager van de hoofdas in het rechtercarter. Op speling controleren lijkt me lastig, want er zit altijd wel wat speling op de lagers waar de versnellings in draait toch?

dus iemand een manier?
 
!!2 takt!!

JB1 18-5-2011 11:04 Print reply

Posts: 14881
Speling meten.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
ChielTZR 18-5-2011 11:05 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Speling meten.


hoe precies?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Robin 1993 18-5-2011 11:09 Print reply

Posts: 1234
Ja indd hoe meten?

het is lastig maar op versnellingsbaklagers wordt toch neit zo veel druk gezet? dus die slijten niet zo hard. En ze dobberen natuurlijk altijd in de blokolie dus denk dat ik maar kijk hoe de lagers eruit zien en of ze niet te soepel draaien

iemand anders nog ideeën?
 
!!2 takt!!
Leen 18-5-2011 11:16 Print reply

Posts: 26877
buitenschaal vastklemmen op tafel, meetklokje op de as en de as omhoog bewegen.
dan kan je meten hoeveel speling er op je lager zit.

met voelermaatjes tussen de kogels gaan roeren word een beetje lastig met dit formaat lagers.
 
Robin 1993 18-5-2011 13:15 Print reply

Posts: 1234
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
buitenschaal vastklemmen op tafel, meetklokje op de as en de as omhoog bewegen.
dan kan je meten hoeveel speling er op je lager zit.

met voelermaatjes tussen de kogels gaan roeren word een beetje lastig met dit formaat lagers.


Niet iedereen heeft een meetklokje thuis staan waarmee je dat kan opmeten maar die kleine lagertjes nemen toch niet heel erg nauwe zoals bijv de krukaslagers?
 
!!2 takt!!
Gary - Forum en Gallery Moderator 18-5-2011 13:30 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Robin 1993
[...]


Niet iedereen heeft een meetklokje thuis staan waarmee je dat kan opmeten maar die kleine lagertjes nemen toch niet heel erg nauwe zoals bijv de krukaslagers?


Jij vraagt hoe je het moet weten, en Leen geeft antwoord op hoe en waarmee.

Dit bericht is gewijzigd door Gary op 18-5-2011 om 13:31 uur.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
PRO TUNING 18-5-2011 13:47 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Robin 1993
hallo,

Ik heb een 5bak gekocht en heb mijn 4bak uit mijn honda mt blok gehaald.

Maar nu wil ik weer op gaan bouwen maar hoe kan ik controleren of mijn versnellingsbaklagers nog goed zijn?

dus die kleine lagertjes en de grote lager van de hoofdas in het rechtercarter. Op speling controleren lijkt me lastig, want er zit altijd wel wat speling op de lagers waar de versnellings in draait toch?

dus iemand een manier?


Je hebt 2 opties :

A - Nieuwe lagers monteren

B - Op gevoel controleren en dat het goed gaat, of met het risico dat er nadien toch iets misgaat
 
Tobias Verhoef 18-5-2011 17:48 Print reply

Posts: 1832
Gewoon nieuwe lagers het blok ligt nu toch open en het kost de wereld niet.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Aprilia RX 50 2003 18-5-2011 17:53 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
Gewoon nieuwe lagers het blok ligt nu toch open en het kost de wereld niet.


heleboel kleine beetjes maken ook veel geld.
vervang jij ook elke keer je boutjes als je iets los draait? duur sleutelen dan
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
mxbeunking 18-5-2011 17:57 Print reply

Posts: 2305
tjaa als je geen meetklok hebt dan kan je hooguit nog met gevoel voelen, maar zelfs dit is on nauwkeurig. Dus of je gaat naar de brommer winkel en je vraagt of ze de lagers effe kunnen opmeten op speling (als het een beetje aardige vent is zal die er vast niet moeilijk overdoen.

Of je vervangt gewoon het hele zooitje en dan weet je zeker dat het goed zit
 
Draaiwerk nodig? = PB
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 18-5-2011 18:17 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


heleboel kleine beetjes maken ook veel geld.
vervang jij ook elke keer je boutjes als je iets los draait? duur sleutelen dan



wat is dat nou weer voor een achterlijke opmerking, bouten zijn geen slijtageonderdelen, en een blok trek je ook niet wekelijks open

maargoed, die lagers zitten fulltime in de blokolie, mooi laten zitten dus
 

Dit topic is 2448 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved