Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - LAMBDA 1??

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 894 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64474 - LAMBDA 1??
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 4489 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Cas1029 16-5-2011 17:55 Print topicpost

Posts: 242
iedereen heeft vast wel eens gehoord van de lambda 1 waarde zoniet?
dat houd in dat je een perfecte brandstof/lucht verhouding hebt die is 1:14.7 dat kun je meten met een 4 gas meting
in iedergeval is dat bij auto's zo

nou was mijn vraag weet iemand of je zo ook je brommer perfect kan afstellen door tijdens de 4 gas meting met de lucht en brandstof schroeven te kloten net zo lang tot je lambda 1 hebt berijkt of is dat bij brommers weer heel anders??
 
als het niet gaat zoals het moet. dan moet het maar zoals het gaat

RikDT50MX - Nieuws Poster 16-5-2011 17:56 Print reply

Posts: 1558
nee, dan wordt hij zo warm dat hij vastnaait.
 
I Can Play With Madness
Paultje Pils 16-5-2011 17:56 Print reply

Posts: 2110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
nee, dan wordt hij zo warm dat hij vastnaait.


Jij beweerd dat brommers altijd te rijk lopen?
 
If you can't dodge it, ram it.
RikDT50MX - Nieuws Poster 16-5-2011 17:58 Print reply

Posts: 1558
als je lucht brandstof verhouding ideaal is naait hij vast ja, hij zal altijd iets te rijk lopen. probeer eens een sproeiertje kleiner, hij loopt dan wel feller maar zit zo vast.
 
I Can Play With Madness
Leen 16-5-2011 17:59 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas1029
iedereen heeft vast wel eens gehoord van de lambda 1 waarde zoniet?
dat houd in dat je een perfecte brandstof/lucht verhouding hebt die is 1:14.7 dat kun je meten met een 4 gas meting
in iedergeval is dat bij auto's zo

nou was mijn vraag weet iemand of je zo ook je brommer perfect kan afstellen door tijdens de 4 gas meting met de lucht en brandstof schroeven te kloten net zo lang tot je lambda 1 hebt berijkt of is dat bij brommers weer heel anders??



alleen met een speciale lambda sonde, normale sondes vinden het niet lekker om verbrande olie voor hun kiezen te krijgen.

en lambda 1 ga je met een carburateur nooit van je leven benaderen.
 
Cas1029 16-5-2011 18:01 Print reply

Posts: 242
dat hoeft niet met een lambda sonde dat kan ook met 4 gas meet apparatuur dan geeft hij op een scherm aan wat voor lambda je hebt
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



alleen met een speciale lambda sonde, normale sondes vinden het niet lekker om verbrande olie voor hun kiezen te krijgen.

en lambda 1 ga je met een carburateur nooit van je leven benaderen.


 
als het niet gaat zoals het moet. dan moet het maar zoals het gaat
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-5-2011 18:01 Print reply

Posts: 9841
lambda heeft met je brandstof te maken en dus niet met het type motor.
Simpel zat.

Verder, wat leen zegt...sensors trekken de olie slecht, maar in theorie zou je je brommer er mooi mee af kunnen stellen..



 
Too cool for school!
Leen 16-5-2011 18:01 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas1029
dat hoeft niet met een lambda sonde dat kan ook met 4 gas meet apparatuur dan geeft hij op een scherm aan wat voor lambda je hebt [...]





en hoe denk je dat die 4 gassen meting bepaalt wat je lambda waarde is?

juist, met een lambda sonde.
urkel.
 
Cas1029 16-5-2011 18:03 Print reply

Posts: 242
zoals jullie het zeggen gaat je lambda sensor kapot als je auto een lekke koppaking heeft ofzo...
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
lambda heeft met je brandstof te maken en dus niet met het type motor.
Simpel zat.

Verder, wat leen zegt...sensors trekken de olie slecht, maar in theorie zou je je brommer er mooi mee af kunnen stellen..





 
als het niet gaat zoals het moet. dan moet het maar zoals het gaat
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-5-2011 18:06 Print reply

Posts: 9841
jup. en je kat ook.

Die sensors meten trouwens de zuurstof. en rekenen het dan om naar lambda of AFR. Lambda is AFR (air fuel ratio).

Lamda 1 is stoichiometrische verhouding, benzine lambda 1=14.7 afr, bij diesel ligt het weer anders, bij ethanol ligt het weer anders, bij propaan ligt het weer anders, bij lpg (~propaan) ligt het weer op 15.7 ofzo...


 
Too cool for school!
RikDT50MX - Nieuws Poster 16-5-2011 18:07 Print reply

Posts: 1558
feit is toch dat bij een volledige verbranding, wat lambda 1 inhoud je een vastnaaier krijgt?
 
I Can Play With Madness
Cas1029 16-5-2011 18:10 Print reply

Posts: 242
ja dat klopt dat die sensors zuurstof meten maar een lambda die meet alleen zuurstof en dat is 1 gas maar wat meet de 4 gas meeting dan meer? miss is dat wat verschil?


ja dat weet ik ook nog wel maar het gaat nu om benzine

ik zou morgen op werk even navragen of die 4 gas meter daar tegen kan tegen verbrande olie
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
jup. en je kat ook.

Die sensors meten trouwens de zuurstof. en rekenen het dan om naar lambda of AFR. Lambda is AFR (air fuel ratio).

Lamda 1 is stoichiometrische verhouding, benzine lambda 1=14.7 afr, bij diesel ligt het weer anders, bij ethanol ligt het weer anders, bij propaan ligt het weer anders, bij lpg (~propaan) ligt het weer op 15.7 ofzo...




 
als het niet gaat zoals het moet. dan moet het maar zoals het gaat
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-5-2011 18:10 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
feit is toch dat bij een volledige verbranding, wat lambda 1 inhoud je een vastnaaier krijgt?


hoe kom je bij die onzin? (aangezien het een feit is volgens jou )

lambda 1 zegt niet dat je een volledige verbranding hebt. Bij armere waarden heb je ook volledige verbranding toch? alleen meer zuurstof... en daar naait ie op kapot.

Feit is wel dat onder belasting je helemaal geen stoichiometrisch mengsel wilt hebben.

Stoich is leuk in theorie, maar in de praktijk blijk je een rijker mengsel nodig te hebben als de motor belast wordt. Daarnaast kun je weer heel arm draaien (ver voorbij stoichoimetrisch) als je de motor nauwelijks belast (bijv. snelwegrit)

Stoichiometrisch mengsel is maar voor één ding goed, en dat is je katalysator, en daarom lopen al die kloteapparaten zo gaar tegenwoordig.

ze zijn allemaal afgesteld op die 14.7 afr omdat de katalysator anders naar de klote gaat, maar voor prestatie en rendement kun je niet vasthouden aan die waarde.

 
Too cool for school!
RikDT50MX - Nieuws Poster 16-5-2011 18:12 Print reply

Posts: 1558
srry mijn fout, ik ben ook lang niet geniaal.
 
I Can Play With Madness
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-5-2011 18:12 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas1029
ja dat klopt dat die sensors zuurstof meten maar een lambda die meet alleen zuurstof en dat is 1 gas maar wat meet de 4 gas meeting dan meer? miss is dat wat verschil?


ja dat weet ik ook nog wel maar het gaat nu om benzine

ik zou morgen op werk even navragen of die 4 gas meter daar tegen kan tegen verbrande olie[...]





http://www.timloto.o...n/4-gas%20meting.pdf

hier kun je zien welke gassen gemeten worden:

CO, CO2, O2, HC.

Ze meten blijkbaar ook temperatuur, maar de lambda die je op het scherm ziet is geen meting, maar een afgeleide uit de gemeten gassen (zuurstof dus..)

 
Too cool for school!
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-5-2011 18:13 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RikDT50MX
srry mijn fout, ik ben ook lang niet geniaal.


hoeft ook niet maar ik zou soms wat sceptischer zijn bij bepaalde informatie. Niet alles zomaar aannemen zonder onderbouwing

 
Too cool for school!

Dit topic is 4489 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved