Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - opmaat uitlaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 834 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6445 - opmaat uitlaat
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3559 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Blorn 27-11-02?23:53 Print topicpost

Posts: 13825
vraagje aan de wat gevorderden onder ons

hoe hebben jullie je opmaat uitlaat berekend/gemaakt..

dus wat voor programma / formules, wat voor materiaal, dikte van het materiaal, K-waardes, enz enz

voor stinger gewoon een buisje gekocht in de gamma? en hoe vorm je de bocht vanaf de cilinder zonder dat de maten veranderen?

mayb als jullie zou lief willen zijn, de maten van uitlaatjes met de rest van de setup erbij, zodat ik beetje kan vergelijken of mijn berekeningen kloppen..

edit: waarden van hans heb ik al weer gevonden..
en nick: waar is et tuning/gevorderden forum?

[This message is edited by bjorn70cc on 28-11-02 00:02]
 

Ralf 28-11-02?12:30 Print reply

Posts: 9073
Er zijn bepaalde programmaatjes voor zoals 'Exhaust' en ik dacht dat er bij dat bionogwat progje waar Lude mee aan kwam zetten ook zoiets had...

Zoveel behoefte is er denk ik niet aan een tuning of 'gevorderde' forum... kan makkelijk in TF.. of je moet je daar natuurlijk te goed voor vinden ofzo..
 
Blorn 28-11-02?12:34 Print reply

Posts: 13825
jah, bij bimotion zit nog een proggie maar dies zowat helemaal gelocked, oftewel je kunt er niks mee..

maar wat ik ook nog wou weten, hoe hebben jullie de temp van je gassen gemeten?

ik had al gelezen door een gat in je uitlaat te boren en daar de sensor doorheen te steken.. maar wat voor sensor kan 350 graden hebben?
 
Nick - Administrator 28-11-02?12:37 Print reply

Posts: 4967
Quote:
en nick: waar is et tuning/gevorderden forum

Nou... dat is er.... niet
Misschien dat dat nog wel eens komt ja.
Maar dan krijg je weer gezeik van mensen die iets in dat forum proppen terwijl het helemaal niet gevorderd is. Dus er moeten goeie moderators in komen en blabla....
Nouja wie weet in de future
 
Blorn 28-11-02?12:42 Print reply

Posts: 13825
Quote:
Dus er moeten goeie moderators in komen

 
Blukaap 28-11-02?14:50 Print reply

Posts: 10006
Het veranderen van de maat van die bocht kun je wel berekenen volgens mij.

Tenminste, ik heb het al moeten berekenen voor plaatwerk, met werktuigbouwkunde.

Ik weet alleen niet zeker of dat ook zo is voor buizen.
 
Bastila is lief
MB50TUNED 28-11-02?14:52 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Originally posted by: bjorn70cc

jah, bij bimotion zit nog een proggie maar dies zowat helemaal gelocked, oftewel je kunt er niks mee..

maar wat ik ook nog wou weten, hoe hebben jullie de temp van je gassen gemeten?

ik had al gelezen door een gat in je uitlaat te boren en daar de sensor doorheen te steken.. maar wat voor sensor kan 350 graden hebben?


350 graden red je het niet mee... Denk eerder aan een sensor die het dubbele kan hebben. 0,75 mm staalplaat wordt aangeraden. Ik hou mijn waardes voor me, behalve die 2,75 die ik aan hans gaf. (ik heb die uitlaat niet getest maar LUc, ik heb alleen het ontwerp gedaan). Ik heb zelf ook nauwelijks ervaring met uitlaten maken. Ik heb er namelijk zelf het materiaal niet voor (lasapparaat + bijhorende kennis) en het kost me een hoop geld. Dus ik wil eerst tevreden zijn over mijn cilinder voordat ik aan een uitlaat begin. Ik heb tenslotte al eerder een uitlaat vor niets gemaakt... Bocht kan je een bestaande voor nemen, of uitlaat doorzagen onder een hoek, halve slag draaien en weer lassen.

Ik ben misschien wel bereid je te helpen als ik de nodige gegevens krijg(van je setup). Maar ik kan niet garanderen dat een uitlaat goed werkt. En ik heb geen zin om ik weet niet hoeveel moeite te doen voor een uitlaat die niet afkomt.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Blorn 28-11-02?15:10 Print reply

Posts: 13825
ik wil mn tecno iig nog heel houden, dus ik denk dat ik die methode van draaien en weer vast lassen maar gebruik

brommer ligt nog geheel uitelkaar maar ik zat te denken die malossi rond de 11k op zn topvermogen te laten komen.. het is tenslotte geitijzer en voorlopig zal de ori ontsteking er nog wel op blijven zitten..

als ik waardes heb/uitlaat berekend post ik et wel voor het geval iemand foutjes zou ontdekken, zou zonde zijn om daar na het maken pas achter te komen
 
Hans F 28-11-02?15:19 Print reply
Posts: 4326
op deze site http://members.bella...~vze2p5sj/engine.htm staat ook veel info over uitlaten ontwerpen, ook een tabel met uitlaatgastemp. en BMEP's

Tja en ik heb bij mij alle conussen af en moet het laten lassen, maar eerst moet m'n brommer het weer doen voor ik hier verder aan ga. Ik moet m'n cilinder nog terugkrijgen. En nog heel veel andere dingen eraan doen.

En Malossi 11K topvermogen dat red je niet zomaar hoor, standaard Malossi heeft dat iig niet (eerder rond de 8500 ofzo)

[This message is edited by Hans F on 28-11-02 15:26]
 
-Michiel RS- 28-11-02?17:33 Print reply
Posts: 2803
Quote:
Originally posted by: bjorn70cc
brommer ligt nog geheel uitelkaar maar ik zat te denken die malossi rond de 11k op zn topvermogen te laten komen..


jij weet ook niet wat je zegt dat betekend dat je dus door gaat trekken tot de 12/13000 toeren met een gietijzeren cil :a :n
 
Pingu 28-11-02?21:36 Print reply
Posts: 1842
malossi kan dat echt wel aan hoor, ondanks dat het gietijzer is.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Ralf 28-11-02?21:53 Print reply

Posts: 9073
Maar je zuigertje ICM gietijzer niet
 
Hans F 28-11-02?23:17 Print reply
Posts: 4326
malossi zuiger is goed
 
Blorn 28-11-02?23:54 Print reply

Posts: 13825
Quote:
Originally posted by: Ralf

Maar je zuigertje ICM gietijzer niet
ahum? je moet er natuurlijk geen gietijzeren veren in zetten...

waar hangt pertijn uit? ik wil weten op hoeveel toeren zijn malossi max vermogen afgaf :(

maar mij lijkt et nog neit eens zo heel erg, mayb verlaag ik et nog wel naar 10-10.5k ben nog nergens aan begonnen dus alles kan nog

hans: ik heb die site eens goed door zitten lezen en ik denk dat ik daar al een heleboel van mn info vandaan kan halen, thnx
Quote:
Originally posted by: Hans F

En Malossi 11K topvermogen dat red je niet zomaar hoor, standaard Malossi heeft dat iig niet (eerder rond de 8500 ofzo)
ik snap je niet helemaal.. was je in de veronderstelling datk de cilindeer standaard liet, of is et volgens jou gewoon moeilijk om m zover te krijgen?

[This message is edited by bjorn70cc on 28-11-02 23:59]
 
Blukaap 29-11-02?13:23 Print reply

Posts: 10006
Pertijn had z'n topvermogen rond de 9K met HPI en verbouwde tecno (+de rest) geloof ik.
 
Bastila is lief
Neonlampje 29-11-02?14:00 Print reply

Posts: 14825
hmm je moet het niet al te nouw nemen met de maten, ze veranderen toch, en pas na een paar uitlaten heb je genoeg resultaten om te bepalen hoe je het precies moet doen...

de voorbocht, pak je gewoon een buis met goede binnen diameter, gooi je zand in.. verhitten en buigen (Zand moet wel lekekr gepropt zijn) net zo lang tot hij goed in vorm zit..
wanneer je dit klaar hebt moet je de uitlaat zelf in goede model krijgen... joost had dit op de volgende manier uitgelegt:
je zaagt hem doormidden over de as waarover je het stuk wilt draaien (neem b.v dat je de uitlaat een hoek van 45 graden wilt laten maken, dan moet je (volgens mij) een zaagsnele maken van 22.5 graden, vervolgens de conusen 180 graden draaien in de lengte as.. opmekaar zetten (Als het goed is sluiten de naden nu perfect opmekaar aan) en weer vastlassen.. als het goed is verandert de eigenschappen van de pijp niet (De binnenste maten zegmaar, vanuit het hart van de pijp verander je niet, je zet ze alleen onder een adere hoek... het zal natuurlijk wel een beetje uitmaken, maargoed daar heb je ervaring voor nodig om het goed toe te passen )
 

Dit topic is 3559 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved