Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - LAMBDA 1??

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1101 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64474 - LAMBDA 1??
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4490 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Cas1029 16-5-2011 18:15 Print reply

Posts: 242
volgens mij heeft rik wel gedeeltelijk gelijk wnat bij lambda 1 heb je een volledige verbranding ( dat vastnaaigedeelte snap ik niet helemaal miss omdat je dan ook geen olie meer hebt ofzo maar dat gebeurt onder de cilinder toch ook nog maar dat even terzijde) en dat houd dus in dat je geen benzine onnodig in je motor laat en dan heb je toch juist het beste rendement en prestatie? of zie ik het nou helemaal verkeerd
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


hoe kom je bij die onzin? (aangezien het een feit is volgens jou )

lambda 1 zegt niet dat je een volledige verbranding hebt. Bij armere waarden heb je ook volledige verbranding toch? alleen meer zuurstof... en daar naait ie op kapot.

Feit is wel dat onder belasting je helemaal geen stoichiometrisch mengsel wilt hebben.

Stoich is leuk in theorie, maar in de praktijk blijk je een rijker mengsel nodig te hebben als de motor belast wordt. Daarnaast kun je weer heel arm draaien (ver voorbij stoichoimetrisch) als je de motor nauwelijks belast (bijv. snelwegrit)

Stoichiometrisch mengsel is maar voor één ding goed, en dat is je katalysator, en daarom lopen al die kloteapparaten zo gaar tegenwoordig.

ze zijn allemaal afgesteld op die 14.7 afr omdat de katalysator anders naar de klote gaat, maar voor prestatie en rendement kun je niet vasthouden aan die waarde.



 
als het niet gaat zoals het moet. dan moet het maar zoals het gaat
Aprilia RX 50 2003 16-5-2011 18:19 Print reply

Posts: 6717
een brommer die ook door zijn brandstof gesmeerd wordt heeft gewoon iets meer nodig. als je een optimale motor wil is het laatste waar je moet zoeken een brommer
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Cas1029 16-5-2011 18:21 Print reply

Posts: 242
dat klopt idd maar zo heb je tenminste wel een beetje richtlijnen van wanneer je er in de buurt zit en zo kun je wel betere motor prestaties berijken (lijkt mij)
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
een brommer die ook door zijn brandstof gesmeerd wordt heeft gewoon iets meer nodig. als je een optimale motor wil is het laatste waar je moet zoeken een brommer


 
als het niet gaat zoals het moet. dan moet het maar zoals het gaat
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-5-2011 18:22 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas1029
volgens mij heeft rik wel gedeeltelijk gelijk wnat bij lambda 1 heb je een volledige verbranding ( dat vastnaaigedeelte snap ik niet helemaal miss omdat je dan ook geen olie meer hebt ofzo maar dat gebeurt onder de cilinder toch ook nog maar dat even terzijde) en dat houd dus in dat je geen benzine onnodig in je motor laat en dan heb je toch juist het beste rendement en prestatie? of zie ik het nou helemaal verkeerd[...]




volledige verbranding betekent dat al je brandstof gereageerd heeft met zuurstof.
Dat is bij een te arm mengsel (met overschot van zuurstof) ook zo, dus zou je vanaf lambda 1 tot lambda >1 altijd 'volledig' verbranden.....
en toch heb je daar hele verschillende lambdawaarden.

Volledige verbranding is dus niet de goede benaming omdat bij een armer mengsel net zo goed volledig verbrand wordt.

Bij een overschot aan zuurstof in combinatie met een hele mooie hoge temperatuur gaat die zuurstof als plasmabrander werken op je zuiger en dan gaan er dingen stuk, ook is een armere verbranding veel heter waardoor de zuiger teveel uitzet en vastnaait.

misschien is dat wat er bedoeld wordt, de brandstof werkt soms als detonatieremmer en koeler voor de motor, dus met een te arm mengsel kan de boel vastnaaien.

Dat kan in principe idd bij lambda 1 zijn, als je de motor heel zwaar belast. Zoals ik al zei wil je in de praktijk een rijk mengsel hebben om vermogen te krijgen. Theoretisch zou je altijd op lambda 1 / 14.7 afr perfect moeten draaien, maar in de praktijk is dat gewoon niet zo.

Hou ook het temporele aspect in de gaten, brandstof verbrandt niet tegelijk maar is een kettingreactie, dus om alle zuurstof te verbranden kun je best een rijk mengsel nodig hebben.

Het is allemaal best ingewikkeld hoor

 
Too cool for school!
Blukaap2 16-5-2011 18:22 Print reply

Posts: 9953
Een 4-takt naait onder vollast ook kapot als ie rond lambda 1 loopt, het rijkere mengsel is een noodzaak voor de koeling (en het vermogen trouwens, want je maximum vermogen heb je ergens bij lambda 0.85-0.9 ofzo)

Afhankelijk van het specifieke vermogen, een turbomotor met >150pk/liter doet dat binnen 5km, een traag kutblok met 40pk/liter doet daar heel wat langer over, als ie niet gewoon heel blijft.

Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 16-5-2011 om 18:24 uur.
 
Stoere brommers
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-5-2011 18:25 Print reply

Posts: 9841
zie je. harrie zegt hetzelfde als ik in de laatste post.
lambda 1 is leuk voor katalysator. Om dat mengsel te behouden moet je wel offers maken in je ontsteking en de rest van je motordesign zodat de boel niet stuknaait, omdat je lambda1 altijd als doel wilt houden als fabrikant.

bah. milieuregeltjes maken auto's stom.

 
Too cool for school!
Leen 16-5-2011 18:26 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
zie je. harrie zegt hetzelfde als ik in de laatste post.
lambda 1 is leuk voor katalysator. Om dat mengsel te behouden moet je wel offers maken in je ontsteking en de rest van je motordesign zodat de boel niet stuknaait, omdat je lambda1 altijd als doel wilt houden als fabrikant.

bah. milieuregeltjes maken auto's stom.




daarom rijdt het gros van de autoliefhebbers hier in ouwe wrakken
 
Cas1029 16-5-2011 18:28 Print reply

Posts: 242
dat eerste wat je zegt is niet helemaal logish volgens mij of ik lees het verkeerd maar je zegt dus dat je ook een lambda 1 hebt bij een te arm mengsel omdat die dan ook alle brandstof verbruikt maar een lambda sensor meet de zuurstof dus dan zou er ook zuurstof overblijven dus zou het nog niet helemaal lambda 1 zijn toch?

maar voor de rest klinkt het wel logish opzich


dus stel ik zou mijn brommer aan de 4 gas meter zetten (en die blijft heel :P) en ik zou hem iets rijker dan lamda 1 zetten zou ik dan mischien een goede afstelling hebben of mischien zelfs wel bijna perfect?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


volledige verbranding betekent dat al je brandstof gereageerd heeft met zuurstof.
Dat is bij een te arm mengsel (met overschot van zuurstof) ook zo, dus zou je vanaf lambda 1 tot lambda >1 altijd 'volledig' verbranden.....
en toch heb je daar hele verschillende lambdawaarden.

Volledige verbranding is dus niet de goede benaming omdat bij een armer mengsel net zo goed volledig verbrand wordt.

Bij een overschot aan zuurstof in combinatie met een hele mooie hoge temperatuur gaat die zuurstof als plasmabrander werken op je zuiger en dan gaan er dingen stuk, ook is een armere verbranding veel heter waardoor de zuiger teveel uitzet en vastnaait.

misschien is dat wat er bedoeld wordt, de brandstof werkt soms als detonatieremmer en koeler voor de motor, dus met een te arm mengsel kan de boel vastnaaien.

Dat kan in principe idd bij lambda 1 zijn, als je de motor heel zwaar belast. Zoals ik al zei wil je in de praktijk een rijk mengsel hebben om vermogen te krijgen. Theoretisch zou je altijd op lambda 1 / 14.7 afr perfect moeten draaien, maar in de praktijk is dat gewoon niet zo.

Hou ook het temporele aspect in de gaten, brandstof verbrandt niet tegelijk maar is een kettingreactie, dus om alle zuurstof te verbranden kun je best een rijk mengsel nodig hebben.

Het is allemaal best ingewikkeld hoor



 
als het niet gaat zoals het moet. dan moet het maar zoals het gaat
De Schout 16-5-2011 18:29 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas1029
dat eerste wat je zegt is niet helemaal logish volgens mij of ik lees het verkeerd maar je zegt dus dat je ook een lambda 1 hebt bij een te arm mengsel omdat die dan ook alle brandstof verbruikt maar een lambda sensor meet de zuurstof dus dan zou er ook zuurstof overblijven dus zou het nog niet helemaal lambda 1 zijn toch?

maar voor de rest klinkt het wel logish opzich


dus stel ik zou mijn brommer aan de 4 gas meter zetten (en die blijft heel :P) en ik zou hem iets rijker dan lamda 1 zetten zou ik dan mischien een goede afstelling hebben of mischien zelfs wel bijna perfect?

[...]




als je hem tegelijk op een rollenbank kunt belasten en je krijgt de uitlaatgassen in het gebied waar je je maximum vermogen verwacht rond de lambda 0.85 dan zou het best moeten kunnen gaan.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-5-2011 18:30 Print reply

Posts: 9841
toen ik de mijne wilde afstellen was ik ook van plan om vanaf 14.7 te gaan afstellen, dan zit je iig op een bepaalde 'veilige' referentie.
Dat werd me heel sterk afgeraden.
Zit nu even te denken waar ik lambda1 had...volgens mij bijna nergens of nét na mn maximale koppel half gas ofzo.

stationair zat ik rijker, volgas uiteraard ook. alleen in cruise zat ik vet arm, tegen de 17-18 op lpg en ong 16.5 op benzine.

ging prima, daarvoorbij begon je duidelijk te merken dat ie te arm liep en dan wordt het gevaarlijk.

 
Too cool for school!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-5-2011 18:32 Print reply

Posts: 9841
afstellen met meters is allemaal leuk en aardig, als je maar weet welke waarden je moet hebben... en daar zit het hele probleem.

Dat is allemaal maar een beetje gokwerk zonder dyno, want een dyno zegt je gewoon waar je het meeste vermogen hebt.

Voor mij was het iig een ramp om de goede uitlaatgaswaarden te vinden bij de motor en daar zijn volgens mij ook niet echt formules voor, want het is allemaal afhankelijk van het vermogen en dat kun je toch niet on the fly meten (behalve op een dyno..)

daarnaast heeft je ontsteking ook enorm veel invloed op je gemeten waarden.

als je het leuk vindt moet je gewoon een LC1 setje kopen voor ongeveer 200 euro.

 
Too cool for school!
Niek de Wildt 16-5-2011 18:33 Print reply
Posts: 7168
Ik heb een viertakt scootertje afgesteld met 4gas meter, ging redelijk, wel is het lastig om vol gas te geven zonder volle toeren te draaien aangezien je niet op volle toeren wilt meten maar bij top koppel, ik hield dus vol gas en de rem slippend.
Ik heb er ergens nog een filmpje en foto's van, zal ik even opzoeken.
2takt brommer heb ik ook geprobeerd, maar door de verbrande olie kreeg ik rare metingen en dat ging dus niet.
Wel zijn er speciale sondes voor 2takten, zoek maar bij vermogenstestbanken.
Ook was KOSO met zoon setje bezig.
Was toen op een motorbeurs, staat vanalles over op een scootersite, weet niet meer welke.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-5-2011 18:46 Print reply

Posts: 9841
Dan nog blijf je met het probleem zitten dat je de waardes wel moet interpreteren.

Zelfde met je uitlaatgastemperatuur... als jij een meter hebt en die zegt dat je uitlaatgas 700graden is, is dat dan goed of slecht? En 400? En 900? En bij welk toerental?


 
Too cool for school!
Leen 16-5-2011 19:22 Print reply

Posts: 26877
bij de gemiddelde diesel is alles boven de 650 graden voor langere tijd (dus meer als een seconde of 20) fataal.
 
Niek de Wildt 16-5-2011 19:51 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
Dan nog blijf je met het probleem zitten dat je de waardes wel moet interpreteren.

Zelfde met je uitlaatgastemperatuur... als jij een meter hebt en die zegt dat je uitlaatgas 700graden is, is dat dan goed of slecht? En 400? En 900? En bij welk toerental?




Klopt, was ook maar om een idee te krijgen.
Ging ook om een standaard ontgrensd 4takt Vespa scootertje, niks bijzonders.

Hierbij foto's en filmpjes:
http://img683.imageshack.us/g/dsc00801xr.jpg/
Onderste plaatje is een filmpje dus
Let niet op de achterlijk slechte kwaliteit van het filmpje.
(je ziet overigens de scooter iets achteruit "trillen" want dan sta ik gas te geven en te remmen tegelijk)

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 16-5-2011 om 21:20 uur.
 

Dit topic is 4490 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved