Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Derbi achetrbrug as muurvast!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1149 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #64465 - Derbi achetrbrug as muurvast!
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2450 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MHsteven 14-5-2011 17:32 Print topicpost

Posts: 230
Hallo,

Ik ben mn senda aan het uit elkaar halen alleen nou wil de achterbrug as er met geen mogelijkheid uit, ik heb alles al geprobeert (warm stoken, wd 40, kruipolie, met een andere as en een moker op tikken) maar komt vrijwel geen beweging in, wat moet ik doen?


 

Ivo93 14-5-2011 17:52 Print reply

Posts: 144
Search al geprobeerd?
Ik keek net en zag al een paar van dat soort zelfde problemen staan!
 
MHsteven 14-5-2011 17:57 Print reply

Posts: 230
ja al gezien, kheb alles wat daar ook al staat geprobeert
 
Ivo93 14-5-2011 18:02 Print reply

Posts: 144
Nou dan kan je beter je frame weggooien als je alles heb gedaan wat daar staat! Dan is inmiddels je frame wel krom
http://www.brommerforum.nl/showtopic/11789

Ik zou het verder ook niet weten?
Er staan zat goede ideeën.
Misschien is je as gewoon goed krom?
Staan genoeg ideeën!
 
-CrJarvin- 14-5-2011 21:09 Print reply

Posts: 362
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MHsteven
Hallo,

Ik ben mn senda aan het uit elkaar halen alleen nou wil de achterbrug as er met geen mogelijkheid uit, ik heb alles al geprobeert (warm stoken, wd 40, kruipolie, met een andere as en een moker op tikken) maar komt vrijwel geen beweging in, wat moet ik doen?




frame op zijn kant op een krat en zorgen dat de as door een gat/spleet kan. en dan maar rammen
 
Snelle cilinders zijn blije cilinders :D, dus hoe blij is jouw cilinder?
thijs-tussengas 15-5-2011 16:16 Print reply

Posts: 105
O.K. Steven dit is een bekend probleem, bij veel (oudere) brommers en motoren. Je kunt dit met "gepast" geweld proberen, maar als dat niet werkt, gebruik dan niet teveel geweld, want dan verniel je 't frame. Hou er ook rekening mee dat als je de as eruit probeert te slaan, je al heel snel het uiteinde van de as "in elkaar" slaat, waardoor je hem nooit meer door de bus in 't frame krijgt.
Ik doe dit als volgt: bepaal eerst of de as van je achterbrug een bout is met één vaste kop of dat het een as is met draad aan 2 kanten en dus twee moeren. Is dat laatste het geval, dan draai je ze er alle twee af en kijk je aan welke kant er de meeste draad uitsteekt. Aan de kant waar je het meeste draad hebt leg je er een of twee extra sluitringen onder en ga je de moer weer aandraaien en je draait steeds verder aan, maar af en toe ook los om te controleren of de draad niet "op" raakt. Zit er origineel een gesloten kopmoer op, neem dan een open moer. Gaat de as meedraaien nog voor de moer aan 't einde van de schroefdraad komt is 't goed; de as komt nu los. Schuift de as slechts langzaam met veel moeite op zonder mee te draaien, moet je de moer lossen, meer sluitringen toevoegen, weer aandraaien, de moer lossen, meer ringen; desnoods een stalen busje net zo lang tot de as los is of weer gaat meedraaien, wat weer betekend dat de as los komt.
Heb je nu een bout als as; dus één kant met vaste kop; boor dan de kop weg. Sla eerst met een center een putje midden in de kop en boor b.v met 4 mm boor een gaatje in de as, iets dieper dan de kop dik is. Vervolgens boor je dat gat op en op, net zolang tot de kop eraf valt. Dan ga weer te werk als boven omschreven aan de kant waar de schroefdraad nog uitsteekt.

Helpt dit alles ook echt niet, dan is er nog een laatste redmiddel, maar dat is erg radikaal, dus probeer eerst dit want zo heb je de minste kans op schade aan het frame. Bij het wegboren van de kop, moet je de as natuurlijk wel vernieuwen.

Succes, Mathijs
 
Wie langzaam rijdt, komt verder.
grasmaaier89 15-5-2011 16:27 Print reply

Posts: 14412
probeer anders iets te maken waarmee je je as mee uit kunt drukken/trekken.

Hetzelfde idee als een champagnefles openen, je moet dus de as zien als een kurk.
Krijg je een soort van hefboom effect die je zelf kan vergroten

Dat werkt wel, zeker te weten.
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
MHsteven 15-5-2011 17:05 Print reply

Posts: 230
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thijs-tussengas
O.K. Steven dit is een bekend probleem, bij veel (oudere) brommers en motoren. Je kunt dit met "gepast" geweld proberen, maar als dat niet werkt, gebruik dan niet teveel geweld, want dan verniel je 't frame. Hou er ook rekening mee dat als je de as eruit probeert te slaan, je al heel snel het uiteinde van de as "in elkaar" slaat, waardoor je hem nooit meer door de bus in 't frame krijgt.
Ik doe dit als volgt: bepaal eerst of de as van je achterbrug een bout is met één vaste kop of dat het een as is met draad aan 2 kanten en dus twee moeren. Is dat laatste het geval, dan draai je ze er alle twee af en kijk je aan welke kant er de meeste draad uitsteekt. Aan de kant waar je het meeste draad hebt leg je er een of twee extra sluitringen onder en ga je de moer weer aandraaien en je draait steeds verder aan, maar af en toe ook los om te controleren of de draad niet "op" raakt. Zit er origineel een gesloten kopmoer op, neem dan een open moer. Gaat de as meedraaien nog voor de moer aan 't einde van de schroefdraad komt is 't goed; de as komt nu los. Schuift de as slechts langzaam met veel moeite op zonder mee te draaien, moet je de moer lossen, meer sluitringen toevoegen, weer aandraaien, de moer lossen, meer ringen; desnoods een stalen busje net zo lang tot de as los is of weer gaat meedraaien, wat weer betekend dat de as los komt.
Heb je nu een bout als as; dus één kant met vaste kop; boor dan de kop weg. Sla eerst met een center een putje midden in de kop en boor b.v met 4 mm boor een gaatje in de as, iets dieper dan de kop dik is. Vervolgens boor je dat gat op en op, net zolang tot de kop eraf valt. Dan ga weer te werk als boven omschreven aan de kant waar de schroefdraad nog uitsteekt.

Helpt dit alles ook echt niet, dan is er nog een laatste redmiddel, maar dat is erg radikaal, dus probeer eerst dit want zo heb je de minste kans op schade aan het frame. Bij het wegboren van de kop, moet je de as natuurlijk wel vernieuwen.

Succes, Mathijs


dit met de ringen heb ik al gedaan alleen door de kracht is mijn schroefdraad naar de tering geholpen
 
De Schout 15-5-2011 17:11 Print reply
Posts: 5326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MHsteven
[...]


dit met de ringen heb ik al gedaan alleen door de kracht is mijn schroefdraad naar de tering geholpen


de as doorslijpen, dus afstandsbussen en as in 1 keer doorhalen. dan moet je wel een nieuwe as en bussen kopen, maar dat is te overzien. dan heb je nog een brug met een stuk as erin, maar die kun je goed afsteunen en onder de pers leggen om zo het stuk as er uit te drukken.


 
tune tweak fiddle bang bummer
Frysk 15-5-2011 17:35 Print reply

Posts: 34928
en bij het opnieuw monteren gigantisch veel lagervet gebruiken, op de as, in de bussen, in de naaf en in de lagers natuurlijk.
 
giggitybyte
MHsteven 15-5-2011 17:48 Print reply

Posts: 230
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


de as doorslijpen, dus afstandsbussen en as in 1 keer doorhalen. dan moet je wel een nieuwe as en bussen kopen, maar dat is te overzien. dan heb je nog een brug met een stuk as erin, maar die kun je goed afsteunen en onder de pers leggen om zo het stuk as er uit te drukken.



maar het stuk as wat door mijn blok steekt dan, ook eruit persen?
 
BenjaminDG 15-5-2011 17:52 Print reply

Posts: 4605
Amai, een brommer uit 2006 en nu al de achterbrug as vastgerot?

Goed doorslagen en iemand anders de achterbrug wat laten wringen.
 
Vlaanderen vrij!
MHsteven 15-5-2011 19:51 Print reply

Posts: 230
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Amai, een brommer uit 2006 en nu al de achterbrug as vastgerot?

Goed doorslagen en iemand anders de achterbrug wat laten wringen.

tja brommer was niet erg goed onderhouden door de vorige eigenaar, bij mij krijgt ie niks anders als onderhoud , ik zal nog 1 keer proberen met 2 man dan, anders zaag ik em door
 
Cas1029 15-5-2011 20:04 Print reply

Posts: 242
komt wel vaker voor had mijn kameraad ook die was uit 2007
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Amai, een brommer uit 2006 en nu al de achterbrug as vastgerot?

Goed doorslagen en iemand anders de achterbrug wat laten wringen.


 
als het niet gaat zoals het moet. dan moet het maar zoals het gaat
Ivo93 15-5-2011 20:10 Print reply

Posts: 144
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cas1029
komt wel vaker voor had mijn kameraad ook die was uit 2007 [...]




had hij hem in de winter buiten laten staan dan zonder hoes oid?
 
Rs Dude. 15-5-2011 21:17 Print reply

Posts: 1426
Ken je hem niet onder een hydrolische pers zetten?
 

Dit topic is 2450 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved